Sivistyslautakunta, kokous 27.5.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 98 Porin lukion opetussuunnitelman muutokset

PRIDno-2024-1928

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Perustelut

Porin lukion opetussuunnitelma on otettu käyttöön 1.8.2021 alkaen. Sivistyslautakunta on hyväksynyt opetussuunnitelman yleisen osan kokouksessaan 16.2.2021 § 31 ja oppiainekohtaisen osan kokouksessaan 15.12.2020 § 272. Opetussuunnitelmaa on päivitetty sivistyslautakunnan päätöksillä 18.1.2022 § 3, 8.11.2022 § 266 ja 21.6.2023 § 136.

Nyt sivistyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi seuraavia lisäyksiä lukion opetussuunnitelman oppiainekohtaiseen osaan 1.8.2024 alkaen:

1)      Hoitotieteen väyläopinnot (HT1-4 yht. 10 op) sisältävät seuraavat paikalliset opintojaksot: HT1 Ammattikorkeakouluopinnot käyntiin 1 op, HT2 Lääkelaskenta 1 op, HT3 Hoitotiede hoitotyön perustana 2 op, HT4 Hoitotyön toimintojen perusteet I 6 op. Avoimen korkeakouluopetuksen opintojaksojen integrointi lukion opetussuunnitelmaan perustuu lukiolaissa lukiokoulutuksen järjestäjälle säädettyyn korkeakouluyhteistyövelvoitteeseen ( LL 8 ja 13 §:t). Opiskelijoille tämä tarjoaa lukio-opetuksen opetussuunnitelmaan integroidun väylän hoitotyön koulutusohjelmaan hakeutumiseksi lukio-opintojen jälkeen. Vastaavalla tavalla Porin lukiossa on tarjottu tradenomiopintojen väyläopintoja pitkään.

2)      OP07 Valmiuksia lukio-opintoihin OP07 -opintojakson tavoitteena on edistää oppimisen tuen käynnistymistä aiempaa tehokkaammin lukiolain 28 §:n mukaisesti. Lukuvuodelle 2024-2025 tähän on saatu opetushallituksen hankerahoitus. Hankkeen aikana kehitetään toimiva tuen käynnistämisen malli Porin lukioon ja raportoitavaksi opetushallitukselle.

3)      SAB39-SAB310-opintojaksot Kestävä elämäntapa, 2 op (SAB39) ja Kieli yhteistyön välineenä, 2 op (SAB310) integroivat B3-oppimäärän yhteen B2-oppimäärän valtakunnallisten moduulien SAB27 ja SAB28 kanssa. Järjestely vahvistaa saksan B3-oppimäärän opiskelijoiden valmiuksia ylioppilastutkinnon kokeissa. Järjestely on kustannusneutraali, mutta valinnaiskielten opiskelijamäärien vähennyttyä uusi menettely voi kasvattaa abiturienttivuoden saksan opetusryhmien ryhmäkokoa, mikä tehostaa tarjonnan vaikuttavuutta.

4)      ÄI20-21-opintojaksot ÄI20  Koulun verkkolehden toimittaminen 1 (2 op) ja ÄI21 Koulun verkkolehden toimittaminen 2 (1 op) on tarkoitus toteuttaa tiedotusalan opintoihin perehtymiseksi. Opintojaksot edistävät myös median valtakunnallisen lukiodiplomin suorittamisen mahdollisuuksia Porissa ja kehittävät lukion osallistavaa toimintakulttuuria.

5)      Paikallinen valinnainen opintojakso MAA17  Pitkän matematiikan tuki II  (2 op) on suunniteltu kehittämään matematiikan pitkän oppimäärän opintojen tukea toisen vuoden lukio-opintojen alussa kertaamalla ensimmäisen vuoden opintoja. Pitkän matematiikan opiskeleminen on lisääntynyt korkea-asteen opiskelijavalintauudistuksen myötä. Tuella tavoitellaan matematiikan pitkän oppimäärän opintojen keskeyttämisen vähentymistä. Matematiikan opintojen hyödyllisyys voidaan osoittaa jatko-opinnoissa myös muilla kuin luonnontieteiden koulutusaloilla.

Liitteenä on esitetty opetussuunnitelmaan lisättävät opintojaksot ja mm. niiden tavoitteet, keskeiset sisällöt sekä arviointi. Sivistyslautakunnan hyväksymisen jälkeen muutokset päivitetään osaksi Porin lukion opetussuunnitelmaa (https://cms.pori.fi/uploads/sites/2/2023/05/porin-lukion-opetussuunnitelma-sivistyslautakunnan-8.11.2022-hyvaksyma.pdf).  Muutosta on käsitelty yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman, po. oppiaineiden aineryhmissä sekä opiskelijakunnan hallituksessa.

Lisätietoja lukion opetussuunnitelmasta antaa suunnittelijarehtori Jarkko Kivelä.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä Porin lukion opetussuunnitelman muutokset oheisen liitteen mukaisesti ja ne astuvat voimaan 1.8.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Konsta Kivistö, suunnittelija, konsta.kivisto@pori.fi

Perustelut

Porin lukion opetussuunnitelma on otettu käyttöön 1.8.2021 alkaen. Sivistyslautakunta on hyväksynyt opetussuunnitelman yleisen osan kokouksessaan 16.2.2021 § 31 ja oppiainekohtaisen osan kokouksessaan 15.12.2020 § 272. Opetussuunnitelmaa on päivitetty sivistyslautakunnan päätöksillä 18.1.2022 § 3, 8.11.2022 § 266, 21.6.2023 § 136 ja 28.5.2024 § 90.

Nyt sivistyslautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi seuraavia muutoksia lukion ja aikuislukion opetussuunnitelmien yleisiin osiin 1.8.2025 alkaen:

  1. Porin lukion opetussuunnitelmaa esitetään muutettavan opetussuunnitelman luvun 4 Opiskelijan ohjaus ja tukeminen alalukujen paikallisesti päätettävien asioiden ja paikallisten tarkennusten osalta. Paikallisesti päätettäviä asioita ja paikallisia tarkennuksia ehdotetaan muutettavan luvuissa 4.2 Oppimisen tuki, 4.3 Opiskeluhuolto sekä 4.4 Kurinpito. Samalla esitetään, että Porin lukion opetussuunnitelman liitteisiin sisällytetty Porin lukion kansainvälisyysstrategia päivitetään tämän esityksen liitteen mukaiseksi.
  2. Koska Opetushallitus on antanut aikuisten lukiokoulutuksen perusteita koskevan määräyksen liittyen opetussuunnitelman lukuihin 1.1 Opetussuunnitelman laatiminen, 4.2 Oppimisen tuki ja erityisopetus ja 5.5 Muutoksenhaku arviointia koskevaan päätökseen ja oppimäärän suorittamiseen
    liittyvä oikaisuvaatimus, on lukuihin liittyviä paikallisesti päätettäviä asioita ja paikallisia tarkennuksia muutettava. Lukuihin liittyvät paikallisesti päätettävät asiat ja paikalliset tarkennukset ehdotetaan kirjattavan Porin aikuislukion opetussuunnitelmaan tämän esityksen liitteen mukaisesti.

Lisäksi Porin lukion opetussuunnitelman ainekohtaista osaa ehdotetaan muutettavaksi musiikin, opinto-ohjauksen, englannin kielen, matematiikan sekä luonnontieteiden erikoislukion opintojaksojen osalta.

4.2 Oppimisen tuki ja erityisopetus

Tasavallan presidentti vahvisti 19.12.2024 opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemat, oppimisen tukea ja erityisopetusta koskevat lukiolain muutokset. Maaliskuussa 2025 Opetushallitus päivitti lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet oppimisen tuen ja erityisopetuksen osalta uudistetun lukiolain mukaisiksi. Sekä laki- että opetussuunnitelman muutokset astuvat voimaan 1.8.2025.

Oppimisen tuen uudistuksen seurauksena lukiolaisten oikeus oppimisen tukeen vahvistuu ja oikeus erityisopetukseen täsmentyy. Tämä tarkoittaa, että oppimisen tuen pääpaino tulee olemaan helposti saavutettavassa oppimisen tuessa ja opiskelijalla on lakisääteinen oikeus (lukiolaki 28 §) saada tukiopetusta eli aineenopettajan antamaa opetusta ja ohjausta, joka vastaa oppimisen tuen tarpeisiin. Helposti saavuttavaan tukeen lasketaan aineenopettajan antaman tukiopetuksen lisäksi aineenopettajan ja erityisopettajan antama opetus sekä erityisopettajan, opinto-ohjaajan ja muun henkilöstön antama tuki ja ohjaus.

Erityisopetuksen oikeuden täsmentymisellä viitataan lukiolain uuteen pykälään 28 a §, jonka mukaan opiskelijalla on oikeus erityisopetukseen, jos hän tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi erityisopetusta lukion oppimäärän suorittamiseksi eikä 28 §:ssä tarkoitettu oppimisen tuki ole riittävää opiskelijan tuen tarve huomioon ottaen. Mikäli siis todetaan, että opiskelija tarvitsee systemaattisempaa ja tarkemmin tavoitteellistettua erityisopettajan tukea kuin opetussuunnitelman perusteiden luvussa 4.2.1 Oppimisen tuki kuvattu erityisopettajan tuki, on koulutuksen järjestäjän tehtävä hallintopäätös opiskelijalle annettavasta erityisopetuksesta lukiolain 28 b §:n nojalla.

Hallintopäätös tehdään erityisopetuksen tarpeen ilmetessä tai opiskelijan tai alaikäisen opiskelijan huoltajan tai laillisen edustajan tuen tarvetta koskevan pyynnön tai tahdonilmaisun perusteella. Ennen päätöksen tekemistä koulutuksen järjestäjän tulee kuulla opiskelijaa ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa. Porin lukiossa hallintopäätöksen tekee Porin lukion rehtori.

Uudistus muuttaa opetussuunnitelman oppimisen tukea koskevan luvun 4.2. Voimassa olevassa perustetekstissä luku on 4.2 Erityisopetus ja muu oppimisen tuki, ja se sisältää lyhyen kuvauksen lukiossa annettavasta oppimisen tuesta ja erityisopetuksesta. 1.8.2025 voimaan astuvien oppimisen tuen ja erityisopetuksen laki- ja opetussuunnitelmamuutosten myötä luku on 4.2 Oppimisen tuki ja erityisopetus, ja se koostuu neljästä alaluvusta, joita ovat:

  • 4.2.1 Oppimisen tuki,
  • 4.2.2 Erityisopetus
  • 4.2.3 Opiskelun poikkeava järjestäminen ja avustajapalvelut sekä
  • 4.2.4 Paikallisesti päätettävät asiat.

Opetussuunnitelman perusteiden uudessa luvussa 4.2.4 Paikallisesti päätettävät asiat linjataan, että paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään ja kuvataan oppimisen tuen ja erityisopetuksen järjestäminen käytännössä seuraavissa asioissa:

  • tukitoimista, erityisopetuksesta ja niitä koskevista oikeuksista tiedottaminen opiskelijoille ja huoltajille
  • tukitoimien ja erityisopetuksen tarpeen arviointi
  • tukitoimien ja erityisopetuksen kirjaaminen henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan
  • oppimisen tuen ja erityisopetuksen toteuttaminen
  • tuen ja erityisopetuksen toteutumisen seuranta ja arviointi
  • erityisopetuksen päätös
  • opiskelijan ja huoltajan kuuleminen erityisopetuksen päätöksessä
  • yhteistyö, vastuut ja työnjako edellä mainituissa asioissa.

Oppimisen tukeen ja erityisopetukseen liittyvät paikallisesti päätettävät asiat esitetään kirjattavan Porin lukion opetussuunnitelmaan sekä Porin aikuislukion opetussuunnitelmaan kuten tämän esityksen liitteessä.

4.3 Opiskeluhuolto

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 on päivittynyt lisäksi opiskeluhuoltoon keskittyvän luvun 4.3 Opiskeluhuolto osalta. Opetussuunnitelman perusteet eivät enää velvoita yksittäistä oppilaitosta laatimaan omaa opiskeluhuoltosuunnitelmaansa, vaan koulutuksen järjestäjän on laadittava opiskeluhuollon kokonaisuuden toteuttamiseksi koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma. Esiopetuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kattava Porin kaupungin opiskeluhuoltosuunnitelma on laadittu, ja sivistyslautakunta on hyväksynyt sen kokouksessaan 29.8.2023.

Porin lukion opetussuunnitelmasta ehdotetaan poistettavan vanha yksikkökohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma (luku 4.3.3 Porin lukion opiskeluhuoltosuunnitelma) ja viitattavan jatkossa Porin kaupungin opiskeluhuoltosuunnitelmaan.

4.4 Kurinpito

Lukua koskien ehdotetaan, että opetussuunnitelman perusteista paikalliseen kurinpitosuunnitelmaan (Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelyistä Porin lukiossa) kopioitunut toisto poistetaan.

Porin lukion kansainvälisyysstrategia

Porin lukion opetussuunnitelmaan sisällytetty Porin lukion kansainvälisyysstrategia on päivitetty. Nykyisen opetussuunnitelman liitteenä oleva kansainvälisyysstrategia ehdotetaan korvattavan tämän esityksen liitteenä olevalla kansainvälisyysstrategialla.

Opetussuunnitelman ainekohtaisen osion muuttaminen musiikin, opinto-ohjauksen, englannin kielen, matematiikan sekä luonnontieteiden erikoislukion opintojaksojen osalta

Musiikkiin ehdotetaan lisättäväksi uutena opintojaksot MU9-MU19. 11 uudella paikallisella opintojaksolla pyritään edistämään Porin lukion opiskelijoiden menestymistä ylioppilastutkintoon jo säädetyssä musiikin kokeessa. Vastaavasti ylioppilastutkintoon myös tulevan kuvataiteen ja liikunnan kokeiden osalta Porin lukiossa on jo entuudestaan varsin laaja tarjonta paikallisia opintojaksoja. Musiikin kaikki uudet opintojaksot eivät tule heti ensi lukuvuodesta alkaen tarjottavaksi, vaan tarjonta lisääntyy lukion opiskelijoiden lukuvuosittaisten esivalintojen pohjalta, jolloin on ennakoitavissa valinnaisryhmien opiskelijamäärä.

Opinto-ohjauksen hankerahoituksella lv. 2024-2025 toteutettua OP07 Valmiuksia lukio-opintoihin -opintojaksoa on muokattu päättyvän lukuvuoden kokemusten perusteella. Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijoiden siirtymää perusopetuksesta lukio-opintoihin eri oppiaineiden opettajien yhteistyöllä. Opintojakso on tarkoitus jatkossa tiivistää yhden (1) opintopisteen laajuiseksi, ja sen rinnalle muodostetaan uudet opintojaksot OP08 ja OP09, joilla tavoitellaan erityisesti suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehittymistä.

Englannin kielessä (laaja oppimäärä) ehdotetaan muutettavaksi paikallisen opintojakson Englannin kielioppi (ENA10) nimi ja kuvaus muotoon Englannin peruskieliopin tukiopintojakso. Tähän asti opintojakson opetusryhmät ovat osoittautuneet hyvin heterogeenisiksi, jolloin peruskieliopin tukea tarvitsevat opiskelijat eivät ole aina saaneet riittävästi huomiota oppimisen tuen tarpeelleen. Englannin kielessä on kuitenkin edistyneemmille opiskelijoille myös muuta tarjontaa valittavaksi.

Matematiikan pitkään oppimäärään lisättiin päättyvästä lukuvuodesta alkaen lautakunnan päätöksellä MAA17 Pitkän oppimäärän tuki II. Mainitusta opintojaksosta on saatu hyödyllisiä kokemuksia opintojen edistymisestä, ja tältä pohjalta on herännyt tarve tuoda tarjontaan myös abiturienteille kertausopintojakso matematiikan toisen vuoden moduulien sisällöistä. Tähän tarpeeseen vastataan esittämällä lautakunnalle hyväksyttäväksi uutena paikallisena opintojaksoa MAA18 Pitkän matematiikan tuki III.

Matematiikan lyhyeen oppimäärään ehdotetaan valtakunnallisten yhden (1) opintopisteen moduulien MAB06 ja MAB07 yhdistämistä paikallisesti kahden (2) opintopisteen opintojaksoksi, minkä opetushallituksen lukion opetussuunnitelman perusteet mahdollistaa paikallisesti päätettäväksi. Molempien moduulien sisällöt käsittelevät talousmatematiikkaa, joten näiden moduulien opettaminen samassa opetusryhmässä ja saman opettajan opettamana on arvioitu perustelluksi.

Luonnontieteiden erikoislukiolinjan opetussuunnitelmassa toteutetaan vähäisiä muutoksia. Modernin fysiikan (FY14/LNT15) tavoitteita on muotoiltu uudelleen. Luonnontieteiden kansainvälisyys (LNT19) sisällytetään jatkossa myös kemian (KE9), fysiikan (FY17) ja biologian (BI12) opseihin, mikä antaa lisää liikkumavaraa mikäli opiskelijat ovat jossain luonnontiede kv-projektissa mukana. Lisäksi kemian laborointi 1-2 -opintojaksoilla on korjattu aiemmat virheelliset viittaukset opetussuunnitelman valtakunnallisiin moduuleihin.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä Porin lukion opetussuunnitelmaan ja Porin aikuislukion opetussuunnitelmaan esitetyt muutokset.

Tiedoksi

Porin lukio