Joukkoliikennejaosto, kokous 4.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa -hankkeen loppuraportti

PRIDno-2024-563

Valmistelija

  • Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Matkapuhelindatan hyödyntäminen vapaa-ajan liikkumisen ohjauksessa -hankkeen tutkimusraportti on julkaistu. Tutkimus tukee kestävän liikkumisen strategiatyöskentelyä, julkisten vapaa-ajan palvelujen käyttöasteen parantamista ja tarjoaa arvokasta pohjatietoa joukkoliikenteen kehittämiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Porin asukkaiden liikkumista vapaa-ajan kohteisiin Telian Crowd Insights -analyysityökalun avulla. Tutkimuksen rahoituksen myönsi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja sen toteutti Ramboll Finland Oy. 

Matkapuhelindatan hyödyntämismahdollisuuksia Porin joukkoliikenteen suunnittelussa tutkittiin keskittymällä erityisesti vapaa-ajan palveluihin ja kohteisiin. Tutkimuksen tuloksena syntyi dataan perustuvaa tietoa porilaisten vapaa-ajan liikkumisesta ja miten vapaa-ajan matkoja voidaan ohjata joukkoliikenteeseen. Joukkoliikenteen käyttöön kannustavan viestinnän ja markkinoinnin tehokkuus kasvaa, toimenpiteet kohdistetaan alueille ja palveluihin, joissa joukkoliikenteen käyttöä olisi mahdollista lisätä. 

Porin alueella on aiemmin tutkittu ja tälläkin hetkellä tutkitaan esimerkiksi Hypercell-laitteilla ihmisten liikkumista keskeisissä kohteissa. Hypercell-laitteilla tutkitaan nimenomaan ihmisvirtoja ja ihmisten määriä eri alueilla. Telia Crowd Insights-analyysityökalussa keskeisin ero Hypercellin laitteisiin on, että se tunnistaa käyttäjän vain jos ennalta määritetyn ruudun alueella vietetään enemmän kuin 20 minuuttia. Data kerättiin mobiililaitteiden sijaintitiedoista ilman henkilötietoja ja data laajennettiin vastaamaan koko väestöä. Jos tutkimuksen lähtöruudusta on lähtenyt vähän matkoja liikkeelle, ruudun tulokset jätetään näyttämättä tietosuojan takia. Tulokset kertovat kaikkien tehtyjen matkojen vilkkaimmista yhteysväleistä ja ajankohdista.

Julkisten vapaa-ajan palvelujen aukioloajat voidaan yhteensovittaa porilaisten liikkumisajankohtiin, kuten myös joukkoliikenteen reittien ja vuorotarjontaa on mahdollista kohdentaa tarkemmin kysynnän perusteella. Tulokset osoittivat, että joukkoliikenteen nykyinen tarjonta vastaa suurilta osin kysyntäajankohtia, eikä merkittäviä uusia yhteystarpeita havaittu. Liikkumisdatasta ei löydy uusia vahvoja matkavirtoja, joilta syntyvien uusien lipputulojen takia kannattaisi tehdä reittimuutoksia tai perustaa kokonaan uusia reittejä.  Data paljasti kuitenkin, että arki-iltoina matkustaminen vähenee voimakkaasti klo 18 jälkeen, kun taas lauantaisin matkustus jatkuu myöhempään kuin sunnuntaisin. Joukkoliikenteen lippujen myyntidata ja liikkumisdatan tulokset vastasivat melko hyvin toisiaan.  

Tuloksista löytyi vahvoja yhteyksiä kaupunginosien ja kaupallisten palvelujen välillä. Meri-Porista ja Länsi-Porista päin asioidaan Tikkulan ja Musan palveluissa, Pohjois-Porin ja Noormarkun suunnalta Isosannassa ja keskustassa, Itä-Porista ja Ulvilasta päin Herralahdessa ja Mikkolassa. Porin keskustaan matkustetaan kaikkialta laajalta alueelta arkisin, lähes tuhat matkaa per tunti aamusta iltakuuteen. Myös viikonloppuina iltapäivät ovat vilkkaita keskustassa. 

Käytetyllä datankeruumenetelmällä pystyttiin tunnistamaan ainoastaan ne matkat, joissa perillä viivyttiin vähintään 20 minuuttia samassa paikassa. Vaadittu aika oli liian pitkä, jotta iltojen ja viikonloppujen nopeat asiointimatkat olisivat näkyneet tuloksissa. Esimerkiksi Porin metsässä ei tulosten perusteella liikuttu iltaisin ja viikonloppuisin, kun ulkoilijat etenivät datankeruumenetelmän kannalta liian nopeasti metsän ulkoilureiteillä. Urheilukeskuksen alueella data tunnisti Satasairaalan työmatka-aikoja mutta ei iltojen harrastekäyttöä ja siihen liittyvää lasten ja nuorten kuljettamista.  

Tutkimustuloksia hyödynnetään kaupungin tuottamien palvelujen suunnittelussa, kuten saavutettavuudessa kaikilla kulkumuodoilla ja palvelujen aukioloaikojen muutoksia koskevassa päätöksenteossa. Liikkumisdatan tuloksia on verrattava muuhun palvelussa syntyvään dataan, esimerkiksi Yyterin kävijälaskureihin ja uimahallin lippumyyntiin. Pelkän liikkumisdatan perusteella kaupungin säännöllisiin aukioloihin sidotut palvelut voisi sulkea viimeistään iltakahdeksalta, koska sitä myöhemmin liikutaan lähinnä perjantaisin ja lauantaisin keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä. Tutkimuksessa kerättyä dataa voidaan tulevaisuudessa hyödyntää joukkoliikenteen suunnittelussa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Joukkoliikennejaosto merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.