Kaupunginhallitus, kokous 22.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 493 Selvityspyyntö koulupsykologin palvelut

PRIDno-2021-4956

Valmistelija

  • Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Perustelut

Aluehallintovirasto on 1.6.2022 lähettänyt liitteenä olevan lisäselvityspyynnön.

Sivistystoimiala on laatinut selvityspyyntöön seuraavan selvityksen: 

"Sivistystoimialan opetusyksikkö on vastannut Lounais-Suomen aluehallintoviraston Opetus- ja kulttuuritoimen vastuualueelle tehdyn hallintokantelun johdosta 16.3.2021. Vastauksessa on selvitetty, että huoltajien yhteydenottoihin vastataan ja että yhteydenoton perusteella tehdyn arvion mukaan järjestetään psykologin konsultaatio. Psykologiresurssin vajetta on vuodesta 2020 alkaen (maaliskuu 2020) täydennetty ostopalvelulla. Vakinaisen henkilöstön määrää on yritetty vahvistaa tehostamalla rekrytointia sekä ohjaamalla psykologiharjoitteluja.

Sivistystoimialan opetusyksikön tuottama psykologipalvelu järjestetään oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisesti ja resursointi pohjaa laissa annettuun tehtävään. Porissa on lisätty toimia, jotta lähestyttäisiin psykologiliiton suositusta ja 1.8.2023 voimaan astuvaa mitoitusta. Kaupunginhallitus on myöntänyt sivistystoimialalle täyttöluvan neljän uuden koulupsykologin palkkaamiseksi 1.8.2021 alkaen.

Rekrytoinnit ovat olleet avoimina samaan aikaan, kun on hankittu ostopalvelua koulupsykologityölle. Koulupsykologien avoimiin toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin ja sijaisuuksiin ei ole ollut hakijoita. Sen sijaan toisen asteen opintopsykologien avoimiin tehtäviin on saatu hakijoita ja rekrytointeja on tehty. Koulupsykologien rekrytoinnit ovat tänä vastaavana ajanjaksona onnistuneet palkallisten psykologiharjoittelujen kautta (kaksi toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta).

Ostopalvelua on hankittu koulupsykologityöpäivinä sekä tutkimuksina. Toiselle asteelle hankintoja ei ole tehty. Ostopalvelun saatavuudessa on ollut myös haastetta, koska palvelua välittävillä toimijoilla ei ole ollut osoittaa psykologeja tehtäviin.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaiseen yksilölliseen tarpeeseen on vastattu. Suorissa huoltajayhteydenotoissa on neuvottu huoltajaa olemaan yhteydessä oppilaan kouluun, jotta pyyntöä tai tarvetta arvioidaan oppilaan oppimisen ja oppilashuollollisen tarpeen mukaan. Tällöin tarkastellaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon toteuttamisesta säädetään Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1287/2013 kolmannessa luvussa pykälissä 15§, 16§ ja 18§.

Tilanteesta on viestitty niin, että niissä yksiköissä, joissa ei ole nimettynä koulupsykologia, ohjataan ensimmäinen yhteydenotto koulun kuraattorille. Tämä ohje ja oppilashuollon yhteystiedot ovat nähtävillä koulujen kotisivuilla sekä Porin kaupungin internetsivuilla. Näin on varmistettu, että oppilas- ja opiskelijahuoltolain 15§ :n velvoite opetuksen järjestäjälle täyttyy.

Monialaisen tapauskohtaisen työryhmätyöskentelyn pohjalta on hankittu ja tehty omana työnä oppimistutkimuksia tarpeen mukaan. Käytössä oleva resurssi vaikuttaa tutkimusten ajoittamiseen, mutta koulun alku, nivelvaiheet ja perusopetuksen päättyminen (selvitykset yhteishakua varten) otetaan huomioon ja priorisoidaan. Tässä on haastetta psykologitilanteesta johtuen ja koska muualta osoitettuja pyyntöjä on paljon.   

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukainen tehtävä on ennaltaehkäisevä niin yhteisöllisessä kuin yksilöllisessäkin oppilashuollossa. Tutkimuksen tarve ja ajankohta arvioidaan tapauskohtaisesti psykologikonsultaationa tai monialaisessa työskentelyssä. Tavallisesti näissä tilanteissa on kyse kolmiportaiseen tukeen liittyvistä prosesseista ja oppimisen sekä koulunkäynnin tuen järjestämisestä.

Koulu- ja opintopsykologin tehtävänä ei ole terveydentilan arviointi, hoito tai kuntouttavan toiminnan järjestäminen. Yhteisöllistä työtä tehdään koulujen ja oppilaitosten toimintakalenterien mukaisesti ja yksilölliseen koulu- ja opintopsykologitarpeeseen vastataan tapauskohtaisesti. Psykologit järjestävät työtään yhteisöllisen työskentelyn ja oppilas- ja opiskelija-asiakkuuksiensa mukaisesti.   

Koulu- ja opintopsykologien palvelupyyntöjä, lähinnä tutkimuspyyntöjä, esitetään suoraan myös huoltajien taholta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta, perusturvan lapsiperheiden palveluista (perheneuvola), perusturvan mielenterveys- ja päihdetyön palveluista (nuorten vastaanotto), sekä erityistason palveluista (lastenpsykiatria, nuorisopsykiatrian poliklinikka). Näissä yhteydenotoissa on kyse tavallisesti siitä, että neuropsykiatrisessa diagnosoinnissa ei edetä ilman psykologitutkimusta tai että tutkimusta tarvitaan hoidon tai kuntouksen järjestämisessä.  

Kaikissa tapauksissa kolmiportaisen tuen tai erityisen tuen opiskelijan oppimisen tuen järjestämiseksi ei tutkimustarvetta ole. Psykologin palvelua ja tukea olisi tärkeämpää antaa oppimisarjessa tukikeskusteluin ja opetushenkilöstöä konsultoiden. Opetuslainsäädännön perusteella tuki järjestetään, kun tuen tarve todennetaan. Kun annettua tukea arvioidaan saattaa myöhemmin muodostua tarve täydentää tietoa asiakkaan tilanteesta tutkimuksella. Tavallista on, että oppimistutkimuksen tai psykologin arvion perusteella järjestetään erityistä tukea tai poikkeuksellisia opetusjärjestelyjä.

Aikamääreisten pyyntöjen kohdalla tavallisesti on kyse siitä, että diagnosointia halutaan huoltajan, oppilaan/opiskelijan tarpeeseen selvittää tai selittää vallitsevaa tilannetta tai että diagnosoinnin perusteella on mahdollista päästä kuntouttavien palvelujen piiriin. Tällöin tarve on vastata henkilökohtaiseen tarpeeseen tai tukea terveydentilaa koskevaa hoitoa, kuntoutusta tai diagnosointia.

Koulu- ja opintopsykologeille osoitettuihin yhteydenottoihin on vastattu ja tarvittavat tutkimukset on tehty kunkin oppilaan tai opiskelijan kohdalla, jos psykologi on arvioinut, että tutkimus on perusteltu tai monialaisesti on todettu tutkimukselle tarve. Puuttuvan resurssin perusteella ei ole kieltäydytty esimerkiksi oppimistutkimuksesta. Aikamääreisiä ja ”kiireellisiäkin” tutkimuksia on tehty esi- ja perusopetusikäisille, lähinnä lapsen tai nuoren hoidollisesta tarpeesta johtuen. Näin on toimittu esimerkiksi tilanteissa, joissa on hoitosuhde tai asiakkuus jossakin muussa palvelussa.

Porin kaupunginhallitukselle esitetyssä selvityspyynnössä kysytään, että toteutuuko valtioneuvoston asetuksessa 338/2011 edellytetty psykologin tutkimus Porissa oppilaan tarpeen mukaisesti tämän terveydentilan toteamista varten (esim. ADHD:n diagnosoinnin varmistamiseksi tehtävä psykologin tutkimus) ja jos toteutuu, missä ajassa psykologin tutkimus toteutuu?

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain  luvun 21§ :ssä säädetään koulutuksen järjestäjän rekisteristä, johon tallennetaan oppilaitoksen toteuttamassa monialaisessa yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa laadittavat opiskeluhuoltokertomukset sekä muut siihen liittyvissä tehtävissä laaditut tai saadut yksittäistä opiskelijaa koskevat asiakirjat. Oppilashuoltoon ei ole luotu muita rekisterejä esimerkiksi psykologitutkimuksien jonotiedostoja. Koulupsykologeille ei ole lähetekäytänteitä eikä koulupsykologin tehtävänä ole terveydentilan arviointi.

Kysymyksessä on viitattu asetuksen 338/2011 pykälään 11§, jossa mainitaan, että kunnan on järjestettävä oppilaan tarpeen mukaisesti tämän terveydentilan toteamista varten seuraavat erikoistutkimukset. Porin kaupungissa oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut tuotetaan siten, että kuraattori ja psykologipalvelut tuottaa Porin kaupungin Sivistystoimialan opetusyksikkö ja oppilas- ja opiskelijaterveydenhuollon palvelun tuottaa Porin perusturva.

Näyttää siltä, että yhteistoimintaa lapsille ja nuorille kohdennetuissa psykologipalveluissa olisi täsmennettävä, psykologien ja lääkärien keskinäistä tehtäväjakoa sekä käytänteitä tarkistettava. Tärkeää olisi varmistaa resurssia konsultoivalle työlle erityisesti psykologien ja koululääkärien välillä, jotta mainittu ADHD :n diagnosointi tehostuisi. On huomattava, että ko. diagnosointi ja tutkiminen edellyttää Käypä hoito -suositusten mukaan tutkittaessa erotusdiagnostiikan erikoisosaamista. Koulupsykologeilla ei edellytettyä osaamista ole. Lisäksi Käypä hoito -suosituksessa viitataan yhteistoimintaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Satakunnan Hyvinvointialueen valmistelussa ollaan luomassa yhtä yksikköä, joka tuottaa oppilas- ja opiskelijahuoltopalvelut. Tässä yksikössä kuraattorit, psykologit ja terveydenhoitajat ovat saman yksikön työntekijöitä ja työnjohdon alaisia. Olisi tärkeää varmistaa myös koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon lääkärien yhteys järjestettäessä ko. palveluja.

Sivistystoimialan opetusyksikkö on hankkinut ostopalveluna psykologipalvelua täydentääkseen puuttuvaa resurssia sekä vastatakseen kasvavaan tarpeeseen vuosina 2020–2022 seuraavasti. Ostopalvelun tapaa ja määrää on kuvattu taulukossa. Hankinnan säännöllisyyteen on vaikuttanut saatavuus. Myös ostopalvelun tuottajan on ollut haasteellista varmistaa psykologien saatavuus.

hankinta:

Koulupsykologityöpäiviä (1 työpäivä = 7,5 tuntia)

vuosi

työpäivät

Kokonaisuuteen sisältyvät konsultaatio, tukikeskustelut, tutkimukset ja lausunnot (ei ole eritelty tutkimusten määriä palvelun sisällä) 

2020

68,5

2021

99,5

2022

14,15

hankinta:

Ostetut tutkimukset esiopetus- ja kouluyksiköihin, joihin ei ole nimettynä psykologia

 

 

Tutkimuksia on ostettu, kun koulu on esittänyt tarpeen monialaisen työskentelyn perusteella sekä huoltajan pyynnöstä (esim. koululääkärin esityksen perusteella) tai mahdollisesti jonkun oppilasta hoitavan tahon pyynnöstä.

2020

20

2021

13

2022

12

 

 

Kesäkuussa 2022 avattiin hankintakilpailutus 2–4 psykologityöpäivän hankinnasta kouluvuodelle 2022–2023. Kilpailutukseen vastasi kaksi palveluntuottajaa, valmistelun perusteella ollaan hankkimassa kahta koulupsykologityöpäivää neuropsykiatriaan erikoistuneelta psykologilta.

Sivistystoimiala toteaa, että oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaiset palvelut on kyetty tuottamaan mm. psykologipulan vuoksi hankalassa tilanteessa. Hyvinvointialueen valmistelutyössä tulee toimialan näkemyksen mukaan varmistaa lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden toimivuus. Kun kaikki työntekijät ovat saman työnantajan palveluksessa 1.1.2023 alkaen, on rajapintaongelmien selättäminen aiempaa helpompaa ja lasten ja nuorten palvelut paranevat."  

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa oheisen lisäselvityksen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle. 

Pöytäkirja tämän asiakohdan osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Lounais-Suomen aluehallintovirasto/24.8.2022

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.