Tekninen lautakunta, kokous 10.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 205 Sähköisten potkulautojen turvallinen pysäköinti Porissa, Teknisen toimialan lausunto valtuustoaloitteeseen

PRIDno-2024-3897

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutettu Jarno Joensuu jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"SÄHKÖISTEN POTKULAUTOJEN TURVALLINEN PYSÄKÖINTI PORISSA

Tieliikennelain 52§ mukaan sähköpotkulauta rinnastetaan polkupyörään ja sillä ajettaessa tulee noudattaa polkupyöräilijän liikennesääntöjä sekä liikenteenohjauslaitteita. Sähköpotkulaudalla ajetaan pyörätiellä tai ajoradalla mutta ei jalkakäytävällä. Porin kaupungin verkkosivujen mukaan Porissa toimii ainakin kolme sähköpotkulautoja vuokraavaa toiminnanharjoittajaa: Joescooter, Bird ja Ryde. Vuokrattavia laitteita on paljon Porin keskustassa ja myös keskustan lähialueilla.

Porin kaupunki on ohjeistanut sähköpotkulautoja vuokraavia toiminnanharjoittajia 2.5.2023 annetulla laadukkaalla ohjeistuksella (Tekninen lautakunta). Toiminnanharjoittajat eivät varsinaisesti ole sopimussuhteessa Porin kaupungin kanssa, ja heillä on kokonaisvastuu palvelunsa järjestämisestä, laitteiden huollosta sekä siirtämisestä, asiakaspalvelusta sekä asianmukaisesta ja häiriöttömästä laitteiden pysäköinnistä.

Sähköpotkulaudan saa pysäköidä kevyen liikenteen väylän reunaan polkupyörän tapaan häiriöttömästi. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että asianmukainen, häiriötön ja ennen kaikkea turvallinen sähköpotkulautojen pysäköinti ei toteudu Porissa. Päivittäin voidaan todeta lähes joka puolella Porin keskustassa ja sen lähialueilla, että sähköpotkulautoja on pysäköitynä väärin esteellisesti kevyen liikenteen väylille aiheuttaen jatkuvia vaaratilanteita kevyen liikenteen väylien käyttäjille. Väärin pysäköidyt sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet lukuisia vammautumisia pyöräilijöille ja kävelijöille, vaaratilanteita on säännöllisesti. Ongelmaan on tultava muutos pikaisesti turvallisempaan suuntaan.

Porin kaupungin hallintosäännön 130§ mukaan esitän seuraavaa:

1. Porin kaupunki muuttaa sähköisten potkulautojen ohjeistuksessa kohtaa pysäköinti siten, että se velvoittaa toiminnanharjoittajia huomattavasti laajemmin ohjaamaan ja valvomaan vuokraustoiminnan niin, että vaaraa aiheuttavaa pysäköintiä ei tapahdu Porin kaupungin alueella.

2. Porin kaupunki tekee suunnitelman ja rakentaa vuoden 2025 aikana Porin keskustaan ja keskustan lähialueille säännöllisin välein yhteisiä vain sähköpotkulautojen pysäköintiin tarkoitettuja merkittyjä asfaltoituja pysäköintialueita, jotka ovat kevyen liikenteen väylien vieressä.

3. Porin kaupunki edellyttää sähköpotkulautojen vuokraustoimintaa harjoittavia toiminnanharjoittajia ohjaamaan sovellustensa toimintaa niin, että pysäköinti toteutuu vain merkityillä ja tähän käyttötarkoitukseen ohjatuilla pysäköintialueilla.

Porissa 7.10.2024

Jarno Joensuu

kaupunginvaltuutettu (sd)”

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Porin kaupunginvaltuuston edustaja on tehnyt aloitteen, jossa esitetään seuraavaa:

  1. Porin kaupunki muuttaa sähköisten potkulautojen ohjeistuksessa kohtaa pysäköinti siten, että se velvoittaa toiminnanharjoittajia huomattavasti laajemmin ohjaamaan ja valvomaan vuokraustoiminnan niin, että vaaraa aiheuttavaa pysäköintiä ei tapahdu Porin kaupungin alueella.
  2. Porin kaupunki tekee suunnitelman ja rakentaa vuoden 2025 aikana Porin keskustaan ja keskustan lähialueille säännöllisin välein yhteisiä vain sähköpotkulautojen pysäköintiin tarkoitettuja merkittyjä asfaltoituja pysäköintialueita, jotka ovat kevyen liikenteen väylien vieressä.
  3. Porin kaupunki edellyttää sähköpotkulautojen vuokraustoimintaa harjoittavia toiminnanharjoittajia ohjaamaan sovellustensa toimintaa niin, että pysäköinti toteutuu vain merkityillä ja tähän käyttötarkoitukseen ohjatuilla pysäköintialueilla.

Valtuustoaloitteessa todetaan perusteluina muun muassa seuraavaa: ”Sähköpotkulaudan saa pysäköidä kevyen liikenteen väylän reunaan polkupyörän tapaan häiriöttömästi. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että asianmukainen, häiriötön ja ennen kaikkea turvallinen sähköpotkulautojen pysäköinti ei toteudu Porissa. Päivittäin voidaan todeta lähes joka puolella Porin keskustassa ja sen lähialueilla, että sähköpotkulautoja on pysäköitynä väärin esteellisesti kevyen liikenteen väylille aiheuttaen jatkuvia vaaratilanteita kevyen liikenteen väylien käyttäjille. Väärin pysäköidyt sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet lukuisia vammautumisia pyöräilijöille ja kävelijöille, vaaratilanteita on säännöllisesti.”

 

Teknisen toimialan lausunto valtuustoaloitteeseen:

Tekninen toimiala pitää hyvänä, että sähköpotkulautojen käytössä ilmenneitä ongelmia nostetaan julkisuuteen ja että niihin pyritään aktiivisesti löytämään ratkaisuja.

Porissa on ollut sähköpotkulautojen vuokraamistoimintaa vuodesta 2021. Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset eivät ole sopimussuhteessa kaupunkiin. Sähköpotkulautojen vuokraustoiminta perustuu asemattomaan eli niin sanottuun kelluvaan järjestelmään, jossa vapaan laudan voi ottaa käyttönsä mistä vain ja jättää sen mihin tahansa sovellukseen määritetyn toiminta-alueen sisällä. Sähköpotkulaudat rinnastetaan polkupyöriin, eli niitä koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöriäkin. Pysäköinnin osalta tämä tarkoittaa sitä, että laudan saa pysäköidä esimerkiksi pyörätielle tai jalkakäytävälle, mutta siitä ei saa aiheutua haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle tai kunnossapidolle. Porin kaupunki on laatinut vuonna 2021 ohjeistuksen sähköpotkulautojen vuokraustoimintaa harjoittaville yrityksille. Se edellyttää yrityksiä noudattamaan ohjeistusta sekä informoimaan potkulautoihin liittyvistä säännöistä asiakkaita.  Lisäksi kaupunki on vuonna 2023 merkinnyt useita potkulaudoille tarkoitettuja pysäköintialueita Porin keskusta-alueelle, joihin lautojen pysäköinti pyritään ohjaamaan. Ongelmana on, että kaupungilla ei ole mahdollisuuksia sanktioida virheellistä toimintaa. Laudoille osoitetut pysäköintialueet eivät toisaalta myöskään ole voimassa olevan lainsäädännön mukaan virallisia tieliikennelain mukaisia alueita, joihin käyttäjät voisi velvoittaa pysäköimään. Kaupungilla ei ole resursseja valvoa toimintaa, saati siirtää virheellisesti pysäköityjä lautoja. Kaupungilla ei myöskään ole resursseja laajassa mittakaavassa suunnitella ja toteuttaa uusia, sähköpotkulaudoille tarkoitettuja asfaltoituja pysäköintialueita.

Mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä ollaan parhaillaan muuttamassa. Syksyllä 2024 lausunnolla olleessa lakiluonnoksessa on muun muassa esitetty seuraavia muutoksia:

  • Mikroliikennepalvelujen tarjonta muutetaan luvanvaraiseksi. Tällöin kunta voisi liittää mikroliikennelupaan sellaisia ajoneuvojen käyttöön ja lukumääriin liittyviä lupaehtoja, jotka ovat liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai tien kunnossapidon kannalta tarpeellisia.
  • Jos liikenteen palveluista annetussa laissa tarkoitetun mikroliikenneluvan haltijan ajoneuvo on pysäköity mikroliikenneluvan lupaehtojen vastaisesti tai ilman voimassa olevaa mikroliikennelupaa kunnan hallinnoimalle alueelle, kunta tai kunnallinen pysäköinninvalvoja voi suorittaa lähi- tai varastosiirron välittömästi.
  • Tieliikennelain mukaisiin liikenteenohjauslaitteisiin lisätään kevyiden sähköajoneuvojen ajoneuvoryhmää osoittava lisäkilpi ja kevyt sähköajoneuvo -tiemerkintä. Näitä voidaan käyttää apuna mikroliikkumisvälineiden pysäköinnin ohjauksessa.

Edellä mainitut lakimuutokset tuovat voimaan astuessaan kunnille nykyistä huomattavasti enemmän työkaluja sähköpotkulautojen vuokraustoiminnan säätelyyn ja ohjaamiseen.

Tekninen toimiala toteaa, että tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön puitteissa ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa potkulaudoille tarkoitettuja pysäköintialueita eri puolille kaupunkia, koska pysäköintiä niihin ei nykyisellään voi velvoittaa. Vaikka lainsäädäntö pysäköinnin osalta muuttuisikin, näkee tekninen toimiala, ettei pysäköintialueiden osoittaminen ole ensisijainen keino potkulautojen haittojen ehkäisemiseksi. Tekninen toimiala pitää mikroliikennelupaa tehokkaampana säätelykeinona, koska se antaa kaupungille mahdollisuudet velvoittaa operaattoreita asettamaan erilaisia, esimerkiksi pysäköintiin tai ajonopeuksiin liittyviä rajoituksia, sekä määrittää sanktioita rajoitusten noudattamattomuudesta. Pysäköintialueita tulee puolestaan jatkossa toteuttaa hallitusti niihin paikkoihin, joihin lautoja eniten kertyy. Tähän liittyen Tekninen toimiala käykin säännöllisesti keskusteluja sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa.

Tekninen toimiala toteaa lisäksi, että kaupungin sähköpotkulautojen vuokraustoimintaa koskevaa ohjeistusta päivitetään vuosittain, minkä lisäksi operaattoreiden kanssa käydään säännöllisesti keskusteluja vuokraustoiminnasta johtuvien ongelmien minimoimiseksi. Laajemmalti ohjeistusta tullaan muuttamaan siinä vaiheessa, kun mikroliikkumista koskeva lakimuutos saa lainvoiman.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Asia palautettiin yksimielisesti uudelleen valmisteltavaksi.

Kokouskäsittely

Jarno Joensuu ehdotti Jari Haapaniemen ja Petri Lahtisen kannattamina, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

Helvi Walli poistui kokouksesta kello 18:06.

Tiedoksi

KH -> KV

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.