Perustelut
Talous- ja hallintoyksikkö on valmistellut vuoden 2024 talousarviokehyksen yhteistyössä toimialojen kanssa. Kehystä on käsitelty kaupungin johtoryhmässä 22.5. ja kaupunginhallituksen suunnittelukokouksessa 26.5.2023.
Kaupunginhallituksen päätöksen 30.8.2021 § 590 mukaan henkilöstön tavoitetaso määritellään talousarvio- ja henkilöstösuunnitteluprosessin yhteydessä. Talous- ja hallintoyksikkö sekä HR-yksikkö ovat tehneet kevään aikana tiivistä yhteistyötä ja henkilöstösuunnitelman sekä talousarvioon budjetoitavien henkilöstömenojen yhdenmukaisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota jo kehyksen laadintavaiheessa. Kehyksessä on huomioitu voimassa olevan työehtosopimuksen kirjauksiin perustuen 3,98 prosentin henkilöstömenojen kasvu verrattuna vuoden 2023 tasoon, kun kesäkuussa 2023 henkilöstölle maksettavia kertaeriä ei huomioida. Palkankorotukset lisäävät henkilöstömenoja yhteensä 5,3 miljoonalla eurolla.
Henkilöstömenojen kasvuun varautumisen lisäksi kehykseen on tehty lisäyksiä perustuen lainsäädännön muuttumiseen ja muihin toiminnallisiin muutoksiin. Merkittävin kehyksen sisäinen siirto on kaupunginvaltuuston 19.9.2022 § 134 hyväksymän hallintosäännön mukainen ICT-yksikön toiminnan siirto elinvoima- ja ympäristötoimialalta konsernipalveluiden tietohallintoyksikköön.
Verotulot on arvioitu kuntaliiton viimeisimmän ennustekehikon mukaan. Kunnallisveron verotettavat tulot kasvavat 4,2 prosenttia ja yhteisöverojen tilitys talousarviovuodelta on samalla tasolla kuin vuonna 2023. Kunnallisverot ja yhteisöveron jako-osuudet kuitenkin laskevat merkittävästi, koska vuoden 2023 verotilityksiin sisältyy tilityksiä, jotka perustuvat hyvinvointialueiden aloittamista edeltävään aikaan. Kiinteistöverokertymän arvioidaan kasvavan noin 0,6 miljoonalla eurolla. Kehyksen verotulot yhteensä ovat 191 miljoonaa euroa eli 8 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2023 muutetussa talousarviossa.
Valtionosuudet putoavat yli kolmanneksella vuoteen 2023 verrattuna johtuen hyvinvointialueiden ja kuntien välisistä kustannusten tarkistuksista. Valtionosuuksien vähennyksiin sisältyvät sote-uudistuksen muutosrajoitin ja järjestelmämuutoksen tasaus vähentävät valtionosuutta 3,3 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2023. Lisäksi valtionosuuteen tehdään erillinen jälkikäteistarkastuksesta johtuva lisäsiirto, mikä huomioidaan takautuvasti myös vuoden 2023 osalta. Tämä vähentää Porin valtionosuutta edelleen 3,6 miljoonalla eurolla. Verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen määrä laskee 1,8 miljoonalla eurolla. Valtionosuuksien määräksi muodostuu yhteensä 15,6 miljoonaa euroa eli 8,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2023 muutetussa talousarviossa.
Rahoitustuloissa ja -menoissa on huomioitu vuoden 2023 talousarviomuutos korkomenoissa eli korkomenot on arvioitu 3,4 miljoonaa euroa suuremmiksi kuin alkuperäisessä vuoden 2023 talousarviossa. Poistotasoa on kasvatettu 2 miljoonalla eurolla perustuen vuoden 2022 toteumaan ja valmistuviin suuriin investointihankkeisiin.
Kehyksessä kaupungin tulos liikelaitokset mukaan lukien muodostuu 15,3 miljoonaa euroa alijäämäiseksi.
Investointisuunnitelmassa 2024-2028 on pyritty saavuttamaan kestävä investointitaso kaupungin taloudellinen tilanne huomioiden. Vuoden 2024 osalta infrastruktuuriin kohdistuvia investointeja esitetään tehtäväksi 12,6 miljoonalla eurolla ja tiloihin kohdistuvia investointeja 23,2 miljoonalla eurolla. Investointitason pudotus teknisen toimialan toimialainvestoinneissa vuoden 2023 talousarvioon verrattuna on noin 23 miljoonaa euroa.
Kaupungin toiminnan ja investointien rahavirta asettuu kehyksessä -35,1 miljoonaan euroon.
Kehyksen taloudelliset tavoitteet eivät vastaa valtuustosopimuksen linjauksia. Tämän vuoksi kaupunginjohtaja on käynnistänyt johtoryhmän kanssa valmistelun, jolla vuosien 2024 ja 2025 taloustilanteeseen etsitään huomattavia parannuksia nopeilla ratkaisuilla, joissa päähuomio tulee olemaan konsernia koskevissa järjestelyissä sekä omaisuuden myynneissä. Näillä toimenpiteillä on tarkoitus välttää veronkorotukset ja kaupungin peruspalveluihin kohdistuvat leikkaukset. Samalla voidaan keskittyä täysimääräisesti tärkeimmän strategisen tavoitteen, eli kasvun aikaansaamiseen pidemmällä aikavälillä. Jotta tämä tavoite voidaan saavuttaa ja samalla turvata kaupungin taloudellinen tulevaisuus kestävällä tavalla, käynnistetään samalla kasvusopimuksen valmistelu yhdessä elinkeinoelämän toimijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi
Kaupunginhallitus päättää
- vahvistaa vuoden 2024 talousarvion laadintaa ohjaavan sitovan toimialakohtaisen kehyksen esityslistan liitteen mukaisesti. Kehys on sitova toimialojen osalta ja ohjeellinen liikelaitosten osalta. Koska teknisen toimialan osalta talousarviossa noudatetaan bruttositovuutta vain menojen osalta, sen esitys tulee laatia niin, että toimialan tulot noudattavat kehystaulukossa esitettyä summaa vuodelle 2024.
- vahvistaa vuoden 2024 investoinkehyksen esityslistan liitteen mukaisesti. Kehyksen sitovuustaso on kunkin toimialan yhteissumma ja liikelaitosten osalta kunkin liikelaitoksen yhteissumma.
- edellyttää liikelaitosten osalta, että ne laativat omat talousarvionsa ja taloussuunnitelmansa niin, että niiden toiminnan ja investointien yhteenlaskettu rahavirta on positiivinen.
- antaa talous- ja hallintojohtajalle valtuuden tehdä kehykseen toimialojen välisiä siirtoja toimialajohtajien yhteisiin esityksiin perustuen. Kehyksen loppusumma ei saa näiden muutosten yhteydessä muuttua.
-edellyttää kaupunginjohtajaa valmistelemaan vuoden 2024 talousarvioehdotuksen ja vuoteen 2026 ulottuvan taloussuunnitelman niin, että se sisältää ne lyhyen aikavälin toimenpiteet, joilla kaupungin taseessa oleva edellisten tilikausien ylijäämä ei laske alle 2022 vuoden tilinpäätöstason, joka oli noin 36 M€.
-edellyttää kaupunginjohtajaa käynnistämään kasvusopimuksen valmistelun yhdessä konserniyhtiöiden, elinkeinoelämän toimijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa, niin että sopimuksen valmistumisen tavoiteaikataulu on vuoden 2023 lopussa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
__________________
Merkitään, että Jyrki Levonen saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn jälkeen kello 16.39.