Perustelut
Taustaa
Mikroliikennepalveluita on tarjottu kuluttajien käyttöön muutaman vuoden ajan. Ensimmäiset sähköpotkulautapalvelut tulivat Suomeen vuonna 2019, minkä jälkeen mikroliikennepalvelut ovat kehittyneet avoimilla markkinoilla entistä monipuolisemmiksi.
Maaliskuussa 2022 hyväksytyssä, vuosille 2022–2026 annetussa liikenneturvallisuusstrategiassa on tunnistettu, että uudet liikkumisen muodot lisäävät osaltaan liikenneturvallisuuden haasteita. Liikenneturvallisuusstrategia sisältääkin useita toimenpiteitä mikroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa selvitykset mikroliikenteen promillerajasta ja kuntien toimivaltuuksista ohjata mikroliikennepalveluita alueillaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittänyt sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen nykytilaa ja ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehtoja laatimalla tätä koskevan arviomuistion. Sen liitteenä olevan selvityksen polkupyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta on ministeriön toimeksiannosta laatinut Ramboll Finland Oy.
Lausuntopyyntö
Liikenne- ja viestintäministeriö on 23.3.2023 pyytänyt Porin kaupungilta lausuntoa liitteenä olevasta arviomuistiosta. Lausunto pyydettiin toimittamaan lausuntopalvelua käyttäen viimeistään 31.3.2023.
Lausunto
Aikataulusyistä Porin kaupungin elinvoima- ja ympäristötoimiala on 30.3.2023 antanut alla olevan lausunnon, vastauksena seuraaviin, lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin:
- Pidättekö arviomuistiossa esitettyä kuvausta mikroliikkumisen nykytilasta oikeansuuntaisena ja riittävän kattavana? Olisiko nykytilan kuvausta syytä täydentää jollain tavalla?
- Mitä arviomuistiossa käsitellyistä ratkaisuvaihtoehdoista pidätte kannatettavimpana ja toteuttamiskelpoisimpana? Minkä vuoksi?
- Puuttuuko arviomuistiossa käsitellyistä ratkaisuvaihtoehdoista jokin olennaiseksi katsomanne ratkaisuvaihtoehto? Millainen tämä ratkaisuvaihtoehto olisi?
- Mikä on näkemyksenne luvussa 7 esitetystä liikenne- ja viestintäministeriön arviosta? Tulisiko arviota täydentää joillain tavalla?
- Mitä muuta haluaisitte lausua arviomuistiosta ja sen sisällöstä? Nykytila, haasteet ja ongelmat
Porin kaupunki toteaa, että arviomuistiossa on kuvattu hyvin todenmukaisesti mikroliikkumiseen liittyvää nykytilaa sekä siihen liittyviä haasteita, kuten katutilan käyttö, sähköpotkulaudoilla liikkuvien toiminta, liikennesääntöjen noudattamattomuus sekä turvallisuutta vaarantava ja haittaa aiheuttava pysäköinti.
Porin kaupungissa keskeisiksi ongelmiksi on tunnistettu etenkin liikennesääntöjen noudattamattomuus sekä toisaalta epätietoisuus sähköpotkulautailuun liittyvistä liikennesäännöistä. Kuntalaispalautteissa ovat toistuneet ajaminen jalkakäytävillä, potkulaudoilla kaahaaminen sekä potkulautojen pysäköinti keskelle kulkuväylää. Vapaaehtoisen sopimisen ongelmana on ollut se, ettei kaupunki ole voinut velvoittaa palveluntarjoajia sitoutumaan pelisääntöihin. Vapaaehtoinen sopiminen vaatii kaupungilta resursseja ilman takeita sen vaikuttavuudesta.
Porin kaupungin näkemyksen mukaan toimilupajärjestelmä olisi ratkaisuvaihtoehdoista vaikuttavin. Kokemukset yhteistyöstä palvelua tarjoavien yritysten kanssa ovat olleet Porissa hyviä, mutta vapaaehtoisuuteen perustuvassa järjestelmässä on isoja riskejä, koska mikään ei pakota toimijoita noudattamaan kaupunkien ohjeita. Toimiluvan kautta kaupungeille mahdollistettaisiin toimivalta vaikuttaa potkulautojen käyttöön asettamalla esimerkiksi velvoittavia nopeus- ja pysäköintirajoituksia sekä ajokieltoalueita. Toimilupajärjestelmän avulla olisi mahdollista velvoittaa palveluntarjoajia hyödyntämään tekniikan suomia mahdollisuuksia esimerkiksi virtuaalisten pysäköintikielto- tai nopeusrajoitusalueiden merkitsemisissä sen sijaan, että määräykset osoitetaan lukuisilla liikennemerkeillä. Pysäköintipaikkojen osoittaminen maastoon asennettavilla liikennemerkeillä vaatii kunnilta resursseja ja aiheuttaa lisäkustannuksia.
Pysäköintivirhemaksujen antaminen ja ajoneuvojen siirron helpottaminen antaisi kunnille nykyistä paremmat edellytykset puuttua virheelliseen tai turvallisuutta vaarantavaan pysäköintiin. Jotta pysäköintisääntöjen noudattamisella saavutetaan sille asetetut tavoitteet, tulee sääntöjen noudattamista kuitenkin valvoa. Tämä tarkoittaa kunnille ja kaupungeille lisäkustannuksia niin valvontaan, siirtoon kuin virhemaksujen käsittelyyn.
Porin kaupunki pitää tärkeänä sähköpotkulautoihin sekä muuhun mikroliikkumiseen liittyvän lainsäädännön selkeyttämistä. Erityisesti kaikkien potkulautamallisten ajoneuvojen rinnastaminen polkupyörään selkeyttäisi näitä koskevia liikennesääntöjä ja helpottaisi valvontaa.
Ministeriö esittää 0,5 promillen rajan asettamista polkupyöräilylle ja kevyen sähköajoneuvon kuljettamiselle. Promillerajan asettaminen tukee ministeriön mukaan liikenneturvallisuusstrategian tavoitetta päihteettömästä liikenteestä. Porin kaupunki pitää promillerajan asettamista perusteltuna. Tulee kuitenkin huomata, että promillerajan noudattamisen valvonta vaatii poliisilta lisäresursseja.
Liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan liikenneturvallisuutta parantava ja onnettomuuksia ehkäisevä vaikutus voitaisiin käytännössä saavuttaa lievemmillä toimenpiteillä kuin elinkeinovapauden rajoittamisella. Liikenne- ja viestintäministeriön arvio vierittäisi suuren osan vastuusta ja kustannuksista kunnille antamatta kuitenkaan toimivia konkreettisia keinoja lieventää mikroliikkumisvälineiden liian suuresta määrästä ja liikennesääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvia ongelmia. Porin kaupunki toteaa, ettei pelkillä liikennejärjestelyillä pystytä ratkaisemaan mikroliikkumisen aiheuttamia haasteita. Kaupungit tarvitsevat toimivaltaa huolehtia katujensa turvallisuudesta ja esteettömyydestä. Toimilupajärjestelmästä on saatu hyviä kokemuksia muissa maissa ja sen avulla on saatu vähennettyä sähköpotkulautojen aiheuttamia ongelmia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi asiassa annetun lausunnon.