Valmistelija
Tomi Laine, tomi.laine@pori.fi
Teemu Salonen, apulaiskaupungingeodeetti, teemu.salonen@pori.fi
Perustelut
Taustaa/Historiaa
Kunnan osoitejärjestelmästä ei juurikaan ole olemassa laki- tai asetusluontoisia säädöksiä eikä julkisen hallinnon suositusta. Aiheesta on olemassa kuntaliiton ohje ja suositus Kunnan osoitejärjestelmä (Suomen Kuntaliitto.2020. ISBN: 978-952-293-751-3). Osoitteita annetaan pääsääntöisesti rakennuspaikkoina käytettäville kiinteistöille ja rakennuksille. Kunta voi tarpeen mukaan antaa osoitteita muillekin kohteille, joita voivat olla esim. venevalkamat, laiturit tai muut yksilöitävät paikat. Porin kaupunki pyrkii osoitetyössään noudattamaan kyseisen ohjeen ja suosituksen periaatteita.
Asianosaiselta tulleen aloitteen johdosta rakennusvalvontayksikkö on selvittänyt teiden Vasikkarintie ja Alangonranta alueen osoitteistoa. Asiassa suoritettiin asianosaisten kuuleminen liittyen rakennusvalvontayksikössä tehtyyn ehdotukseen teiden nimeämiseksi. Kuulemisen yhteydessä ei saavutettu yksimielisyyttä eikä saatu yksimielistä hyväksyntää ehdotukselle.
Apulaiskaupungingeodeetti on 28.6.2019 päivätyllä päätöksellään § 35/2019 vahvistanut Vasikkarintie ja Alangonrata-nimisten teiden sijainnin ja suorittanut osoitenumeroinnin. Kiinteistö Oy Kume 126 ja
[peitetty] tekivät asiasta oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa vaadittiin apulaiskaupungingeodeetin päätöstä muutettavaksi siten, että Vasikkarintie määrättäisiin jatkumaan tilalle
[peitetty], pyykkiin 85 saakka eikä tien nimeä tule vaihtaa. Joka tapauksessa päätöstä on muutettava siten, että Vasikkarintie-niminen tie on määrättävä jatkumaan vähintään ohi kiinteistön
[peitetty] ns. toisen kulkuyhteyden eli pyykille 100.
Ympäristö- ja lupapalvelujen lautakunta käsitteli oikaisuvaatimuksen kokouksessaan 25.9.2019 (§ 99/2019) ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi. Uudelleen valmistelun yhteydessä on tutkittu taustamateriaaleja (ml. alueen ranta-asemakaava) ja suoritettu asianosaisten uusi kuuleminen. Uuden kuulemisen yhteydessä saatiin asianosaisilta laajat ja monisanaiset lausumat. Kiinteistö Oy Kume 126 omistaja
[peitetty] vaatii, että Vasikkarintie määrättäisiin jatkumaan tilalle
[peitetty] , pyykkiin 85 saakka ja joka tapauksessa Vasikkarintie-niminen tie on määrättävä jatkumaan vähintään ohi kiinteistön
[peitetty] ns. toisen kulkuyhteyden eli suunnilleen pyykille 100. Lausumassa tuotiin myös esille näkemys, että Alangonrannan nimellä on sekaantumisvaara, koska Makholmassa samalla postinumeroalueella on tie nimeltään Alangontie.
[peitetty] lausumassa vaadittiin, että tiet nimetään apulaiskaupungingeodeetin viranhaltijapäätöksen (28.6.2019 § 35/2019) mukaisesti. Lausumassa todetaan, että mikäli Porin kaupunki nimeää tien
[peitetty] vaatimuksen vastaisesti, he ehdottavat nimeksi Alangonranta. Lausumassa tuotiin myös esille näkemys, että esille ei ole tullut mitään perustetta (osoitenimien samankaltaisuus, epäjohdonmukaisuus tms.) olemassa olevien osoitenimien muuttamiseen. Kiinteistö Oy Kume 126 lausuman yhteydessä toimitettiin myös liitteenä erillinen lausuma allekirjoittajina
[peitetty] sekä
[peitetty] puolesta annettu allekirjoitus, jonka yhteydessä ei ollut nimen selvennystä. Nimen voisi tulkita olevan
[peitetty]. Lausumassa tuotiin esille, että tie halutaan kokonaisuudessaan säilyttää Vasikkarintienä. Yksimielisyyttä tien nimen osalta ei siis tälläkään kerralla saavutettu.
Alueella on voimassa ranta-asemakaava (Kuuminaisten rantakaava, Porin kaupunginvaltuusto 28.4.1997 § 161). Vasikkarintie on osoitettu ranta-asemakaavakartalla kulkemaan likimain itä-länsi-suunnassa päättyen kiinteistöille
[peitetty]. Kunnallisvalituksen alaisen päätöksen kohteena oleville rakennuspaikoille johtavalle tielle/tiestölle ei ranta-asemakaavassa ole osoitettu nimeä tai nimiä. Tapauksessa, jossa tie johtaa useammalle kuin kahdelle rakennuspaikalle, on tie tarpeen nimetä. Tarpeen on myös päivittää ranta-asemakaavan mukaisen Vasikkarintien osoitteisto. Ottaen huomioon alueen ranta-asemakaava, on ollut osoitejärjestelmän selvyyden vuoksi perusteltua nimetä kunnallisvalituksen tekijän omistamalle kiinteistölle (
[peitetty]) ja sen naapurikiinteistöille (
[peitetty]) johtava ranta-asemakaavassa nimeämätön tie erillisellä uudella nimellään. Kyseinen toimi on osa viranomaistoimintaa, jolla pyritään parantamaan yleistä turvallisuutta, saattamaan alueen osoitteisto vastaamaan voimassa olevaa ranta-asemakaavaa ja poistamaan osoitejärjestelmästä ristiriitaisuudet, jotka eivät ole ranta-asemakaavan mukaisia.
Elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätös 29.9.2021 § 197/2021 on pyrkinyt kompromissiratkaisuun, johon asianosaiset voisivat tyytyä. Päätöksen mukainen tien nimi Alasannantie kuvaa maaston olosuhteita ja kohtelee asianosaisia tasapuolisesti.
Kunnallisvalituksessa esille tuotuun liittyen
Kiinteistö Oy Kume 126 on tehnyt Elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätöksestä 29.9.2021 § 197/2021 kunnallisvalituksen, jossa pyydetään, että hallinto-oikeus kumoaa päätöksen ja tien nimi pysytetään koko matkalta Vasikkarintienä sekä hakijan osoitteena pysytetään
[peitetty] kummankin liittymän osalta.
Kunnallisvalituksessa tuodaan laajalti esille maanmittaustoimituksessa ratkaistuja tai maanmittaustoimituksessa ratkaistavaksi kuuluvia asioita. Niiden osalta tulee todeta, että osoitepäätöksellä ei ole vaikutusta kulkuoikeuksiin, tien kunnossapidon ositteluun, tiekuntaorganisaatioon tai muihinkaan maanmittaustoimituksessa päätettyihin tai päätettäväksi tarkoitettuihin asioihin ja ne tulee jättää huomiotta. Kyseessä on kunnan osoitejärjestelmän ylläpitoon liittyvä päätös.
Kunnallisvalituksessa mainitaan, että Apulaisgeodeetti olisi asiaa valmistellessaan perustellut nimeä Alangonranta sillä, että se olisi tielle kaavassa annettu nimi, tämä väite on virheellinen. Kyseinen tien nimi on esiintynyt kaupungin opaskartassa, ei ranta-asemakaavassa. Kyseinen seikka on ollut asian valmistelijoilla selkeänä tiedossa. Kyseinen seikka on myös epäolennainen, sillä kunnallisvalituksenalaisessa päätöksessä tietä ei ole nimetty Alangonrannaksi. Sen paremmin kunnallisvalituksessa kuin siihen annettavassa lausunnossakaan ei ole tarvetta ottaa kantaa sellaisen tien nimen osalta, jota ei kunnallisvalituksen alaisessa päätöksessä ole päätetty tai jota ei kunnallisvalituksessa vaadita tielle nimeksi annettavan.
Kunnallisvalituksessa esitetään, että: ”Tähän valituksenalaiseen ratkaisuun sisältyvän aineiston läpikäymisen jälkeen voi perustellusti kysyä, missä on se kaupungin asianmukaisen viranhaltijan päätös, millä tuo Vasikkarintien nimi jossakin vaiheessa on lainvoimaisesti muutettu Alangonranta -tieksi.” Edellä esitettyyn kysymykseen vastauksena on, että viranhaltijapäätöstä ei joko ole tai sitä ei ole löydetty. Tällaisen viranhaltijapäätöksen olemassa oleminen tai olemassaolon puute eivät kuitenkaan ole kunnallisvalituksen ratkaisun kannalta olennainen asia, koska tietä ei ole kunnallisvalituksen alaisessa päätöksessä nimetty Alangonrannaksi eikä myöskään kunnallisvalituksessa vaadita sellaiseksi nimettävän. Sen paremmin kunnallisvalituksessa kuin siihen annettavassa lausunnossakaan ei ole tarvetta ottaa kantaa sellaisen tien nimen osalta, jota ei kunnallisvalituksen alaisessa päätöksessä ole päätetty. Kunnallisvalitusasiassa ei myöskään olla ratkaisemassa Alangonranta nimisen tien olemassaolon oikeutusta, koska kunnallisvalituksenalainen päätös ei nimeä tietä Alangonrannaksi ja toisaalta kunnallisvalituksen tekijä ei myöskään vaadi Alangonranta-nimisen tien nimen säilyttämistä. Olennaisempaa on, että myöskään sellaista viranhaltijapäätöstä, jossa kunnallisvalituksen tehneen tahon kiinteistölle johtava tieosuus olisi nimetty Vasikkarintieksi, ei ole tai ei ole löytynyt. Ainoa alueen tien nimiin kantaa ottava päätös on Kuuminaisten rantakaavan hyväksymispäätös, (Porin kaupunginvaltuusto 28.4.1997 § 161). Kyseisessä rantakaavassa ei ole esitetty tien nimeä Alangonranta ja tien nimi Vasikkarintie on osoitettu toisaalle.
Kunnallisvalituksessa todetaan, että: ”Tässä asiassa on todellisuudessa kysymys Vasikkarintien vakiintuneen nimen vaihtamisesta.” Väittämä pitää siltä osin paikkansa, että osa Vasikkarintien osotteistosta on muuttunut päätöksen myötä ja osoitenimi on muuttunut Vasikkarintiestä Alasannantieksi. Iso osa Vasikkarintien osoitteista on jäänyt päätöksen ulkopuolelle ja siten säilyvät tässä kohdin ennallaan. Kunnallisvalituksen alainen päätös pyrkii siihen, että osoitenimistö saataisiin noudattamaan asemakaavan mukaisia tien nimiä ja asemakaavassa nimeämättömät tiet nimettäisiin tarpeen mukaan kuntaliiton ohjeen periaatteita noudattaen. Päätös muuttaa Vasikkarintien loppuosalla yhden Vasikkarintieksi kutsutun haaran nimen Alasannantieksi, samoin se muuttaa myös erimielisyyksien kohteena olevan, Alangonrannaksikin kutsutun, tien osan nimen Alasannantieksi. Vasikkarintie säilyy tien nimenä päätöksen ulkopuolelle jäävällä tien osalla. Kunnallisvalitus jatkuu: ”Jotta nimi voidaan muuttaa, siihen pitäisi olla joku syy.” Tämä väittämä pitää paikkansa. Merkittävin syy nimen vaihtamiselle on voimassa oleva ranta-asemakaava (Kuuminaisten rantakaava, Porin kaupunginvaltuusto 28.4.1997 § 161). Kyseisessä ranta-asemakaavassa Vasikkarintie on osoitettu tien nimenä toisaalle. Tästä syystä ranta-asemakaavassa nimeämätön tie nimetään ja nimi luonnollisesti ei voi olla Vasikkarintie.
Kunnallisvalituksessa tuodaan esille, että: ”Nimen muuttamiselle Alasannantieksi ei myöskään ole perusteita eikä syytä. Mitään kuulemista sen osalta ei ole tehty.” Kuten edellä on jo todettu, merkittävin syy nimen vaihtamiselle on voimassa oleva ranta-asemakaava (Kuuminaisten rantakaava, Porin kaupunginvaltuusto 28.4.1997 § 161). Kyseisessä ranta-asemakaavassa Vasikkarintie on osoitettu tien nimenä toisaalle. Tästä syystä ranta-asemakaavassa nimeämätön tie nimetään ja nimi luonnollisesti ei voi olla Vasikkarintie. Kuulemisia on tässä tien nimeämiseen liittyvässä asiassa tehty kaksikin. Kummassakaan ei ole saavutettu asianosaisten taholta yksimielisyyttä. Vaikka asianosaisilta ei erikseen ole pyydetty mielipidettä tien nimestä Alasannantie, on todettava, että kuulemisia tiennimiasiassa on suoritettu riittävästi. Tämän lisäksi asianosaiset ovat olleet kiitettävän oma-aloitteisia ja tuoneet kantojaan ja näkemyksiään esille myös pyytämättä. Elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätös 29.9.2021 § 197/2021 on pyrkinyt kompromissiratkaisuun, johon asianosaiset voisivat tyytyä. Päätöksen mukainen tien nimi Alasannantie kuvaa maaston olosuhteita ja kohtelee asianosaisia tasapuolisesti. Osoitenumerointi noudattaa kuntaliiton ohjetta ja suositusta.
Kunnallisvalituksessa viitataan kustannuksiin: ”Nimen muuttaminen merkitsee lisäkustannuksia, koska uusi osoite tulee ilmoittaa eri viranomaisille yms.” Kustannusten osalta Kuntaliiton ohje ja suositus Kunnan osoitejärjestelmä toteaa, että: ” Osoitejärjestelmän valmistelu, toteuttamisen ohjaaminen ja pääosin myös toteuttaminen on kunnan tehtävä. Kunta päättää käytettävästä osoitejärjestelmästä. Kunta ei vastaa osoitejärjestelmän tai yksittäisen osoitteen muuttamisen yrityksille tai asukkaille aiheuttamista kustannuksista.” Kuten asianosaisille on osana päätöstä kerrottu, Porin kaupunki asentaa kustannuksellaan tiennimikyltit. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 84 §:n mukaan rakennuksen omistajan tulee asettaa kadulta, muulta liikenneväylältä ja tontin sisäiseltä liikennealueelta näkyvään paikkaan rakennuksen ja porrashuoneen tunnusta ilmaiseva numero tai kirjain sen mukaan kuin kunta on asiasta päättänyt. Rakennusvalvontayksikkö päivittää (on päätöksen täytäntöönpanon osana päivittänyt) tiedot DVV:n rakennus- ja huoneistorekisteriin ja ilmoittaa (on ilmoittanut) osoitteenmuutoksen päätösotteesta ilmi käyville tahoille. Näin ollen osoitteen muutoksesta asianosaiselle aiheutuvia kustannuksia ei voida pitää kohtuuttomina, eivätkä ne siten ole syy päätöksen kumoamiseen tai muuttamiseen.
Kunnallisvalituksessa esitetään, että viranhaltijapäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyn jälkeen asiassa ei olisi tapahtunut mitään mainiten seuraavaa: ” On myös kiinnitettävä huomiota siihen, että asiassa on suoritettu valmistelu vuonna 2019, jonka jälkeen apulaisgeodeetin päätös määrättiin oikaistavaksi. Sen jälkeen asiassa ei tapahtunut kahden vuoden aikana mitään. Nyt asia tuotiin kokoukseen ilman enempää yhteydenottoa ainakaan valittajaan.” Väite on virheellinen. Asian Porin kaupungin asianhallintajärjestelmästä todennettavissa olevat vaiheet ovat pääpiirteittäin seuraavat:
22.03.2019 - 1. kuuleminen tien nimeämistä koskevassa asiassa
28.06.2019 – Viranhaltijapäätös
17.07.2019 - Oikaisuvaatimus viranhaltijapäätöksestä
25.09.2019 – Ympäristö ja lupapalvelujen lautakunta, oikaisuvaatimuksen käsittely, asia palautettiin valmisteluun
21.10.2019 - 2. kuuleminen
29.09.2021 – Elinvoima ja ympäristölautakunta, oikaisuvaatimuksen käsittely, oikaisuvaatimus hylättiin ja tie nimettiin Alasannantieksi
Yhteenvetona
Osoitteiden ja osoitenimistön ylläpito kuuluu kunnan tehtäviin. Se pitää sisällään myös osoitteisiin ja osoitenimistöön tehtäviä muutoksia ja päivityksiä. Apulaiskaupungingeodeetin viranhaltijapäätös § 35/2019, Ympäristö- ja lupapalveluiden lautakunnan päätös 25.9.2019 § 99/2019 sekä Elinvoima- ja ympäristölautakunnan päätös 29.9.2021 § 197/2021 kohtelevat kuntalaisia tasapuolisesti eivätkä aiheuta kohtuuttomaksi katsottavaa haittaa. Ko. tien varren osoitekohteiden omistajia on päätöksentekoprosessin yhteydessä kuultu kattavasti. Apulaiskaupungingeodeetti, Ympäristö- ja lupapalveluiden lautakunta sekä Elinvoima- ja ympäristölautakunta ovat toimineet Porin kaupungin hallintosäännön ja kulloinkin voimassa olevan toimialansa toimintasäännön nojalla heille kuuluvan päätösvallan puitteissa.
Päätöksenteon prosessin vaiheiden lainmukaisuuden osalta Elinvoima- ja ympäristölautakunta viittaa myös Turun hallinto-oikeuden ratkaisuihin 26.5.2015 (päätösnumero 15/0132/1, Diaarinumero 01152/14/2299) sekä 15.2.2021 (Päätösnumero 21/0013/1, Diaarinumero 02073/19/2299), joissa Turun hallinto-oikeus on todennut hyvin pitkälti vastaavan kaltaisen menettelyn lain mukaiseksi ja hylännyt valitukset.
Kiinteistö Oy Kume 126 valitus tulee hylätä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lautakunta päätti jatkaa tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen asioiden käsittelyä esityslistan mukaisessa järjestyksessä.
Kokouskäsittely
Lautakunta käsitteli tämän asiakohdan pykälän 2 jälkeen.
Antti Linnainmaa saapui kokoukseen tämän asiakohdan käsittelyn aikana klo 16.56.
Teemu Salonen poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen klo 17.25.
Tapio Furuholm poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn jälkeen klo 17.25.