Tekninen lautakunta, kokous 28.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 248 Vierutie, läpiajon estäminen

PRIDno-2022-6186

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Tuorsniemen alueen asukkaat ovat tehneet kaupungille aloitteen moottoriajoneuvoilla ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Vierutien - Kaarnatien risteyksessä järjestettiin asukkaiden ja liikenneinsinöörin kesken katselmus 8.11.2022. Katselmuksen perusteella sovittiin, että lähialueen asukkaat tekevät yhdessä aloitteen ajoesteen palauttamiseksi Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Aloitteen allekirjoittajana on yhteensä 84 henkilöä Vierutien lähialueelta.

Aloitteessa todetaan seuraavaa:

Viitaten 8.11.2022 klo 15.30 pitämäänne katselmukseen Vierutien ja Kaarnatien risteyksessä Tuorsniemessä sekä 16.09.2022 lähettämääni selvitykseen sekä katselmuksen jälkeen kerättyyn viiteen keräyslistaan, joissa yhteensä 84 nimeä, esitämme, että Vierutie suljetaan ko. risteyksessä mahdollisimman pian ja kaikki moottoriliikenne Leppäkorpeen Vierutien kautta estetään.

Lokakuussa 2022 tehty liikennelaskenta osoittaa selvästi, että autoliikenne Leppäkorvesta ja Leppäkorpeen Vierutiellä on lisääntynyt valtavasti ja katua käytetäänkin nykyään pääasiassa kauttakulkuliikenteeseen, johon tämä katu ei mitenkään sovellu jo kapeutensa ja huonon näkyvyyden vuoksi. Nyt esittävän suljettavan kadun osuus lasketusta kokonaisliikenteestä on vain n. 20%. Kasvanut ja jatkuvasti kasvava moottoriliikenne aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita pienille lapsille, koululaisille, jalankulkijoille, pyöräilijöille, lasten vaunuja työntäville, vanhuksille jne. Kadun osalla ei ole pyörä- eikä jalankulkutietä. Lisäksi nopeudet ovat suuria. Laskennasta ilmenee, että keskinopeudet ovat mittauspaikasta riippuen 35 ja 38km/t ja maksiminopeudet 44 km/t. Kadulla on 30 km/t rajoitus.

Kaupunki on kehittänyt kiitettävästi liikenteen sujumista Länsiporin alueella ja kaikkien asukkaiden on helppoa päästä hyviä teitä pitkin kaikkiin suuntiin. Näin ollen Vierutien käyttäminen läpikulkuväylänä Leppäkorven suuntaan ei ole perusteltua.

16.9.2022 lähetetyssä kirjeessä todetaan lisäksi seuraavaa:

Tekninen lautakunta päätti 12.06.2018 purkaa läpiajokiellon ja poistaa esteet Vierutien ja Kaarnatien risteyksestä. Ennen tätä kaupunki oli lähettänyt kirjeen Tuorsniemen Kiinteistöyhdistykselle, jossa esitti, että Vierutie sekä Kirsitie avataan liikenteelle. Yhdistyksen puheenjohtajan mukaan koolle kutsuttu kokous päätti esittää kaupungille, että ainoastaan Vierutie avattaisiin. Keskusteltuani pj:n kanssa ilmeni, että kokoukseen osallistui ainoastaan viisi henkilöä ja kaikki Kirsitieltä. Kokous oli varmasti asianmukaisesti kutsutte koolle mutta näin tärkeässä asiassa olisi ehdottomasti pitänyt jakaa kirjallinen kutsu kaikille Tuorsniemen mäessä asuville.

Keskustelin (kesällä 2018) myös [liikenneinsinöörin] kanssa ja lopputuloksena oli, että tarkastellaan liikenteen kehittymistä ja jos aihetta on, asiaan voidaan palata myöhemmin.

Autoliikenne Vierutiellä on kasvanut avaamisen jälkeen koko ajan, mikä luonnollisesti oli tiedossakin. Avatulla osuudella katu on mutkikas, mäkinen ja erityisen kapea verrattuna esim. Kirsitiehen ja Vierutien alkuun, jossa on mm. jalkakäytävä. Katu ei missään nimessä täytä kauttakulkuliikenteen vaatimuksia jo yksistään kapeutensa vuoksi. Esim. Leppäkorvessa asuvat käyttävät tätä reittiä paljon. Myöskin raskas liikenne on lisääntynyt ja kun ottaa huomioon, että pienet koululaiset joutuvat kulkemaan tästä niin vaara on suuri, että jotain tapahtuu. Kadulla on 30 km rajoitus mutta sitä ei juurikaan noudateta.

Taustaa: Tuorsniemen läpiajoliikenne on aiheuttanut keskustelua ja erilaisia toimenpiteitä jo lähes 20 vuoden ajan. Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä Tuorsniemen pienkiinteistöyhdistyksen kirjeiden ja aluetekniikan suunnittelun esittelytekstien pohjalta. Autojen läpiajo estettiin Vierutielle ja Kirsitielle asetetuilla puomeilla. Läpiajokiellon perusteena oli turvata alueen liikenneturvallisuus. Asiaa on käsitelty uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti, että Tuorsniemen läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen, kun alueen pääkatuverkko on rakennettu.

Vuoden 2018 loppuun mennessä oli Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentuneet Suruttomientie, Tuorsniementie (välillä Länsiväylä-Vähäraumantie), Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Rikkapolku) sekä sorapintaisena Länsiväylä (välillä Tuorsniementie-Suntinkuja). Infrajohtamisen toimintayksikkö pyysi keväällä 2018 liikenneturvallisuuden asiantuntijalta lausunnon Vierutien avaamisen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Lausunnon mukaan "Tuorsniemen liikenneverkko on selkeä - aluetta ympäröi pääväylät, jotka välittävät suuret liikennevirrat ja joiden nopeusrajoitus on 50 km/h:ssa. Alueen sisällä väylät ovat pienipiirteisiä (nopeusrajoitus 20-30 km/h:ssa) ja niillä liikkuu pääasiassa asuntoalueen omat asukkaat tai heidän vieraansa". Lausunnossa todettiin lisäksi, että "Edellä mainitut asiat huomioiden Vierutien avaaminen liikenteelle poistamalla puomit ei pitäisi aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta ongelmia. Alueen eri osista pääväylille on korkeintaan noin puolen kilometrin matka ja ajoaika (nopeudella 30 km/h:ssa) on korkeintaan noin minuutti eli ajansäästön takia kenenkään ei pitäisi ajaa ylinopeutta".

Infrajohtaminen järjesti lisäksi keväällä 2018 keskustelutilaisuuden Länsi-Porin liikennejärjestelyistä Pietniemen-Leppäkorven Kiinteistönomistajat ry:n sekä Tuorsniemen Kiinteistöyhdistys ry:n edustajien kanssa.

Asiantuntijalausunnon ja keskustelutilaisuuden pohjalta infrajohtaminen esitti keväällä 2018, että sekä Vierutien että Kirsitien läpiajokieltojärjestelyt puretaan siinä yhteydessä, kun Länsiväylä välille Tuorsniementie-Suntinkuja avataan liikenteelle. Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta Infrajohtamisen esityksen mukaisesti. Tuorsniemen kiinteistöyhdistys teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa se esitti, että "Kirsitie pidetään suljettuna, koska tiellä liikkuu paljon lapsia ja Vähärauman koulun oppilaat kulkevat Kirsitietä. Vierutien veräjä on syytä poistaa, koska se on kiinteä ja se on myös este hälytysajoneuvoille". Oikaisuvaatimus hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.6.2018. Vierutien läpiajoeston poistamisesta laadittiin suunnitelma, jonka liikenneinsinööri hyväksyi viranhaltijapäätöksellä 28.11.2018.

Vierutien liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin kahdessa eri laskentapisteessä ennen ajonestorakenteiden poistamista syys-lokakuussa 2018 sekä sen jälkeen marraskuussa 2019 ja lokakuussa 2022. Liikennemäärät ennen läpiajoeston poistamista olivat 76-157 ajon/vrk keskinopeuksien ollessa 19-32 km/h. Vuonna 2019 liikennemäärät olivat 320 ajon/vrk ja keskinopeus 38 km/h. Vuonna 2022 liikennemäärät olivat 386-550 ajon/vrk ja keskinopeudet 35-38 km/h. Ylinopeudet ovat lisääntyneet siten, että vuonna 2018 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 28-39 km/h, kun taas vuosina 2019 ja 2022 maksimissaan 44-46 km/h. Sekä liikennemäärät että nopeudet ovat siis kasvaneet merkittävästi läpiajoeston poistamisen jälkeen. Oletettavaa on, että huomattava osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joten aiempi arvio liikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle ei ole toteutunut.

Asiaa käsiteltiin Porin liikennefoorumin kokouksessa 10.11.2022. Liikennefoorumin näkemys on, ettei Vierutie sovellu läpiajoon kapeutensa ja mutkaisuutensa johdosta.

Edellä mainituin perustein liikenneinsinööri esittää, että läpiajon estorakenteet palautetaan Vierutielle Kaarnatien risteykseen. Läpiajoesto on tarkoituksenmukaista toteuttaa niin sanotulla kevytliikenteen jousiportilla, jotta pelastus- ja huoltoajo turvataan lyhintä reittiä Tuorsniemen eri alueille.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää palauttaa Vierutien läpiajokieltojärjestelyt edellä esitetyn mukaisesti.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Antti Lehtonen ehdotti Raija Koskirannan kannattamana, että Vierutie pidetään auki.

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty päätösehdotuksesta poikkeava ehdotus, joten on äänestettävä.

Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ne, jotka kannattavat päätösehdotusta/pohjaehdotusta painavat  JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattat Lehtosen tekemää muutosehdotusta painavat EI -näppäintä.

Suoritetussa äänestyksessä päätösehdotusta kannattivat Christa Lahto, Mikael Ropo, Johanna Rantanen, Markku Tanttinen, Minna Haavisto, Jari Haapaniemi, Sami Hietaharju, Helvi Walli. Lehtosen tekemää muutosehdotusta kannattivat Saana Hannula, Antti Lehtonen, Raija Koskiranta, Jari Taimi, Sami Viitasaari. Tekninen lautakunta päätti äänin 8-5 hyväksyä päätösehdotuksen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 62%

    Christa Lahto, Mikael Ropo, Johanna Rantanen, Markku Tanttinen, Minna Haavisto, Jari Haapaniemi, Sami Hietaharju, Helvi Walli

  • Ei 5 kpl 38%

    Saana Hannula, Antti Lehtonen, Raija Koskiranta, Jari Taimi, Sami Viitasaari

Valmistelija

Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

TAUSTAA:

Tuorsniemen alueen asukkaat tekivät marraskuussa 2022 kaupungille aloitteen moottoriajoneuvojen ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Aloitteen allekirjoittajana oli yhteensä 84 henkilöä Vierutieltä ja sen lähialueelta.

Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä Tuorsniemen pienkiinteistöyhdistyksen kirjeiden ja aluetekniikan suunnittelun esittelytekstien pohjalta. Autojen läpiajo estettiin Vierutielle ja Kirsitielle asetetuilla puomeilla. Läpiajokiellon perusteena oli turvata alueen liikenneturvallisuus. Asiaa käsiteltiin uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti,​että Tuorsniemen läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen,​kun alueen pääkatuverkko on rakennettu.

Vuoden 2018 loppuun mennessä oli suurin osa Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentunut. Infrajohtamisen toimintayksikkö pyysi keväällä 2018 liikenneturvallisuuden asiantuntijalta lausunnon Vierutien avaamisen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Lausunnon mukaan "Tuorsniemen liikenneverkko on selkeä -​aluetta ympäröi pääväylät, ​jotka välittävät suuret liikennevirrat ja joiden nopeusrajoitus on 50 km/h:ssa. Alueen sisällä väylät ovat pienipiirteisiä (nopeusrajoitus 20-​30 km/h:ssa) ja niillä liikkuu pääasiassa asuntoalueen omat asukkaat tai heidän vieraansa. Edellä mainitut asiat huomioiden Vierutien avaaminen liikenteelle poistamalla puomit ei pitäisi aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta ongelmia. Alueen eri osista pääväylille on korkeintaan noin puolen kilometrin matka ja ajoaika (nopeudella 30 km/h:ssa) on korkeintaan noin minuutti eli ajansäästön takia kenenkään ei pitäisi ajaa ylinopeutta". Infrajohtaminen järjesti lisäksi keväällä 2018 keskustelutilaisuuden Länsi-​Porin liikennejärjestelyistä Pietniemen-​Leppäkorven Kiinteistönomistajat ry:n sekä Tuorsniemen Kiinteistöyhdistys ry:n edustajien kanssa. Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta Infrajohtamisen esityksen mukaisesti. Tuorsniemen kiinteistöyhdistys teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, ​jossa se esitti,​että Kirsitie pidetään suljettuna. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin teknisen lautakunnan kokouksessa 12.6.2018.

Vierutien liikennemääriä ja ajonopeuksia seurattiin kahdessa eri laskentapisteessä ennen ajonestorakenteiden poistamista syys-​lokakuussa 2018 sekä sen jälkeen marraskuussa 2019 ja lokakuussa 2022. Liikennemäärät ennen läpiajoeston poistamista olivat 76-​157 ajon/vrk keskinopeuksien ollessa 19-​32 km/h. Vuonna 2019 liikennemäärät olivat 320 ajon/vrk keskinopeuden ollessa 38 km/h. Vuonna 2022 liikennemäärät olivat 386-​550 ajon/vrk ja keskinopeudet 35-​38 km/h. Ylinopeudet ovat lisääntyneet siten,​että vuosina 2019 ja 2022 85% kuljettajista ajoi maksimissaan 44-​46 km/h. Sekä liikennemäärät että nopeudet ovat siis kasvaneet merkittävästi läpiajoeston poistamisen jälkeen. Oletettavaa on,​että huomattava osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, ​joten aiempi arvio liikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle ei ole toteutunut.

Edellä mainituin perustein tekninen lautakunta päätti 29.11.2022 kokouksessaan, että Vierutien läpiajokieltojärjestelyt palautetaan.

 

Teknisen lautakunnan päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus 16.12.2022 (liitteenä). Oikaisuvaatimuksessa todetaan muun muassa seuraavaa:

Ennen Tuorsniemen uuden alueen rakentamista oli Leppäkorven asukkailla mahdollisuus oikaista Leppäkorventieltä Hiisipellontien, Kirsitien ja Satutien kautta Tuorsniementielle ja edelleen urheilukeskukseen, keskussairaalaan ja 8-tielle. Kun Vierutiehen tehtiin jatke, joka mahdollisti uuden alueen asukkaiden pääsyn Tuorsniementielle myös Vierutien kautta heräsi Tuorsniemen kiinteistöyhdistys vaatimaan läpiajon kieltämistä. Tekninen lautakunta ei kuitenkaan kieltoon suostunut, mutta kaupunginhallitus käytti päätökseen otto-oikeuttaan ja pakotti TELA:n tekemään sulkupäätöksen.

Tuorsniemen uuden alueen asukkaat on jätetty koko tien sulkemisen ja avaamisen ajan käsittelyn ulkopuolelle ja joka vaiheessa on puhuttu läpiajosta Leppäkorvesta. Totuus on kuitenkin se, että ajo Länsiväylän ympyrään Vierutien ja Tuorsniementien kautta verrattuna Vierutie-Hiisipellontie-Leppäkorventie-Pörkkinäistentie-Länsiväylä reittiin tuo matkaan 0,8 kilometrin lisän. Leppäkorpilaisten läpiajo voitaisiinkin helposti estää läpiajon kieltävällä liikennemerkillä ja heille suunnatulla informaatiolla koskien läpiajon turhuutta. Kieltomerkkiin olisi syytä laittaa lisäkilpi “ei koske erikoisluvan saaneita”, joka annetaan niille vanhan alueen asukkaille, joiden lapset ovat Leppäkorven päiväkodeissa hoidossa.

0,8 kilometriä tarkoittaa edestakaisessa matkassa 1,6 kilometriä, joka on helposti 10-15 prosentin lisäys esimerkiksi kauppamatkaan. Polttoaineen korkeasta hinnasta huolimatta taloudelliset vaikutukset yksittäiselle perheelle eivät ole kohtuuttomat, mutta ympäristön kuormituksen lisäämistä tulee myös Porin kaupungin hyväksymiensä ilmastotavoitteiden perusteella välttää. Kaiken alueemme liikenteen siirtäminen Pörkkinäistentielle lisää myös entisestään ruuhkia sen ja Preiviikin, Pietniemen ja Viikinäisten risteysten sekä K-Marketin liittymän alueelle.

Alkuperäinen vahvistettu asemakaava salli läpikulun sekä Kirsitien että Vierutien kautta. Kaava ei yhdistä uuden alueen vanhinta osaa uudempien osien kanssa, jolloin emme voi käyttää Suruttomientietä ja Länsiväylää vaihtoehtoisena reittinä. Toisin sanoen kaavoittaja on avannut Vierutien jatkeen alueellemme ajatuksella, että sitä käytetään läpiajoon.

Vierutien tämän osan toisella reunalla on paljon rivi- ja paritaloja, joiden autopaikat ovat tien vieressä. Näiden asfaltoinnin yhteydessä on päällystetty myös pihan ja tien väliset osuudet, jotka tuovat lisätilaa varsinkin kevyelle liikenteelle ja jalankululle. Tiellä on yksi loiva kurvi eivätkä myöskään korkeusolosuhteet aiheuta turvallisuushaittaa. Varsinainen ajorata ei myöskään ole millään lailla kapea.

Liikennelaskennalla todettujen ajoneuvomäärien sijaan kannattaa tarkastella jokapäiväistä todellista tilannetta kyseisellä tieosuudella. Käytän itse sitä käytännössä joka päivä enkä ole koskaan havainnut läpiajon aiheuttavan minkäänlaista ruuhkautumista, eikä tiellä kulje normaalia suurempia määriä kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita. Kaikki tiellä liikkuvat mahtuvat kulkemaan sopuisasti toisensa huomioiden, eikä onnettomuuden riskitaso ole sen korkeampi kuin Tuorsniemen muillakaan kaduilla.

Kaupungin tekemä poliittinen päätös oli meidän kohdaltamme epäoikeudenmukainen ja syrjivä, jota Vierutien uusi sulkeminen edelleen korostaa. Täytyy muistaa, että alueelta tontin hankkineet ovat olleet tietoisia tämän yhteyden olemassaolosta ja se on ollut merkittävä tekijä esimerkiksi monen perheen työmatkoihin ja liikuntatilojen saavuttavuuteen.

Meille Tuorsniemen uuden alueen vanhimman osan asukkaille kulkuyhteys Vierutien kautta Vähäraumantielle, Liinaharjantielle ja Länsiväylän kautta valtatie 8:Ile on tärkeä. Tämä reitti avaa meille pääsyn ilman turhia kiertoteitä niihin palveluihin, joita näiden teiden kautta saavutetaan. Yhteys on määritelty alueemme alkuperäisessä asemakaavassa, katkaistu poliittisella päätöksellä vuonna 2005, uudelleen avattu vuonna 2018 ja nyt taas suljettu äänestyspäätöksellä ilman päteviä perusteita. Meitä ei ole kuultu ennen päätöksen tekemistä, vaikka päätös koskee meidän etuamme. Vierutien uusi sulkeminen avaa Poriin uuden toimintamallin, jolla verovaroin rakennettu ja kunnossapidetty tieyhteys valjastetaan sillä asuvien ihmisten kotitieksi vastoin alkuperäistä asemakaavaa.

 

Teknisen toimialan vastine oikaisuvaatimukseen:

Oikaisuvaatimuksessa viitataan useammassa yhteydessä asemakaavaan sekä kaavoittajan ajatukseen Vierutien käytöstä. Tekninen toimiala on pyytänyt kaupunkisuunnittelulta lausuntoa vastinetta laatiessaan. Kaupunkisuunnittelu toteaa lausunnossaan (liitteenä)  29.12.2022 asemakaavasta seuraavaa:

Asemakaavan selostuksessa 609 1427 todetaan liikenteen osalta mm. seuraavaa:

4.5.1 Alustavien vaihtoehtojen kuvaus

Kaavoitettavalle alueelle on alusta lähtien suunniteltu sijoitettavaksi pientaloasutusta. Pientaloasutusta palvelevia liike- yms. korttelialueita on sijoitettu aiempien kaavoitustehtävien yhteydessä Tuorsniemenmäen ympärille melko kattavasti.

Katujärjestelyjen suhteen alustavissa vaihtoehdoissa on ollut suurimmat vaihtelut. Katuverkon suunnittelu on liittynyt pitkälti myös tulevien kaava-alueiden liikennejärjestelyihin. Liikennejärjestelyillä valitaan pääväylät, joilla liikenne ohjataan kaupungin keskustan suuntaan. Vaihtoehtoina ovat olleet järjestelyt, joissa asuinkorttelit sijoittuvat ikään kuin läpiajettavaan nauhaan tai vaihtoehtoisesti säteittäisesti sijoittuviin asuntoalueisiin, joihin ajoväylästö loppuu. Läpiajettavassa mallissa liikenne tulee sujuvaksi, mutta aiheuttaa pääkatujen varsille suuria, häiritseviä liikennemääriä, jotka varsinkin Tuorsniemenmäen vanhan asutusalueen yhteydessä ovat vaikeita hoitaa.

Valitulla liikennejärjestelyllä toivotaan suunniteltavan alueen liikenteen ohjautuvan pääosin Professorintien kautta keskustan suuntaan. Asuinalueen myöhemmin laajentuessa suunnittelualueelta etelään päin, uusien alueiden liikenne hoidetaan uusilla kokoojakaduilla, jotka ohittavat Tuorsniemenmäen alueen eteläpuolelta liittyen Länsiväylän liikenneverkostoon.

Kaavoitustyön aikana katuverkon tiheyttä on suhteutettu syntyvien tonttien lukumäärään sopivaksi. Tavoitteena on ollut, että katualuetta syntyy mahdollisimman vähän ja että katuverkko on liikenteellisesti sujuva. Asuntoalueen sisällä näkymät kaduilta tulisi olla miellyttäviä ja kiinnostavia, esim. katkaisemalla pitkät suorat katunäkymät.”

Viitaten edellä olevaan otteeseen kaavaselostuksesta, kaupunkisuunnittelu toteaa, että Vierutie ei nykyisillä järjestelyillä sovellu läpiajoliikenteen väyläksi. Jos läpiajoliikenne ko. väylällä sallitaan, tulee väylä varustaa erillisellä jalkakäytävällä tai väylälle tulee asettaa hidasteita, jotka hidastavat ajoneuvoliikenteen nopeuden asuntokadun järjestelyihin sopivaksi. Alueen asemakaavoituksen yhteydessä Vierutien ja Tuohikujan risteysalueelle on osoitettu tila kääntöpaikalle, jotta Vierutien katkaisu ajoneuvoliikenteen osalta on ollut mahdollista. Katusuunnitelma, jossa kääntöpaikka oli osoitettu, on laadittu asemakaavan yhteydessä vuonna 2004. Mikäli liikennemääriä (läpiajoa) Vierutiellä jollakin muulla erityisellä järjestelyllä voidaan rajoittaa, ei kaupunkisuunnittelu vastusta Vierutien avaamista Vierutien ja Tuohikujan risteysalueen kohdalla.

 

Tekninen toimiala toteaa, että Tuorsniemen aluetta ympäröivä pää- ja kokoojakatuverkko (Leppäkorventie, Pörkkinäistentie, Suruttomientien, Länsiväylä) on toteutettu kokonaisuudessaan pääväylätasoisesti ja läpikulkuliikennettä palveleviksi. Tätä tukevat muun muassa väistämisvelvollisuus- ja erilliset kevyen liikenteen järjestelyt, jotka mahdollistavat sujuvan liikenteen ja tasaisen ajonopeuden, jotka omalta osaltaan vähentävät liikenteestä syntyviä päästöjä. Tuorsniemen sisäinen katuverkko sitä vastoin on pienipiirteistä, sisältäen pääasiassa suoria tonttiliittymiä, ja tarkoitettu siten palvelemaan alueen sisäistä liikennettä. Mitatut liikennemäärät ja ajonopeudet osoittavat kiistatta, että Vierutien avaaminen on lisännyt läpiajoliikennettä ja ylinopeuksia merkittävästi.

Kuten kaupunkisuunnittelu lausunnossaan toteaa, on jo kaavoitusvaiheessa varattu tila kääntöpaikalle Vierutien ja Kaarnatien risteyksen läheisyyteen ja näin varauduttu läpiajon estämiseen.

Tekninen toimiala toteaa lisäksi, ettei oikaisuvaatimuksessa esitettyä, läpiajon mahdollistavaa erikoislupaa olisi käytännössä mahdollista toteuttaa saati valvoa.

Edellä mainituin perustein tekninen toimiala toteaa, ettei oikaisuvaatimus anna riittäviä perusteita Vierutien läpiajon sallimiselle.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja antaa edellä esitetyn vastineen oikaisuvaatimuksen tekijälle.

Päätös

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Kokouskäsittely

Antti Lehtonen ehdotti, että oikaisuvaatimus hyväksytään eikä tietä suljettaisi.

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, ettei Lehtosen ehdotusta oltu kannatettu, joten päätösehdotus oli hyväksytty.

Sampsa Kataja poistui tämän asian käsittelyn aikana klo. 17:40.

Valmistelija

Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Turun hallinto-oikeudelle on tehty kunnallisvalitus koskien Porin kaupungin Teknisen lautakunnan päätöstä Vierutien läpiajon estämisestä, § 220, 29.11.2022 sekä sitä koskevan oikaisuvaatimuksen johdosta tehtyä päätöstä §6, 10.1.2023.

Kunnallisvalituksessa vaaditaan, että Turun hallinto-oikeus kumoaa edellä olevat Porin kaupungin teknisen lautakunnan päätökset, koska ne ovat syntyneet väärässä järjestyksessä. Perusteluina valituksessa on todettu muun muassa seuraavaa:

Asemakaavan mukaisen yhteneväisen tieyhteyden sulkeminen aiheuttaa haittaa Tuorsniemen uuden alueen vanhimman osan asukkaille. Vierutien sulkeminen koskee Tuorsniemen uuden alueen vanhimman osan asukkaita, jotka käyttävät yhteyttä säännöllisesti kaupungin keskustan eteläpuolella olevien alueiden saavuttamiseen.

Päätöksenteon avoimuuden kannalta on tärkeää tietää, perustuuko alkuperäinen sulkeminen johonkin muuhun teknisen lautakunnan päätöksen, johon kaupunginhallitus on käyttänyt otto-oikeutta. Ellei näin ole, niin herää vahva epäilys siitä, että poliittinen ohjaus on kohdistunut puomin siirtämiseen Vierutielle Kaarnatien sijaan.

Hallintolain 34 pykälä: Asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun Kuntalain 22 pykälä: Kunnan asukkailla ja palvelun käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Valtuuston on pidettävä huolta monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista. Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää erityisesti selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätöksentekoa. Nyt on käynyt niin, päätöksen perusteina ovat pelkästään syyt miksi Vierutie pitäisi sulkea ja joita virkamiehet ovat aikaa ja kustannuksia säästämättä hankkineet. Sen sijaan tieyhteyden todellisten käyttäjien kokonaisvaltaiset tarpeet päästä sitä pitkin kulkemaan ja kokemukset tieyhteyden käytöstä ovat jääneet kokonaan selvittämättä.

 

Teknisen lautakunnan lausunto kunnallisvalitukseen:

Vuonna 2005 Tekninen lautakunta teki päätöksen Tuorsniemen asuntoalueen läpiajokieltojärjestelyistä. Asiaa käsiteltiin uudelleen teknisessä lautakunnassa 22.1.2008 ja 23.6.2015. Molemmilla käsittelykerroilla tekninen lautakunta päätti,​että sekä Kirsitien että Vierutien läpiajokieltojärjestelyt pidetään ennallaan ja asiaa tarkastellaan uudelleen,​kun aluetta ympäröivä pääkatuverkko on rakennettu.

Vuoden 2018 loppuun mennessä oli suurin osa Tuorsniemen aluetta ympäröivästä pääkatuverkosta rakentunut, joten Tekninen lautakunta päätti 3.4.2018 läpiajokieltojärjestelyjen purkamisesta.

Edellä mainitut, vuosien 2005, 2008, 2015 ja 2018 Teknisen lautakunnan päätökset ovat lainvoimaisia, eikä niistä ole mahdollista valittaa.

Tuorsniemen alueen asukkaat tekivät marraskuussa 2022 kaupungille aloitteen moottoriajoneuvojen ajoesteen palauttamisesta Vierutielle. Aloitteen allekirjoittajana oli yhteensä 84 henkilöä Vierutieltä ja sen lähialueelta.

Tekninen lautakunta päätti 29.11.2022 kokouksessaan, että Vierutien läpiajokieltojärjestelyt palautetaan, koska vuonna 2018 tehdyn avaamispäätöksen perusteena olleet oletukset läpiajoliikenteen suuntautumisesta pääkatuverkolle eivät toteutuneet, joten myös liikenneturvallisuus on asuntokaduilla vaarantunut.

Teknisen lautakunnan kokouksen esityslista oli kaupungin verkkosivuilla nähtävänä ennen kokousta. Päätös lähetettiin tiedoksi anomuksen tekijän lisäksi Tuorsniemen ja Pietniemen-Leppäkorven kiinteistöyhdistyksille, minkä lisäksi päätös oli asianmukaisesti nähtävillä kaupungin verkkosivuilla.

Teknisen lautakunnan päätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus 16.12.2022. Oikaisuvaatimuksessa viitattiin useammassa yhteydessä asemakaavaan sekä kaavoittajan ajatukseen Vierutien käytöstä. Kaupunkisuunnittelulta pyydettiin näin ollen lausunto vastinetta laadittaessa. Kaupunkisuunnittelu totesi lausunnossaan 29.12.2022, että alueen asemakaavoituksen yhteydessä Vierutien ja Tuohikujan risteysalueelle on osoitettu tila kääntöpaikalle, jotta Vierutien katkaisu ajoneuvoliikenteen osalta on ollut mahdollista.

Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 10.1.2023 hylätä oikaisuvaatimuksen.

Edellä mainituin perustein tekninen lautakunta toteaa, etteivät lautakunnan päätökset 29.11.2022 ja 10.1.2023 ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä eivätkä päätökset muutenkaan ole lainvastaisia.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä esitetyn vastauksen. Päätös toimitetaan välittömästi kokouksen jälkeen kaupunginhallitukselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi lautakunta päätti tarkastaa tämän asian välittömästi kokouksessa.

Valmistelija

Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 7.3.2022. Asian esittely ja aiempi käsittely ovat luettavissa historiatiedoista.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä esitetyn vastauksen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Turun hallinto-oikeudelle tehtiin kunnallisvalitus koskien Porin kaupungin Teknisen lautakunnan päätöstä Vierutien läpiajon estämisestä, § 220, 29.11.2022, sekä sitä koskevaan oikaisuvaatimukseen tehtyä päätöstä §6, 10.1.2023.

Turun hallinto-oikeus on 9.2.2023 pyytänyt Tekniseltä lautakunnalta lausuntoa tehdystä kunnallisvalituksesta. Tekninen lautakunta on Porin kaupunginhallituksen kautta toimittanut lausuntonsa hallinto-oikeudelle 23.3.2023. Lisäksi Turun hallinto-oikeus on 4.10.2023 tiedustellut sähköpostitse liikenneinsinööriltä, onko kyseessä olevaan asiaan liittyen tehty liikenteenohjauslaitteisiin liittyviä päätöksiä tai suunnitelmia. Liikenneinsinööri on vastannut, ettei päätöksiä tai suunnitelmia ole tehty, vaan on odotettu hallinto-oikeuden päätöstä ennen jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä.

 

Turun hallinto-oikeus on 9.11.2023 tehnyt seuraavan päätöksen:

Hallinto-oikeus ei tutki valitusta. Hallinto-oikeus poistaa teknisen lautakunnan päätökseen 29.11.2022 liitetyn oikaisuvaatimusohjeen sekä kumoaa ja poistaa teknisen lautakunnan oikaisuvaatimuspäätöksen 10.1.2023.

Perusteluina päätökseensä hallinto-oikeus toteaa seuraavaa:

Kuntalain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.

Hallinto-oikeus toteaa, että läpiajon kieltäminen tiellä toteutetaan tieliikennelain mukaisella liikenteenohjauslaitteella eli moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajon kieltävällä liikennemerkillä. Valituksen kohteena olevalla lautakunnan päätöksellä 29.11.2022 ei ole päätetty liikenteenohjauslaitteen asettamisesta ja saadun selvityksen mukaan kaupunki tulee tekemään läpiajon kieltämisen toteuttamisesta vielä erillisen tieliikennelain mukaisen päätöksen. Tieliikennelain mukaiseen liikenteenohjauslaitteen asettamista koskevaan kunnan päätökseen haetaan muutosta tieliikennelain 193 §:n mukaisessa järjestyksessä, ei kuntalain mukaisessa järjestyksessä. Hallinto-oikeus katsoo, että teknisen lautakunnan päätös 29.11.2022 ei sisällä vielä tieliikennelain mukaista lopullista ratkaisua läpiajon kieltämisestä Vierutiellä, vaan päätöksessä on kysymys kuntalain 136 §:n tarkoittamasta vain valmistelua koskevasta päätöksestä, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Valitus on siten jätettävä tutkimatta. Samasta syystä teknisen lautakunnan päätökseen 29.11.2022 virheellisesti liitetty oikaisuvaatimusohje on poistettava ja päätöstä koskeva oikaisuvaatimuspäätös 10.1.2023 on kumottava ja poistettava.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta merkitsee Turun hallinto-oikeuden päätöksen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Infrajohtaminen/ liikenneinsinööri, lisäksi tiedoksianto erillisen täytäntöönpano-ohjeen mukaisesti

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.