Perustelut
Porin kaupunki teki mittavan brändiuudistuksen vuonna 2017, jolloin kaupungille laadittiin brändikäsikirja ja graafinen ohjeistus. Kaupunginhallitus hyväksyi brändikäsikirjan ja päätöksenteon yhteydessä todettiin, että brändikäsikirjan soveltamisen etenemisestä raportoidaan kaupunginhallitukselle.
Porin kaupungin brändiohjauksesta on syksystä 2020 alkaen vastannut matkailu- ja markkinointiyksikkö, joka on systemaattisesti kehittänyt brändiä muuttuvien ja kehittyvien tarpeiden mukaisesti. Vuosien varrella brändikäsikirjaan on tehty pieniä muutoksia, kuten yhteystietojen ja ohjeistusten päivittämistä.
Kaupungin brändi ohjaa kaikkea kaupungin toimintaa ja kaupungin toimialojen ja yksiköiden on noudatettava brändikäsikirjaa sekä graafista ohjeistoa. On kuitenkin todettu, että kaikkea toimintaa ei voida sulloa tismalleen samaan muottiin Pori-logon tai pääbrändivärien alle, ja näin ollen Pori-brändin alla toimivien yksiköiden ja muiden toimijoiden käyttöön on kehitetty ja luotu muun muassa seuraavia kokonaisuuksia:
- Rinnakkaislogoja (esim. Porin kirjasto ja Pori Sinfonietta)
- Alabrändejä (esim. Porin joukkoliikenne ja Yyteri)
- Ohjeistus brändivärisävyjen murtamiseen, visuaalisen diversiteetin kasvattaminen
- Karhukuvituksen kehittäminen ja ohjeet karhuhahmojen käyttöön
- Karhuperhettä on laajennettu mukailemaan brändin alla toimivien tahojen tarpeita
- Toteutettu animoidut karhuhahmot, joita voi hyödyntää esimerkiksi sosiaalisen median eri kanavissa, mutta myös erilaisissa kaupungin esitysmateriaaleissa
Äänibrändi
Porin kaupungilla on jo vahva visuaalinen ja sanallinen identiteetti, joka on juurtunut ja levinnyt kaupungin ja kaupunkilaisten käyttöön. Seuraava luonnollinen kehityssuunta oli jatkaa näiden rinnalle oman äänen ja musiikin kehittämistä. Äänimaiseman työstö aloitettiin keväällä 2023 kaupunkilaisille toteutetun kyselyn kautta. Yhteistyössä Bauer Media Oy:n kanssa Porille luotiin ensimmäisessä vaiheessa äänilogo ja brändiääni. Tammikuussa 2024 julkaistusta äänibrändistä voidaan tulevaisuudessa johtaa ja kehittää eteenpäin erilaisia ääniversioita. Äänibrändiä käytetään ensivaiheessa kaupungin markkinointiin liittyvässä video- ja audiomainonnassa, mutta tarkoituksena on tulevaisuudessa laajentaa sen käyttöä edelleen. Äänibrändi on Porin brändin johtoajatusta mukaillen kokeileva, vähän outo ja erottuva.
Brändistä johdettua markkinointia
Pori oli edelläkävijä kaupunkilaisia ja muita sidosryhmiä osallistavan brändiuudistuksen tekijänä. Brändiuudistusta tehdessä todettiin, että eri kohderyhmiä on puhuteltava omalla tavallaan (asukkaat, matkailijat ja elinkeinoelämän edustajat), mutta kaikkea yhdistää kuitenkin brändin johtoajatus: Pori pääsee ihon alle. Johtoajatuksen mukaan bränditoimenpiteiden pitää herättää tunteita ja niiden lähtökohtana on rohkeus ja erottuvuus. Kaupungin markkinoinnin yhtenä punaisena lankana on ollut brändiuudistuksesta lähtien rakkaus, joka näkyy nykyään myös kaupungin arvoissa.
Markkinointibudjetin rajallisuus huomioiden on todettu, että tie valtakunnan mieleen ja huulille on ansaittava. Siksi brändiuudistuksesta asti markkinointia on tehty rohkeiden ja rakkauden täyteisten kampanjoiden ja tekojen kautta:
- Porinder – Porin oma Tinder, jossa swaippailtiin näkemistä ja kokemista Porissa (2017)
- Rakkauskirje – 13 000 entiselle porilaiselle postissa lähetetty kirje (2017)
- Eau de Pori – kaupungin aitoihin tuoksuihin perustuva parfyymi (2018)
- Älä lähde sinne – Yyterin markkinointikampanja (2019-2020)
- Rakkauspuisto ja rakkauslähettiläät – oma lovespot Kirjurinluodossa ja lähettiläät, jotka levittivät kaupungin ilosanomaa sosiaalisessa mediassa (2021-2022)
- Salaa rakas – matkailumarkkinoinnin kampanja, jossa Yyteri ja Porin lirkuttelevat viestit saavat perhosia vatsan pohjaan (2021-2022)
- Porisuhde – monitasoinen kaupunkimarkkinoinnin kampanja, jossa keskiössä olivat Porisuhdeopas Olet kuin ohdake, Porisuhdeneuvoja Luukkone, porisuhdetesti ja The Porisuhdeneuvoja Show (2022)
- Porisuhdeneuvojan sijainen – nuorille aikuisille suunnattu kampanja yhdessä sarjakuvataiteilija Pieruperseen kanssa (2023)
- Tuplaporilainen – Yyterin ja Porin muun matkailun yhdistävä markkinointikampanja (2024)
Markkinointikampanjoiden lisäksi brändiä ja sen johtoajatusta hyödynnetään kaikessa kaupungin toiminnassa ja tekemisessä. Nykyisin Porin brändi näkyy vahvasti niin kaupunkikuvassa kuin digitaalisissa materiaaleissa.
Päätöksen peruste
Porin kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikkö vastaa kaupungin brändistä ja tehdyillä toimenpiteillä kehittää brändiä vastaamaan nykytilan tarpeita. Brändikäsikirja on päivitetty nyt kokonaisvaltaisesti ja tehtyjen muutosten avulla brändin käytön ohjaus on helpompaa.
Kaupunginhallitus on brändikäsikirjan hyväksyessään todennut, että brändikäsikirjan soveltamisen etenemisestä raportoidaan kaupunginhallitukselle. Brändikäsikirjan päivityksen yhteydessä oli loogista myös raportoida käsikirjan soveltamisesta ja kehittämisestä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi brändikäsikirjan soveltamisen edistämisen raportoinnin sekä Porin kaupungin brändikäsikirjan versiopäivityksen 3.0.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.