Perustelut
Elinvoima- ja ympäristölautakunta on 14.12.2022 tekemällään päätöksellä § 221 hylännyt oikaisuvaatimuksen, joka on koskenut lupainsinöörin 13.10.2022 tekemää rakennuslupaa 2022-459. Oikaisuvaatimuksen tekijä on valittanut lautakunnan päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen.
Valituksessa vaaditaan lautakunnan päätöksen kumoamista ja rakennusluvan peruuttamista tai muuttamista talousrakennuksen osalta.
Turun hallinto-oikeus pyytää elinvoima- ja ympäristölautakuntaan antamaan valituksesta lausunnon, jossa se antaa selostuksen asiasta, vastaa valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausuu esitetystä selvityksestä. Lausunto tulee antaa 30.5.2023 mennessä.
Elinvoima- ja ympäristölautakunnalle esitetään, että se antaa Turun hallinto-oikeudelle päätösehdotus-kohdassa olevan lausunnon.
Ehdotus
Esittelijä
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:
1. Selostus asiasta
Tontin [peitetty] omistaja on 14.6.2022 vireille laittamallaan rakennuslupahakemuksella hakenut lupaa 132 k-m² omakotitalon, 12 k-m² talousrakennuksen (autokatos-varasto) rakentamiseen, tontin aitaamiseen sekä olemassa olevan 62 k-m²:n talousrakennuksen purkamiseen. Tontin pinta-ala on 503 m².
Rakennusluvanhakija on toimittanut rakennuslupahakemuksen yhteydessä selvityksen siitä, että naapurit ovat tietoisia hankkeesta ja selvityksen heidän kannastaan hankkeeseen. Naapureille on hakijan toimittaman selvityksen mukaan ennen rakennusluvan vireilletuloa esitetty 8.6.2022 päivätty piirustussarja. 8.6.2022 päivätyssä piirustussarjassa, joka on rakennuslupahakemuksen vireille tulon yhteydessä toimitettu kaupungille, valitusta koskeva talousrakennus on sijoittunut kahden metrin päähän valittajan rajasta. Rakennuslupahakemuksen vireille tullessa hakemuksen liitteenä olleissa pääpiirustuksissa on esitetty harjakattoinen talousrakennus, jonka korkeus on leikkauspiirustuksen mukaan 3,04 metriä ja ylin korkeusasema 3,70 metriä.
Porin kaupungin kaupunkikuvatoimikunta, joka toimii kaupunginhallituksen neuvoa-antavana asiantuntijaelimenä arvioiden muun muassa rakennushankkeiden arkkitehtuuria ja kaupunkikuvallisia ominaisuuksia, käsitteli rakennushankkeen suunnitelmia kokouksessaan 23.8.2022. Toimikunnan näkemyksen perusteella hakijan suunnitelmia ohjattiin sopimaan paremmin ympäröivään rakennuskantaan sekä ottamaan huomioon kaavamääräykset.
Hakija päivitti asuinrakennusta ja talousrakennusta koskevia suunnitelmia kaupunkikuvatoimikunnan ohjeistuksen mukaisesti. Päivitetyissä, rakennusluvassa hyväksytyissä, suunnitelmissa talousrakennus (nyt kooltaan 14 k-m²) sijoittuu 0,1 metrin päähän valittajan tontin rajasta. Talousrakennuksen kattomuoto on muutettu harjakatosta pulpettikattoiseksi ja talousrakennus on palo-osastoitu tontin rajan suuntaan EI-M60-rakenteella rakennusten paloturvallisuudesta annetun ympäristöministeriön asetuksen 29 ja 30 §:ien mukaisesti. Lisäksi tontin rajalle tulevan seinän materiaali on muutettu vastaamaan asemakaavan määräyksiä. Talousrakennuksen korkeus päivitetyn leikkauspiirustuksen mukaan on alkuperäistä suunnitelmaa vastaavasti 3,04 metriä ja palomuurin ylin korkeusasema 4,23.
Hakija kuuli naapurit suunnitelmien päivittämisen jälkeen uudestaan. Hakija toimitti uudet suunnitelmat sekä selvitykset naapurin kuulemisista ja naapureiden kannoista hankkeeseen kaupungille 3.10.2022. Selvityksenä naapureiden uudesta kuulemisesta hakija toimitti muiden naapureiden kuin valittajana toimivan kuolinpesän toisen osakkaan osalta, naapureiden allekirjoittaman 23.9.2022 päivätyn asemapiirroksen, jossa naapurit allekirjoituksellaan vahvistavat tutustuneensa kyseisen piirustussarjan mukaiseen hankkeeseen ja saaneet tiedon sen vireille tulosta. Samalla naapurit ovat hyväksyneet talousrakennuksen sijoittamisen tontin 18 rajaan kiinni sekä 2 m:n päähän 1:123 puoleisesta rajasta. Kuolinpesän toisen osakkaan osalta hakija on toimittanut selvityksen, jonka mukaan naapurille on toimitettu päivitettyjen suunnitelmien mukainen asemapiirros. Kuolinpesän toinen osakas on 28.9.2022 todennut hakijalle, että rajalle rakentaminen vaikuttaisi naapurin samankokoisen tontin tulevaisuuden rakennusmahdollisuuksiin, jonka vuoksi naapuri ei voi suostua rajalle rakentamiseen.
Päivitetyt suunnitelmat ovat päivätty 23.9.2022, lukuun ottamatta talousrakennuksen pääpiirustuksia, jonka nimiössä on päiväys 8.6.2022.
Muutettujen suunnitelmien mukaiselle hankkeelle myönnettiin 13.10.2022 rakennuslupa 2022–459. Rakennuslupapäätöksessä on todettu, että talousrakennus sijoittuu 0,1 ja 2,0 metrin päähän tontinrajoista, asemakaava ei estä tontin rajalle rakentamista. Päätös on annettu 14.10.2022.
Naapuri teki rakennusluvasta oikaisuvaatimuksen 23.10.2022. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaati, että rakennuslupa peruutetaan tai että päätöstä muutetaan talousrakennuksen osalta siten, että uusi talousrakennus ei sijoitu tontin rajalle. Elinvoima- ja ympäristölautakunta hylkäsi oikaisuvaatimuksen 14.12.2022 (§ 221). Lautakunta katsoi, että rakennusluvan edellytykset täyttyvät; rakennushanke on asemakaavan mukainen.
Tontin [peitetty] omistajille on hakemuksesta myönnetty erillisillä päätöksillä oikeus aloittaa edellä mainitun rakennusluvan mukaisen asuinrakennuksen rakennustyöt vakuutta vastaan perustusten osalta ja edelleen oikeus jatkaa asuinrakennuksen rakennustöitä runkorakenteiden ja edelleen rakentamisen osalta ennen kuin rakennuslupa saa lainvoiman.
2. Vastaus valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin
Valituksessa vaaditaan, että lautakunnan päätös kumotaan ja rakennuslupa peruutetaan tai muutetaan talousrakennuksen osalta.
Valituksen perustelujen mukaan talousrakennus on sijoitettu valittajan tontin rajalle ilman tämän suostumusta, lain edellyttämän hyvän rakennustavan ja kaupungin rakennusjärjestyksen etäisyysvaatimusten vastaisesti, mahdollisesti paloturvallisuutta vaarantaen. Lisäksi perusteluissa katsotaan, että kaupunki on laiminlyönyt rajanaapurin kuulemisen ja piirustusten ja lupakäsittelyn suhteen on ilmennyt virheitä ja epäselvyyttä. Epäselvyydet liittyvät käytössä olleisiin pääpiirustuksiin ja niiden päiväyksiin. Lisäksi valituksessa katsotaan, että rakennuslupa ei talousrakennuksen osalta täytä maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n mukaisia ympäristöön soveltumisen sekä kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimuksia, eikä 135 §:n mukaisia rakennusluvan edellytyksiä asemakaava-alueella. Hanke on talousrakennuksen osalta asemakaavan vastainen, rakennus ei sovellu paikalleen ja rakennus on sijoitettu siten, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.
Naapurikuuleminen ja menettely
Maankäyttö- ja rakennuslain 133.1 §:n mukaan rakennuslupahakemuksen vireilletulosta on ilmoitettava naapurille, jollei ilmoittaminen hankkeen vähäisyys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapurin edun kannalta ilmeisen tarpeetonta. Naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa. Samanaikaisesti on asian vireilläolosta sopivalla tavalla tiedotettava myös rakennuspaikalla.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65.3 §:n mukaan hakija voi liittää hakemukseensa selvityksen siitä, että naapurit tai osa naapureista ovat tietoisia hankkeesta, ja selvityksen heidän mahdollisesta kannastaan rakentamiseen. Siltä osin kuin hakija on esittänyt selvityksen naapurien kuulemisesta, ei 1 momentissa säädetty kuuleminen ole tarpeen.
Edellä selostetulla tavalla hakija on toimittanut hakemuksen vireille tullessa sekä päivitettyjen rakennussuunnitelmien toimittamisen yhteydessä kaupungille selvityksen siitä, että naapurit ovat tietoisia rakennushankkeesta sekä selvityksen naapurien kannasta hankkeeseen. Päivitettyjen suunnitelmien osalta valittaja-kuolinpesän toiselle osakkaalle on hakijan toimittaman selvityksen mukaan toimitettu päivitetty asemapiirros, mutta ei muita (päivitettyjä) pääpiirustuksia. Valittaja katsoo, että kuulemista on tältä osin laiminlyöty, koska päätös on tehty eri suunnitelmilla kuin kuuleminen. Valittaja on kuitenkin tälle toimitetun asemapiirustuksen perusteella ottanut kantaa hankkeeseen rajalle rakentamisen osalta. Kun otetaan huomioon, että päivitettyjen suunnitelmienkin mukainen rakennushanke on asemakaavan mukainen, eikä sillä ole vaikutusta naapuritontin rakentamismahdollisuuksiin, on hakija suorittanut naapurikuulemisen maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65.3 §:n mukaisesti, eikä rakennusvalvonnan suorittama kuuleminen ole ollut tarpeen.
Lisäksi lautakunta toteaa, että koska hanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen, ei rakennusluvan myöntäminen ole edellyttänyt naapurien suostumusta rajalle rakentamiseen.
Päivitettyjen suunnitelmien päiväysten osalta lautakunta toteaa, että pulpettikattoiseksi päivitetyn talousrakennuksen pääpiirustus, joka on päivätty 8.6.2022, on toimitettu ensi kertaa rakennusvalvontaan vasta muiden päivitettyjen piirustusten yhteydessä 3.10.2022. Rakennusvalvonnassa ei siten ole ollut hakemuksen vireille tullessa käytössä rinnakkaisia piirustuksia, joten edellä mainitulla päiväyksellä ei ole ollut merkitystä rakennuslupahakemusta tai oikaisuvaatimusta käsiteltäessä.
Talousrakennuksen rakennusluvan edellytykset
Tontilla on voimassa asemakaava 609 694 (hyv. 17.6.1981). Tontti on asemakaavassa osoitettu asuinrakennuksen korttelialueeksi (A-1). Kaavamääräyksen mukaan rakennetusta kerrostalasta saa enintään 30 % käyttää liike-, palvelu- ja pienteollisuustiloina, joista ei saa aiheutua ympäristölleen häiriötä.
Tontin rakennusoikeus on 176 k-m² (e=0.35). Tontille ei ole merkittynä rakennusten rakennusaloja.
Asemakaavassa korttelialueita A ja AL koskevat muun ohella seuraavat erityiset määräykset:
Kadunvarsirakennusten korkeus saa olla enintään 5 metriä ja muiden tontilla olevien rakennusten korkeus saa olla enintään 3 metriä. Yli 600 m² suuruisilla tonteilla voidaan uudisrakennus sijoittaa enintään 4 m etäisyydelle katurajasta yhtenäisen rakennustavan edistämiseksi. Asuinrakennusten tulee olla harjakattoisia kattokaltevuudeltaan 20°-35°. Julkisivumateriaalina on käytettävä maalattua puuta tai rapattua kiveä.
Rakennettaessa rajaan kiinni on rajaseinän oltava kivirakenteinen ja ikkunaton.
Rakennusten on sijaittava tontilla siten, että tontin keskiosaan muodostuu leikki- ja oleskelupiha.
Rakennuspaikka sijoittuu Satakunnan vaihemaakuntakaava 2:n mukaiselle maakunnallisesti merkittävän kulttuuriympäristön (Uudenkoiviston esikaupunkiasutus) alueelle.
Maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 1 kohdan mukaan rakennusluvan edellytys on, että rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Edellä todetun mukaisesti voimassa olevassa asemakaavassa ei ole rakennusala-merkinnällä osoitettu asuin- tai talousrakennusten sijoittamista rakennuspaikalla. Myöskään muissa asemakaavamääräyksissä ei ole määräystä siitä, että rakennusten tulisi sijoittua määrätylle etäisyydelle naapurin rajasta. Asemakaavan erityiset määräykset koskien leikki- ja oleskelupihan muodostumista sekä rajaan kiinni rakennettavan rajaseinän materiaaleista eritoten ohjaavat rakentamista tonttien välisille rajoille. Talousrakennuksen sijoittuminen naapuritontin rajalle on siten voimassa olevan asemakaavan mukaista.
Lisäksi lautakunta toteaa, että maankäyttö- ja rakennuslain 14 §:n mukaan rakennusjärjestyksessä olevia määryksiä ei muun ohella sovelleta, jos asemakaavassa on asiasta toisin määrätty. Asemakaava mahdollistaa tontin rajalle rakentamisen, joten rakennusjärjestyksen etäisyysmääräykset, jotka koskevat rakennusjärjestyksessä määriteltyjä ilman lupaa rakennettavia alle 15 m2 talousrakennuksia tai rakennelmia, eivät tule sovellettavaksi nyt kyseessä olevan, rakennuslupaa edellyttävän, talousrakennuksen osalta.
Maankäyttö- ja rakennuslain 135.1 §:n 2 kohdan ja edelleen 117 §:n mukaan rakennusluvan edellytyksenä on, että rakennus soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Lisäksi 135 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan rakennusluvan edellytyksenä on, että rakennus soveltuu paikalle. Edellä todetun mukaisesti rakennushankkeen suunnitelmia käsiteltiin 23.8.2022 Porin kaupungin neuvoa-antavassa kaupunkikuvatoimikunnassa. Toimikunnan näkemyksen perusteella hakijan suunnitelmia on ohjattu sopimaan paremmin ympäröivään rakennuskantaan sekä ottamaan huomioon kaavamääräykset. Hakijan päivittämät, rakennusluvassa hyväksytyt, pääpiirustukset vastaavat kaupunkikuvatoimikunnan näkemystä ympäröivän rakennuskannan ja kaavamääräysten huomioon ottamisesta.
Rakennuspaikka sijoittuu maakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön (Uudenkoiviston esikaupunkiasutus) alueelle. Uudenkoiviston alueen tiiviille rakennuskannalle on tyypillistä, että talousrakennukset sijoittuvat tontin rajalle, jotta myös pienillekin tonteille muodostuu asemakaavamääräysten mukainen leikki- ja oleskelupiha. Tiivis kaupunkiasuminen, pienet tontit ja alueen luonne muodostavatkin kokonaisuuden, jossa tonteille ei muodostu laajoja maisema-alueita ja/tai pitkälle muodostuvia näkemislinjoja, joille nyt kyseessä olevan talousrakennuksen rakentaminen voisi aiheuttaa maisemallista haittaa. Rajalle rakennettava talousrakennus soveltuu siten alueen rakennettuun ympäristöön sekä tiiviin kaupunkirakenteen maisemaan.
Rakennusluvan pääpiirustuksissa on esitetty tavanomaisen kokoinen omakotitalon talousrakennus, johon sijoittuu yhden auton autokatos sekä rakennusvalvontojen niin kutsutun rakentamisen Topten-käytäntöjen ohjekortin (ohje ark02) ohjeen kokoinen irtaimistovarasto (10 m² huoneistoala). Talousrakennuksen korkeusasema hyväksytyn leikkauspiirustuksen mukaan on 3,04 metriä ja talousrakennuksen palomuurin ylin korkeusasema hyväksytyn leikkauspiirroksen mukaan 4,23 metriä. Otettaessa huomioon asuinrakennuksen hyväksytyn leikkauspiirustuksen mukainen ylin korkeusasema 5,97 metriä talousrakennus on palomuureineen alisteinen asuinrakennukseen korkeuden suhteen ja siten rakennushanke kokonaisuudessaan täyttää myös kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset.
Maankäyttö- ja rakennuslain 135.1 §:n 6 kohdan mukaan rakennusluvan myöntämisen yhtenä edellytyksenä on, että rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista. Talousrakennus on edellä todetun mukaisesti asemakaavan mukainen, eikä kaavan mukaisesta rakentamisesta ja asemakaavan tarkoituksen toteuttamisesta voida lähtökohtaisesti katsoa aiheutuvan tarpeetonta haittaa naapurille.
Talousrakennuksen kaikki rakennusosat, myös maanpinnan alle tulevat, on leikkauspiirustuksessa esitetty sijoittumaan rakennusluvan hakijan omistaman tontin puolelle. Talousrakennus on palo-osastoitu asianmukaisesti, joten sen sijoittuminen rajan lähelle ei vaikuta valittajan hallinnoiman tontin mahdollisten tulevien rakennusten sijoittamiseen. Uuden talousrakennuksen palomuurilla on huomioitu myös naapuritontilla, noin 2,7 metrin etäisyydellä rajasta, sijaitseva vanha asuinrakennus. Valituksessa mainituista tontin valaistusolosuhteista vastaa kiinteistön omistaja rakennuksen käyttöturvallisuudesta annetun ympäristöministeriön asetuksen 10 §:n nojalla asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta.
Naapurin tontin käyttämistä hakijan talousrakennuksen viimeistely- ja huoltotöihin ei voida myöskään katsoa aiheuttavan edellä mainittua tarpeetonta haittaa valittajalle, kun otetaan huomioon, että maankäyttö- ja rakennuslain 149 a §:n nojalla rakennusvalvontaviranomainen voi antaa säännöksessä säädettyjen edellytysten täyttyessä luvan naapurin alueen käyttämiseen välttämättömän rakennustyön tai muun toimenpiteen tekemiseen.
Edellä mainituin perustein hankkeesta ei aiheudu naapurille tarpeetonta haittaa tai vaikeuta naapurikiinteistön rakentamista siten, että se olisi ollut esteenä rakennusluvan myöntämiselle.
3. Lausunto esitetystä selvityksestä
Edellä esitetyn selvityksen perusteella lautakunta katsoo, että rakennuslupapäätös on tehty maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti ja valitus tulee hylätä.
Hallinto-oikeudelle toimitetaan lausunnon yhteydessä lausuntopyynnössä pyydetyt asiakirjat.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.