Perustelut
[peitetty] lihakarjakasvattamolle on myönnetty ympäristölupa (Noormarkun kunnan Rakennus- ja ympäristölautakunta 6.6.2006 § 137) lihakarjan kasvattamiseen kiinteistöllä 609-459-2-61. Ympäristöluvassa on annettu mm. seuraavia toimintaa koskevia määräyksiä:
3. Eläinsuojan ja lantavaraston rakenteiden tulee estää lannan, virtsan ja niistä aiheutuvien valumavesien joutuminen pinta- ja pohjavesiin. Myös lannan sekä pesu- ja muiden jätevesien kuormaus sekä kuljetus tulee hoitaa niin, ettei sitä joudu ympäristöön, pinta- ja pohjavesiin tai ettei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa tai rasitusta naapureille. Ympäristöön vahingon tai onnettomuuden johdosta joutunut lanta on välittömästi korjattava talteen.
4. Lantavarastot tulee tyhjentää perusteellisesti vuosittain ja samalla tarkistaa niiden kunto mahdollisten vaurioiden havaitsemiseksi. Puutteet on korjattava välittömästi.
7. Lannan kuormaaminen ajoneuvoon tulee tehdä tiivispohjaisella alustalla. Rakenteiden ja laitteiden on lisäksi oltava sellaisia, ettei tyhjennysten, siirtojen ja kuljetusten aikana pääse tapahtumaan vuotoja. Lannan kuljetukseen käytettävät tiet on pidettävä siisteinä.
Porin kaupungin ympäristövalvonta on tehnyt laitoksella useita tarkastuksia ja toiminnanharjoittajaa on kehotettu noudattamaan edellä mainittuja lupamääräyksiä. Tarkastuksella 3.12.2024 todettiin, ettei 15.6.2023 annettua kehotusta lannan keruu- ja kuormausalueen kehittämisestä ollut noudatettu eikä lantalaa ole tyhjennetty ympäristöluvan määräyksen mukaisesti. Tämän johdosta toiminnanharjoittajaa kehotettiin 17.1.2025 noudattamaan lupamääräyksiä 3, 4 ja 7 sekä varattiin tilaisuus tulla kuulluksi mahdollisesta määräyksestä ja sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta. Tarkastuksella 2.7.2025 todettiin, ettei 17.1.2025 annettuja kehotuksia ollut noudatettu. Laitokselle suoritettiin uusintatarkastus 21.8.2025, jolloin todettiin, että lannan keruulaatan ja lietelantalan välinen alue oli kuorittu ja päällystetty sepelillä. Toiminnanharjoittajan mukaan työ saatetaan vielä syksyn aikana loppuun. Tilan lantalaa ei ollut tyhjennetty. (Liitteet 1-5.)
Kuuleminen
Toiminnanharjoittajalle varattiin 17.1.2025 tilaisuus tulla kuulluksi mahdollisesta määräyksestä ja sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta. Toiminnanharjoittaja ei antanut asiassa vastinetta.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää määrätä ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla seuraavaa:
Velvoitettava
[peitetty]
Päävelvoite
1. Lantala tulee tyhjentää lannasta 31.10.2025 mennessä. Lanta tulee ensisijaisesti hyödyntää lannoitteena pellolla ja mikäli tämä ei ole mahdollista, tulee lanta toimittaa laitokseen, jolla on lupa vastaanottaa kyseistä jätettä. Lannan ja orgaanisten lannoitevalmisteiden levittäminen pellolle on kielletty marraskuun alusta maaliskuun loppuun (Vna eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta (1250/2014) 10.2§).
Velvoitteen tehosteeksi lautakunta asettaa [peitetty] 1 500 euron kiinteän uhkasakon.
Perustelut
Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaan luvan myöntänyt viranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. Toiminnanharjoittaja ei ole saattanut laitoksen toimintaa luvan määräysten mukaiseksi toistuvista kehotuksista huolimatta.
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakon asettaminen päävelvoitteen tehostamiseksi on tarpeen, koska toiminnanharjoittaja ei ole korjannut lainvastaista menettelyään kehotuksista ja neuvonnasta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida pitää ilmeisen tarpeettomana. Uhkasakon määrässä on otettu huomioon velvoitettavan maksukyky sekä päävelvoitteen laatu ja laajuus.
Sovellutut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
Hallintolaki (434/2003)
Uhkasakkolaki (1113/1990)
Liitteet
Liite 1. Tarkastusmuistio 15.6.2023
Liite 2. Tarkastusmuistio 3.12.2024
Liite 3. Kehotus ja kuuleminen 17.1.2025
Liite 4. Tarkastusmuistio 2.7.2025
Liite 5. Tarkastusmuistio 21.8.2025