Joukkoliikennejaosto, kokous 9.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Joukkoliikenneviranomaisen talouden raportointi vuodelta 2023

PRIDno-2023-172

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi
  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Joukkoliikenteen matkoja tehtiin vuonna 2023 noin 15 % enemmän kuin edeltävänä vuonna, ja lipputulot nousivat 22 %. Matkustajien maksamat lipputulot ylittivät käyttösuunnitelman arvion noin 0,2 M€. Alkuvuodesta kausilippujen asiakashinnat olivat tavanomaista edullisemmat, koska valtion päättämä arvonlisäveron määräaikainen poistaminen vietiin täysimääräisesti kausilippujen hintoihin. Kertaliput säilytettiin asiakkaalle samanhintaisina, joten kaupunki sai lisätuloja arvonlisäveron osuuden verran.

Markkinointitoimenpiteinä joukkoliikenteessä toteutettiin määräaikaisia tarjouksia, esimerkiksi Black Friday -päivänä Waltti Mobiili -sovelluksen kertaliput myytiin eurolla, ja koulujen joululomaksi kausiliput -50 % hinnalla. Lipputulot menetettiin kokonaan hiihtolomaviikolta, jolloin joukkoliikenne oli kokonaan maksutonta, ja siten myös erittäin suosittua.

Kaupungin sisäiset joukkoliikenteen lipputulot muodostuvat perusopetuslain mukaisista matkoista sekä opetuksen ja varhaiskasvatuksen ryhmämatkoista. Koska koronarajoitteet poistuivat, ryhmät lähtivät jälleen liikkeelle muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Kaupungin sisäiset matkat tuottivat joukkoliikenne-kustannuspaikalle lähes 0,2 M€. Tämä ei kuitenkaan korvaa peruskoulujen opetuksen tarpeisiin suunniteltujen reittien ja aikataulujen hankintakustannuksia.

Kaupunki pääsi joukkoliikenteen osalta lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten maksuttoman opetuksen (oikeutettuja v. 2015 alkaen syntyneet ikäluokat) myötä Kansaneläkelaitoksen koulumatkojen suorakorvausjärjestelmän piiriin, kun joukkoliikenne siirtyi joukkoliikennekaupunkien yhdessä omistaman sidosyksikkö Waltti Solutions Oy:n lippu- ja maksujärjestelmän käyttöön kevät-kesällä 2023. Kelan koulumatkatuet helpottavat joukkoliikennelippujen ostamista siten, että osto tapahtuu Waltin verkkokaupassa, jossa opiskelijan osto-oikeus varmennetaan Kelan rajapinnasta ja lippu ladataan matkakortille ilman opiskelijalta veloitettavaa maksua. Opiskelijan ei tarvitse ensin maksaa lippuaan ja hakea jälkikäteen korvausta Kelalta, kuten Porin Linjat Oy:n tuottamassa lippu- ja maksujärjestelmässä. Todennäköisesti opiskelijat ovat lisänneet joukkoliikenteen käyttöä ja tuovat enemmän lipputuloja kaupungille suorakorvausjärjestelmän ansiosta. Heinä-joulukuussa Kelan koulumatkatukea maksettiin kaupungille 140 000 euroa.

Liikenne ja viestintävirasto Traficomin myöntämä valtionapu joukkoliikenteen hankintakustannuksiin väheni valtiontalouden säästöjen ja koronan aiheuttaman lisätuen tarpeen väistyessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi 27.2.2023 päivätyllä päätöksellään Porille valtionapua 1 055 000 euroa. Talousarviovaiheessa Traficomin ennakoitiin jatkavan koronavuosien lisätukitoimia, mutta avustus on mitä ilmeisimmin pysyvästi vähenemässä takaisin koronaa edeltävien vuosien tasolle. Porille myönnettiin 235 000 euroa vähemmän valtionavustusta kuin mitä odotettiin. 

Joukkoliikenteen henkilöstömäärärahat käytettiin täysimääräisesti. Joukkoliikenteen palveluja ostettiin noin 0,2 M€ vähemmän kuin talousarviossa ennakoitiin. Joukkoliikenteen hankintojen kustannusten kasvukehitys on tasaantunut korona- ja energiakriisin pahimmasta vaiheesta. Tilastokeskuksen ylläpitämässä liikennehankintojen kustannusindeksissä vuoden 2021 kesään verrattuna kustannukset ovat noin +20 % korkeammalla tasolla tällä hetkellä.

Porin kaupunki osti 2023 joukkoliikenteen vuorotarjontaa noin 7,1 M€, kun vuonna 2022 hankintoja tehtiin noin 6,8 M€. Yleisen kustannustason nousun lisäksi kuluja on tietoisesti lisätty. Kaupungin strategiaan sidottu joukkoliikenteen toiminnallinen tavoite oli kohottaa ympärivuotisten reittien palvelutasoa eli ostaa lisää vuoroja matkustetuimmille reiteille. Reiteillä tehtyjen matkojen määrä kasvoi +37 %, kun vertailtiin syksyn 2022 ja 2023 matkamääriä.

Koulujen alkamis- ja päättymisaikojen ruuhkahuippuja varten varauduttiin lisävuorojen ostoihin. Samat vuorot ruuhkautuivat toistuvasti ja samanaikaisesti busseissa matkusti paljon matkustajia myös seisten osan matkaa. Ruuhkia saatiin helpotettua koulujen välittämillä tiedotteilla ja toisille vuoroille ohjaamisella. Kyliin ja harvaan asutuille aluille koulujen tarpeisiin suunniteltujen reittien ja aikataulujen kustannuksia karsittiin päättämällä koulujen loma-ajan vuorotarjonta kokonaan vähäisen toteutuneen matkamäärän takia.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailutti uudelleen Rauma-Eurajoki-Pori -yhteysvälin vuorotarjonnan. Kaupunki jatkoi kustannuksiin osallistumista seudullisen työmatka- ja opiskeluliikenteen tukemiseksi. Yhteysvälin vuorotarjontaa vähennettiin säästöpaineiden ja toteutuneen matkustajakysynnän takia, siirryttiin käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen ja otettiin käyttöön Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ylläpitämä Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmä. Sopimusmallin muutoksen takia liikennöintikorvaus kasvoi, ja jatkossa kaupunki saa osan reitin lipputuloista. Tämä lisää kaupungin taloudellista riskiä, mutta samalla mahdollistaa reitin palvelutason lisäämisen ja vähentämisen joustavammin kuin käyttöoikeussopimuksen mukaisessa liikenteessä. Kaupunki osallistui Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhteishankintojen (kuusi sopimusta) kustannuksiin noin 0,3 M€:lla ja sai lipputuloja uudesta hankintasopimuksesta 18 000 euroa.

Lippu- ja maksujärjestelmän vaihdokseen ja aiheutuviin kustannuksiin varauduttiin hyvin. Osa kustannuksista saadaan katetuksi keskisuurten Waltti-kaupunkien yhteisen lippu- ja maksujärjestelmän digitalisaation edistämisen hankkeen rahoituksesta Traficomilta. Hankkeen maksatus toteutuu vasta vuoden 2024 puolella.

Markkinointiin käytettiin määrärahoja noin 0,1 M€. Radiomainontaa kokeiltiin hiihtolomaviikon maksuttoman joukkoliikenteen mainostamiseksi ja lähimaksun käyttöönoton yhteydessä maksutavan aloittamisen tunnetuksi tekemiseksi. Lähimaksun käyttöön kannustavaa viestintää tehtiin myös Sanoman digimainontana Satakunnan Kansan verkkosivuilla. Muutoin markkinointi oli pitkälti Waltin käyttöönottoviestintää ja Waltti Mobiili -sovelluksen tutuksi tekemistä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto päättää merkitä talousraportin tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.