Perustelut
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annetun valtioneuvoston asetuksen (665/2006) mukaan kunnan toimivaltaisen elimen on vuosittain vahvistettava elintarvikelain (297/2021), terveydensuojelulain (763/1994), tupakkalain (549/2016) sekä eläinlääkintähuoltolain (765/2009) mukainen valvontasuunnitelma. Suunnitelmassa tulee ottaa huomioon toimialakohtaiset valtakunnalliset valvontasuunnitelmat.
Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutuminen tulee arvioida vuosittain. Arviointi tulee tehdä seuraavien tekijöiden osalta; tarkastusten määrä valvontakohdetyypeittäin, tarkastusten kattavuus sekä valvonnasta saatujen tulojen kohdentuminen. Valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin tulokset tulee toimittaa Lounais-Suomen aluehallintoviranomaiselle sekä keskushallintoviranomaiselle siten, kuin siitä toimialakohtaisessa valtakunnallisessa valvontaohjelmassa mainitaan.
Ympäristöterveysjaosto on hyväksynyt Porin seudun ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen valvontasuunnitelman vuodelle 2022 kokouksessaan 9.12.2021 § 24.
Terveysvalvonta
Vuonna 2022 otettiin valtakunnallisesti käyttöön veroluonteinen valvonnan perusmaksu, mikä edellytti kohdetietojen tarkastamista, laskutustietojen keräämistä ja laskutusjärjestelmän kehittämistä. Perusmaksun käyttöönotto onnistui kuitenkin hyvin ja tulevina vuosina siihen ei tarvitse suunnata yhtä suurta työpanosta. Terveysvalvonnan maksutuotot olivat talousarvion mukaiset.
Terveysvalvontaan perustettiin vuoden alussa kaksi tiimiä, joille nimettiin lähiesihenkilöinä toimivat tiiminvetäjät. Elintarvikevalvonnan tiimi vastaa pääasiassa elintarvikelain, lääkelain ja tupakkalain mukaisista tehtävistä, ja terveydensuojelutiimi terveydensuojelulain mukaisten tehtävien hoidosta. Elintarvikevalvonnan tiimissä on seitsemän vakituista viranhaltijaa ja terveydensuojelutiimissä viisi vakituista viranhaltijaa.
Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman toteutumista seurataan vuosittain erilaisten suoritteiden mukaan. Valvontatyössä korostuu neuvonnan ja ohjauksen merkitys osana toiminnan vaikuttavuutta, ja seurattavien suoritteiden lisäksi tehdäänkin runsaasti tilastoissa näkymätöntä työtä. Tilastoitujen yhteydenottojen määrä kattaa osan kuluttajille ja toimijoille annettavasta sähköposti- tai puhelinneuvonnasta. Työtä on pyritty tehostamaan parantamalla sähköistä asiointia niin arkistoinnissa kuin valvonnassakin. Terveydensuojelun osalta suunnitelmallinen valvonta toteutui odotusten mukaisesti.
Elintarvikevalvonnan henkilöstömuutokset, yksikön sisäiset tehtävämuutokset, henkilöstön perehdyttäminen ja kouluttaminen, perusmaksuihin liittyvä lisätyö sekä hygieenikkoeläinlääkärin tehtävien jakaantuminen usealle henkilölle toivat haasteita toteuttaa valvontaa suunnitelman mukaisesti. Lisäksi hygieenikkoeläinlääkärin työpanosta osoitettiin loppuvuonna eläinsuojeluvalvontaan valvontaeläinlääkärin parina. Muutoksista johtuen elintarvikevalvontaan käytettävät henkilöstövoimavarat olivat suunnitellusta poiketen alle 5 htv. Elintarvikevalvonnan suunnitelmallinen tarkastustoteuma oli vähän yli 50 %. Tarkastuksia, joiden yhteydessä annettiin kehotuksia tai ryhdyttiin pakkokeinoihin oli 20% kaikista suunnitelmallisista tarkastuksista, ja 10 % kaikista elintarvikevalvonnan tarkastuksista oli uusintatarkastuksia. Ruokavirastolta ja aluehallintovirastolta vuoden aikana saatu valvonnan ohjaus oli oikea-aikaista ja hyödyllistä.
Alla olevassa taulukossa on vuosien 2021 ja 2022 suoritemäärät.
Vuosi |
2021 |
2022 |
|
|
|
|
|
yhteensä |
terveydensuojelu-
lain mukaiset |
elintarvikelain
mukaiset |
tupakka- ja lääke-
lain mukaiset |
Käsitellyt ilmoitukset/
hakemukset |
187 |
309 |
67 |
197 |
45 |
Tarkastukset yhteensä |
574 |
649 |
255 |
336 |
58 |
Valvontasuunnitelman
mukaiset tarkastukset |
489 |
540 |
186 |
298 |
56 |
Terveyshaittaepäilyyn
perustuneet |
38 |
74 |
69 |
3* |
2 |
Laivatarkastukset |
15 |
18 |
18 |
- |
- |
Näytteenotot |
187 |
317 |
308 |
9 |
- |
Muut yhteydenotot |
509 |
517 |
218 |
287 |
12 |
*) ruokamyrkytysepäilyihin liittyvät tarkastukset; epäilyselvityksiä kaikkiaan 18 valvontakohteessa, lisäksi viranomaisyhteistyötä valtakunnallisen salmonellaepidemian selvittämiseksi
Eläinlääkintä ja eläinsuojelu
Eläinlääkinnän suoritteita seurataan eläinlääkärikäyntien määrällä. Vuonna 2022 virka-aikana suoritettiin 526 suureläinkäyntiä ja 5 837 pieneläinkäyntiä. Päivystysaikana suureläinkäyntejä tehtiin 203 kappaletta ja pieneläinkäyntejä 42. Pieneläinten päivystys toteutettiin vuonna 2022 Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n toimesta, mikä selittää päivystysaikaisten pieneläinkäyntien vähäisyyden. Yhteensä praktiikkakäyntejä oli 6 608 kappaletta.
Eläinlääkinnässä on edelleen kaksi kaupungineläinlääkärin virkaa täyttämättä, koska hakijoita virkoihin ei ole ollut.
Eläinsuojeluun liittyviä suoritteita seurataan kokonaissuoritemäärällä ja päätösten määrällä. Päätösten määrä tarkastusten määrään nähden kuvaa sitä, kuinka suuressa osassa tarkastuksista on havaittu sellaisia puutteita, joiden korjaamiseksi on nähty tarpeelliseksi antaa virallisia määräyksiä. Eläinsuojelutehtäviä suorittavat valvontaeläinlääkärin ja hänen työparinaan toimivan hygieenikkoeläinlääkärin lisäksi tarvittaessa kaupungineläinlääkärit. Eläintautivalvontatarkastuksista suurin osa on praktikkoeläinlääkäreiden suorittamia.
Alla olevassa taulukossa on vuosien 2021 ja 2022 suoritemäärät.
Vuosi
|
2021
|
2022
|
Terveydenhuoltokäynnit |
38 |
57 |
Eläinsuojelutarkastukset |
371
|
412
|
Eläintautivalvontatarkastukset
|
16
|
29
|
Sivutuotevalvontatarkastukset
|
-
|
1
|
Päätökset
|
22
|
37
|
Eläinlääkäreiden praktiikkakäynnit yhteensä
|
6 520
|
6 608
|
Suoritteet yhteensä
|
6 967
|
7 144
|
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Ympäristöterveysjaosto päättää merkitä tiedokseen ympäristöterveydenhuollon selvityksen vuoden 2022 valvontasuunnitelman toteutumisesta.