Valmistelija
Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi
Perustelut
Valtuutetut Markku Tanttinen ja Antero Kivelä jättivät valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:
"Asia
Kuntalain suomin valtuuksin esitämme Porin Aittaluodonkadun alkupäässä olevan tunnelisillan ehostamista ja kunnostamista.
Aittaluodonkadun alkupäässä hulevesijärjestelmän pumppaamo toimii Päkinojasta lähtien osin avo-ojin ja rumpujärjestelmän hulevesiä poistavana pumppuasemana. Pumppaamo siirtää veden kadun alla olevien kaariholvisten tunneleiden kautta Kokemäenjokeen. Tunnelijärjestelmä on lähes sata vuotta vanha, hoidettu alun perin käsisäätöisillä sulkulaitteilla. Pumppaamon rakentamisen jälkeen sulkutekniikka jäi pois.
Kunnostus
Eri aikakausilla järjestelmään tehdyin muutoksin pumppulaitos on edelleen käytössä. Pumppulaitos tulee lähivuosina korjausohjelmaan.
Aittaluodonkadun liikenne on minimaalinen, verrattuna aikakauteen, jolloin juna- ja autoliikenne palveli sen kautta teollisuusaluetta ja asujamiston tarpeita. Vanha tunnelisillasto ja lähialue on kaupunkimme teollisuus- ja työläisperinnön historiaa ja siksi vaalittavaa.
Esitämme toimenpiteiksi tunneliston sisäsiivousta ja pumppaamon puoleisen betonikaiteen korjaamista alkuperäiseen kuntoon. Toisessa vesitunnelissa aukkovaurio on korjattava avaamalla kaiteen sivulta pintamaa ja vahvistamalla kohta teräsverkkoisella betonilla.
Rannan ikiaikaista käyttöä veneilijöiden ja virkistyskalastajien käyttäjiltä ei pidä sulkea. Kuluneena kesänä rantavalkamaan tehty suuriarvoinen työ puoltaa edelleen puhdistetun rantaosuuden autokäytön sallimista, eikä estämistä!"
Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen.
Kyseessä on T-6042 Aittaluodon kevyen liikenteen silta, joka sijaitsee Aittaluodonkadun päässä. Sillan yli menee kevyen liikenteen väylä. Silta on toiminut tulvasuojelurakenteena (patorakenteena). Silta on tyypiltään teräsbetoninen holvisilta. Sillan hyödyllinen leveys on 14,2 m. Silta koostuu neljästä holvista, joissa kahdessa keskimmäisessä holvissa on teräksiset tulvasuojarakenteet. Sillan rakentamisvuosi ja suunnittelukuorma ei ole tiedossa. Myöskään sillan rakennuspiirustuksia ei löydy Taitorakennerekisteristä.
Sillalle on tehty yleistarkastukset vuosina 2006 (Destia Oy) ja 2011 (Inspecta Oy). Tehtyjen yleistarkastusten perusteella sillan kaikissa seinämäisissä pääty- ja välituissa on havaittu vakavaa halkeilua ja rapautumaa. Sillan keskimmäisissä holveissa on vakavaa/erittäin vakavaa sortumaa. Yleistarkastusten perusteella betonisissa sillan kaiteissa on erittäin vakavaa halkeilua ja tiekaiteissa vakavaa ruostumista. Vuoden 2011 yleistarkastuksessa on lisäksi havaittu sillan keilan eroosiovauriota ja siirtymälaatan alla on tyhjä tilaa.
Jo vuoden 2006 yleistarkastuksessa on silta-asiantuntijoiden toimesta todettu, että siltaa ei kannata korjata ja toimenpide-ehdotuksena on jo silloin esitetty sillan uusimista. Lisäksi vuoden 2011 yleistarkastuksessa on todettu, että rapistuva silta kestänee kevyttä käyttöä yli 10 vuotta ehkä pidempäänkin.
Yleistarkastus tehdään Väyläviraston virallisten ohjeiden mukaisesti ja sillantarkastajalta edellytetään Väyläviraston myöntämä pätevyys tehtävän suorittamiseen. Kaikki tarkastustiedot löytyvät valtakunnallisesta Taitorakennerekisteristä.
Infrajohtaminen on 30.9.2022 pyytänyt Ramboll Finland Oy:n silta-asiantuntijoilta näkemystä sillan nykyisestä kunnosta. Aiemmin tehtyjen yleistarkastusten ja kesällä 2022 otettujen valokuvien perusteella on pääteltävissä, että sillan kunto on todennäköisesti heikentynyt entisestään. Yhdessä asiantuntijoiden kanssa on päädytty syyskuussa siihen, että sillalle ei ole tarve tehdä tarkempaa erikoistarkastusta ja sille on syytä edellä mainittujen seikkojen perusteella asettaa viiden tonnin painorajoitus.
Aihetta on käsitelty teknisen lautakunnan kokouksessa 2.5.2023 § 119. Infrajohtamisen selvityksen perusteella tekninen lautakunta katsoi, että kevyen liikenteen portit tulee poistaa ja silta avata moottoriajoneuvoliikenteelle. Sillalla säilytetään jo asetettu viiden tonnin painorajoitus. Lisäksi sillalle asetetaan aloitteessa esitetty pysäköintikielto. Nämä toimenpiteet on tehty.
Aittaluodon kevyen liikenteen silta on rakenteellisesti yhteydessä Aittaluodon pumppaamoon, jonka perusparannus on esitetty teknisen toimialan investointisuunnitelmassa tehtäväksi vuonna 2025. Pumppaamon perusparannuksen suunnittelun yhteydessä ratkaistaan myös sillalle tehtävät toimenpiteet.
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen yllä esitetyn vastauksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.