Sivistyslautakunta, kokous 27.5.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 100 Sivistyslautakunnan lausunto valtuustoaloitteeseen: Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen yhtenäinen toimintamalli Poriin

PRIDno-2025-1309

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Christa Lahto jättivät valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

”Porin kaupunginvaltuusto

—————————————

Aloite 3.3.2025

—————————————

Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen yhtenäinen toimintamalli Poriin

—————————————

”Pori on lasten ja nuorten kaupunki”. 

Tämä on tärkein Porin kaupungin strategiaan tehty kirjaus. Yhtä kaikki se on lupaus, johon liittyy erityinen vastuu ja velvollisuus. Se ei ole pelkkä kirjaus, muutoin se veisi pohjan ja uskottavuuden strategialta ja samalla kaupungin toiminnalta sekä lakiin säädetyn kokonaishyvinvoinnin edistämiseltä. Tärkeänä kirjauksena voimme pitää myös strategiamme toista kohtaa: ”Jokaisella porilaisella on mahdollisuus terveelliseen, aktiiviseen ja turvalliseen elämään”. Tämän hienon strategiakirjauksen erityisenä tekona mainitaan: ”Syrjäytymisen ehkäisemiseksi vähennämme yksinäisyyttä ja osattomuutta”. Yksinäisyyden ja syrjäytymisen taustalla on aina asioita joiden ennaltaehkäisyyn voimme pienilläkin arjen teoilla vaikuttaa.

Kiusaaminen on vakava ongelma, jota esiintyy kaikkialla yhteiskunnassamme ja kouluyhteisöissä. Ja kuten niin monen muunkin ongelman kohdalla, myös kiusaaminen muuttaa ilmiönä jatkuvasti muotoaan ja kehittyy. 

Kiusaaminen kehittyy, ja silloin myös kiusaamisen ehkäisy ja kiusaamistilanteiden kokonaisvaltaisen hoitamisen on vastaavasti kehityttävä. 

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) 24.8.2022 julkaisemasta raportista selviää, että ”Joka kymmenes oppilas ei uskalla kertoa kiusaamisesta eikä tiedä, miten kiusaamiseen puututaan kouluissa”.  Jos oppilaat eivät tiedä, miten kiusaamistilanteisiin puututaan tai miten niitä lähdetään selvittämään, eivät he välttämättä kerro näkemästään tai kokemastaan kiusaamisesta, Karvin raportissa myös todetaan. Lisäksi Karvin toteuttamaan kyselyyn vastasi yli tuhansia oppilaiden huoltajia. Noin kolmannes heistäkään ei kokenut saaneensa tietoa siitä, miten oman lapsen koulussa kiusaamista ehkäistään, miten siihen puututaan tai miten tapaukset selvitetään. 

Porin kaupungin on muun muassa edellä mainitusta syystä tulevaisuudessa jaettava asiasta tietoa ja ohjeita omilla sivuillaan selkeästi ja helposti saavutettavasti. Esimerkkinä Porille voisi toimia Vantaan kaupungin sivusto, josta tietoa aiheeseen löytyy helposti, useammalla kielellä, eri tasoisesti ja ymmärrettävästi: https://www.vantaa.fi/fi/kiusaamisen-ehkaisy-ja-puuttuminen   Tällä hetkellä juuri mitään tietoa ei Porin kaupungin sivuilta ole löydettävissä.

Porissa on otettava siis myös käyttöön yhteinen toimenpideohjelma, jolla puututaan kiusaamiseen ja ehkäistään sitä. Toimenpideohjelman tulisi koskea yhdenmukaisesti jokaista päiväkotia, koulua ja toisen asteen oppilaitosta. Kuitenkin niin, että palvelualueet tarkentaisivat sisältöjä omaan toimintaympäristöönsä soveltuviksi. Toimintayksiköt sopisivat siis edelleen yksikössä käytössä olevista konkreettisista toimintatavoista pohjautuen kuitenkin yhtenäiseen ”Porin toimintamalliin”.

 Porin kouluissa on tällä hetkellä kaikilla omat ohjeensa ja toimintatapansa kiusaamistilanteiden

hoitamiseen.

Käytännöt eivät ole yhtenäisiä, jokainen koulu saa määritellä  toimintansa kiusaamis-aiheen suhteen mieleisekseen. Se tarkoittaa sitä, että yhdessä koulussa käytännöt toimivat, toisessa ehkä eivät. Koulut ja muut toimijat saattavat sijaita samassa korttelissa, mutta siitä huolimatta erot ovat huomattavat. Tässä piilee kaiken muun lisäksi merkittävä tasavertaisuus ongelma. Joissakin kouluissamme on myös raportoitu lukuvuoden arvioinneissa tavoitteisiin pääsemisessä ongelmia, eli kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja puuttumisen konkreettisesti toteutuneisiin ja tavoiteltuihin toimenpiteisiin ei ole päästy erinäisistä syistä. 

Kiusaamiskäytäntöjen suunnitteluun sekä hoitamiseen pitäisi olla myös selvä, vastuullinen taho, joka vastaa toiminnasta ja sen aktiivisesta kehittämisestä. Kiusaamistilanteiden hoitamiseen pitää ottaa paremmin mukaan moniammatillisia yhteistyötahoja, sekä hyödyntää myös paikallista järjestötoimintaa jolla on asiaan perehtyneisyyttä. Kaupunkiorganisaatiossa itsessään ja Satakunnan hyvinvointialueella on myös toimintoja ja toimijoita, joita voitaisiin käyttää kiusaamistilanteiden hoitamiseen, mutta niitä ei aktiivisesti tai matalalla kynnyksellä hyödynnetä. Satakunnan sovittelutoimi on yksi hyvä esimerkki toiminnoista, joita voi kiusaamistapausten hoidossa käyttää.

Sovittelutoimea ei ole merkitty koulujen suunnitelmiin ja strategioihin kiusaamistilanteiden hoitamisessa, vaikka sovittelutoimi olisi useassakin tapauksessa paras vaihtoehto, usein jopa helpoin tapa. Tämä on yksi esimerkki vallitsevista puutteista, joita kiusaamiseen liittyvissä toiminnoissa löytyy, mikä johtaa siihen, ettei kiusaamisongelmaan päästä riittävän tuloksellisesti kiinni, ja jolloin merkittäviä toimenpiteitä, resursseja ja erityisen toimivia ratkaisumahdollisuuksia jää hyödyntämättä.

Aloitteen edellyttämä suunnittelutyö voidaan tehdä moniammatillisesti eri toimijoiden kanssa yhteistyössä. Käytännössä mitään uutta ei tarvitse keksiä, sillä hyviä, toimivia käytänteitä ja malleja on jo olemassa, niistä on rakennettava toimiva kokonaisuus.  Käytäntöjen ja yhtenäisen toimintamallin jalkauttaminen kouluihin voitaisiin toteuttaa esimerkiksi työpaikkakoulutusten yhteydessä.

Porin on tehtävä tarvittavat toimenpiteet, jotta kaupungin strategiaan kirjatut tärkeät lupaukset lapsille ja nuorille toteutuu. 

Esitämme, että Porin kaupunki yhtenäistää kiusaamisen ehkäisyyn ja kiusaamistilanteiden puuttumiseen liittyvät suunnitelmat ja käytännöt ”Porin sivistystoimialan kiusaamisen ennaltaehkäisyn ja puuttumisen toimenpideohjelmaksi”.

Esitämme myös, että Porin kaupunki nimittää vastuullisen tahon, jonka tehtävänä on aktiivisesti kehittää kiusaamiseen puuttumiseen ja sen ehkäisemiseen liittyviä toimintatapoja, esittää päivityksiä toimenpideohjelmaan, ja joka raportoi ja valvoo toimintaa, sekä suunnitelmien ja käytäntöjen toteuttamista Porin sivistystoimen alaisissa toiminnoissa.

Porissa 3.3.2025

Kokoomuksen valtuustoryhmästä:

Christa Lahto

Viliina Välimäki

Petri Lahtinen

Helvi Walli

Jussi Ihamäki

Maria Rautanen

 

Vihreiden valtuustoryhmästä:  

Mika Tuhkanen”

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Tero Grönmark, erityisasiantuntija, tero.gronmark@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen yhtenäinen toimintamalli Poriin. Tässä vastauksessa kerrotaan kiusaamisen vastaisen työn säädöstaustasta, Porissa jo tehdyistä toimista sekä asian jatkokehittämisestä osana opetusyksikön toimintaa.

Kiusaamisen ehkäisylle ja siihen puuttumiselle koulussa luovat raamit etenkin Perustuslaki, Yhdenvertaisuuslaki, Tasa-arvolaki, Perusopetuslaki ja -asetus sekä Lapsen oikeuksien sopimus. Pori opetuksen järjestäjänä noudattaa myös Opetushallituksen ohjeita (kiusaamisasioihin liittyvät ohjeet löytyvät osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kiusaamisen-tunnistaminen-ja-puuttumisen-keinot). Perustuslaki takaa jokaiselle oikeuden elämään, henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa suojelemaan alle 18-vuotiaita ja turvaamaan heidän oikeutensa. Perusopetuslaki säätelee oppilaan oikeutta turvalliseen oppimisympäristöön. Asioita konkretisoidaan opetussuunnitelmissa, jotka luovat yhtenäisen pohjan perusopetuksen järjestämiselle ja myös kiusaamisen vastaiselle työlle. Säädökset ohjaavat kouluja ja niiden henkilöstöä vahvasti velvoittaen. Toisaalta laki velvoittaa oppilaan osallistumaan perusopetukseen ja suorittamaan tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytymään asiallisesti. Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. 

Porin kaupungin strategia ei ole ristiriidassa lainsäädännön kanssa, mutta se ei ohjaa perusopetuksen järjestäjää kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen tehtävässä. Kiusaamista ja kouluväkivaltaa pyritään ennaltaehkäisemään ja estämään jatkuvasti toiminnan kehittämisen ja täydennyskoulutuksen avulla. Kouluyhteisön hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä pyritään vahvistamaan toiminnan kehittämisellä, sillä ne ovat oppilaitosturvallisuuden ja kasvurauhan avaintekijöitä. 

Porin hyvinvointiraportoinnin mukaan kiusaamista viikoittain kokeneiden määrä on kasvussa, erityisesti perusopetusikäisten keskuudessa. Kiusaamisen monimuotoisuus on lisääntynyt, ja sosiaalisen median alustat ovat osaltaan vaikuttaneet tähän kehitykseen. Vanhempien ja ammattihenkilöiden kyvykkyys suojata lapsia vaatii ponnisteluja. Tieto perustuu Kouluterveystutkimuksen tuloksiin. 

Porissa on viime vuosina perehdytty oppilaiden oikeuteen turvallisesta oppimisympäristöstä. Toimenpiteitä ovat olleet muun muassa perehdytys perusopetuslain mukaisiin voimakeinoihin, rehtorikoulutus haastaviin tilanteisiin, Ankkuritiimien info ja ohjeistus kiusaamiseen ja väkivaltaan puuttumiseen, sekä koulutus koulunkäyntiohjaajille fyysisen rajoittamisen ohjeistuksesta. Koulutusta on tarjottu myös yhdenvertaisuuteen, tasa-arvoon ja sosiaalisen median ilmiöihin liittyen. Kehittämistoimet ovat liittyneet perusopetuksen lainsäädännön muutoksiin. 

Lukuvuoden 2023–2024 teemana on ollut tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä kiusaamisen ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen. Konsultoivat erityisopettajat ovat laatineet aineistoa koulujen käyttöön ja näiden materiaalien käsittelyä on edellytetty kaikissa kouluissa. Lukuvuoden 2024–2025 alussa on julkaistu Turvapolku-sivusto, joka tukee turvataitojen opettamista esiopetuksesta yhdeksänteen luokkaan saakka.  

Porin kaupungin opiskeluhuoltosuunnitelmassa kuvataan toimenpiteet yhteisöllisen työn edistämiseksi, hyvinvoinnin seuranta ja arviointi sekä kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäiseminen. Koulukohtaisia suunnitelmissa tulisi kuvata ”tunnistaminen”, ”ehkäiseminen ja esiintyvyyden seuranta”, ”puuttuminen” sekä ”jälkiseuranta”. Lisäksi suunnitelmiin sisältyvät kirjaukset tukea tarvitsevan oppilaan ohjaaminen opiskeluhuoltopalveluihin ja muu tarvittava tuki (esimerkiksi yhteistyö huoltajien ja tarvittaessa viranomaisten kanssa). Suunnitelmat voidaan laatia erillisinä tai koota yhdeksi suunnitelmaksi. 

Koulujen suunnitelmat oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä on koottu syyslukukaudella 2024 ja arvioitu helmikuussa 2025 opetusyksikön hallinnossa. Tämän selvityksen perusteella havaittiin, että useimmissa koulujen suunnitelmissa mainitaan oppilaiden ja huoltajien ohjeistaminen, ehkäisevinä toimina mainitaan myönteisten asenteiden vahvistaminen, turvallisen oppimisympäristön luominen ja yhteistyö viranomaisten kanssa. Jälkiseuranta toteutetaan seurantakeskustelujen ja oppilashuollon työntekijöiden avulla.  

Suositukset suunnitelmien täsmentämiseksi ovat systemaattisen seurannan ja raportoinnin täsmentämistä (yhdenmukaisten kyselyjen ja esiintyvyyden seurannan raportoinnin kokoaminen, analysoiminen sekä viestintä) ja moniammatillisen yhteistyön näkyväksi tekemistä (opiskeluhuolto, sosiaalitoimi ja viranomaiset).  

Osallistamisessa oleellista on löytää toimivat tavat lisätä oppilaiden ja huoltajien osallistumismahdollisuuksia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa sekä tavat vahvistaa oppilaiden ja huoltajien perehdyttämistä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseen.   

Porissa on kehitetty toiminnan seurannan työkalua rehtoreille tiedolla johtamisen tueksi. Kiusaamisen esiintyvyyden osalta kehittäminen voi tuottaa yhtenäisempää tietoa esimerkiksi työrauhasta ja puuttumisen toimenpiteistä. 

Keväällä 2025 päättyvän yhteisöllisen opiskeluhuollon hankkeen myötä pysyväksi henkilöresurssiksi vakinaistetaan kahdeksan kouluvalmentajaa. Tehtävään liittyvät kouluyhteisön ja yksittäisten oppilaiden sujuvaa kouluarkea haastavien ongelmien ratkaiseminen sekä tuki näissä tilanteissa. He ovat merkittävä resurssi ylä- ja yhtenäiskouluissa esimerkiksi kiusaamisen ennalta ehkäisemisessä, puuttumisessa sekä tuen antamisessa.   

Hankevuoden aikana on havaittu tärkeäksi kouluvalmentajien työn koordinointi. Opettajataustainen hankekoordinaattori on pystynyt tukemaan kouluvalmentajien työtä kouluilla ja erityisesti haastavissa tilanteissa. Koordinointi edistää myös yhtenäistä tapaa toimia kiusaamisen ennalta ehkäisemisessä, puuttumisessa ja siihen liittyvässä tuessa. Opetusyksikkö jatkaa em. koordinointia omarahoitteisesti lukuvuoden 2025-2026.  

Valtuustoaloitteessa mainitaan puutteena, että sovittelutoiminta ei ole merkittynä koulujen suunnitelmiin. Sovittelutoiminta on kuitenkin huomioitu koulujen toiminnassa, vaikka sitä ei ole kirjattu suunnitelmiin. Sovittelun tehostaminen ja oikeusedustajan tehtävän lisääminen ovat tarpeellisia. 

Aloitteessa esitetään, että Porin kaupungin sivuille lisätään helposti saavutettavaa tietoa kiusaamisen ehkäisemisestä ja puuttumisesta. Porin kaupungin perusopetuksen sivustolla hyödynnetään Opetushallituksen aineistoa, mutta tiedon selkeyttä ja saavutettavuutta voidaan parantaa. 

Puollamme yhtenäisen toimintamallin luomista. Toimintamallin tulisi olla yhteinen Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskusalueella, koska perhekeskus tuottaa alueen opiskeluhuollon palvelut ja Ankkuritoiminta koordinoidaan perhekeskusten kautta.  

Suhtaudumme varauksellisesti esitykseen Porin kaupungin nimittämästä vastuutahosta, joka kehittäisi aktiivisesti kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen liittyviä toimintatapoja. Kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen liittyvää kehittämistä tehdään aktiivisesti osana yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävää. Rehtorin vastuu ja johtajuus perusyksikkötasolla on tarkoituksenmukaista säilyttää. 

Perusopetuslain muutos oppimisen tuen osalta 1.8.2025 alkaen on samalla hyvä kohta terävöittää kiusaamisen vastaista työtä. Muutoksessa korostuu oppimisen edellytyksiä tukevat järjestelyt ja tätä kautta koulun toimintakulttuurin merkitys oppimiselle ja hyvinvoinnille. Tässä työssä korostuvat mm. kodin ja koulun välinen yhteistyö, oppilaiden osallisuus ja valvonnan tehostaminen. Näiden avulla luodaan entistä turvallisempaa ilmapiiriä, joka ehkäisee kiusaamista ja auttaa kiusaamistapausten selvittelyssä. Osana oppimisen tuen uudistusta konsultoivat erityisopettajat ovat laatineet toimenpidesuosituksia kouluille. Niitä on esitelty rehtoreille, ja asioita kootaan diaesityspohjaan, jonka avulla rehtorit käsittelevät asiaa kouluissaan lukuvuoden 2025-2026 alkaessa.

Opetusyksikössä ohjataan kouluja kehittämään suunnitelmiaan oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä lukuvuoden 2025-2026 aikana ja näin yhtenäistetään toimintatapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi.  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa oheisen lausunnon valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus