Satakunnan työllisyysalueen jaosto, kokous 15.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Satakunnan työllisyysalueen talouden raportointi vuonna 2025

PRIDno-2025-520

Valmistelija

  • Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

Satakunnan työllisyysalueen talousarvion toteuma tammi-maaliskuulta 2025

Työllisyysalueen talousarvio on toteutunut annetun raamin sisällä, eikä ylityksiä ole tapahtunut. Henkilöstökulujen toteuma 23,2 % osoittaa toteuman olevan suunnitelman mukainen. Mikäli henkilöstökulujen kehitys jatkuu tammi- maaliskuun tasolla, riittää talousarvioon varattu määräraha kattamaan suunnitellusti koko vuoden. Työllisyysalueen siirtyneen henkilöstön palkkakulut ovat määritelty kiinteäksi 2025 kesäkuun loppuun saakka, jonka jälkeen ne yhdenmukaistetaan kaupungin palkkausjärjestelmän kanssa. Määrittelyt ovat tällä hetkellä työn alla . Tämän vaihdon yhteydessä on riski, että talousarvioon varatut henkilöstömäärärahat eivät riitä niiden kattamiseen. Riski tähän on pieni, mutta varmistuu lopullisesti vasta kun siirto uusiin palkkaluokkiin on saatu valmiiksi. 

Työllisyysalueen jäsenkuntien maksuosuudet ovat toteutuneet talousarvion mukaisesti.

Palvelujen ostojen toteuma on poikkeuksellisen alhainen, vain 10,5%. Tätä selittää se, että työllisyysalueen palveluihin kuuluvat valmennukset ja ammatilliset työvoimakoulutukset, sekä koto -asiakkaiden orientaatio- ja kotoutumiskoulutukset, ovat käynnistyneet vasta asteittain maaliskuussa. Nämä ovat suurin erä palvelujen ostojen tiliryhmässä ja siksi niiden merkitys toteumiin on suuri.  

Avustuksien tiliryhmän toteuma 0,06%. Tähän tiliryhmään kuuluvista annetuista avustuksista saatava kokonaiskuva on tammi-maaliskuun väliseltä ajalta tavallaan vääristynyt, ja näyttää että työllisyysalue ei olisi maksanut yhtään avustusten tiliryhmään kuuluvia palkkatukia, työllistämistukia 55+, starttirahoja, työolosuhteiden järjestelytukia tai harkinnanvaraisia avustuksia koto -asiakkaille. Todellisuudessa työllisyysalue on maksattanut asiakkaille avustuksia yli 2 miljoonaa euroa. Maksatukset ovat tosin olleet valtiolta siirtyneitä vuoden 2024 rästimaksuja, jotka siirtyivät työllisyysalueen vastuulle ja hoidettavaksi. Ensimmäinen vuosineljänneksen maksatukset ovat käytännössä olleet pelkästään näiden hoitamista.

Valtiolta siirtyneet vuoden 2024 maksatukset käsitellään lisäksi annettujen ohjeiden mukaan normaalista poikkeavalla tavalla. Koska kyseessä ovat käytännössä valtion vuoden 2024 kuluja, ne tulee käsitellä kirjanpidossa niin, etteivät ne aiheuta tulosvaikutuksia. Tämän vuoksi ne eivät myöskään näy käyttötalouden toteumissa, ja se voi antaa väärän kuvan käyttötalouden toteumasta. Koskamavustusten maksatuksia voidaan hakea 3 kk niiden erääntymisestä, ne näkyvät viiveellä. Tilanne korjaantuu huhtikuussa, kun vuoden 2025 maksatukset alkavat näkyä normaalisti työllisyysalueen toteumissa. 

Työllisyysalueen vuosikatteesta on toteutunut vain 10,5% ja se johtuu edellä kerrotuista viiveistä palvelutoiminnan aloittamisessa ja maksatuksien jaksotuksissa. Toisaalta toiminta on muutoinkin vielä käynnistysvaiheessa, toiminnan organisoituminen sekä uusien toimintatapojen omaksuminen ottaa oman aikansa.

Valtio korvaa rästimaksatuksiin käytetyt pääomat (2,41M€) huhtikuun loppuun mennessä, mutta ei korvaa näihin tilityksiin liittyviä henkilöstö-, tai korkokuluja. Valtion korvaus tulee olemaan n. 7–8 % alempi kuin luvattu korvaussumma korvauskaton vuoksi. Mikäli korvaus ei riitä kattamaan valtion maksatuksia, erotus kuitataan työllisyysalueen talousarviomäärärahoista. 

Kokonaisuudessaan valtio korvaa Porin kaupungille työllisyyden hoidon maksuvelkojaan yhteensä n. 3,61 M€, joka sisältää avustusrästien lisäksi työllisyysalueelle siirtyneen henkilöstön lomapalkkavarauksen n. 1,2 M€. Nämä erät eivät koske työllisyysaluetta kuin välillisesti, ja kuuluvat Porin kaupungin tilinpitoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Jaosto merkitsee Satakunnan työllisyysalueen talousraportin tammi-maaliskuulta 2025 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.