Valmistelija
Jouni Kärki, joukkoliikennesuunnittelija, jouni.karki@pori.fi
Perustelut
Porin ja Ulvilan välinen joukkoliikenne on Porin Linjat Oy:n liikennöimää liikennettä, josta Ulvilan ja Porin kaupungit maksavat liikennöintikorvausta. Tämä alueellinen käyttösoikeussopimus on irtisanottu päättymään 6.6.2021 (kh 12.10.2020 §543).
Uusi hankintasopimus Porin paikallisliikenteen järjestämisestä otetaan käyttöön 7.6.2021 alkaen. Uuteen hankintasopimukseen liitetään tämä päätös liikenteen ostokustannusten jaosta. Porin ja Ulvilan kaupungit sekä Porin Linjat Oy ovat hankintasopimuksen osapuolia Ulvila-Pori yhteysvälin liikenteessä. Tämän liikenteen tilaajana on Porin kaupunki toimivaltaisena viranomaisena.
Liikenteen järjestämistapaselvityksen yhteydessä Porin kaupunginhallitus kehotti 12.10.2020 § 543 joukkoliikenneviranomaista teettämään ulkoisena asiantuntijapalveluna linjastosuunnitelman, jonka tavoitteena on parantaa linjaston kustannustehokkuutta. Linjastosuunnitelman tekijäksi valittiin puitesopimuksen perusteella Ramboll Finland Oy.
Linjastosuunnitelmaan on liittynyt Porin sisäisen liikenteen lisäksi Ulvila-Pori yhteysvälin liikenne. Tämän liikenteen lähtökohdaksi asetettiin, että pyritään turvaamaan ulvilalaisten ja porilaisten työ- ja asiointiliikenne käytettävissä olevin määrärahoin. Ulvilan ja Porin kaupungit ovat neuvotelleet liikenteen hoitamisesta ja palvelutasosta sekä kustannusjaosta kaupunkien kesken.
Pori- Ulvila väliseen liikenteeseen on esitetty kahta eri linjaa:
1. Kauppatori-Harmaalinna-Friitala-Nummela-Rantala-Friitala-Harmaalinna-Kauppatori
2. Kauppatori-Uusikoivisto-Mynsteri-Krapisto-Mynsteri-Uusikoivisto-Kauppatori
Ramboll on tehnyt edellä mainittujen linjojen osalta kustannusarviot joukkoliikennejaoston evästyksen pohjalta suunnitellulla palvelutasolla. Liikennöintiajat ovat arkisin 7-21 ja viikonloppuisin 11-17. Hinnat alv. 0 %. Kustannuksissa ei ole huomioitu lipputuloja. (Lipputulot vuonna 2019 olivat n. 125 000 €, talvikausi 10 kk linjat 90/94)
Linja/kokonaisuus |
Talviarki/ euroa |
Kesäarki/ euroa |
Lauantai/ euroa |
Sunnuntai/ euroa |
Yhteensä/ euroa |
Kauppatori-Harmaalinna-Friitala- Nummela-Rantala-Friitala-Harmaalinna-Kauppatori |
181 000 |
44 000 |
14 000 |
14 000 |
253 000 |
Kauppatori-Uusikoivisto-Mynsteri-Krapisto-Mynsteri-Uusikoivisto-Kauppatori |
180 000 |
44 000 |
14 000 |
14 000 |
252 000 |
Yhteensä |
361 000 |
84 000 |
28 000 |
28 000 |
505 000 |
Pori-Ulvila ostoliikenteen kustannusjako perustuu kuntien välisten neuvottelujen tulokseen. Ne pohjautuvat Spring Advisor Oy:n esitykseen kulkijajakaumasta Pori-Ulvila välillä (1/3 porilaisia ja 2/3 ulvilalaisia) sekä siihen, että Ulvila -vuoroilla palvellaan myös Harmaalinnaa ja Uusikoivistoa.
Tämän perusteella kuntien maksuosuudet ovat Ulvilan kaupunki 60 % ja Porin kaupunki 40 %. Lipputulojen osuus tuloutetaan kunnille samassa suhteessa ja ne vähennetään liikennöitsijälle maksettavasta liikennöintikorvauksesta. Käytännön järjestelyistä maksuliikenteen osalta sovitaan yhdessä kuntien ja liikennöitsijän kesken.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää, että Ulvila-Pori joukkoliikenteen liikennöintikorvaus 7.6.2021 alkaen jakaantuu siten, että Ulvilan kaupungin maksuosuus on 60 % ja Porin kaupungin 40 %. Lipputulojen osuus tuloutetaan kunnille samassa suhteessa ja ne vähennetään liikennöitsijälle maksettavasta liikennöintikorvauksesta. Käytännön järjestelyistä maksuliikenteen osalta sovitaan yhdessä kuntien ja liikennöitsijän kesken.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.