Perustelut
Hallintopäällikön 20.03.2025 § 29 tekemästä päätöksestä, jossa vahingonkorvausvaatimus Luvianpuistokadulla 23.12.2024 tapahtuvasta kuoppaanajosta on hylätty, on tehty oikaisuvaatimus 25.3.2025. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa Porin kaupungin kirjaamoon ja se voidaan tutkia.
HAKIJAN OIKAISUVAATIMUS 25.3.2025:
"Viitaten päätökseenne 20.3.2025 (liite) koskien vahingonkorvausvaatimustani, haluan esittää oikaisuvaatimuksen ja tuoda esiin seuraavat seikat:
1. Kunnan vastuu kadun kunnossapidosta
Lain kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 4 §:n mukaan kunnan velvollisuutena on pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Tämä velvollisuus sisältää myös sen, että kadulla ei ole liikennettä vaarantavia vaurioita, kuten suuria kuoppia.
2. Tuottamusperiaate vahingonkorvauslaissa
Vahingonkorvauslain (412/1974) 2 luvun 1 §:n mukaan se, joka huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Kunnan laiminlyönti kadun kunnossapidossa voi siten johtaa korvausvastuuseen.
3. Reiän olemassaolo ja korjausaika
Päätöksessänne todetaan, että reiästä ei ollut tullut ilmoitusta ennen vahinkoa, eikä se ollut kunnossapidon tiedossa. Kuitenkin reikä huomattiin ja paikattiin vasta 30.12.2024, eli yli viikko tapahtuneen jälkeen. Tämä viivästys viittaa siihen, että kadun tarkastuskäytännöt eivät ole olleet riittävän säännöllisiä tai tehokkaita havaitsemaan vaarallisia vaurioita ajoissa.
4. Tienkäyttäjän huolellisuusvelvoite
Vaikka tienkäyttäjällä on velvollisuus noudattaa huolellisuutta ja varovaisuutta, ei voida kohtuudella edellyttää, että kuljettaja voisi ennakoida äkillisesti ilmestyviä, merkittäviä kuoppia kaupungin keskustan kaduilla. Tällaiset odottamattomat esteet voivat aiheuttaa vahinkoja, joita ei voida välttää normaalilla huolellisuudella.
5. Johtopäätös
Edellä mainittujen seikkojen perusteella katson, että Porin kaupungin laiminlyönti kadun kunnossapidossa on osaltaan aiheuttanut vahingon. Tästä syystä pyydän uudelleenarviointia korvausvaatimuksestani ja esitettyjen kustannusten korvaamista täysimääräisesti."
PORIN KAUPUNGIN VASTAUS HAKIJAN OIKAISUVAATIMUKSEEN:
Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettavaksi sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Tienpitäjän korvausvastuu määräytyy vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n perusteella, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Oleellista ja keskeistä tässä nimenomaisessa korvausasissa on se, että juridisesti kyse on tuottamusvastuusta. Vahingonkorvauslain tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä kadun huono kunto ei vielä aiheuta korvausvastuuta tienpitäjälle.
Tienpitäjä on voinut vapautua vastuusta osoittamalla toimineensa niin huolellisesti kuin mahdollista tai osoittamalla, että vahinko on johtunut tienpitäjän omasta toiminnasta riippumattomasta syystä. Oikeuskäytännössä tuottamuskynnys on asetettu sitä matalammaksi, mitä yksinkertaisemmin keinoin ja alhaisemmin kustannuksin vahinko olisi ollut vältettävissä ja vastaavaksi sitä korkeammaksi, mitä vaatimmin keinoin ja korkeimmin kustannuksin vahinko olisi vältettävissä. Tämän vuoksi on tilanteita joissa korvausvastuuta ei synny lainkaan, koska vahingon torjuminen on ollut tienpitäjälle mahdotonta tai erittäin hankalaa tai erittäin kallista.
Tienpitäjälle kunnossapitolaissa säädetystä kunnossapitovelvoitteesta huolimatta on hyväksyttävää, että katujen kunnossa voi esiintyä joitakin tilapäisiä puutteita. Tuottamusperiaatteesta johtuen tienpitäjällä on oltava kohtuullinen aika korjata puutteet ja saattaa katu liikenteen tarpeiden edellyttämään tyydyttävään kuntoon. Jos tienpitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, korvausvastuuta ei synny. Tämä periaate on todettu myös oikeuskäytännössä.
Missään kaupungissa tai kunnassa katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Tämä on täysin mahdotonta. Porin kaupungilla on kunnossapidettäviä katuja ja teitä yhteensä n. 550 km, kevytväyliä n. 310 km ja kaupungin hoidossa olevia yksityisteitä n. 100 km. Käytännössä on täysin mahdotonta, että kaupungilla olisi reaaliaikainen tieto koko hoidettavan, eli n. 1000 km:n katu- ja liikenneverkoston kunnosta. Jotta tienpitäjä voi nopeasti reagoida tiestön kunnossapito- ja korjaustarpeisiin, edellyttää se myös kaupungin omien työntekijöiden lisäksi kaupunkilaisten, tienkäyttäjien ja tontinomistajien aktiivista ilmoittamista havaitsemistaan puutteista tienpitäjälle.
Selvityksen mukaan reikä huomattiin ja paikattiin maanantaina 30.12.2024, kun oltiin päivittäisellä asfaltin paikkauskierroksella. Toisin sanoen kaupunki on korjannut reiän välittömästi kun se sai reiästä tiedon/kun se havaitsi reiän päivittäisellä tarkastuskierroksellaan. Hakija on tehnyt korvausvaatimuksen kaupunkia kohtaan 28.1.2025. Ennen vahinkotapahtumaa Porin kaupunki/tienpitäjä ei ole ollut tietoinen kyseisestä reiästä. Katujen kuntoa, varsinkin vilkkaimpien katujen kuntoa seurataan jatkuvasti käytettävien resurssien puitteissa. Esimerkiksi keskustan kadut pyritään tarkistamaan vähintään kerran viikossa. Reiät kuitenkin syntyvät kuluneeseen asfalttiin hyvin nopeasti liikenteen ja veden vaikutuksesta. Reiät voivat syntyä kuluneeseen asfalttiin jopa yhden yön aikana. On myös huomattava, että talvella reikien paikkaus ei välttämättä onnistu kunnolla ja sateisella kelillä vaurioita ei voi paikata lainkaan. Talviaikaan reikien paikkaukset tehdään pääasiassa kylmäpaikkauksina. Kylmämassapaikkaukset eivät kuitenkaan pysy kovin hyvin märillä keleillä, vaan kastuessaan ja jäätyessään kylmämassapaikat irtoavat nopeasti. Vasta kesällä voidaan käyttää kuumaa valuasfalttia.
On myös huomioitava, että korvaushakemuksen liitteen mukaan vahingoittunut rengas oli kokoa 275/40R22. Matalaprofiiliset renkaat ovat erityisen herkkiä vahingoittumaan tiellä, jossa on epätasaisuuksia. Mitä ohuempi renkaan ilmatila on, sitä rikkoutumisherkempi vanne on. Tällaisten renkaiden käyttäjän voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin. Lisäksi vahinkoajankohtana tiellä on ollut sohjoa/vettä. Mikäli tiealueella on vettä, on oikeuskäytännössä erityisesti painotettu vahingonkärsijän omaa tuottamuksellista toimintaa tai tietoista riskinottoa. Tällöin kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta ajaessaan esim. veden yli, koska hän ei voi tietää veden syvyyttä tai mitä veden alla mahdollisesti on. Ajaessaan veden läpi kuljettaja ottaa tietoisen riskin siitä, ettei se välttämättä ole turvallista.
Edellä mainitun perusteella Porin kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta, eikä kaupungille tienpitäjänä synny voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvastuuta vahingosta. Reikä paikattiin välittömästi kaupungin saatua siitä tiedon. Tällainen vahingonkorvausvelvollisuutta koskeva erimielisyys ei ratkea hallinnollisessa muutoksenhakuprosessissa. Vahingonkärsijä voi saattaa asian yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Oikaisuvaatimus ei anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja toteaa, ettei kaupungin kannanotto vahingonkorvausasiaan merkitse asian sitovaa ratkaisua. Vahingonkärsijä voi niin halutessaan saattaa asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.