Kaupunginhallitus, kokous 13.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 77 Ruosniemen pyörätiet kuntoon, valtuustoaloite, Porin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Jani-Petteri Pajukoski

PRIDno-2022-6193

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Porin vasemmistoliiton valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Jani-Petteri Pajukoski jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"VALTUUSTO ALOITE

RUOSNIEMEN PYÖRÄTIET KUNTOON

Ruosniemen koululaiset ovat saamassa uuden terveen koulun niin on myös perusteltua saattaa alueen pyörätiet myös asianmukaiseen kuntoon.

Ruosniementie koko osuudelta tarvitsee uuden pinnoitteen. Pyörätie on kuoppainen sekä halkeilee ja heinä kasvaa läpi asfaltin monin kohdin. Pyörätie tulee pääväyläksi alueen koululaisille ja on vaarallinen pienille pyörille ja yleistyneille sähköpotkulaudoille ja pyörille. Moni pyöräilijä on jo siirtynyt pyöräilemään katuosuudelle.

Sama koskee ruosniemen tieltä lähtevää pohjoisväylän osuutta sekä puolet keisariviitantien pyörätietä.

Myös jääräntien pyörätie on huonossa kunnossa ja toejoen lasten koulutie uuteen kouluun.

Valtuutetun suomin oikeuksin

Jani-Petteri Pajukoski

Porissa 14.11.2022

Milka Tommila

Virtanen Rami

Mika Aho

Antero Kivelä

Markku Tanttinen

Jaakko Jäntti

Raisa Ranta"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi

Perustelut

Porin vasemmistoliiton valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Jani-Petteri Pajukoski jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"VALTUUSTO ALOITE

RUOSNIEMEN PYÖRÄTIET KUNTOON

Ruosniemen koululaiset ovat saamassa uuden terveen koulun niin on myös perusteltua saattaa alueen pyörätiet myös asianmukaiseen kuntoon.

Ruosniementie koko osuudelta tarvitsee uuden pinnoitteen. Pyörätie on kuoppainen sekä halkeilee ja heinä kasvaa läpi asfaltin monin kohdin. Pyörätie tulee pääväyläksi alueen koululaisille ja on vaarallinen pienille pyörille ja yleistyneille sähköpotkulaudoille ja pyörille. Moni pyöräilijä on jo siirtynyt pyöräilemään katuosuudelle.

Sama koskee ruosniemen tieltä lähtevää pohjoisväylän osuutta sekä puolet keisariviitantien pyörätietä.

Myös jääräntien pyörätie on huonossa kunnossa ja toejoen lasten koulutie uuteen kouluun.

Valtuutetun suomin oikeuksin

Jani-Petteri Pajukoski

Porissa 14.11.2022

Milka Tommila

Virtanen Rami

Mika Aho

Antero Kivelä

Markku Tanttinen

Jaakko Jäntti

Raisa Ranta"

Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen. Kaikkiaan Porissa on pyöräteitä tällä hetkellä noin 350 km. Vuonna 2019 tehtiin katuverkon kuntokartoitus, jossa tutkittiin myös jalankulku- ja pyöräteiden kunto sekä tehtiin korjausvelkalaskelma. Tutkimuksessa todettiin, että 28 % (noin 80 km) jalankulku- ja pyöräteistä kuuluu kuntoluokkaan huono tai erittäin huono. Jalankulku- ja pyöräteitä on perusparannettu vuodesta 2018 lähtien. Pohjois-Porin alueelta on kunnostettu esimerkiksi osuudet Toejoenpuistikon ja Pappilanpuistikon jalankulku- ja pyöräteistä. Perusparannuksessa väylän rakennekerrokset uusitaan kokonaan vastaamaan nykyisin käytettäviä suunnitteluohjeita. Pelkällä uudelleenpäällystyksellä voidaan perusparannusta siirtää muutamalla vuodella eteenpäin, mutta toisaalta erittäin huonokuntoisia osuuksia ei kannata uudelleenpäällystää, koska väylän kantavuus ei ole riittävä ja päällyste vaurioituu nopeasti uudelleen. Jalankulku- ja pyöräteiden perusparannuksista on laadittu pitkän tähtäimen suunnitelma vuosille 2020-2030.       

Ruosniementie on pituudeltaan noin 4,2 km ja sen yhteydessä on koko matkalla jalankulku- ja pyörätie. Ruosniementiellä huonokuntoisia ja erittäin huonokuntoisia osuuksia on väleillä Kansakoulunkatu-Vanhakatu (290 m), Lepakkotie-Kotkantie (250 m), Kirjosiivenkuja-Aukeentie (230 m) sekä Koillisväylä-Liitostie (285 m). Kiireisimmäksi näistä on luokiteltu väli Lepakkotie-Kotkantie, jonka perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2024 ja rakentaminen vuodelle 2026. Muilta osin Ruosniementien jalankulku- ja pyörätie kuuluu pääosin kuntoluokkaan hyvä tai tyydyttävä.

Pohjoisväylä välillä Ruosniementie-Keisarinviitantie on noin 400 m pitkä. Ruosniementien ja Apollontien välinen osuus kuuluu kuntoluokkaan huono ja erittäin huono. Pitkän tähtäimen suunnitelmassa perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2028 ja rakentaminen vuodelle 2030, mitä voidaan yrittää aikaistaa investointisuunnitelman laatimisen yhteydessä.  

Keisarinviitantie on pituudeltaan noin 890 metriä ja sen jalankulku- ja pyörätie kuuluu pääosin kuntoluokkaan erittäin huono. Siitä on uudelleenpäällystetty Pappilanpuistikon suunnasta noin 420 metriä vuonna 2021. Päällysteen kuntoa tarkkaillaan. Loppuosuuden perusparannuksen suunnittelu on alustavasti ohjelmoitu vuodelle 2025 ja rakentaminen vuodelle 2027.   

Jääräntie on pituudeltaan noin 700 m. Yli puolet jalankulku- ja pyörätiestä (Pappilanpuistikon ja Tammihäräntien välinen osuus) kuuluu kuntoluokkaan erittäin huono ja loput kuntoluokkaan tyydyttävä tai huono. Investointisuunnitelmassa Pappilanpuistikon ja Tammihäräntien välisen osuuden perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2024 ja rakentaminen vuodelle 2025. Perusparannuksen suunnittelun yhteydessä on pohdittava myös pysäköinnin järjestäminen. Lisäksi on syytä harkita jalankulku- ja pyörätien perusparantamista sen koko pituudelta.

Muut kuin huonoksi tai erittäin huonoksi luokitellut osuudet voidaan määrärahojen puitteissa ottaa uudelleenpäällystysohjelmaan kausille 2023-25, mikäli niiden kantavuus on riittävä. Kantavuustutkimukset tehdään keväällä 2023. Laskennallisesti kevyen liikenteen väylien uudelleenpäällystys maksaa tämän hetkisen arvion mukaan noin 5,7 €/m2. Päällysteen hintoihin vaikuttavat kuitenkin monet epävarmuustekijät. Kaikkien esitettyjen osuuksien uudelleenpäällystys maksaisi tämänhetkisen tiedon mukaan hieman yli 100 000 €.     

Porin kaupunki haluaa edistää ja kannustaa koululaisia liikkumaan kouluun jalan ja pyörällä. Pohjois-Porin monitoimitalon ympäristön infran suunnittelussa on panostettu erityisesti turvallisiin jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin. Pohjoisväylän, Pappilanpuistikon ja Koillistuulentien rakentamisen yhteydessä rakentuu 3 km uutta, korkeatasoista jalankulku- ja pyörätietä sekä kaksi kevyen liikenteen alikulkua, joten koululaisille tulee olemaan turvalliset kävely- ja pyöräilyreitit niin etelästä, idästä, pohjoisesta kuin lännestäkin. Myös monitoimitalon pihasuunnittelussa on panostettu erityisesti pyöräpysäköinnin järjestämiseen sekä turvallisiin kulkuyhteyksiin jalan ja pyörällä.      

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa aloitteeseen yllä mainitun vastauksen.      

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Taneli Tiirikainen, yksikön päällikkö, opetusyksikkö, taneli.tiirikainen@pori.fi

Perustelut

Sivistystoimiala näkee tärkeänä kevyenliikenteenväylien turvallisuuden. Työ- ja koulumatkojen kulkeminen kävellen tai polkupyörällä tukee mm. kaupungin hiilineutraaliustavoitteita ja edesauttaa fyysisen kunnon ylläpitämistä ja parantamista, mikä on mm. MOVE!-mittaustulosten valossa tärkeää. Hyötymatkojen taittamisen ohella kevyenliikenteenväylät toimivat alustoina monenlaiselle liikunnalle.

Suuri osa Pohjoisväylän koulun oppilaista asuu sellaisen matkan päässä uudesta monitoimitalosta, että koulumatkan kulkeminen kävellen tai pyöräillen on järkevää. Lisäksi rakennuksessa asioi eri ikäisiä ihmisiä mm. kirjastopalveluiden vuoksi. On hienoa, että alueen kevyenliikenteen väylien turvallisuuteen on kiinnitetty huomiota mm. alikulkujen muodossa. Vanhojen väylien turvallisuudesta huolehtiminen on toimialan näkemyksen mukaan tärkeää, mikä tarkoittaa pinnoitteen hyvää kuntoa, toimivaa valaistusta, mahdollisten  näkymäesteiden poistamista ja risteysalueiden selkeyttä etenkin lasten näkökulmasta tarkasteltuna.  

Sivistystoimialalla ei ole asiantuntijuutta arvioida väylien kuntoa, vaan asia kuuluu teknisen toimialan vastuulle. Sivistystoimialan tiedon mukaan teknisellä toimialalla on tarkka tieto (Ruosniemen alueen) pyöräteiden kunnosta ja aikataulu niiden kunnostamisesta. Sivistystoimiala pitää tärkeänä huolehtia sekä Ruosniemen alueen että koko kaupungin osalta kevyenliikenteen väylien kunnosta. Sivistystoimiala kannustaa oppilaita, huoltajia ja henkilökuntaa liikkumaan koulu- ja työmatkat kävellen tai pyöräillen ja osana kasvatustyötään kouluja kiinnittämään liikenneturvallisuusasioihin  erityistä huomiota. Näin tehdään eläväksi Pori 2030 -strategiaa, jonka mukaan meillä Porissa on Suomen parhaat pyörätiet ja -reitit.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn lausunnon valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi

Perustelut

Porin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Jani-Petteri Pajukoski jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 14.11.2022 § 193 Ruosniemen pyörätiet kuntoon -valtuustoaloitteen. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 21.11.2022 § 685 pyytää aloitteesta sivistyslautakunnan ja teknisen lautakunnan lausunnot.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (sivistyslautakunnan lausunto 31.1.2023 § 14 ja tekninen lautakunnan lausunto 24.1.2023 § 22) ovat historiatiedoissa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, vt. rahoitusjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

___________________

Merkitään, että Jyrki Levonen saapui tämän asian käsittelyn aikana kello 15.18.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.