Satakunnan työllisyysalueen jaosto, kokous 24.9.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 24 Satakunnan työllisyysalueen talouden kolmannesvuosiraportti

PRIDno-2025-6573

Valmistelija

  • Marko Haapasaari, TE-projektitalouspäällikkö, marko.haapasaari@pori.fi

Perustelut

Satakunnan työllisyysalueen talousarvion toteuma tammi-elokuu 2025

Porin kaupunki on tehnyt päätöksen, että kaupunki ja sen eri yksiköt raportoivat toiminnastaan ja taloudesta vuodesta 2025 lukien kolmannesvuosittain. Ensimmäinen kolmannesvuosiraportti tehdään ajalta tammi-huhtikuu, toinen tammikuu-elokuu ja kolmas raportti tammikuu-joulukuu, joka on samalla tilinpäätös. Työllisyysalueen vuoden ensimmäinen toteumaraportti laadittiin ajalta tammi-maaliskuu. Tämä toinen raportti on laadittu yhdenmukaiseksi Porin kaupungin kanssa ja tullaan jatkossakin raportoimaan samoin kolmannesvuosittain. Raporttiin sisällytetään ajantasainen talouden toteumaraportti, sekä lisäksi arvio vuoden tilikauden tuloksesta sen hetkisten tietojen mukaisesti. Toiminnasta raportoidaan erikseen.

Talousarvion rakenne on pyritty tekemään sellaiseksi, että sen avulla voidaan talouden raportoinnin lisäksi tehdä arvioita eri toiminnoista. Talousarvio sisältää tällä hetkellä kahdeksan eri kustannuspaikkaa ja lisäksi kustannuspaikkojen alle on lisätty kohde ja toimintotunnisteita kustannusten seurannan helpottamiseksi. Kuitenkin alueen taloudesta raportoidaan kokonaisuutena, ei kustannuspaikoittain, koska kustannuspaikkatieto on tarkoitettu lähinnä sisäiseen käyttöön ja resurssien allokointiin ja seurantaan sisäisesti.

taulukko 1. Talousarvion toteuma tammi-elokuu

Tiliryhmä Toteuma 1-8 Talousarvio Jäljellä  Tot.-%
   Toimintatuotot  3 102 653 4 689 635 1 586 982 66,2%
      Myyntituotot  3 102 653 4 654 715 1 552 062 66,7%
      Tuet ja avustukset    34 920 34 920  
   Toimintakulut  -7 340 643 -13 738 664 -6 398 021 53,4%
      Henkilöstökulut  -4 577 018 -6 923 194 -2 346 176 66,1%
      Palvelujen ostot  -1 395 100 -3 004 617 -1 609 517 46,4%
      Aineet, tarvikkeet ja tavarat  -12 617   12 617  
      Avustukset  -911 254 -3 023 094 -2 111 840 30,1%
      Muut toimintakulut  -444 655 -787 759 -343 104 56,4%
Toimintakate  -4 237 990 -9 049 029 -4 811 039 46,8%
   Rahoitustuotot ja -kulut + (-)  -1 049   1 049  
      Muut rahoituskulut  -1 049   1 049  
Vuosikate  -4 239 039 -9 049 029 -4 809 990 46,8%
       
         

Taulukon mukaan, talousarvio on toteutunut annetun kehyksen sisällä.

Jäsenkuntien maksuosuuksien toteuma 66,7 % on talousarvion mukainen.

Henkilöstökulujen toteuma 66,1 % on suunnitelman mukainen. Arvioitu henkilöstömääräraha riittää kattamaan koko vuoden kustannukset, mikäli henkilöstökulujen kehitys pysyy nykyisellä tasolla. Siirtyneen henkilöstön palkkakulut olivat määritelty kiinteäksi 2025 kesäkuun loppuun saakka, jonka jälkeen ne yhdenmukaistettiin kaupungin palkkausjärjestelmän kanssa. Muutoksen vaikutus henkilöstökulujen kasvuun vuositasolla oli noin 20 000 €. 

 Palvelujen ostojen toteuma on 46,4 %. Toteumaan vaikuttaa valmennuksien ja ammatillisten työvoimakoulutusten, sekä koto -asiakkaiden orientaatio- ja kotoutumiskoulutuksien käynnistyminen asteittain vasta huhtikuusta lukien. Työvoimakoulutukset ja valmennukset tulevat alittamaan talousarvion 0,2-0,3 M€. Nämä ovat suurin ja merkittävin erä palvelujen ostojen tiliryhmässä ja merkitys toteumiin on suuri. Palveluhankinnoista mm. tulkkaus-, posti-, toimistopalvelut tulevat ylittämään arvioidun. Vartiointi-, puhtaanapito-, matkustus ja kuljetuspalveluihin, eikä ohjelmistolisensseihin ole varattu erillisiä määrärahoja, koska niiden arviointi vuoden 2025 talousarviota tehtäessä oli hankalaa. Kuluihin kuitenkin varauduttiin, ja nyt toteumat ovat näkyvissä.

Avustuksien tiliryhmän toteuma 30,1 %.  Tiliryhmä sisältää palkkatukia, työllistämistukia 55+, starttirahoja, työolosuhteiden järjestelytukia ja harkinnanvaraisia avustuksia koto -asiakkaille. Avustuspäätökset ulottuvat yleensä useammalle tilikaudelle ja toimintavuodelle, siksi niitä tulee käyttää harkitusti. Tilanteessa, jossa olisi konkreettisia mahdollisuuksia saada uusia yrityksiä ja työpaikkoja sijoittumaan alueelle, tulisi olla käytettävissä myös avustuksia, jotka edesauttaisivat sijoittumispäätöksiä.

Muut kulut tiliryhmän toteuma 56,4%. Tähän kuuluvat mm. tilavuokrat, ovat toteutuneet suunnitelman mukaisesti.

Vuosikatteesta on toteutunut 46,8 %. Kustannusten alitus johtuu pääosin viiveistä palvelutoiminnan aloittamisessa, maksatuksien jaksotuksissa ja uusien toimintatapojen käyttöönotossa ja suunnittelussa. 

Arvio tilinpäätöksestä 2025 

Kolmannesvuosiraporttiin liitetään jatkossa myös arvio kuluvan tilikauden tuloksesta, jolla pyritään antamaan parempi kuva talouden tilasta.

Käsittelyssä on työllisyysalueen ensimmäinen varsinainen toimintavuosi ja toimintaa ollaan vasta uudelleen organisoimassa, eikä toiminta ole vielä vakiintunutta. Tämän vuoksi talousarvion toteumaa ja sen riittävyyttä seurataan tarkasti talous- ja hallintoyksikön kanssa. Tällä hetkellä ei ole odotettavissa tiliryhmätasoisia talousarvion ylityksiä, vain todennäköisiä alituksia. Tilinpäätökseen suoriteperusteisesti kirjattavia sidottuja avustuksia on elokuun loppuun mennessä kertynyt noin 980 000 €. Huomioimalla nämä ja muut tiliryhmäkohtaiset alitukset sekä tulevat kustannukset, tilikauden tuloksen arvioidaan jäävän lopulta ylijäämäiseksi. Nykyisillä tiedoilla ja oletuksilla tilinpäätöksen ylijäämä tulee olemaan noin 0,3- 0,4 M€.

Uusien tukimallien suunnittelu ja arviointi siitä, miten työllistämispalveluita tuotetaan jatkossa vaikuttavasti ja tehokkaasti, on valmistelussa. Tarkoitus on löytää ja rakentaa malli / mallit, jotka palvelevat ja tukevat koko työllisyysalueen tarpeita. Tavoitteena on saada laadittua malli jossa yritystä tai yhteisöä voidaan palkita kun se työllistää työttömän henkilön suoraan vakituiseen tai määräaikaiseen työsuhteeseen, ei palkkatuettuun. Työsuhde voi olla täysipäiväinen tai osa-aikainen, erikseen sovittavien sääntöjen mukaan. Myönnettävä tuki tullee olemaan yritykselle kokonaisuudessan de minimis tukea. 

Pilottihanke pyritään käynnistämään pikaisesti, mahdollisesti jo loka- marraskuun aikana, mikäli mallin sisältö ja toiminta sekä siihen tarvittavat päätökset saadaan tehtyä. Tällaisten mallien suunnittelu on tehtävä huolellisesti, asettamalla konkreettiset tavoitteet ja tehdä mm. perusteellista nykyisen lainsäädännön tulkintaa, ennen kuin sellainen voidaan yksityiskohtaisesti esitellä ja ottaa käyttöön. Tätä varten on selvitetty myös muiden alueiden käytössä olevia toimintatapoja. Tavoitteena on rakentaa tehokas ja vaikuttava, työllisyyttä lisäävä ja tukeva malli. Talouden suunnittelussa malli on erityisen tärkeä työkalu.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, yksikön päällikkö, kasvu- ja työllisyyspalvelut -yksikkö, jouko.hautamaki@pori.fi

Työllisyysalueen jaosto päättää merkitä kolmannesvuosiraportin tiedoksi.