Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 3.9.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 68 Joukkoliikenteen järjestäminen yhteysvälillä Lavia-Kankaanpää-Pori ajalla 6.6.2027-31.5.2030

PRIDno-2023-1834

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merika Lanne, joukkoliikennepäällikkö, merika.lanne@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen ELY-keskus on kutsunut Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Pomarkun ja Porin kunnat neuvottelemaan 31.5.2024 päättyvistä joukkoliikenteen käyttöoikeussopimuksista ja avoimen joukkoliikenteen hankintatarpeista 1.6.2024 alkaen. Päättymässä olevat sopimukset ovat:

  • KÄYTTÖ- 660148 Lavia-Kankaanpää (A. Lamminmäki Oy)
  • KÄYTTÖ-735923 Jämijärvi-Kankaanpää (A. Lamminmäki Oy)
  • KÄYTTÖ-659527 Kankaanpää-Pomarkku-Pori, Karvia-Pori, Jämijärvi-Kankaanpää (Länsilinjat Oy)
  • KÄYTTÖ-697926 Honkajoki-Kankaanpää (Urpolan Liikenne Ky)

 

Neuvottelussa 26.4.2023 VARELY esitti kunnille tilannekuvan yhteysvälin joukkoliikenteeseen vaikuttavista muutoksista ja ehdotuksen yhteysvälin vuorotarjonnan sopeuttamisesta toteutuneeseen kysyntään ja odotettavissa olevaan kustannuskehitykseen, sekä keinoista, joilla joukkoliikenteen käyttöä edistettäisiin seuraavan sopimuskauden aikana. 

Tilannekuva:

  • Korona näkyy edelleen – matkustajamäärät eivät ole palautuneet. 
  • Liikkumistarpeet ovat muuttuneet, etätyö näkyy jatkossakin. 
  • Liikenteen järjestämisen kustannukset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti koronasta ja Ukrainan sodasta johtuvasta polttoaineiden hintojen noususta. 
  • Käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen siirtyminen mahdollistaa sopimuksen aikaiset vuorotarjonnan, lipputuotteiden ja asiakashintojen muutokset joustavasti.
  • Hankintasopimuksen myötä otettaisiin käyttöön VARELY:n kilpailuttama Seutu + -lippujärjestelmä, reittiopas ja aikataulupalvelut  sekä markkinointi. 

 

Neuvottelujen tuloksena kunnat selvittelevät joukkoliikennetarpeitaan ja tutkivat VARELY:n alustavaa ehdotusta vuorojen määrästä ja aikataulusta.

Porin keskustan suunnalta tarkasteltuna Porin ja Kankaanpään välillä on tilastollisesti merkittävää työmatkustusta. Molempiin kaupunkeihin tavoitellaan maanantaista perjantaihin noin 8-16 väliselle joustavalle työajalle soveltuvat työmatkavuorot sekä niitä täydentävää asiointia mahdollistavaa vuorotarjontaa ja vapaa-ajan matkayhteyksiä viikonlopuille. Lisäksi Porista päin käydään Pomarkun lukiota ja vuorot tarjoavat Noormarkun ja Söörmarkun asukkaille lisää vaihtoehtoja Porin suuntaan.

Lavian ja Kankaanpään väliset vuorot eivät ole välttämättömiä perusopetuslain mukaisten koulumatkojen toteuttamiseksi. Sivistystoimiala ostaa erilliskuljetuksia Lavian yhtenäiskoulun oppilaille (tilausajoja, joihin ei oteta omalla rahalla maksavia asiakkaita kyytiin). Erilliskuljetusten kilpailutettu sopimuskausi on kesken eikä koululaisten ja muiden matkustajien liikkumistarpeiden yhteensovittamiseen ole keinoja.

Porin kaupungin järjestämässä asukasillassa Laviassa 10. toukokuuta 2023 oli koolla yli viisikymmentä lavialaista. Asukasiltaan osallistunut joukkoliikennepäällikkö kävi keskustelua osallistujien kanssa joukkoliikennetarpeista. Keskustelun yhteenveto julkaistaan Porin kaupungin ylläpitämillä Lavian palvelualueen verkkosivuilla. Lavian asukkaat nostivat esille seuraavia liikkumispalvelutarpeita:

  • Porin ja Lavian välillä Kullaan Koskin kautta kulkeva noin klo 8-16 työaikaan sovitettu vuoropari (linja 69) ei toimi asiointiin, koska perilläoloaika Porissa on liian pitkä, eikä se toimi opiskelijoille, koska koulupäivistä tulee yli kymmentuntisia.
  • Lavia-Kankaanpää -vuorot toimivat nyt etusijaisesti Kankaanpään lukion ja Sataedun opiskelijoiden kulkemiseen ja siksi Laviasta käydään paljolti Kankaanpäässä opiskelemassa. Nykyistä aikataulua voisi kuitenkin paremmin yhteensovittaa oppilaitosten aikataulujen kanssa.
  • Poriin toivotaan asiointia ja kulttuuritapahtumiin osallistumista mahdollistavia joukkoliikenneyhteyksiä, ei niinkään työmatkavuoroja.
  • Lisäksi asukasillan osallistujat toivoivat Lavian sisäisen joukkoliikenteen tarjontaa eli koulukuljetusten siirtämistä suljetuista tilausajoista avoimeksi joukkoliikenteeksi ja ovelta-ovelle -asiointia tukevaa liikkumispalvelua.

 

Lavian asukasillan keskustelujen tuloksena VARELY:n ja Kankaanpää kaupungin kanssa käytäviin neuvotteluihin Lavia-Kankaanpää -yhteysvälin vuoroista ja kustannustenjaosta lähdetään seuraavin tavoittein:

  1. Lavia-Kankaanpää -yhteysvälillä jatkuu uudella sopimuskaudella Kankaanpään lukion ja Sataedun toimipisteen opiskelijoiden tarpeisiin ensisijaisesti suunniteltu avoin joukkoliikenne.
  2. Avoimen joukkoliikenteen hankintakokonaisuudessa tutkitaan aikataulujen yhteensovittamista siten, että syntyy Lavia-Kankaanpää-Pori -matkaketjuja, jolloin Porissa on noin kolme tuntia asiointiaikaa. Toimiva matkaketju korvannee Lavia-Pori -yhteysvälin joukkoliikenteen (linja 69).
  3. Seutu + -lippujärjestelmä mahdollistaa kohtuuhintaisen lipputuotteen matkaketjun toistuvalle käytölle.

 

Kankaanpää-Pori ja Lavia-Kankaanpää -yhteysvälien joukkoliikenteen kustannustenjakoehdotus tehdään vasta kun joukkoliikennetarpeista saadaan koottua tarkoituksenmukaiset reitit ja aikataulut. Tavoitetilassa kilpailutus käynnistetään syyskuussa, mikä tarkoittanee, että Porin kaupungin sitoutuminen hankintaan ja kustannustenjakoon on tehtävä jo kesän 2023 aikana. Aikataulusyistä päätösesitys vietänee elinvoima- ja ympäristölautakuntaan päätettäväksi.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Joukkoliikennejaosto käy evästyskeskustelua Kankaanpää-Pori ja Lavia-Kankaanpää -yhteysvälien joukkoliikenteestä ja VARELY:n hankinnan kustannustenjakoon osallistumisesta. 

Päätös

Joukkoliikennejaosto kävi evästyskeskustelun Kankaanpää-Pori ja Lavia-Kankaanpää - yhteysvälien joukkoliikenteestä ja VARELY:n hankinnan kustannustenjakoon osallistumisesta.

Valmistelija

Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi

Perustelut

Yhteysvälien Pori-Pomarkku-Kankaanpää, Karvia-Honkajoki-Kankaanpää, Jämijärvi-Kankaanpää ja Lavia-Kankaanpää nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät 31.5.2024. Yhteysvälien liikenteellä hoidetaan perusopetuksen oppilaiden ja toisen asteen opiskelijoiden kulkemista sekä mahdollistetaan vaihtoehtoisia yhteyksiä työssäkäyntiin ja asiointiin. Liikenne on hankittava uudelle sopimuskaudelle ja sen hoitamisesta on järjestettävä avoin tarjouskilpailu. Hankittavasta liikennekokonaisuudesta on käyty neuvotteluja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen (joukkoliikenneviranomainen), Porin kaupungin, Kankaanpään kaupungin, Pomarkun kunnan, Karvian kunnan ja Jämijärven kunnan kesken.

Hankintaa koskevat keskeiset muutokset verrattuna aiempaan ovat:

1)    Useasta liikennekohteesta yhteen kohteeseen

Ely-keskus esittää, että yhteysvälien liikenne hankintaa jatkossa yhtenä kokonaisuutena. Aiemmin kukin yhteysväli on muodostanut oman hankintakohteensa. Mikäli liikenteet hankitaan samassa kokonaisuudessa, lippu- ja maksujärjestelmien yhtenäisyyden takia vaihdot saadaan sujumaan paremmin. Kohde on mahdollista hoitaa kuudella linja-autolla. Se soveltuu myös pienemmille tarjoajille, koska tarjoajilla on mahdollisuus muodostaa yhteenliittymiä.

Hankittavaksi esitetään nykyistä hieman matalampaa palvelutasoa (neljä vuoroa vähemmän Pori-Pomarkku-Kankaanpää välillä). Liikenteen käyttö on viime vuosien aikana vähentynyt. Liikenteen maksajatahoilla on lisäksi tarve hallita kustannuksia. Liikenteen hankintakustannukset ovat viime vuosina nousseet huomattavasti, koska polttoaine- ja energiakustannusten kehitys heijastuu tarjoushintoihin.

2)    Hankintamallin muutos

Nykyinen liikenne on hankittu käyttöoikeussopimusmallilla, jossa liikenteenharjoittaja saa lipputulot ja sen lisäksi kuukausittaisen liikennöintikorvauksen. Nykyisessä markkinatilanteessa bruttosopimusmallilla saavutetaan kohtuullisempi tarjoushinta, koska tarjoajan ei mallissa tarvitse laskea varmuusvaraa lipputulojen osalta. Bruttomallissa liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen ja liikenteen rahoittajat kantavat lipputuloriskin. Tästä johtuen hankintamallia esitetään muutettavaksi ainakin tälle hankintakierrokselle.

3)    Kalusto

Hankinta on mahdollista ajaa kuudella (6) linja-autolla. Kaikkia yhteysvälejä tullaan ajamaan M3-luokan linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.

4)    Lippu- ja maksujärjestelmät

Hankinnassa edellytetään Ely-keskuksen hallinnoiman Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa. Seutu+ -kausilippu mahdollistaa jatko- ja vaihtomatkat valitulla kelpoisuusalueella. Samoin järjestelmä mahdollistaa reittioppaan käyttöönoton.

5)    Sopimuskausi

Liikenteen sopimuskaudeksi esitetään 1.6.2024-31.5.2027 + optio 1.6.2027-31.5.2030.

6)    Kustannusjako

Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio. Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät rahoittajaosapuolten maksettavaksi tulevaa summaa

Kustannusjako-osuuksista on käyty osapuolten kesken neuvotteluja. Ely-keskus esittää jaon perusteeksi kuntaa palvelevien vuorojen määrä ajopäivien mukaan huomioituna. Jakotapa on usean kunnan kautta ajavan liikenteen osalta hyvin tyypillinen. Esitys jaosta on:

ELY-keskus            50 %             

Kankaanpää           19,40 %       

Pori                         13,38 %

Pomarkku               10,10 %

Jämijärvi                 4,38 %

Karvia                     2,74 %

 

Joukkoliikennejaosto on käynyt evästyskeskustelua 23.5.2023 (§ 24) Pohjois-Satakunnan joukkoliikenteen yhteishankinnasta sekä Porin kaupungin tavoitteista, millaista reitti-, vuoro- ja lipputarjontaa Pori-Kankaanpää-Lavia reiteillä halutaan seuraavalle sopimuskaudelle. Käytyjen neuvottelujen ja Ely-keskuksen tekemän hankintakohteen suunnittelun tuloksena evästyskeskustelussa asetetut tavoitteet on saavutettu palvelutason näkökulmasta.

 

Pori-Pomarkku-Kankaanpää -yhteyden toimivuuden arviointi

Joukkoliikenteen vuorotarjonta säilyy ympärivuotisena ja siten mahdollistaa työmatkat säännölliselle noin 8-16 joustavalle työajalle molempiin suuntiin. Opiskelijoiden matkat Porista Pomarkun lukioon mahdollistuvat edelleen. Yhteysvälillä säilyy asiointia ja vapaa-aikaa tukevia vuoroja keskellä arkipäivää. Viikonloppuisin ajetaan muutama vuoro sekä lauantaisin että sunnuntaisin.

 

Lavia-Kankaanpää-Pori -yhteyden toimivuuden arviointi

Laviasta Kankaanpäähän ajetaan vuoroja perusopetuksen työpäivinä, mikä mahdollistaa opiskelijoiden kulkemisen Kankaanpään lukioon ja Sataeduun. Vuorotarjonta sopii myös asiointiin Kankaapään palveluissa. Nykyisen sopimuksen vuorotarjontaa ei hyödynnetä Lavian yhtenäiskoulun perusopetuslain mukaisiin kuljetuksiin, vaan perusopetuksen oppilaat kulkevat suljetuissa tilausajoissa. 

Iso parannus nykytilanteeseen verrattuna on uuden sopimuskauden Pori-Kankaanpää-Lavia -matkaketjun mahdollistuminen ja Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmän kautta tarjottavat yhteiset kausi- ja sarjaliput toistuvasti Lavian ja Porin välillä asiointimatkoja tekeville. Lavia-Kankaanpää ja Kankaanpää-Pori vuorotarjonnan aikatauluja on yhteensovitettu siten, että Laviasta on perusopetuksen koulupäivinä mahdollista tehdä Poriin vaihdollinen asiointimatka. Perilläoloaika Porissa on noin neljä tuntia aamupäivällä, kun julkiset ja kaupalliset palvelut ovat hyvin avoinna.

 

Taloudellisuuden arviointi

Porin kaupunki osallistuu päättyvän Kankaanpää-Pori ja Lavia-Kankaanpää käyttöoikeussopimuksen kustannuksiin. Päättyvän sopimuksen kustannuksiin verrattuna uuden kilpailutettavan liikenteen kustannusarvio on merkittävästi suurempi, vaikka palvelutaso heikkenee vuorojen määrän vähentyessä.

Porin kaupunki sitoutuu kolmeksi vuodeksi kustannuksiin ja mahdollisen option myötä uuteen kolmen vuoden sopimuskauteen. Kolmen vuoden kuluessa toteutuvat lipputulot saattavat helpottaa kustannusten kattamista jos matkojen määrä reitillä kasvaa, mutta toisaalta yleinen liikenteen kustannuskehitys ei vaikuta lyhyellä aikavälillä laskevan kustannuksia. Vallitseva kustannuskehitys haastaa kaikki hankinnan osapuolet ja kustannusten jakoon osallistujat yhtä lailla. Kustannustenjakoehdotus on kuitenkin perusteltu ja Porin kaupungille oikeudenmukainen.

Yhteishankinnan vuorotarjonta Kankaapää-Pori -reitillä saattaa mahdollistaa Noormarkun läpi kulkevien Porin joukkoliikenteen reittien (62, 63, 64, 66) vuorojen vähentämistä tai yhteensovittamista, mistä todennäköisesti saataisiin yhteishankinnan kustannusnousua korvaavia säästöjä joukkoliikenne-kustannuspaikan kokonaistalouteen.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

 Joukkoliikennejaosto päättää

  • hyväksyä kohteen hankinnan yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian ja Pomarkun kuntien kanssa, siten että tilaajana toimii Varsinais-Suomen ELY-keskus.
  • hyväksyä esitetyn palvelutason.
  • hyväksyä periaatteellisen kustannusjaon Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja kuntien välillä.
  • valtuuttaa suunnittelu- ja kehittämisyksikön päällikön sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä.

Mikäli tarjouskilpailun edullisin tarjoushinta ylittää sen bruttokustannusten hintahaarukan, johon kunta on sitoutunut, asia palaa takaisin kunnalliseen päätöksentekoon. Hankinta on tällöin mahdollista keskeyttää.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja A. Lamminmäki Oy:n välinen liikennöintisopimus OSTO-749274 päättyy 5.6.2027. Varsinais-Suomen ELY-keskus kysyy mukana rahoitusyhteistyössä olevien kuntien päätöstä kolmen vuoden jatkosopimuskauteen sitoutumisesta ajalle 6.6.2027-31.5.2030 (optio). Porin kaupunki rahoittaa liikenteen kustannuksia noin 100 000 euroa vuodessa ja saa lipputuloja noin 40 000 euroa (alv 0 %). Asian aiempi käsittely löytyy historiatiedoista.

Sopimuksen kustannuksista vastaavat

  • ELY-keskus 50 %
  • Kankaanpää 19,40 % 
  • Pori 13,38 %
  • Pomarkku 10,10 %
  • Jämijärvi 4,38 %
  • Karvia 2,74 %

 

Sopimuksessa mukana olevalla liikenteellä hoidetaan perusopetuksen oppilaiden ja toisen asteen opiskelijoiden kulkemista sekä mahdollistetaan vaihtoehtoisia yhteyksiä työssäkäyntiin ja asiointiin. Porin ja Kankaanpään välisten vuorojen lisäksi sopimuksessa on mukana Lavian ja Kankaanpään väliset vuorot. Aikatauluihin on sovitettu vaihdolliset asiointiyhteydet Laviasta Kankaanpään kautta Poriin joka koulupäivä.

Liikenteessä käytetään Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmää. Pori1- ja Pori2 -kausilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä ja Porin Waltti-lipuilla voi matkustaa Porin kuntarajojen sisäpuolella ELY:n vuoroilla. Lippujen yhteiskäyttö on yleisintä Söörmarkun pysäkeillä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä kohteen jatkosopimuskauden hankinnan yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja sopimuksessa mukana olevien kuntien kanssa
  • valtuuttaa joukkoliikennepäällikön sopimaan hankinta-asiakirjojen lopullisesta muodosta ja yksityiskohtaisesta rahoitusyhteistyöstä

Tiedoksi

kirjaamo.varsinais-suomi@ely-keskus.fi