Kaupunginhallitus, kokous 4.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 555 Markkinointi- ja viestintätoimistopalvelut

PRIDno-2023-2095

Valmistelija

  • Tiina J Lehtonen, tiina.j.lehtonen@pori.fi

Perustelut

Markkinointi- ja viestintätoimistopalveluiden hankinta 

Porin kaupunki hyödyntää markkinointi- ja viestintätoimistopalveluita säännöllisesti erilaisten sisältöjen ja kampanjoiden sekä brändiin liittyvässä suunnittelu- ja toteutustyössä. Edellä mainitut palvelut on kilpailutettu viimeksi vuonna 2019 ja kuuden puitesopimuskumppanin kanssa tehdyt sopimukset päättyivät elokuussa 2023. Nyt toteutetussa kilpailutuksessa ollut hankinta koskee Porin kaupungin tarvitsemia markkinointi- ja viestintätoimistopalveluita. 

Kyseessä on Porin kaupunginhallituksen määrittämä yhteishankinta, jonka hankintapalvelut kilpailuttaa, ja josta hankintapäällikkö tekee hankintapäätöksen. 

Hankinnan kohteena olevat palvelut on tarkoitettu kaupungin, sen palvelualueiden ja yksiköiden käyttöön samoin ehdoin. Myös kaupungin konserniyhtiöillä on mahdollisuus hyödyntää kilpailutettuja kumppaneita.  

Kilpailutus jaettiin kolmeen osa-alueeseen ja tarjoajat ovat voineet tarjota palvelujaan joko yhteen osa-alueeseen tai kaikkiin osa-alueisiin. Osa-alueet jakaantuivat seuraavasti: 

Osa-alue 1: Viestintätoimistokumppanit  

  • Viestinnän konsultointi, suunnittelu ja toteutus 
    • Tarkempi sisältö: strateginen ja operatiivinen viestintäsuunnittelu, sisällön tuotanto niin verkkosivuille, julkaisuihin kuin mediaan, viestintäkampanjoiden suunnittelu ja toteutus, kriisiviestintä, vastuullisuusviestintä, työantajamielikuvan kirkastaminen, konsultointi ja valmennus, verkkosivujen sisällön suunnittelu, sosiaalinen media, esiintymiskoulutukset, asiakaslehden kokonaisvaltainen toteutus 

Osa-alueelle 1 perustetaan max. kolmen (3) palvelutuottajan puitejärjestely.  

Osa-alue 2: Markkinointi- ja mainostoimistokumppanit 

  • Markkinoinnin konsultointi, suunnittelu ja toteutus 
    • Tarkempi sisältö: Markkinoinnin strateginen suunnittelu, markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelu, toteuttaminen ja tuotanto, kampanjat, niiden sisällöt, visuaalinen suunnittelu, ilme, materiaalit ja mainonta. Kuntabrändin ja porilaisuuden ytimen ymmärtäminen, brändin hallinta ja kehittäminen, tone of voice, äänibrändin kehittäminen, brändituotteiden visuaalinen ilme. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu, toteuttaminen ja tuotanto, esimerkiksi: sisällönsuunnittelu ja -tuottaminen digitaalisiin kanaviin, digitaaliset palvelut, digitaaliseen markkinointiviestintään liittyvä teknologia- ja järjestelmäsuunnittelu, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja maksettu mainonta 

Osa-alueelle 2 perustetaan max. neljän (4) palvelutuottajan puitejärjestely.  

Osa-alue 3: Audiovisuaaliset kumppanit  

  • Valo- ja videokuvaus  
    • Tarkempi sisältö: Valo- ja videokuvaus, animaatiot, pienimuotoiset tuotannot tai markkinointikampanjaan toteutettu suunnitelmallisempi työ tai tuotanto. Markkinointikampanjoihin toteutettavat sisällöt harkitaan tapauskohtaisesti kampanjan mukaan.  

Osa-alueelle 3 perustetaan max. kolmen (3) palvelutuottajan puitejärjestely.  

Palveluiden kuvaukset olivat osana tarjouspyyntöä ja tarjoajan oli jätettävä osa-alueeseen strategisen työn tuntihinta, tuotannollisen työn tuntihinta, kaksi referenssityötä sekä kolme asiakasreferenssiä. Referenssityöt arvioitiin tarjouksessa mukana olleen arviointilomakkeen mukaisesti ja pisteytyksessä peilattiin referenssityön onnistumista annettuihin tavoitteisiin liittyen. Asiakasreferenssien ei tarvinnut liittyä jätettyihin referenssitöihin, vaan ne saivat olla mitä tahansa kyseisen tarjoajan asiakkaita.  

Hankinnan ja sen kilpailutuksen suunnittelu toteutettiin yhteistyössä Porin kaupungin hankintapalveluiden, matkailu- ja markkinointiyksikön sekä viestintäyksikön kesken. Referenssitöiden arvioinnin sekä asiakasreferenssien pisteytyksen toteuttivat matkailu- ja markkinointiyksikkö sekä viestintäyksikkö yhteistyössä. 

Kilpailutus  

Hankinnasta tehdään puitesopimus useamman kumppanin kanssa niin, että viestintäkumppaneiksi valitaan kolme (3) toimijaa, markkinointikumppaneiksi neljä (4) ja audiovisuaalisiksi kumppaneiksi kolme (3) toimijaa.     

Hankinnan kohteen kriteerissä ilmoitetut hankintamäärät ovat arvioita, eivätkä sido tilaajaa.  

Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä, ennakoitu arvo on koko sopimuskaudelta 750 000 euroa. Hankinta kilpailutettiin avoimella menettelyllä. Ennakkoilmoitus hankinnasta julkaistiin Hilmassa 30.6.2023 ja TED:issä 3.7.2023. Varsinainen hankintailmoitus julkaistiin tarjouspalvelu.fi/Pori -portaalissa ja Hilmassa 2.9. 2023 sekä TED:issä 5.9.2023. Julkaisun jälkeen alkuperäisessä hankintailmoituksessa huomattiin järjestelmätekninen vika, joka korjattiin ja siitä ilmoitettiin korjausilmoituksella: Hilmassa ja tarjouspalvelussa 13.9.2023 sekä TED:issä 15.9.2023.  
Tarjousaika päättyi 26.9.2023 12:00. 
   
Tarjouskilpailun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. 

Määräaikaan mennessä tarjouksen antoi 56 eri tahoa kolmeen eri osa-alueeseen. Alla lueteltu tarjoajat osa-alueittain: 

Osa-alue 1: Viestintätoimistokumppanit 

  • Aava Bang 
  • Ahjo Communications  
  • Avalon Oy 
  • Briiffi Oy 
  • Ellun Kanat Oy  
  • Genero Oy 
  • Glad Media 
  • Kaimana Oy 
  • Kreab Oy 
  • Kumppania Oy 
  • LM Someco Oy 
  • Mainostoimisto Ilme Oy 
  • Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio Oy 
  • Mellakka Helsinki  
  • Miltton Oy 
  • Oy Buorre Ab 
  • Oy Kultainen Sherpa Ab 
  • Seoptimi Oy  
  • Staart Oy 
  • Sus Com Agency 
  • Tauler et Co. Oy 
  • Tekir Oy 
  • ThreeFiveEight Oy 
  • Tovari Oy 
  • Unfair Lean Marketing  
  • Valve Branding Oy 
  • West Creative Oy 
  • Wunderman Thompson Finland Oy 

Osa-alue 2: Markkinointi- ja mainostoimistokumppanit 

  • Aava Bang  
  • Avalon Oy 
  • Avidly 
  • Briiffi Oy 
  • Creative Crue Oy 
  • Digital Services Oy 
  • Diamonds Helsinki Oy 
  • Ellun Kanat Oy 
  • Flatlight Creative Oy 
  • Genero Oy 
  • Kaimana Oy 
  • Kajahdus Oy 
  • LM Someco Oy 
  • Mainostoimisto Fiilaamo 
  • Mainostoimisto Ilme Oy 
  • Mainostoimisto Kuke Oy 
  • Markkinointiviestinnän suunnittelutoimisto Mainio Oy 
  • Mediatoimisto Kraak  
  • Miltton Oy 
  • Moods Oy 
  • Oy Buorre Ab 
  • Oy Kultainen Sherpa Ab 
  • Roihu In Communication Oy  
  • Sakea Osakeyhtiö 
  • Staart Oy 
  • Tagomo Digital Oy Ltd 
  • Tauler et Co. Oy 
  • ThreeFiveEight Oy 
  • Tovari Oy 
  • Unfair Lean Marketing  
  • Vapa Media Oy 
  • West Creative Oy 
  • Wunderman Thompson Finland Oy 

Osa-alue 3: Audiovisuaaliset kumppanit  

  • Digital Services Oy 
  • DEED Creative Oy 
  • Diamonds Helsinki Oy 
  • Filmbutik Oy 
  • Flatlight Creative Oy 
  • Genero Oy 
  • Glad Media  
  • Karu Films Oy  
  • LM Someco Oy 
  • Luomustudio Productions 
  • Mainostoimisto Ilme Oy 
  • Mainostoimisto Kuke Oy 
  • Markkinointiviestintätoimisto Kuulu Oy 
  • Miaco Cinema Oy 
  • Mikko Joona  
  • Miltton Oy 
  • Nopia Oy 
  • Oy Kultainen Sherpa Ab 
  • Rec Finland Oy 
  • Riesen Design  
  • Sakea Osakeyhtiö  
  • Staart Oy 
  • Tovari Oy 
  • Tussitaikurit Oy  
  • Videotiiviste Oy 
  • Vuolas Media  
  • West Creative Oy 
  • Wunderman Thompson Finland Oy 
  • Ääni- ja Pakupalvelu Heurlin 

 

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset ja kokonaistaloudelliset kriteerit: 

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset 
Hankinnan kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset on selvitetty liitteenä olevissa vertailutaulukossa ja tarjouspyynnössä. 

Kokonaistaloudelliset kriteerit: 
Palveluntuottajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin palvelun tarjoaja, vertailuperusteet seuraavasti: 

  1. Hinta: strategisen työn tuntihinta ja tuotannollisen työn tuntihinta. Pisteiden laskentatapa: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * maksimipisteet. Molempien hintaosioiden maksimispisteet olivat 20 pistettä eli kokonaisuuden maksimipisteet 40 pistettä.

  2. Laatu / toiminnalliset ominaisuudet (kohdan hankinnan kohteen kriteerit mukaisesti)

  • ​​​Kaksi referenssityötä, joille oli määritelty kategoriat sekä tarkemmat arviointiperusteet kilpailutuksen liitteessä. Työt arvioitiin pisteyttämällä kilpailutuksen mukaisesti 0-3 pistettä. Pisteet suhteutettiin laskukaavalla: tarjottu arvo / suurin annettu arvo * maksimipisteet. Kummankin referenssityön maksimipisteet olivat 20 pistettä eli kokonaisuudesta pystyi saamaan 40 pistettä.  
  • Kolme asiakasreferenssiä, joille lähetettiin erikseen asiakaspalaute-kysely. Kyselyssä arvioitiin mm. yhteistyön onnistumista. Jokainen kysymys pisteytettiin numeroilla 1-5 ja asiakkaiden antamista pisteistä laskettiin keskiarvo. Pisteet suhteutettiin laskutavalla: tarjottu arvo / suurin annettu arvo * maksimipisteet. Asiakasreferensseistä pystyi saamaan 20 pistettä.  

Tarjoajien arviointi ja vertailu selvitetty liitteenä olevassa vertailutaulukossa. 

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liike- tai ammattisalaisuus.   

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää    

  • valita viestintätoimistokumppaneiksi Ellun Kanat Oy:n, Kaimana Oy:n ja Kumppania Oy:n  

  • valita markkinointi- ja mainostoimistokumppaneiksi Ellun Kanat Oy:n, ThreeFiveEight Oy:n, Staart Oy:n ja Tagomo Oy:n 

  • valita audiovisuaalisiksi kumppaneiksi Videotiiviste Oy:n, Karu Films Oy:n ja REC Finland Oy:n 

  • että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus Porin kaupungin ja valittujen kumppaneiden kanssa. Sopimus on voimassa 1.1.2024-1.1.2026. Optiona on, että sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Puitejärjestelyn enimmäiskesto on enintään 48 kk.  

  • valtuuttaa matkailu- ja markkinointiyksikön päällikön allekirjoittamaan sopimukset.   

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Tarjoajat, hankintapalvelut, matkailu- ja markkinointiyksikkö, viestintäyksikkö 

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
puhelin (02) 621 1100
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Palvelupiste Porinan aukioliajat: maanantai 10.00-16.00, tiistai-torstai 8.00-16.00, perjantai 8.00-15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi