Perustelut
Perusopetuslaissa (POL 1998/628) ohjataan oppilaaksiottoa. Perusopetuslain mukaan kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta. Samoin kunnan tulee osoittaa oppivelvolliselle lähikoulu, jossa opetus järjestetään ja johon oppilaalla on oikeus päästä (POL 6 §). Lähikoulua osoitettaessa lähtökohtana on, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä (POL 6 §). Lähikoulun ei kuitenkaan tarvitse olla oppilasta maantieteellisesti lähimpänä oleva koulu.
Kunta opetuksen järjestäjänä voi vapaasti määritellä menettelyn, jolla oppilaita kouluun osoitetaan. Koulupaikan määrittelyssä on kuitenkin toimittava tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja johdonmukaisesti (POL 4 §, 6 §, Hallintolaki 6 §). Lähikoulun määrittelyn yhteydessä koulutuksen järjestäjä voi määritellä myös opetusryhmien minimi- tai maksimikoon sekä opetusryhmien lukumäärän voidakseen suunnitella ja hallita opetusjärjestelyjä, kustannuksia, vieraskuntalaisten määrää ja muita opetuksen järjestelyihin vaikuttavia asioita.
Lähtökohtaisesti oppilaalla on oikeus päästä omaan lähikouluunsa. Porissa koulutulokkaan lähikoulu määritellään oppilaan kotiosoitteen perusteella, jolloin jokainen osoite kuuluu maantieteellisesti rajattuun sivistyslautakunnan määrittelemään lähikoulualueeseen. Ensimmäisen luokan maksimikoko on 25 oppilasta/luokka, joka määrää myös kouluun perustettavien 1.-luokkien määrän. Tämä raja voidaan perustellusta syystä ylittää, koska ison luokan opetuksessa voidaan hyödyntää jakotunteja, yhteisopettajuutta tai muuta vastaavaa. Kouluun perustettavien 1.-luokkien määrä ja lähikoulualueen oppilasmäärä määrittävät sen, kuinka paljon kouluun kaiken kaikkiaan mahtuu 1.-luokkalaisia ja mahtuuko sinne toissijaisia hakijoita. Mikäli koulun perustetaan yhdysluokka, jossa tämä 1. luokkalaiset opiskelevat, on tämän ryhmän maksimikoko myös 25 oppilasta eikä sinne välttämättä voi ottaa toissijaisia hakijoita.
Koulukohtaiset tulevien 1.-luokkalaisten enimmäismäärät määritellään oppilasennusteen perusteella, joka laaditaan väestörekisterin mukaisen lähikoulualueen oppilasmäärän mukaan vähentämällä siitä kahdeksan prosenttia. Vähennys tehdään, koska noin kymmenen prosenttia oppilaista aloittaa koulunsa muussa kuin lähikoulussa, kuten erityiskoulussa tai yksityisessä koulussa tai oppilaan koulunkäynnin aloitus lykkääntyy. Toisaalta Poriin muuttaa ennen koulun alkua oppilaita muualta Suomesta ja ulkomailta, minkä vuoksi väestörekisterin mukaisesta koulutulokkaiden määrästä vähennetään vain kahdeksan prosenttia.
Opetukseen otettavan ikäluokan koko on syyskuun 2023 tilanteen mukaan 697 oppilasta eli noin 20 oppilasta vähemmän kuin vuosi sitten. Ennusteen mukainen 1.-luokkalaisten määrä on yleisopetuksen kouluissa 641. Kun nämä 1.-luokkalaiset sijoitetaan lähikouluihinsa, perustetaan maksimissaan 37 alkavaa 1.-luokkaa. Näistä luokista osa voi olla yhdysluokkia riippuen esimerkiksi toisen ja kolmannen luokan koosta. Koska aloittavien luokkien määrään vaikuttavat sekä lähikoulualueen oppilaiden määrä että aloittavan ensimmäisen luokan maksimikoko, lähes kaikkiin kouluihin mahtuu toissijaisia hakijoita. Mikäli ennusteen mukaiset 1.-luokkalaisten määrät kouluittain toteutuvat, moneen alakouluun mahtunee myös toissijaisia hakijoita. Cygnaeuksen koulussa aloittaa yksi englanninkielisen opetuksen 1.-luokka, jonka maksimikoko on enintään 19 oppilasta opetuksen luonne ja oppilaiden erilaiset kielitaustat huomioiden. Englanninkieliselle luokalle hakeutuu Cygnaeuksen koulun lähikoulualueelta enemmän oppilaita kuin muita lähikoulualueilta, mikä vaikuttaa myös Cygnaeuksen koulussa aloittavien suomenkielistin luokkien kokoon.
Koulutulokkaiden oppilaaksiotto yleisopetuksen kouluihin lukuvuodelle 2024 - 2025 tehdään lähikoulualueittain ja liitteen 1 mukaan. Koulutulokkaan lähikoulua osoitettaessa oppilaaksiottoa koskevat päätökset tehdään niiden vuosiluokkien ajaksi, joita asianomaisessa koulussa opetetaan. Näitä lähikoulun määräytymiseen liittyviä menettelytapoja ei sovelleta otettaessa oppilaita erityisen tuen alueellisiin pienryhmiin, erityiskouluihin tai kaksikieliseen opetukseen, joihin määritellään erikseen luokkien maksimikoko ja oppilaaksiotto.
Rehtori voi poiketa liitteessä esitetyistä opetusryhmäjärjestelyistä suuntaamalla koulun käytössä olevan opetusresurssin pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä yhdysluokkien perustamista tai yhteisopettajuutta. Opetusyksikön päälliköllä on oikeus määritellä oppilaan lähikoulu muuksi kuin se koulupiirien mukaan olisi, mikäli se on opetusryhmien järkevän muodostamisen kannalta tarkoituksenmukaista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi
Sivistyslautakunta päättää ensimmäisten luokkien koulukohtaiset oppilasmäärät sekä luokkien määrät liitteen 1 mukaisesti. Painavista syistä koulujen sisäänoton, luokkien määrän ja luokkakoon maksimioppilasmääristä voidaan poiketa opetusyksikön päällikön erillisellä päätöksellä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.