Valmistelija
Tarja Koskela, tarja.koskela@pori.fi
Perustelut
Sinisten valtuustoryhmä on tehnyt valtuustoaloitteen pyörätien rakentamiseen tarvittavien kaavoitus- yms. toimenpiteiden käynnistämiseksi Viasvedelle johtavan Viasvedentien osalta.
Aloitteessa todetaan, että Viasvedelle vievän tien liikennemärät ja ajoneuvojen koko on merkittäviä suhteessa tien kapeuteen ja mutkaisuuteen, muistaen ettei tien vieressä ole pyörätietä ja kaikki liikenne kulkee samaa mutkaista tietä pitkin. Kyseinen tie on merkitty pyöräilyverkostoon, vaikkei siinä ole pyörätietä ja tie on todella vaarallinen.
Aloitteen laatijat näkevät, että kaupungilla on velvollisuus huolehtia pyöräilyreittien turvallisuudesta, mikäli ko. reittiä suositellaan. Onnettomuuden sattuessa on suuri mahdollisuus joutua selvittämään vastuukysymyksiä. Kun on oletettavaa, että valtion suunnalta on tulevaisuudessakin saatavissa rahoitusta pyöräilyn edistämiseen, on järkevää panostaa liikkumismuotoon, joka terveyshyötyjen kautta pienentää kunnan menoja. Tämä on mahdollista vain, mikäli kaavoitus yms. järjestelyt ovat kunnossa.
Aloitteessa esitetään tehtäväksi selvitystä Pori-Viasvesi-Hakkiluoto pyörätien rakentamiseksi vaadittavien kaavoitusten yms. toimenpiteiden toteuttamiseksi.
Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen ja selvittänyt asiaan vaikuttavia taustatekijöitä.
Vanha Raumantie on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hallinnoima väylä, jonka liikennemäärä on noin 600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Leppäkorven ja Hakkiluodon välisen tieosuuden pituus on noin 9 km. Poliisin tietoon tulleita liikenneonnettomuuksia on viimeisen viiden vuoden aikana (2016-2020) tapahtunut 11 kpl, joista yksittäisonnettomuuksia 5 kpl ja eläinonnettomuuksia 2 kpl. Jalankulku- tai pyöräilijäonnettomuuksia ei ole poliisin tietoon tullut lainkaan. Yhtä eläinonnettomuutta lukuun ottamatta onnettomuudet eivät myöskään ole johtaneet henkilövahinkoihin.
Porin seudulle laadittiin vuonna 2019 kävelyn ja pyöräilyn kehittämisstrategia. Viasvedentie ei sisälly strategiassa esitettyyn Porin seudun pyöräväylien tavoiteverkkoon. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimesta ei myöskään ole laadittu tarveselvitystä tai toimenpidesuunnitelmaa pyörätien toteuttamiseksi Viasvedentielle. Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeen mukaan tieosuuden liikennemäärä ei ole riittävä erillisen pyörätien rakentamiseksi.
Pyörämatkailutarpeita palveleva ns. Euro-Veloreitti kulkee Viasvedentien kautta. Reitistön tavoitteena on hyödyntää myös haja-asutusalueella sijaitsevia vähän liikennöityjä maanteitä, joilla ei ole erillisiä kevyen liikenteen väyliä.
Nykyinen valtion tukirahoitus pyöräteiden rakentamiseksi kohdistuu asemakaavoitetulle katuverkolle, ei haja-asutusalueille. Pyörätien rakentaminen Viasvedentielle välillä Leppäkorpi - Hakkiluoto tulisi karkeasti arvioituna maksamaan noin 2,5 miljoonaa euroa riippuen alueen maaperästä.
Koska kyseessä on valtion väylä, suunnittelusta, rakennuttamisesta ja kunnossapidosta vastaa lähtökohtaisesti ELY-keskus. Kunta ei voi omatoimisesti ryhtyä laatimaan tiesuunnitelmaa. Jos kunta haluaa omaehtoisesti edistää kohteen suunnitelmavalmiutta, edellyttäisi se suunnittelusopimuksen laatimista ELY:n kanssa ja maantielain mukaista suunnittelu- ja hyväksymisprosessia.
Edellä esitettyihin seikkoihin perustuen Infrajohtamisen toimintayksikkö ei puolla Viasvedentien pyörätiehanketta.
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, yksikön päällikkö, infrayksikkö, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.