Sivistyslautakunta, kokous 27.5.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 94 Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman muuttaminen

PRIDno-2025-1952

Valmistelija

  • Kirsi Nuorsaari, kirsi.nuorsaari@pori.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen myötä oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Perusopetuslain ja siihen liittyvien lakien muutoksesta johtuen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on päivitetty (Opetushallituksen muutosmääräys 13.2.2025, OPH-531-2025). Näiden muutosten myötä myös paikallinen eli Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma tulee päivittää. Päivitetty opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä vasta 1.8.2026 mennessä.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja/tai Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman seuraavia lukuja on päivitetty:  

  • Luku 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta
  • Luku 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana
  • Luku 3 Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet
  • Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
  • Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen
  • Luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaaminen arviointi
  • Luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
  • Luku 8 Oppilashuolto
  • Luku 12 Valinnaiset aineet
  • Liite 8 Ohjaussuunnitelma

Opetussuunnitelman perusteiden lukuihin 1–3 ja 8 on tehty oppimisen tuen uudistuksen mukaisia terminologia muutoksia. Näitä lukuja ei ole tuotu sivistyslautakunnan hyväksyttäväksi, koska myöskään paikallisiin opetussuunnitelmiin ei ole tehty muita kuin terminologisia muutoksia. Nämä terminologiset muutokset kirjataan suoraan pedanetissä osoitteessa https://peda.net/id/f3d4843c6 olevaan Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan eikä niitä tuoda sivistyslautakunnan käsittelyyn.

Sivistyslautakunnan hyväksyttäväksi on valmisteltu seuraavat luvut, joissa on myös sisällöllisiä muutoksia:

  • Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri
  • Luku 5.4 Opetuksen järjestämistapoja
  • Luku 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
  • Luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
  • Luku 12 Valinnaiset aineet
  • Liite 8 Ohjaussuunnitelma

Opetussuunnitelman perusteiden lukuun 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri on lisätty inklusiiivinen perusopetus toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana. Uudistuksen myötä perusopetuksen toimintakulttuurin tulee edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä. Paikalliseen opetussuunnitelmaan on tarkennettu toimintakulttuurin kehittämisen periaatteita (luku 4.2), oppimisympäristöjä ja työtapoja (luku 4.3) sekä opetuksen eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia (luku 4.4). 

Opetussuunnitelman perusteiden luvussa 5.4 Opetuksen järjestämistapoja on kuvattu aiempaa laajemmin toiminta-alueittain järjestettävä opetus (luku 5.4.1). Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu korvataan jatkossa tavoitekokonaisuuksittain opiskelulla (luku 5.4.3). Opetussuunnitelmaan on myös lisätty kokonaan uudet luvut: 5.4.6 Erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu sekä luku 5.4.7 Perusopetuksen poikkeava järjestäminen. Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaa on tarkennettu kaikkien edellä mainittujen lukujen osalta. Lisäksi lukuja 5.4.2 Joustava perusopetus, 5.4.4 Yhdysluokkaopetus, 5.4.5 Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus ja 5.4.8 Opetus erityisissä tilanteissa on päivitetty, vaikka niihin ei ole tullut muutoksia opetussuunnitelman perusteisiin. 

Opetussuunnitelman perusteiden lukuun 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa on tehty monia pieniä tarkennuksia, joiden mukaisesti on jo aiemmin toimittu. Opetussuunnitelman perusteisiin on myös  aiempaa laajemmin kirjattu muun muassa velvollisuus selvittää oppilaalle oppiaineiden tavoitteet ja arvioinnin periaatteet. Isoin muutos arvioinnissa liittyy niiden oppilaiden arviointiin, joiden perusopetuksen oppimäärää on tavoitteiden tai sisältöjen osalta rajattu. Jatkossa oppilas ei voi saavuttaa välttävää osaamista eli arvosanaa 5 korkeampaa arvosanaa, mikäli hänen oppimääräänsä on rajattu. Rajatun oppiaineen arviointi on jatkossa aina sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia, jolloin päättötodistukseen merkitään rajaamista ilmaiseva tähti (*) ja arvosanaksi merkitään arvosana 5*. Muutoksia tulee myös lukuun 6.6.2 Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain. Myös muiden lukujen tekstejä on selkiytetty, mutta sisältöjä ei ole juurikaan muutettu. Myös sanallinen lukuvuositodistus tulee päivittää opetussuunnitelman perusteiden muuttamisen myötä lukuvuoden 2025–2026 aikana. 

Koska oppimisen tukea koskeva perusopetuslain muutoksen myötä koko oppimisen tuen kokonaisuus muuttuu, opetussuunnitelman perusteiden luku 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki sekä siinä olevat Porin kaupungin tarkennukset on kirjoitettu kokonaan uudelleen. Oppimisen tuen uudistuksen myötä nykyinen kolmiportainen tuki sisältäen yleisen, tehostetun ja erityisen tuen poistuu. Jatkossa keskeisiä oppimisen tukeen liityviä termejä ovat muun muassa oppimisedellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot, oppilaskohtaiset tukitoimet ja perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen. Ryhmäkohtaisina tukimuotoina tulee jatkossa olla tarjolla kaikille oppilaille opettajan antamaa yleistä tukiopetusta, opettajan antamaa opetuskielen tukiopetusta sekä erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Mikäli ryhmäkohtaiset tukitoimet eivät riitä, oppilaalle annetaan oppilaskohtaisia tukitoimia, joita ovat muun muassa erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Viimesijaisena tukitoimena voidaan poiketa perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista esimerkiksi rajaamalla oppilaan oppimäärää. Tuen järjestämistapojen ja käsitteiden ohella myös esimerkiksi oppimisen tukeen liittyvien päätösten ja suunnitelmien nimet ja niihin liittyvät käytännöt muuttuvat. 

Lukua 12 Valinnaiset aineet päivitettiin luvun 6 päivittämisen yhteydessä. Molempiin lukuihin on kirjattu toimintatapoja liittyen valinnaisten aineiden sekä taide- ja taitoaineiden arviointiin ja tuntimääriin. Nyt lukujen sisällöt päivitettiin siten, että arviointiin liittyvässä luvussa tarkastellaan valinnaisia aineita vain arvioinnin näkökulmasta ja luvussa 12 niiden järjestämisen näkökulmasta. Opetussuunnitelman liitteenä olevaan ohjaussuunnitelmaan on lisätty toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden ohjaus ja tehty muita korjauksia ja tarkennuksia puuttumatta sisältöön. Ohjaussuunnitelma päivitetään lukuvuoden 2025–2026 aikana. 

Opetussuunnitelman muutoksia on valmisteltu kevään 2025 aikana. Luvun 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on laatinut työryhmä, johon on kuulunut opetuspäällikkö Taneli Tiirikainen, suunnittelija Kirsi Nuorsaari, kasvun ja oppimisen tuen koordinaattori Jaana Salonen, Itätuulen koulun rehtori Marjo Katajisto, Tuulikellon koulun rehtori Tiina Tenho ja konsultoiva erityisopettaja/Myötätuulen koulun erityisluokanopettaja Sari Wallin. Ryhmän työskentelyyn on osallistunut myös Porin kristillisen koulun rehtori Terhi Rotkus. Luvun 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri on laatinut ryhmä, johon ovat kuuluneet opetuspäällikkö Taneli Tiirikainen, suunnittelija Kirsi Nuorsaari, Porin Lyseon koulun rehtori Kimmo Salokangas, Kyläsaaren koulun rehtori Tapani Vuonokari ja Uudenkoiviston koulun rehtori Minna Korhonen. Luku 5.4.1 Toiminta-alueittain järjestettävä opetus on laadittu yhteistyössä Tuulikellon koulun kanssa ja luku 5.4.6 Erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu Tiilimäen sairaalakoulun ja konsultoivan erityisopettajan kanssa. Muut tarkennukset on tehty virkamiestyönä opetusyksikössä. 

Porin kaupungin opetussuunnitelmauudistusta on voinut seurata pedanetissä osoitteessa https://peda.net/id/78e62b72fb5, jossa on muun muassa ops-uudistuksen aikataulu ja linkkejä lisätietoihin ja koulutuksiin. Sivustolla on myös ollut luettavana opetussuunnitelmien luonnosversiot maaliskuun puolivälistä alkaen ja niistä on kuka tahansa saanut antaa koko ajan palautetta sivustolta löytyvällä lomakkeella. Tätä kautta palautteita ei ole tullut yhtään. Oppimisen tuen ops-uudistusta on esitelty rehtoreille rehtorikokouksessa 22.4.2025. Kouluille on lähetetty palautepyyntö opetussuunnitelmista, ja palautetta sai antaa 9.4.2025–23.4.2025. Palautteita tuli yhteensä 16 koululta. Palautteita oli kouluissa käyty läpi usein esimerkiksi johtoryhmän tai pedagogisesta kehittämisestä vastaavan tiimin sekä erityisopettajan kanssa. Koulujen palautteet käytiin läpi ja niiden perusteella tehtiin korjauksiin opetussuunnitelmateksteihin. Osa palautteista käsitellään myöhemmin esimerkiksi erityisopettajien tapaamisissa.

Oppilaiden ja huoltajien osallistamiseksi ops-prosessiin opetusyksikkö teki kyselyn vuosiluokkien 4–9 oppilaille ja vuosiluokkien 1–9 huoltajille siitä, millaisena oppimisen tuki koetaan. Kyselyyn eivät vastanneet erityiskoulujen eli Tuulikellon ja Myötätuulen koulujen huoltajat ja oppilaat, koska näissä kouluissa oppimisen tuki järjestetään lähtökohtaisesti niin eri lailla kuin yleisopetuskouluissa. Kysely oli vastattavana 20.3.–3.4.2025. Huoltajien kyselyyn tuli 848 vastausta ja oppilaiden kyselyyn 2769 vastausta. Huoltajissa voi olla samojakin vastaajia, koska heitä ohjeistettiin vastaamaan kyselyyn halutessaan jokaisen peruskoulussa olevan lapsensa osalta erikseen. Oppilaiden kysely oli kokonaan strukturoitu. Huoltajien kysely oli pääosin strukturoitu ja lisäksi siinä oli yksi avoin kysymys, jolla sai antaa haluamaansa palautetta oppimisen tuesta. Kyselyjen vastaukset käytiin läpi opetusyksikössä.

Kyselyn vastausten perusteella oppilaat kokivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen lähes kaikissa kysymyksissä paremmaksi kuin huoltajat. Tämä voi toki johtua siitä, että kotona tuodaan esille niitä asioita, joiden ei koeta toimivan. Oppilaat eivät myöskään kokeneet monia asioita yhtä tärkeiksi kuin huoltajat. Sekä 4.–6.-luokkalaisten että 7.–9.-luokkalaisten mielestä tärkein asia oppimisen kannalta oli se, että opettaja kertoo aina selkeästi, mitä tehdään tai pitää tehdä. Oppilaat kokivat tärkeiksi myös sen, että on mahdollisuus kysyä ja saada apua, mahdollisuus käyttää oppikirjoja - toisaalta oppilaat kokivat myös digitaalisuuden tärkeäksi, luokassa on rauhallista ja turvallista ja tehtävät ovat sopivan vaativia. Näiden asioiden tärkeysjärjestys vaihteli hieman luokkatasosta riippuen. Myös huoltajat arvostivat samoja asioita, mutta heidän mielestään tärkeintä oli se, että oppilaalla on mahdollisuus kysyä ja saada apua. Oppimisen tukimuodoista sekä huoltajat että oppilaat kokivat tärkeimmiksi tukiopetuksen, koulunkäyntiohjaajaresurssin ja erillään muusta luokasta annettavan erityisopetuksen. Nämä ovat ehkä myös tutuimpia tuen muotoja.  

Avoimissa vastauksissa annettu palaute oli pääosin rakentavaa ja pohdittua, vaikka epäkohtia tuotiin esille. Myös positiivista palautetta tuli sekä tuen toimivuudesta että yksittäisten koulujen tai opettajien osaamisesta. Huoltajat kaipaavat lisää kodin ja koulun välistä yhteistyötä oppimisen tuen asioissa. Tieto ei myöskään aina kulje riittävästi perusopetuksen siirtymävaiheissa. Tehostetun tuen toimimattomuus koetaan ongelmaksi, ja sitä ei anneta sovitusti tai tarpeeksi. Tukiopetusta toivotaan enemmän ja oikea-aikaisemmin. Myös erityisopettajan tukea kaivataan enemmän sekä yleisopetuksen ryhmiin että myös erillisessä erityisopetuksessa annettavaksi. Ylipäätään tukea matalalla kynnyksellä kaivataan lisää. Luokkien rauhattomuus nostettiin esille riippumatta oppilaan tuen tarpeista. Huoltajat kokivat, että tukea tarvitsevan oppilaan on hankala opiskella rauhattomassa tilassa ja toisaalta myös osa tukea tarvitsevista voi lisätä luokkien rauhattomuutta. Rauhattomuuteen liittyen nostettiin esille myös opettajien kuormittuminen. Monessa vastauksessa tuli esille myös se, että oppilaat eivät ole samanlaisia eivätkä opi samalla tavalla. Esimerkiksi toivottiin erilaisia tapoja antaa näyttöjä, opiskella ja oppia. Opettajilta toivottiin moninaisuuteen liittyen ymmärrystä ja esimerkiksi nepsy-taitoja. Kouluun kaivattiin myös lisää koulunkäyntiohjaajia, pienempiä ryhmiä tai enemmän aikuisia luokkaan sekä taso-ryhmiä. Läksyparkki ja läksyjen tarkistaminen koettiin tarpeellisiksi.

Opetussuunnitelmassa korostetaan yhteistyötä huoltajien kanssa ja heidän kuulemistaan. Toisaalta oppimisen tukeen ei tarvita huoltajien lupaa, kuten esimerkiksi opiskeluhuollon palveluihin. Oppimisen tuen uudistuksen myötä esimerkiksi tukiopetusta ja samanaikaisopetusta lisätään, joten oppilaan saaman tuen voisi ajatella lisääntyvän. Tuen uudistamisen yhteydessä tullaan myös kouluttamaan paljon opettajia, joten esimerkiksi pedagogiseen osaamiseen liittyvät eriyttämisen, strukturoinnin ja oppilaiden kohtaamisen taidot kehittyvät. Oppilaiden ja huoltajien näkemyksiä tulee ottaa huomioon erityisesti koululla oppimisen tukea järjestettäessä ja oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä organisoidessa. 

Sivistyslautakunnan hyväksyttäväksi tuodut Porin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman luvut 4, 5.4, 6, 7 ja 12 sekä liite 8 ovat tämän esityksen liitteinä. Selvyyden vuoksi kaikkiin lukuihin on kirjattu uudet tekstit ilman vanhojen tekstien yliviivauksia. Korjauksia aiempaan ei voi liitteenä olevista opetussuunnitelman luvuista huomata. Kaikkien lukujen vanhat tekstit ovat luettavissa pedanetissä. Uudistetut ops-luvut otetaan käyttöön 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tehdään vasta 1.8.2026 mennessä. Ensi lukuvuoden aikana rehtoreita, opettajia ja koulunkäynninohjaajia koulutetaan oppimisen tuen uudistuksen tiimoilta. Opetussuunnitelmaa päivitetään myös tarvittaessa joko jo ensi lukuvuoden aikana tai seuraavaksi lukuvuodeksi. Kaikki toimintatavat eivät ole vielä valtakunnankaan tasolla selkiytyneet. Oppimisen tuen uudistus on iso ja pitkäkestoinen prosessi, jolloin toimintatapojen vakiintuminen tulee kestämään jonkin aikaa ja vaatimaan koulutusta, tukea ja ohjausta. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman luvut 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri, 5.4 Opetuksen järjestämistapoja, 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa, 7 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja 12 Valinnaiset aineet sekä opetussuunnitelman liitteen 8 Ohjaussuunnitelma käyttöönotettavaksi 1.8.2025 alkaen. 

Tiedoksi

Peruskoulut