Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 3.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 128 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto: Suomen Erityisjäte Oy:n Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen laajennushankkeen YVA-ohjelma

PRIDno-2025-7415

Valmistelija

  • Heli Välimaa, ympäristösuunnittelija, heli.valimaa@pori.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA-laki) mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Suomen Erityisjäte Oy:n Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen laajennushanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma, YVA-ohjelma.

Porin kaupunginhallitusta pyydetään antamaan lausuntonsa ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Lisäksi pyydetään varaamaan muun muassa ympäristönsuojelu-, maankäyttö- ja terveydensuojeluasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiassa.

Marinkorven jätteenkäsittelylaitos sijaitsee Peittoon alueella. Käsittelylaitoksessa otetaan vastaan, varastoidaan, hyötykäytetään ja loppusijoitetaan sekä vaarallisia että tavanomaisia jätejakeita. Hankealue ja sen ympäristö on kaavoitettu jätteenkäsittelyalueeksi. Toiminnanharjoittaja suunnittelee toiminnan laajentamista nykyisen kiinteistön alueella. 

Hankkeen vaihtoehdot

Vaihtoehto 0 (VE0): Hanketta ei toteuteta, eli toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan mukaisena. Koska nykyisellä toiminnalla on ympäristölupa, toiminnanharjoittaja katsoo sen vaikutusten tultua arvioiduksi lupamenettelyssä. VE0 käsittää seuraavat kokonaisuudet:

  • Jätteiden vastaanotto 200 000 t/a
  • Jätteiden varastointi 90 000 t/a
  • Jätteiden käsittely 90 000 t/a
  • Loppusijoitusalueen pinta-ala 8,5 ha
  • Loppusijoituspenkereen kokonaistilavuus 1,25 milj. m3rtr

Vastaanotettu jäte joko hyötykäytetään tai loppusijoitetaan Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen alueella. YVA-ohjelman mukaan arviointiselostuksessa arvioidaan VE0:n osalta, mitä suunnitellun hankkeen toteuttamatta jättäminen merkitsee Suomen Erityisjäte Oy:lle, Peittoonkorven alueen toiminnalle ja yleisesti jätehuollolle Suomessa.

Vaihtoehto 1 (VE1): Hanke toteutetaan YVA-ohjelmassa kuvatulla tavalla. Suunnitellut määrät ovat seuraavat:

  • Jätteiden vastaanotto 300 000 t/a
  • Jätteiden varastointi 140 000 t/a
  • Jätteiden käsittely 150 000 t/a
  • Loppusijoitusalueen pinta-ala 14,5 ha
  • Loppusijoituspenkereen kokonaistilavuus 2,2 milj.m3rtr

Lisäksi hankealueelle on tarkoitus vastaanottaa nykyistä laajemmin erilaisia mineraalisia jätteitä, erityisesti jätteenpolton kuonaa, ja käsitellä sitä. Käsiteltyä kuonaa toimitetaan pois alueelta hyötykäytettäväksi. Vastaanotettavien jätteiden laadun ohella käsittelymenetelmiin tulee laajennuksia. Lisäksi alueelle suunnitellaan uusia toimintoja, kuten jätetäyttöön sijoitettava lämpöakku koerakenteena, kuonankäsittelyä sekä esitetään eräiden rakenteiden toteuttamatta jättämistä. Hankealue on kaavoitettu osayleiskaavassa jätteenkäsittelyalueeksi. YVA-ohjelman mukaan hankkeen avulla edistetään jätteiden hyötykäyttöä ja keskitetään loppusijoitusta yhdelle alueelle.

YVA-ohjelma on esityslistan liitteenä. Se sekä muu asiaan liittyvä aineisto on kokonaisuudessaan luettavissa ympäristöhallinnon verkkosivuilla: https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/marinkorven-jatteenkasittelylaitoksen-laajennus-pori

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa asiasta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto on kaksiosainen. Ensimmäinen osa koostuu varsinaisesta YVA-ohjelmasta ja sen sisältöä koskevasta lausunnosta. Lausunnon ovat laatineet kaavoitus-, ympäristö- ja terveysvalvonta- sekä ympäristösuunnitteluyksikkö. Lausunnon toisen osan muodostaa kasvu- ja työllisyyspalvelut-yksikön lausunto hankkeen elinkeinovaikutuksista.

1.       YVA-ohjelma

Kaavoitus

Hankealue sijaitsee Porin kaupungin pohjoispuolella Peittoon alueella, Ekokorventiellä, kiinteistötunnus 609-412-1-277. Suunnittelualueella on voimassa oikeusvaikutteinen Peittoon osayleiskaava vuodelta 2012 (1.10.2012). Suunnittelualue on osayleiskaavassa kaavoitettu jätteenkäsittelyalueeksi (EJ-3).

Suunnittelualueella on kaavamerkintä (e2) eli jätteenkäsittelyä sekä allas- ja huoltotoimintaa varten varattu alueen osa. Alueelle saa sijoittaa jätteenkäsittelyn ja läjitystoiminnan edellyttämiä rakenteita, rakennuksia ja laitteita. Samoin suunnittelualueella on kaavamerkintä (e1) eli jätteen loppusijoitukseen varattu alueen osa. Kaltevaksi määrätylle reunavyöhykkeelle saa sijoittaa jätteenkäsittelyn ja läjitystoiminnan sekä pintavesien käsittelyn ja johtamisen edellyttämiä rakenteita ja laitteita.

Käsittelylaitoksen lähiympäristö on yleiskaavan mukaista jätteenkäsittelyaluetta (EJ-3), suojaviheraluetta (EV) sekä maa- ja metsätalousvaltaista aluetta (M1). Suunnittelualueen lounaisosassa pieni alue sisältyy Peittoon kierrätyspuiston asemakaavaan 609 1718 (hyväksytty 29.4.2024). Tässä asemakaavassa oleva alue on osa Ekokorventien katualuetta ja suojaviheraluetta. Kyseisille asemakaavan osa-alueille ei ole osoitettu nykyisiä tai tulevia jätteenkäsittelylaitoksen toimintoja.

Ympäristövalvonta

YVA-ohjelmassa on esitetty ainoastaan jätteiden vastaanoton, varastoinnin, käsittelyn, hyötykäytön ja loppusijoituksen maksimimäärät. Selostuksen yhteydessä tulee antaa arvio määristä jätejakeittain.

Erityisesti YVA-arvioinnissa tulee kartoittaa mahdollisen pölyn, hajun ja melun leviäminen ympäristöön ja esittää riittävät tekniset ratkaisut näiden haittojen ehkäisemiseksi.

Lasikuitu, muut lujitemuovijätteet ja pölyt, PVC-muovi sekä lasi- ja kivivillajäte esitetään vastaanotettavaksi ja varastoitavaksi loppusijoitusalueelle omiksi kasoikseen. Nämä jätteet ovat hyvin kevyitä ja vievät paljon kenttätilaa, tiivistämättömään maa-ainekseen nähden noin 20–40-kertaa. YVA-ohjelmassa todetaan, että kentillä varastoituna on riski, että kevyet jakeet kulkeutuvat tuulen mukana. Loppusijoitusalueella kevyille materiaaleille saadaan tuulensuojaa ja tarvittaessa peittomateriaalia päälle. YVA-selostuksessa tulee esittää kattavasti tekniset ratkaisut, joilla kevyiden jakeiden leviäminen ympäristöön estetään.

Ympäristösuunnittelu

YVA-ohjelmassa todetaan, että vaihtoehdon 0 (VE0, hanketta ei toteuteta eli toimintaa jatketaan nykyisen ympäristöluvan mukaisena) vaikutuksia ei arvioida. Perusteluksi esitetään, että toiminnan vaikutukset on arvioitu lupamenettelyssä. Myös nämä nykyisen toiminnan seurauksena syntyneet ja toiminnan jatkuessa nykyisellään syntyvät vaikutukset tulee arvioida. YVA-ohjelmasta ei käy myöskään ilmi millä perusteella ja miksi nollavaihtoehdon lisäksi arviointikohteena on ainoastaan yksi hankevaihtoehto.

YVA-ohjelmassa todetaan myös, että jätehuoltoa koskevan etusijajärjestyksen mukaisesti kaatopaikkasijoittaminen on viimesijainen tapa käsitellä jätettä. Ensisijaisesti jätteen muodostumista on pyrittävä välttämään ja toissijaisesti, jos jätettä syntyy, se on valmisteltava uudelleenkäyttöä varten tai uudelleenkäytettävä. Vaihtoehdossa VE1 vastaanotettavasta maksimissaan 300 000 tonnista jätettä 175 000 tonnia loppusijoitettaisiin. YVA-selostuksessa on vielä tarpeen selvittää, pystytäänkö hankkeella myös vähentämään loppusijoituksen tarvetta.

Arviointiohjelman perusteella merkittävimmiksi arvioitaviksi vaikutuksiksi on tunnistettu vaikutukset maaperään, pohjaveteen ja vesistöön. Näihin vaikutusarviointeihin tuleekin saada erityistä tarkkuutta, sillä alueen pohjavesien yhteistarkkailutulokset osoittavat ylityksiä pohjaveden ympäristölaatunormeissa sekä Suomen Erityisjäte Oy:n toiminnan vaikutusta kuvaavissa pohjavesiputkissa että myös muissa Peittoon alueen pohjavesiputkissa. Samoin pintavesien tarkkailun tuloksissa eli hulevesien kulkeutumisessa ojia pitkin Kuivattujärveen ja sieltä Strömsuntinojaa pitkin edelleen mereen näkyy laatunormien ylityksiä.

Peittooseen on keskittynyt useita teollisuusjätteen käsittelyä ja loppusijoitusta harjoittavia toimijoita sekä tuulivoimatuotantoa. Eri toiminnat ja niistä aiheutuvien vaikutusten hahmottaminen on haasteellista. Ne, ja kaikkien toimintojen yhteisvaikutukset ovat myös herättäneet huolta lähialueen asukkaissa. Alueelle aikaisemmin tehtyjen YVA-menettelyjen yhteydessä on niin ikään todettu, että myös elinympäristön pysyvä muutos huolestuttaa. Jätteenkäsittelyä tehdään useita vuosikymmeniä eikä alueen maankäyttö tai maisema ole palautettavissa ennalleen toiminnan päätyttyä. YVA-ohjelman mukaan toiminnan vaikutuksia ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen arvioidaan lähinnä hankkeesta aiheutuvien päästöjen, melun, hajujen ja liikenteen pohjalta. Arvioinnissa hyödynnetään kuulemisessa ja yleisötilaisuudessa saatua tietoja sekä arvioinnin muissa vaiheissa saatuja tietoja. YVA-ohjelmassa arvioidaan, että vaikutukset eivät todennäköisesti ole merkittäviä. Vaikka esimerkiksi melu- tai hajupäästöt jäisivät asetettujen ohje- tai raja-arvojen alapuolelle, ne voivat vaikuttaa kielteisesti viihtyvyyteen ja elinoloihin lähimmissä asutuissa kohteissa. Avoin tiedottaminen ja vuoropuhelua alueen asukkaiden kanssa onkin tärkeää paitsi YVA-menettelyssä myös jatkosuunnittelussa. 

YVA-ohjelmaan on kirjattu hankkeen toteuttamisen edellyttämät lupavaatimukset. Selostuksessa tulee niiden lisäksi tarkastella, miten hanke ja sen vaihtoehdot suhteutuvat jätehuollosta ja ympäristönsuojelusta laadittuihin valtakunnallisiin ja alueellisiin suunnitelmiin ja ohjelmiin. Hankkeen aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin tulee myös sisällyttää rakennusvaiheen vaikutukset, jotta arviointi kattaa hankkeen koko elinkaaren.

Riskitarkastelun lähtötiedoiksi YVA-ohjelmassa on listattu Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen toiminnassa kirjatut poikkeustilanteet, laaditut riskinarvioinnit sekä ennaltavarautumissuunnitelma. Poikkeukselliset sääolosuhteet tulee niin ikään huomioida, mikäli niiden huomioon ottaminen ei jo sisälly edellä mainittuihin asiakirjoihin. Samoin voi syntyä tilanne, että jätevedenpuhdistamolla ei pystytä vastaanottamaan alueen jätevesiä.

Yhteisvaikutusten arvioinnin piiriin YVA-ohjelmassa on esitetty otettavaksi kaikki Peittoon jätteenkäsittelyalueen ympäristölupavelvolliset toimijat. Yhteisvaikutusten on arvioitu kohdistuvan etenkin liikenteen määrään, meluun, pölyyn, pintaveteen sekä vesiluontoon. Liikenteen osalta yhteisvaikutuksia on arvioitava Peittoon aluetta laajemmin. Meri-Porin alueelle, Kaanaaseen, Mäntyluotoon ja Tahkoluotoon on suunnitteilla useita parhaillaan YVA-menettelyssä vireillä olevia tai jo YVA-menettelyn läpikäyneitä hankkeita, jotka toteutuessaan tulevat lisäämään raskaan liikenteen määrää Reposaaren maantiellä ja Porin saaristotiellä. Huomioon otettavia hankkeita ovat ainakin BioEnergo Oy:n suunnittelema puuraaka-aineen konversiolaitos, Fortum Battery Recycling Oy:n akkumateriaalien kierrätyslaitos, Nordic Ren-Gas Oy:n puhtaiden P2X-kaasupolttoaineiden ja CO₂-vapaan kaukolämmön yhteistuotantolaitos sekä Novana Oy:n vanadiinin tuotantolaitos.

YVA-selostuksen raportoinnin tulee olla selkeää. Esimerkiksi esitettävien kuvien havainnollisuuteen tulee kiinnittää huomiota liittämällä niihin mittakaava. Hankealuetta ja sitä ympäröiviä kiinteistöjä esittävissä kuvissa kiinteistötunnusten ohella oleellista ovat tiedot kiinteistöjen toiminnanharjoittajista.

2. Hankkeen elinkeinovaikutuksia

Kasvu- ja työllisyyspalvelut

Marinkorven jätteenkäsittelylaitoksen suunniteltu laajentaminen tukee aluetaloutta ja vahvistaa elinvoimaa tarjoamalla teollisuuden sivuvirtojen käsittelylle ja hyödyntämiselle pitkäjänteisen toiminta-alustan, joka on kapasiteetiltaan riittävä ja ympäristönsuojelullisesti hallittu. Laajennus parantaa toimintaedellytyksiä muun muassa rakennus-, energia- ja metallialoilla. Hanke myös parantaa uusien teollisten investointien ja uusien liiketoimintojen toteutumisedellytyksiä edistäen kiertotalousosaamiseen perustuvien uusien työpaikkojen syntymistä. 

Laajennus edistää kaupungin resurssiviisaustavoitteita lisäämällä materiaalien hyötykäyttöä ja vähentämällä neitseellisten raaka-aineiden tarvetta. Laajennuksen myötä Peittoon alueen kehitys valtakunnallisesti merkittäväksi erityisjätteiden käsittely- ja kierrätyskeskittymäksi vahvistuu. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.