Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 20.11.2024

Esityslista on tarkastettu

§ 126 Elinvoima- ja ympäristötoimialan talouden kuukausiraportointi, lokakuu 2024

PRIDno-2024-80

Valmistelija

  • Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Käyttötalous

Toimialan toimintatuotot ovat pienentyneet 0,66 M€ (-9,7 %) viime vuoden tammi-lokakuun toteumaan verrattuna.

Toimialan myyntituotot ovat samalla tasolla kuin vuosi sitten. Toimialan suurimmat myyntituotot tulevat joukkoliikenteestä. Joukkoliikenteessä tehtiin 1 279 000 matkaa lokakuun loppuun mennessä. Arkipäivinä lokakuussa matkoja tehtiin yli kuusituhatta.  Lipputuotot ovat 1,796 M€, kun vuosi sitten samalle ajalle kohdentuvien lipputulojen summa oli 1,693 M€. Lipputuottoihin on tullut kasvua 103 000 euroa (+6,1 %). Alustava arvio on, että joukkoliikenteen lipputuotot ovat ylittymässä vähintään 0,25 M€ käyttösuunnitelmaan nähden.

Elokuusta alkaen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen Seutu+ -lippu- ja maksujärjestelmässä ostetuilla Rauma2-, Olkiluoto2-, Pori1- ja Pori2 –kausilipuilla ja Kelan koulumatkatukilipuilla saa matkustaa myös Porin joukkoliikenteessä. Marraskuussa Porin Waltti-kausilippuja on hyväksytty Seutu+ -vuoroilla Porin alueella matkustukseen. Tämä lisää vuorotarjontaa erityisesti Söörmarkussa. ELY-keskus maksaa nousukorvausta Porin kaupungille Seutu+-lipuilla tehdyistä matkoista ja Pori ELY-keskukselle Waltti-lippujen matkoista. Yhteiskäytön vaikutus Porin lipputuloihin ja Seutu+ -kausilippujen asiakashintoihin selvinnevät loppuvuoden aikana, kun toteutuvien matkojen ja nousukorvausten määrästä saadaan kokemusta.

Toimialan maksutuotot ovat lokakuun jälkeen 0,16 M€ viime vuotta suuremmat. Kasvua siis 12,6 %. Rakennusvalvontayksikön toimintatuotot ovat tällä hetkellä 0,19 M€ edellä verrattuna viime vuoteen, mutta rakennusvalvonnan lupamaksutuotoissa ei sittenkään päästäne tavoitteeseen, vaan siitä tullaan jäämään arviolta noin 0,1 M€. Riskinä yksikössä on tänä vuonna nähty rakentamisen laskusuhdanteen jatkumisen ja jopa vielä laskemisen. Vuodenvaihteessa lainsäädäntöön on tulossa merkittäviä muutoksia.

Tukien ja avustusten tiliryhmässä on laskua viime vuoteen nähden; 0,88 M€ (-37,2 %). Tämä johtuu suurimmalta osin (0,39 M€) työllisyydenhoidon palkkatuesta, jota vuonna 2023 oikaistiin taseesta löytyneen kustannuspaikkavirheen vuoksi 0,4 M€. Pääsääntöisesti valtion palkkatuki on ollut 50 % palkkauskustannuksista. Valtionavustusta on maksettu lokakuun loppuun mennessä 1 M€ ja avustuksiin on budjetoitu 1,9 M€ eli se tullee hieman ylittymään.

Viime vuoden avustustuotoissa näkyy myös vielä etsivä nuorisotyön sekä nuorten työpajojen avustukset 0,3 M€. Nämä toiminnot siirtyivät 1.1.2024 alkaen sivistystoimialalle uuteen nuorisoyksikköön.

Eläinlääkintähuoltolain mukaisista valvontatehtävistä valtiolta saatava korvaus kasvaa suhteessa palkkamenon kasvuun määräaikaisen valvontaeläinlääkärin osalta. Tällä hetkellä korvaukset ovat hieman perässä, mutta tilanne saadaan ajan tasalle vuoden loppuun mennessä.

Kelan maksamaa koulumatkatukea on tilitetty joukkoliikenteelle tammi-syyskuulta jo 0,222 M€. Alustava arvio on, että tukea maksettaisiin Porin kaupungille vielä noin 0,09 M€ loppuvuodelta, eli tuen määrä on ylittymässä lähes 0,2 M€ budjetoituun nähden. Ennen Waltti-järjestelmään siirtymistä kesäkuussa 2023 kaupunki ei saanut Kelan suorakorvausta opiskelijoiden matkoista.

Joukkoliikenteen valtionavun maksatushakemus jätettiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aikataulun mukaisesti helmikuussa, mutta maksatuspäätös ei ole vielä saapunut. Ennakkotietojen mukaan avustus jää perusrahoituksen tasolle eli alle 0,8 M€, koska valtio lopetti ilmastoperusteisen lisämäärärahan uusiutuvien energialähteiden käytön tukemiseksi. Valtionavustukselle on tänä vuonna budjetoitu 0,78 M€. Traficomin marraskuisen kirjeen perusteella vuosien 2024 ja 2025 valtionavustushaku käynnistyy loppuvuodesta ja päätöksiä tuen suuruudesta vuosille 2024–25 saatanee alkuvuodesta 2025. Valtio ei ole lisäämässä keskisuurten kaupunkien valtionavustusten määrää, mutta esitys ELY-keskusten määrärahojen korottamisesta on ollut virkamiesvalmistelussa.

Valtio tulee korvaamaan kunnille vuoden 2024 aikana syntyneitä TE-uudistuksen valmistelukustannuksia. Korvaukset tullaan maksamaan tämän vuoden aikana. Porin alustava muutoskustannusten korvaus on 0,34 M€. Porissa kustannuksia valmistelusta on syntynyt elinvoima- ja ympäristötoimialan lisäksi myös mm. konsernipalveluihin ja tekniselle toimialalle. Elinvoima- ja ympäristötoimialan tulosennusteeseen on tässä vaiheessa arvioitu toimialan osuudeksi 0,1 M€ muutoskustannusten korvauksista.

Toimialan toimintakulut ovat 0,2 M€ (1 %) isommat kuin vuosi sitten. Toimialan henkilöstökulut ovat lokakuun loppuun mennessä 0,3 M€ (-2,55 %) pienemmät viime vuoteen verrattuna. Vuonna 2024 kunta-alan henkilöstökustannukset nousevat laskennallisesti 2,99 prosenttia. Henkilöstökustannukset nousivat 1.6., koska palkkoihin tuli yleiskorotus ja järjestelyeräkorotukset. Lisäksi lomarahat maksettiin heinäkuussa. Tietyissä yksiköissä on vuoden aikana jouduttu myös soveltaen turvautumaan määräaikaisiin henkilöstölisäyksiin, joita henkilöstösuunnitelmassa ei oltu huomioitu. Toimialalla on kuitenkin edelleen tietyissä yksiköissä myös henkilöstövajausta. Rakennusvalvontayksikössä on tällä hetkellä kolmen työntekijän vajaus. 15.11. menee maksuun teknisen sopimuksen järjestelyerät takautuvasti 1.6.2024 alkaen, toimialan osalta tämä tarkoittaa yhteensä yli 0,1 M€ erää. Lisäksi joulukuussa maksetaan vielä työllisyydenhoidon kuntakokeilun määräaikaisille työntekijöille loppupalkat lomakorvauksineen työsuhteiden päättyessä.

Työllistämispalkkoja (ilman sivukuluja) on maksettu tammi-lokakuussa noin 3 M€, joka on suunnilleen sama taso kuin vastaavana ajankohtana vuosi sitten. Työllistämismäärärahalla työllistettyjen porilaisten työnhakijoiden tilastointijärjestelmän mukaan lokakuun loppuun mennessä oli työllistettynä ollut yhteensä 326 eri henkilöä joko kunnalla tai järjestöissä. Ennusteen mukaan kuukausikohtainen asiakasmäärä laskee lokakuun 188 asiakkaasta joulukuussa 160 asiakkaaseen. Aiemmin arvioidusta poiketen työllistämismäärärahoista jäänee käyttämättä noin 0,2 M€, ellei velvoitetyöllistettyjen määrässä tapahdu yllättävää kasvua.

Kunnan työllistämisvelvoitteen piirissä on ollut 93 yli 57-vuotiasta työllistettyä. Velvoite-työllistettyjen määrä on ollut noususuhdanteinen viime vuodet, mutta 2.9.2024 voimaan tulleen lainsäädännön mukaisesti tuo kunnan velvoitetyöllistäminen päättyy ko. ajankohdan jälkeen. Velvoitetyöllistettyjä on kuitenkin työllistetty vielä ainakin loppusyksyn ajan, koska kunnan työllistämisvelvoite on voimassa, mikäli ns. velvoiteoikeus on syntynyt ennen 2.9.2024. Näitä henkilöitä on syyskuun jälkeen ollut noin 12 hlö ja yksittäisiä voi edelleen nousta esiin.  

Toimialan palvelujen ostot ovat 0,7 M€ (+8 %) suuremmat vuodentakaiseen verrattuna. Elinvoima- ja ympäristötoimialan palvelujen ostoissa on suurta kuukausittaista vaihtelua. Toiminta ei ole kaikilta osin vertailukelpoista viime vuoteen nähden.

Joukkoliikenteen liikennöintikustannukset ovat pysyneet suunnitellulla tasolla. Sopimusten korvauksia on tarkistettu syyskuun liikennöinti-indeksillä. Kustannustaso on hieman laskusuunnassa tällä hetkellä.

Porin yhteistoiminta-alueen ympäristöterveysjaosto päätti kokouksessaan 11. heinäkuuta 2024 alueen pieneläinpäivystyksen hankinnasta. Elokuun lopussa päättyneen sopimuksen jälkeen tehtiin uusi hankintasopimus kilpailutuksen voittaneen Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n kanssa. Uudella sopimuskaudella palvelun hinta on 556 800 euroa vuodessa, kun se aikaisemmin oli 200 000 euroa vuodessa. Uusi sopimus on ollut voimassa 1. syyskuuta 2024 alkaen ja se kestää vuoden 2026 loppuun saakka. Uuden sopimuksen myötä menolisäys loppuvuoteen on 119 000 €.

Aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden osalta toimialan ostot ovat viime vuotta huomattavasti matalammalla tasolla (-0,1 M€). Muun muassa elintarvikehankintoihin on käytetty vähemmän määrärahaa kuin viime vuonna, sillä Cafe Nuokkarin toiminta on siirtynyt vuodenvaihteessa sivistystoimialalle nuorisoyksikköön. Tarvikeostot eivät tule toteutumaan käyttösuunnitelman mukaisesti.

Toimialalla on maksettu avustuksia nyt lokakuulle saakka lähes saman verran kuin vuosi sitten. Työllisyydenhoidon Pori-lisää on maksettu järjestötoimijoille ja hyvinvointialueelle, jotta ne ovat voineet tarjota palkkatuella työllistetyille korkeampaa työaikaa kuin mihin valtion tuki olisi riittänyt. Tämä on ollut kannattavaa, koska yli 80-prosenttinen työaika on nostanut pois kunnan maksuosuuslistalta. Määräraha on 0,35 M€ ja siitä tullee käytetyksi noin 0,23 M€. Pori-lisän käyttö syksyn 2024 aikana on vähentynyt jonkin verran, koska 2.9.2024 jälkeen ei ole myönnetty uusia lisiä.

Lokakuun loppuun mennessä kesätyöpaikkatuesta on myönnetty 735 kpl tukia. Kesätyöpaikkatukea on käytetty n. 0,21 M€ ja arviolta noin 0,26 M€ tulee käytetyksi. Kesätyöseteleitä on haettu maksuun merkittävästi vähemmän kuin viime vuonna. Tähän syynä saattaa olla siirtymä sähköiseen hakujärjestelmään. Työnantajat ovat toisaalta kiitelleet hakuprosessin muuttumisesta ketterämpään suuntaan, mutta ehkä joillekin työnantajille sen käyttö on nostanut kynnystä lunastaa kesätyöseteli. Niitä on palautettu vasta 30 kpl, kun aiempina vuosina määrä ollut noin 100 kpl. Kaupungin sisäiseen kesätyöllistämiseen 0,8 M€ kesätyötukien kokonaismäärärahasta on jaettu 0,43 M€ ja kokonaisuutena kesätyöllistämisen määrärahasta jäänee käyttämättä noin 0,1 M€.

Kesäkuussa järjestetty SuomiAreena-tapahtuma aiheutti tänäkin vuonna paineita kustannuspaikkansa määrärahan ylitykseen, sillä kohonneet tuotantokustannukset sekä ajankohdan muutoksesta johtuvat markkinointiponnistelut lisäsivät ylitystarvetta. Ylitys tulee olemaan noin 50 000 €.

Samoin kaavoitusyksikössä Yyterinniemen osayleiskaavan ja Meri-Porin asemakaavahankkeiden edistäminen vuoden 2024 aikana on edellyttänyt useiden laajojen selvitysten laatimista ja tilaamista konsulttitoimistoista. Kaavahankkeiden edistäminen tämän vuoden aikana on ollut tärkeää, koska osa aiemmin laadituista selvityksistä uhkaa vanhentua, ellei kaavahankkeita saada kohtuullisessa ajassa edistymään seuraavaan vaiheeseen. Lisäselvityksistä johtuva ylitystarve on noin 0,05 M€.

Lisäksi Tahkoluodon osayleiskaavan edellyttämät geotekniset selvitykset on tarkoitus toteuttaa loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Tästä toimenpiteestä on ennakolta keskusteltu kaupunginhallituksen kanssa ja hankintapäätös tehtiin elinvoima- ja ympäristölautakunnassa 16.10.2024 (§ 115). Vuodelle 2024 näistä Tahkoluodon selvityksistä tulee lisäkustannusta noin 0,13 M€.

Edelleen arvioidaan kuitenkin, että nämä yksittäiset kustannuspaikkakohtaiset ylitystarpeet saadaan kompensoitua toimialan sisällä ja toimiala alittaa toimintakatteensa tämänhetkisen tiedon mukaan 0,6 M€.

Investoinnit

Toimialan investointimäärärahasta 0,48 M€ on käytetty nyt lokakuun loppuun mennessä 0,3 M€. Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi etenee suunnitellusti. Axentia Technologies on toimittanut Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille on toimitettu seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste. Hankinnan arvo on 32 450 euroa, minkä lisäksi kustannuksia tulee pysäkeille tarvittavista tolppien ja painojen rakentamisesta ja asentamisesta. Asennustyöt ovat vielä kesken.

Työpajojen investointimäärärahat on käytetty täysimääräisesti.

Kirjurinluodon investointimäärärahasta toteutetaan tänä vuonna Kirjurinluoto-Kalafornia alueen yleissuunnitelma. Konsulttina toimii Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik. Kokonaisuuden hankintahinta on 46 000 euroa. Tavoitteena on parantaa alueen yleisilmettä, toimivuutta ja kehittää kansallisen kaupunkipuiston arvoja. Suunnitelman tavoitteena on myös koko alueen maankäytön tehostaminen ja kehittäminen vapaa-ajantoimintojen ja matkailun näkökulmasta sekä vesistön ja suistoalueen parempi hyödyntäminen huomioiden.

Yyterin investointiprojektit etenevät edelleen suunnitellusti. Yyterin aukion yleissuunnitelmaa toteutetaan tänä vuonna muun muassa uudella jäte- ja varastointialueella, pysäköintialueen viher- ja rajaussuunnitelmalla, jätteiden käsittelyn suunnitelmalla sekä sähkölatauspisteellä varustetulla pyöräparkilla.

Entisen Meriravintolan tontilla toimi tänäkin kesänä konttiravintoloita. Konttialuetta on parannettu toiminnallisesti muun muassa köysiaidoilla ja uusilla kalusteilla sekä jätehuollon tehostamisella. Herrainpäivien vesi- ja viemäriliittymäprojekti etenee.

Uuden vierailukeskuksen sisätiloihin on toteutettu erilaisia informatiivisia ja visuaalisesti näyttäviä sisältöjä, joiden avulla alueen luontoa ja retkeilymahdollisuuksia tehdään näkyväksi.

Henkilöstö

Esityksen liitteenä on hr-raportti lokakuulta, sillä lopulliset kuukausittaiset hr-raportit valmistuvat talousraportteja nopeammin.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä talousraportin tiedoksi.