Perustelut
Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta muuttuu 1.7.2023 alkaen ja sillä on vaikutuksia Satakunnan TE-toimiston ja Porin seudun kuntakokeilun myöntämiin palkkatuki-etuuksiin. Palkkatuki on valtion kustantama taloudellinen tuki, jolla kompensoidaan työttömän työnhakijan työllistämisestä aiheutuvia kuluja. Palkkatukiuudistuksen tavoitteena on, että työnantaja pystyy ennakoimaan nykyistä paremmin millä ehdoilla ja kuinka paljon tukea työnhakijan työllistämiseen voi saada. Uudistuksen myötä palkkatukea voi saada pääsääntöisesti joko 5 tai 10 kuukautta. Kesto riippuu siitä, kuinka kauan palkattava on ollut työttömänä. Aiemmin tuki oli pääsääntöisesti 6 kuukautta. Palkkatuki on 50 % palkkakustannuksista. Ennen lakimuutosta tuki on vaihdellut 30–50 % välillä. Vamman tai sairauden tai yli 60-vuoden iän perusteella myönnettävä palkkatuki nousee 70 %:iin ja kesto voi olla selvästi pidempi. Yhdistykset, säätiöt tai rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat voivat edelleen saada palkkatukea 100 prosenttia palkkakustannuksista (65% työajalle), jos palkattava henkilö täyttää tietyt ehdot. Työnantajan maksettavaksi tulevia palkan sivukuluja tai lomarahaa ei jatkossa voi kattaa palkkatuella.
Porin kaupungin sisäiseen palkkatuella työllistämiseen uudistuksella on sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Tukiprosenttien kasvaminen sekä tukijaksojen pidentyminen kymmeneen kuukauteen vaikuttavat positiivisesti siten, että ne vähentävät kaupungin ns. oman tuen käytön tarvetta. Toisaalta se, että palkan sivukulut ja lomarahat eivät ole enää palkkatuella katettavia, lisää kaupungin kustannuspainetta. Palkkatukijaksoihin kaupungin eri toimialoilla varattu määräraha on arvioitu vuodelle 2024 lähes samaksi kuin vuonna 2023, ja arvioidaan, että työllistämiskohteiden määrärahalla pystytään työllistämään suurin piirtein saman verran porilaisia työttömiä kuin viime vuosina.
Pori-lisä
Edellä kuvatun valtion palkkatuen lisäksi työllistämisessä käytetään ns. kuntalisää, josta käytetään jäljempänä termiä Pori-lisä. Pori-lisä on kokonaan kunnan kustantama tuki, joka on harkinnanvarainen ja erikseen haettava tuki. Lisä on kattanut palkkatuen ja todellisten palkkakustannusten väliin jäävän summan ja on mahdollistanut 3. sektorien toimijoiden työllistämistoiminnan. Pori-lisää on maksettu enimmillään 15% palkkauskustannuksista ja keskimäärin tukisumma on ollut noin 1500e. Kaupungin määräraha on ollut 300 000e per vuosi ja sillä pystytty tukemaan noin 120 työnhakijan työllistämistä. Pori-lisän hakijoista suurin osa ollut yhdistystoimijoita.
Voimaan tulevan palkkatukiuudistuksen tuomien muutosten sekä työllisyyspalvelujen toiminnan vaikuttavuuden parantamisen vuoksi kunnan myöntämän taloudellisen tuen myöntämisperusteita on syytä päivittää. Työllistämisen Pori-lisää ovat voineet saada sekä elinkeinotoimintaa harjoittavat että yleishyödylliset toimijat. Palkkauskustannuksiin tarkoitettua työllistämisen Pori-lisää esitetään myönnettävän jatkossa vain yhdistyksille, säätiöille tai rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille sekä hyvinvointialueelle. Muutoksen taustalla on 1.7.2023 voimaan astuva palkkatukiuudistus, joka nostaa palkkatuen määrän vähintään 50 % palkkakustannuksista. Valtiontukisäännösten mukaan julkinen tuki ei taloudellista toimintaa harjoittaville työnantajille voi ylittää 50 % palkkauskustannuksista, joten kuntalisää ei voi myöntää valtion 50%:n tuen päälle.
Rekrypalkkio
Palkkauskustannuksiin tarkoitetun Pori-lisän sijaan taloudellista toimintaa harjoittavia työnantajia esitetään tuettavaksi uudella rekrypalkkiolla, joka on tarkoitettu muihin kuin työllistettävän henkilön palkkauskustannuksiin. Muutos on uuden lainsäädännön mukainen. Rekrypalkkiota myönnetään työllistettävän henkilön palkkaamisesta syntyviin kuluihin (mm. työtila-, työväline-, perehdyttämis-, koulutus- ja ohjauskustannuksiin) silloin, kun niihin ei makseta muuta tukea. Kunnan taloudellista tukea ei enää voida maksaa palkkauskustannuksiin valtion 50%:n palkkatuen lisäksi.
Työllistettävien henkilöiden palkkauskustannuksiin on hakenut Pori-lisää vuonna 2022 noin 10 eri yritystä kymmenestä henkilöstä. Näistä kustannus kaupungille on ollut noin 12 000 euroa. Arvioidaan, että rekrypalkkiota käyttää sama määrä taloudellista toimintaa harjoittavia työnantajia. Tämä tarkoittaisi vuosittain noin 20 000 euron kustannusta. Kokonaiskulut eivät kaupungin osalta nouse, koska rekrypalkkioihin kuluva määräraha vastaavasti vähenee Pori-lisän määrärahasta. Palkkion myöntäminen on määrärahasidonnainen.
Rekrypalkkion ehdot on suunniteltu siten, että se kannustaa työnantajia palkkaamaan työntekijöitä pidempiin työsuhteisiin. Yhdeksän kuukauden jakson aikana työnhakija kerryttää ns. työllisyysehtoa, joka mahdollistaa ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saamisen. Työllisyysehdon täyttyminen poistaa työnhakijan työmarkkinatuen maksuosuuslistalta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää, että Pori-lisän myöntöperusteita muutetaan uuden lainsäädännön mukaisiksi 1.7.2023 alkaen. Lisäksi lautakunta päättää, että Porin kaupunki tukee Porin seudulla toimivia rekisteröityjä järjestöjä, yhdistyksiä, säätiöitä, rekisteröityjä uskonnollisia yhdyskuntia sekä hyvinvointialuetta myöntämällä harkinnanvaraista Pori-lisää, kun palkataan:
- porilaisia alle 30-vuotiaita, jotka ovat oikeutettuja palkkatukeen
- porilaisia, jotka ovat oikeutettuja palkkatukeen ja jotka ovat saaneet työttömyyden perusteella vähintään 200 pv työmarkkinatukea
- Lisäehdot:
- palkattavan henkilön työajan tulee olla vähintään 80 % normaalityöajasta,
- Pori-lisän osuus on enintään 15% palkkauskustannuksista (enintään 500 €/kk),
- Pori-lisällä voi kattaa vain palkattavan henkilön palkkakuluja,
- Pori-lisä ja palkkatuki voivat olla enintään palkattavan henkilön palkkakulujen verran,
- Pori-lisä ei saa vaikuttaa palkkatuen määrään,
- tukea maksetaan korkeintaan 10 kuukautta tai enintään työsuhteen keston ajan,
- Porin kaupungilla on oikeus periä Pori-lisä takaisin, jos ehdot eivät toteudu.
Pori-lisän saaminen ei saa johtaa siihen, että työnantaja irtisanoo, lomauttaa tai osa-aikaistaa muita työntekijöitään. Tukia ei myönnetä, jos 1) elinkeinotoimintaa harjoittava työnantaja on tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut työntekijän, jonka irtisanomisaika on päättynyt lisän hakemista edeltäneiden 12 kuukauden aikana; 2) tuki vääristäisi muiden samoja tuotteita tai palveluja tarjoavien välistä kilpailua; 3) työnantaja on olennaisesti laiminlyönyt palkanmaksuvelvollisuuttaan tai velvollisuuksiaan suorittaa veroja tai lakisääteisiä maksuja.
Lisäksi lautakunta päättää, että Porin kaupunki tukee Porissa toimivia taloudellista toimintaa harjoittavia työnantajia myöntämällä 2 000 euroa harkinnanvaraista rekrypalkkiota, kun palkataan:
- vähintään 9 kuukaudeksi porilainen työtön työnhakija, joka on saanut työttömyyden perusteella vähintään 200 pv työmarkkinatukea.
- Lisäehdot:
- palkattavan henkilön työajan tulee olla vähintään 80% normaalityöajasta,
- rekrypalkkio on tarkoitettu muihin kuluihin kuin palkattavan henkilön,
- palkkakuluihin (mm. työtila-, työväline-, koulutus- ja ohjauskustannuksiin),
- samasta henkilöstä samalle työnantajalle maksetaan rekrypalkkiota vain kerran.
Rekrypalkkio myönnetään de minimis -tukena. De minimis -tuen määrä yhdelle yritykselle on maksimissaan 200 000 euroa meneillään olevan sekä kahden edeltävän verovuoden aikana. Tuki lasketaan sille vuodelle, jona se on myönnetty, joten maksuajankohta ei siis ole määräävä tekijä.
Rekrypalkkion saaminen ei saa johtaa siihen, että työnantaja irtisanoo, lomauttaa tai osa-aikaistaa muita työntekijöitään. Tukia ei myönnetä, jos 1) elinkeinotoimintaa harjoittava työnantaja on tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut työntekijän, jonka irtisanomisaika on päättynyt lisän hakemista edeltäneiden 12 kuukauden aikana; 2) tuki vääristäisi muiden samoja tuotteita tai palveluja tarjoavien välistä kilpailua; 3) työnantaja on olennaisesti laiminlyönyt palkanmaksuvelvollisuuttaan tai velvollisuuksiaan suorittaa veroja tai lakisääteisiä maksuja.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.