Kaupunginhallitus, kokous 13.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 422 Vuosien 2023–2025 taloussuunnitelmakehys

PRIDno-2022-2774

Valmistelija

  • Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Perustelut

Talousarviovuosi 2023

Hyvinvointialueiden aloittaminen vuoden 2023 alussa muuttaa merkittävästi kaupungin talousarviota. Sote- ja pelastustoiminnan siirtymisen myötä talousarviokehyksestä poistuu tämän hetkisen arvion mukaan noin 90 miljoonaa euroa ulkoisia toimintatuottoja sekä 440 miljoonaa euroa ulkoisia toimintakuluja. Kaupungin toimintakate ilman liikelaitoksia laskee 528 miljoonasta eurosta 191 miljoonaan euroon. Konsernipalveluiden ja muun toimialojen ulkopuolisen toiminnan osuus toimintakatteesta kasvaa viidestä prosentista 12 prosenttiin, sivistystoimialan osuus nousee 21 prosentista 62 prosenttiin, elinvoima- ja ympäristötoimialan osuus viidestä prosentistä 14 prosenttiin ja teknisen toimialan osuus niin ikään viidestä prosentista 12 prosenttiin.

Kulurakenteessa tapahtuu merkittäviä muutoksia; henkilöstömenojen osuus kaikista menoista nousee 43 prosentista 51 prosenttiin, asiakaspalvelujen ostojen osuus putoaa 30 prosentista noin seitsemään prosenttiin, muiden palvelujen ostot nousevat kymmenestä prosentista 15 prosenttiin, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden osuus nousee kahdeksasta prosentista 16 prosenttiin. Avustusten ja muiden menojen suhteelliset osuudet eivät muutu kehyksessä merkittävästi, mutta talousarviovalmistelun aikana tarkentuvat tiedot hyvinvointialueen vastuulle siirtyvistä avustuksista voivat vielä muuttaa osuuksia.

Kunta-alan sopimusneuvottelut ovat edelleen kesken. Tässä vaiheessa kehyksessä on huomioitu hieman yleistä linjaa suurempi 3 % palkankorotusvaraus, minkä johdosta henkilöstökulut lisääntyvät 3,6 miljoonalla eurolla. Eläkemenoperusteisen maksun poistuminen ja korvautuminen kuntien ja hyvinvointialueiden maksamalla tasausmaksulla on huomioitu toimialojen kehyksissä teknisenä muutoksena. Palvelujen ja tarvikkeiden hinnankorotuksiin on yleisen kustannuskehityksen ja inflaatio-odotusten vuoksi varauduttu 3,4  miljoonalla eurolla.

Konsernipalveluiden kehyksessä hyvinvointialueelle siirtyvät henkilöt ja vaikutukset Sarastia Oy:n laskutukseen vähentävät toimintamenoja 2 miljoonalla eurolla. Nykyinen lentoliikenteen palvelusopimus päättyy vuoden 2022 lopussa, mutta kehyksestä lentoliikenteeseen varattua summaa (3,4 miljoonaa euroa) ei ole poistettu. Kyseisen määrärahan käyttötarve ja käyttökohteet tarkentuvat talousarviovalmistelun edetessä syksyllä. 

Sivistystoimialalta hyvinvointialueelle siirtyvät koulupsykologit ja koulukuraattorit vähentävät toimintamenoja noin 1,5 miljoonalla eurolla. Sivistystoimialalle on tehty seuraavat lainsäädäntöön perustuvat kehyslisäykset: varhaiskasvatuksen ryhmäkokosäädöksen huomiointi 0,6 miljoonaa euroa, varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen oikeus tukeen 0,3 miljoonaa euroa sekä oppivelvollisuusiän nostoon ja joustavaan perusopetukseen 0,35 miljoonaa euroa. Muut sivistystoimialan kehyksessä huomioidut lisäykset ovat yhteensä 1,6 miljoonaa euroa. 

Elinvoima- ja ympäristötoimialalla työllisyydenhoidosta hyvinvointialueelle siirtyy henkilöstöä noin 0,3 miljoonalla eurolla. Muut elinvoima- ja ympäristötoimialalle kehyksessä huomioidut lisäykset ovat  noin 1,1 miljoonaa euroa.

Tekniseltä toimialalta hyvinvointialueelle siirtyy kunnossapitomestari sekä kaksi kirvesmiestä, 0,1 miljoonaa euroa. Perusturvan aiemmin maksamia vastikekustannuksia siirtyy toimialalle 0,6 miljoonaa euroa. Hyvinvointialueelta laskutettavat tilavuokrat lisäävät toimintatuloja 7,2 miljoonalla eurolla. Summa on alustava, varovaisuuden perieettaalla tehty arvio, mikä tarkentuu syksyn vuokraneuvotteluissa hyvinvointialueen kanssa. Tekniselle toimialalle on tehty muita kehyslisäyksiä noin yhdellä miljoonalla eurolla. 

Toimialajohtajat esittelevät kokouksessa, mihin kunkin toimialan kehyslisäykset perustuvat. 

Toimialoille kohdistamattomista käyttötalouseristä siirtyy hyvinvointialueelle 0,8 miljoonan euron osuus verotuskustannuksista. Lisäksi eriin on tehty miljoonan euron lisäys työmarkkinatuen kuntaosuuksiin.

Verotulokertymä putoaa yli 350 miljoonasta eurosta noin 187 miljoonaan euroon, kun verotuloja siirretään valtiolle hyvinvointialueiden toiminnan rahoittamiseksi. Peruspalvelujen valtionosuuksien ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvausten vähennys laskee valtionosuuskertymää vuoden 2022 183 miljoonasta eurosta noin 28 miljoonaan euroon.

Rahoitustuloihin ja -menoihin on tehty miljoonan euron tulovähennys Porin Satama Oy:ltä saataviin korkotuloihin. Lisäksi korkotason kasvuun on varauduttu lisäämällä korkomenojen määrärahaa 0,9 miljoonalla eurolla. Poistotason kasvuun on varauduttu lisäämällä poistoarviota miljoonalla eurolla. Kehyksestä on vähennetty perusturvan ja pelastuslaitoksen irtaimen omaisuuden poistot, 1,6 miljoonaa euroa.

Kaupungin ja liikelaitosten yhteenlaskettu vuosikate päätyy 39,5 miljoonaan euroon ja tilikauden tulos 11,3 miljoonaan euroon.

Investointisuunnitelma tullaan esittämään talousarviossa vuosilta 2023–2027. Voimassa olevaan taloussuunnitelmaan verrattuna teknisen toimialan investointeja vuonna 2023 on kasvatettu kehyksessä nettona noin 7,6 miljoonaa euroa. Porin Veden investointeihin on tehty miljoonan euron lisäys. Kaupungin ja liikelaitosten yhteenlaskettu investointien rahavirta on 61,2 miljoonaa euroa.  Vuoden 2022 talousarviossa vastaava summa on 59,8 miljoonaa euroa. Teknisen toimialan toimialajohtaja Markku Koppelomäki esittelee kokouksessa investointisuunnitelman laadinnan tilannekatsauksen. 

Toiminnan ja investointien rahavirta on -28,1 miljoonaa euroa.

Taloussuunnitelmavuodet 2024 ja 2025

Suunnitelmavuosien tulo- ja menoarviot tullaan esittämään kaupunginjohtajan ehdotuksessa syksyllä 2022. Suunnitelmavuodet laaditaan niin, että ne noudattavat  valtuustosopimuksen linjauksia.

Aikaisempi käsittely

Kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 6.6.2022. Tuolloin asia jäi pöydälle.

Ehdotus

Esittelijä

  • XAino-Maija Luukkonen, kaupunginjohtaja

Kaupunginhallitus päättää

- vahvistaa vuoden 2023 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan toimialakohtaisen kehyksen esityslistan liitteen mukaisesti. Kehys on sitova toimialojen osalta ja ohjeellinen liikelaitosten osalta. Koska teknisen toimialan osalta talousarviossa noudatetaan bruttositovuutta vain menojen osalta, sen esitys tulee laatia niin, että toimialan tulot noudattavat kehystaulukossa esitettyä summaa vuodelle 2023.

- vahvistaa vuoden 2023 investoinkehyksen esityslistan liitteen mukaisesti. Kehyksen sitovuustaso on kunkin toimialan yhteissumma ja liikelaitosten osalta kunkin liikelaitoksen yhteissumma.

- edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.

-edellyttää, että organisaatiotoimikunnan tekemät linjaukset organisaatiomuutoksista otetaan talousarvion valmistelussa huomioon. 

- antaa talous- ja hallintojohtajalle valtuuden tehdä kehykseen toimialojen välisiä siirtoja toimialajohtajien yhteisiin esityksiin perustuen. Kehyksen loppusumma ei saa näiden muutosten yhteydessä muuttua. 

-edellyttää, että kaupunginjohtajan talousarvioehdotus laaditaan suunnitelmavuosien osalta niin, että se noudattaa valtuusosopimuksen linjauksia ja sisältää riittävät konkreettiset toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi. 

-edellyttää, että konsernipalvelujen talous- ja hallintoyksikkö ohjaa ja ohjeistaa talousarvion valmistelua niin, että Pori 2030- strategian mukaiset tavoitteet ja mittarit vahvistetaan osana vuoden 2023 talousarviota.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

_____________________

Merkitään, että Timo Aro poistui kokouksesta ja Hanna Sinisalmi tuli hänen varajäseneksi kello 16.39 tämän asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Kaikki toimialat ja liikelaitokset

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.