Kaupunginvaltuusto, kokous 11.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 156 Porin kaupungin kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen

PRIDno-2023-4355

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi

Perustelut

Porin kaupunkistrategiassa on linjattu, että kestävän kehityksen edistymisestä raportoidaan vuosittain. Strategia perustuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, joita on kaikkiaan 17. Tavoitteiden alle on kerätty erilaisia indikaattoreita kuvaamaan niiden edistymistä.​ Porissa valittiin strategiapäällikön johtaman viranhaltijatyöryhmän työnä vuonna 2021 tarkasteluun seitsemän tavoitetta ja niihin liittyen 24 avainindikaattoria. Kestävän kehityksen tavoitteista tarkasteluun valittiin Terveyttä ja hyvinvointia, Hyvä koulutus, Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, Kestävää teollisuutta, Innovaatioita ja infrastruktuureja, Kestävät kaupungit ja yhteisöt, Ilmastotekoja ja Maanpäällinen elämä. Vertailukaupunkeina ovat Kouvola, Turku, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Vaasa ja Lappeenranta. 

Kaupungilla on käytössään MayorsIndicators -työkalu, jonka avulla voidaan seurata avainindikaattorien kehitystä Porissa ja verrata niitä kahdeksaan verrokkikaupunkiin. Työkalu hyödyntää suurien aineistojen tilastollisia arvioita 1000 kunnasta Suomesta, Ruotsista ja Iso-Britanniasta, Suomesta mukana on kaikki vähän yli 300 kuntaa. Indikaattorien tietoaineistot perustuvat useiden tiedontuottajien tilastoihin ja aineistoihin (mm. Tilastokeskus, STUK, LUKE, Työ- ja elinkeinoministeriö, Energiavirasto, SYKE). Tarkemmat lähdetiedot ja indikaattorien kuvaukset löytyvät kunkin indikaattorin omalta sivulta liiteraportista.​ 

Raportti keskittyy paikallisesti 24 olennaiseen avainindikaattoriin, mutta MayorsIndicators -verkkosivulta voi selata yli 200 indikaattorin tietoja. Sivustolla voi selata tavoitteita ja indikaattorikuvauksia ilman tunnuksia. Kaupungin verkossa pääsee näkemään Porin tilanteen indikaattoreittain sekä vertaamaan sitä muihin kuntiin ja erityisesti verrokkikaupunkeihin. 

 

Vertailu verrokkikaupunkien kanssa (Porin sijoitus vertailussa) 

tavoite 

indikaattori 

yksikkö 

sijoitus 

Terveyttä ja hyvinvointia 

Asukastyytyväisyys 

pistettä 

5/9 

 

Kunnan liikunnan edistämistoimet 

pistettä 

9/9 

 

Virkistys- ja urheilualueet 

alueet/1000 asukasta 

6/9 

Hyvä koulutus 

Alakoulujen saavutettavuus 

% (koulumatka < 500 m) 

4/9 

 

Kirjaston käyttäjät 

fyysiset käynnit/asukas 

9/9 

 

Kouluruuan väliin jättävät oppilaat 

6/9 

Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua 

Kuntien välinen nettomuutto 

henkilöä/1000 asukasta 

5/9 

 

Majoitusliikkeiden käyttöaste 

7/9 

 

Työllisyysaste 

3/9 

Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja 

Digipalvelujen kehittyneisyys 

2/9 

 

Panostukset t&k -toimintaan, euroa/asukas 

€/asukas 

8/9 

 

Työpaikkojen moninaisuus 

indeksiarvo 

3/9 

Kestävät kaupungit ja yhteisöt 

Ilmanlaatu (PM10) 

µg PM10/m3 (hengitettävät hiukkaset) 

9/9 

 

Joukkoliikenteen kannattavuus 

8/9 

 

Päivittäistavarakauppojen saavutettavuus 

8/9 

 

Sähköisten ajoneuvojen latauspisteet 

pistettä 

7/9 

 

Taajama-aste 

5/9 

Ilmastotekoja 

Hiilinielupotentiaali 

4/9 

 

Ilmastomuutoksen riskien ja sopeutumisen toimet 

t CO2—ekv/asukas 

2/2 

 

Kasvihuonekaasupäästöt asukasta kohden (CO2 -raportti) 

t CO2 —ekv/asukas 

Tieto puuttuu 

Päästökauppalaitosten kasvihuonepäästöt 

t CO2—ekv/asukas 

8/9 

Maanpäällinen elämä 

Luonnonsuojelualueet 

2/9 

 

Puuston hiilivarasto 

t C/ha 

3/9 

 

Viheralueet 

9/9 

Indikaattorien tarkemmat laskentatavat löytyvät liiteraportista. Vertailuissa verrokkikaupunkien kanssa keskiarvo on Porin osalta 5,7 eli hieman keskitason alapuolella. Toisaalta kun verrataan avainindikaattorin arvojen kehitystä Porissa, on trendi positiivinen 11 indikaattorissa ja negatiivinen seitsemässä (kuuden indikaattorin kohdalla tilastointi joko päättynyt tai arvo tilastoitu ensimmäistä kertaa). 

MayorsIndicators-työkalu tuottaa vuosittain seurantaraportin, jonka avulla voidaan kestävän kehityksen etenemistä seurata Porissa. Hyvänä puolena työkalussa on, että se hyödyntää kuntatasolla muuten vaikeasti kerättäviä tilastomassoja, mahdollistaa vertailun eri kuntien kanssa ja tuottaa aikajanoja eri indikaattorien suhteen, jolloin kunnan kehitystä indikaattorin suhteen voidaan seurata pidemmältä ajalta. Työkalun puutteena on,- että tilastoaineistot ovat useinkin useiden vuosien takaa, esimerkiksi Porin 24 avainindikaattorin osalta yli 60 % tilastoaineistoista on vuodelta 2021 tai aiemmin, vanhin vuodelta 2017. Vuosittaisen raportoinnin kannalta tämä on hankalaa. MayorsIndicators -raportointi ei myöskään erityisesti analysoi saatuja tuloksia, vaan se jää raportin tilaajan työksi. Indikaattorien suhteen on myös oltava tarkkana, ovatko ne oikeasti vertailukelpoisia muiden kuntien kanssa, vai vaikuttaako esimerkiksi kunnan pinta-ala vahvasti tuloksiin.  

Porin kaupunki on kuulunut kansalliseen ilmastonmuutoksen hillinnän edelläkävijäkuntien HINKU-verkostoon vuodesta 2016, mihin liittyen kaupungissa on toiminut kaupungin eri toimijoiden edustajista koostuva, hiilineutraalisuutta edistävä HINKU-työryhmä. Vuoden 2016 loppupuolella Porin kaupunki sitoutui myös toteuttamaan kansallista Circwaste-hanketta, joka otti toimintansa loppuvaiheessa tehtäväkseen resurssiviisaan kiertotalouden tiekartan tekemisen. Kaupunginhallitus hyväksyi valmistuneen tiekartan 9.10.2023 (§ 453) ohjaamaan Porin kaupungin kestävän kehityksen mukaista työtä 2020-luvulla ja toteuttamaan Porin kaupunkistrategiaa, sekä kokoamaan yhteen jo nyt käynnissä oleva, mutta hajallaan oleva työ. Kyseessä on mittava 89 toimenpiteen ohjelma ja jatkossa onkin luontevaa, että kaupungin kestävän kehityksen raportointi siirtyy seuraamaan tiekartan edistymistä, varsinkin kun kaupunginhallituksen päätöksen mukaan elinvoima- ja ympäristötoimiala velvoitettiin seuraamaan tiekartan toteutuksen etenemistä ja raportoimaan siitä vuosittain kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle tilinpäätöksen yhteydessä. Myös HINKU-työryhmän työ tulee yhdistää samaan prosessiin. 

Vaikka resurssiviisas kiertotalouden tiekartta vie eteenpäin useita kestävän kehityksen näkökulmia kattavasti (mm. kiertotalous, ilmastonmuutos, luontokato) erityisesti Porin omista lähtökohdista käsin, voidaan MayorsIndicators -työkalulla seurata Porin kehityssuuntaa kansalliseen tasoon, sekä seurata tiettyjä hyvinvointiin liittyviä indikaattoreita. Työkalun käytöstä ei kannata kokonaan luopua, vaan käyttää sitä kestävän kehityksen raportoinnissa täydentävänä elementtinä. Raportointia on syytä myös kehittää suuntaan, jossa nykyinen hyvinvointi-, talous- ja HINKU-raportointi saadaan kytkettyä yhdeksi raportiksi kestävän kehityksen raportoinnin kanssa. 

Kestävän kehityksen tilan raportointi ei ole helppoa, eikä yksiselitteistä. MayorsIndicators -raportoinnin rajoitteista huolimatta voidaan arvioida, että Porin kaupungin kestävän kehityksen tila on verrokkikaupunkeihin nähden keskimääräisellä tasolla, suunta oikea ja kaupunkistrategiassa määriteltyihin tavoitteisiin on mahdollista päästä 2020-luvulla. Resurssiviisaan kiertotalouden tiekartan juuri näihin aikoihin alkava toteuttaminen antaa Porin kaupungille hyvän raamin lähteä parantamaan kestävän kehityksen tilaa verrokkikaupunkeja nopeammin ainakin oman toimintansa osalta. Kestävän kehityksen tilan arviointi vaatii jatkossa kuitenkin seurannan ja raportoinnin kehittämistä edelleen. 

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy kestävän kehityksen raportin koskien vuotta 2023.

Pykälä tarkastetaan heti kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Perustelut

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 4.12.2023 § 544.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely on historiatiedoissa.

Ehdotus

Kaupunginhallituksen päätösehdotus:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kestävän kehityksen raportin koskien vuotta 2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Seppo Salonen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.