Perustelut
Turun hallinto-oikeudelta on tullut päätös koskien hallinto-oikeudelle tehtyä valitusta Porin teknisen lautakunnan 3.10.2023 § 214 päätöksestä.
Hallinto-oikeudelle tehdyssä valituksessa todettiin seuraavaa:
Liikenneinsinööri on päätöksellään 20.4.2021 antanut Kiinteistö Oy [Peitetty]:lle suostumuksen puomien asettamiseksi yhtiön omistamalle kiinteistölle [Peitetty] johtaville yksityistien liittymähaaroille, joille sillä on ainoana haltijana tieoikeus. Tekninen lautakunta on päätöksellään 1.6.2021 kumonnut liikenneinsinöörin päätöksen rasitetien maapohjan omistavien [Peitetty] oikaisuvaatimuksen johdosta. Turun hallinto-oikeus on 19.12.2022 muun ohella kumonnut teknisen lautakunnan päätöksen 1.6.2021 ja palauttanut asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Tekninen lautakunta on käsitellyt asian uudelleen ja valituksenalaisella päätöksellään 3.10.2023 hylännyt [Peitetty] oikaisuvaatimuksen.
Turun hallinto-oikeudelle tehdyssä valituksessa on esitetty, että Teknisen lautakunnan 3.10.2023 tehty päätös kumotaan, ja että asian selvittämiseksi on järjestettävä katselmus. Lisäksi valituksessa esitetään, että Porin kaupunki on velvoitettava korvaamaan [Peitetty] oikeudenkäyntikulut korkoineen.
Perusteluina valituksessa on todettu seuraavaa:
Kiinteistö Oy [Peitetty] ei ole voinut yksin pyytää suostumusta puomien asettamiselle. [Peitetty] ovat kiinteistön omistajina tieoikeuden haltijoita ja siten asianosaisia suostumuksen antamista koskevassa asiassa. [Peitetty] ei ole myöskään kuultu asiasta päätettäessä. Liikenneinsinööri on ylittänyt toimivaltansa antaessaan suostumuksen puomien asettamiseen, koska puomit eivät ole tieliikennelain mukaisia liikenteenohjauslaitteita. Asiassa ei ole esitetty liikennetarvetta, liikenneturvallisuudesta johtuvaa syytä eikä tiestä aiheutuvaa haittaa, jonka perusteella Kiinteistö Oy [Peitetty]:n olisi välttämätöntä asettaa puomit [Peitetty] kiinteistölle. Kaupungilla ei siten ole ollut pätevää syytä antaa suostumusta puomien asettamiseen [Peitetty] kiinteistölle samalla loukaten [Peitetty] omaisuuden suojaa.
Porin kaupungin Tekninen lautakunta ja Kaupunginhallitus ovat Turun hallinto-oikeuden pyynnöstä antaneet hallinto-oikeudelle lausunnon koskien tehtyä valitusta.
Turun hallinto-oikeus on 4.12.2024 tehnyt seuraavan päätöksen:
Hallinto-oikeus hylkää vaatimuksen katselmuksen järjestämisestä. Hallinto-oikeus kumoaa liikenneinsinöörin päätöksen 20.4.2021 ja Teknisen lautakunnan päätöksen 3.10.2023. Hallinto-oikeus hylkää [Peitetty] sekä Kiinteistö Oy [Peitetty]n vaatimukset oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta.
Perusteluina päätökseensä hallinto-oikeus toteaa seuraavaa:
Asian ratkaisemiseksi merkitykselliset seikat ilmenevät oikeudenkäynnin asiakirjoista. Katselmuksen järjestäminen ei siten ole oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 48 §:n 1 momentin mukaisesti tarpeen asian selvittämiseksi.
Hallinto-oikeuden palautettua asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi [Peitetty] ovat lausuneet lautakunnalle mielipiteensä asiasta ennen asian ratkaisemista. Päätöstä ei siten ole syytä kumota pelkästään sillä perusteella, ettei [Peitetty] ole kuultu ennen kuin liikenneinsinööri on päättänyt suostumuksen antamisesta.
Kiinteistö Oy [Peitetty] on hakenut kaupungilta suostumusta asettaa yhtiön omistamalle kiinteistölle [Peitetty] johtaville yksityistien liittymähaaroille [Peitetty] ja [Peitetty] kaksi puomia estämään ulkopuolisten kulkua kiinteistölle. Kiinteistö Oy on perustellut puomien asettamista sillä, että [Peitetty] on useita kulkua rajoittavia merkkejä, jotka eivät kuitenkaan tehoa satunnaisiin kulkijoihin, ja kulkijat päätyvät kiinteistön piha-alueelle. Kyseessä olevat liittymähaarat sijaitsevat [Peitetty] omistamalla kiinteistöllä [Peitetty]. Kiinteistörekisteristä saatavien tietojen mukaan [Peitetty]-kiinteistöllä on tieoikeus edellä yksilöidyille yksityistien liittymähaaroille, eikä muilla kiinteistöillä ole niihin tieoikeutta. Liittymähaaroista ei myöskään ole kulkua muille kiinteistöille. Ensin mainittu liittymähaara erkanee [Peitetty] yksityistien kääntöpaikalta ja on pituudeltaan noin 16 metriä. Jälkimmäinen liittymähaara erkanee [Peitetty] omistamille kiinteistöille johtavasta yksityistiestä [Peitetty] ja on pituudeltaan noin 11 metriä. [Peitetty]-kiinteistö on aidattu liittymähaarojen suunnasta ja pääsy kiinteistölle on estetty portein molemmista liittymistä saavuttaessa. Saadun selvityksen mukaan portit sijaitsevat [Peitetty]-kiinteistöllä.
Tieliikennelain 2 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan liikenteenohjauslaitteella tarkoitetaan liikennevaloa, liikennemerkkiä tai tiemerkintää. Lain 75 §:n 1 momentin mukaan liikennemerkkejä ovat varoitusmerkit, etuajo-oikeus- ja väistämismerkit, kielto- ja rajoitusmerkit, määräysmerkit, sääntömerkit, opastusmerkit ja lisäkilvet sekä muut liikenteenohjaukseen tarkoitetut liikennemerkit. Muista liikenteenohjaukseen tarkoitetuista merkeistä säädetään lain 83 §:ssä, jonka mukaan tällainen merkki on muun ohella sulkupuomi. Hallinto-oikeus toteaa, että sulkupuomi on siten tieliikennelaissa tarkoitettu liikenteenohjauslaite. Liikenteenohjauslaitteen asettamisesta säädetään tieliikennelain 71 §:ssä, jonka 1 momentin 3 kohdan mukaan liikenteenohjauslaitteen asettaa yksityistielle tienpitäjä saatuaan siihen kunnan suostumuksen. Kiinteistö Oy [Peitetty] on yksityistielaissa tarkoitettu tieosakas, sillä se edellä todetusti omistaa [Peitetty]-kiinteistön, jolle tieoikeudet kuuluvat. Hallinto-oikeus toteaa, että Kiinteistö Oy on säännöksessä tarkoitettuna tienpitäjänä voinut hakea kunnalta suostumusta puomin asettamiseen. Kaupunki ei siten ole valituksessa esitetyin perustein ylittänyt toimivaltaansa.
Yksityistielain 25 §:ssä säädetään liikenteenohjauslaitteiden asettamisen edellytyksistä yksityistielle. Pykälän 1 momentin mukaan tielle on asetettava tieosakkaiden liikennetarpeiden, liikenneturvallisuuden ja tiestä aiheutuvien haittojen tarpeellisen ehkäisemisen kannalta välttämättömät liikenteen ohjauslaitteet. Yksityistielain säätämiseen johtaneesta hallituksen esityksestä (HE 147/2017 vp) ilmenee, että kunta ei voi evätä suostumustaan ilman pätevää syytä. Sille, että kulku noin 16 ja 11 metriä pitkillä liittymähaaroilla tulisi estää liittymähaarojen alkuun asetettavilla puomeilla, ei tässä tilanteessa ole esitetty mitään edellä todettua tien käyttöön tai tien käytöstä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseen liittyvää tarkoitusta. Lautakunta ei ole tässä tilanteessa voinut pitää puomien asettamista välttämättömänä eikä tarkoituksenmukaisena, vaan lautakunnan olisi tullut hyväksyä valittajien oikaisuvaatimus. Liikenneinsinöörin ja lautakunnan päätökset on edellä todetun perusteella kumottava.
Asian oikeudellinen epäselvyys huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että [Peitetty] joutuvat itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Asian ratkaisu huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että myös Kiinteistö Oy [Peitetty] joutuu itse vastaamaan oikeidenkäyntikuluistaan.
Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeustuomarit [Peitetty] ja [Peitetty] sekä asessori [Peitetty]. Asian on esitellyt [Peitetty]. Asiassa on äänestetty. Hallinto-oikeuden päätös sekä äänestyslausunto ovat tämän päätöksen liitteinä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta merkitsee hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksi.