Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 24.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Hankeavustuskriteerien päivittäminen

PRIDno-2024-170

Valmistelija

  • Kristiina Laine, kristiina.laine@pori.fi

Perustelut

Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.

Hankeavustusta voi hakea

  • kehittämishankkeiden omarahoitusosuuteen
  • työllistämis-, esiselvitys-, kokeilu- tai tiedonkeruuhankkeen rahoitukseen.

Yhdistys voi hakea kaupungilta 1–3 vuotta kestävän kehittämishankkeen omarahoitusosuutta tai kuntaosuutta, kun hankkeen päärahoitus tulee joltain muulta rahoittajalta. Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta. Kaupungin avustuksella voidaan kattaa omarahoitusosuus, joka on korkeintaan 30 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupunki voi olla päärahoittajana korkeintaan vuoden kestävässä esiselvityshankkeessa, työllistämishankkeessa, kokeiluhankkeessa tai tiedonkeruuhankkeessa silloin, kun hankkeelle ei ole saatavissa muuta rahoitusta. Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä. Avustus voi olla korkeintaan 90 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hankeavustuksia voi hakea ympäri vuoden. Hankehakemukset käsitellään elinvoima- ja ympäristötoimialalla, joka tarvittaessa pyytää lausunnot hyvinvointiryhmältä, muilta toimialoilta tai toimielimiltä. Elinvoima- ja ympäristölautakunta tekee kehittämishankkeen omarahoitusosuuden rahoittamisesta päätöksen koko hankeajalle ja avustuksesta tehdään varaus tulevien vuosien talousarvioon. Päärahoittajan tekemän rahoituspäätöksen jälkeen maksetaan 1. maksatuskauden omarahoitusosuus ja seuraavat omavastuuosuudet maksetaan etukäteen maksatuskausittain. Raportointi tapahtuu päärahoittajan raportointivelvoitteen mukaisesti. Työllistämis-, esiselvitys-, kokeilu- ja tiedonkeruuhankkeiden rahoittamisesta päättää elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtaja hankintavaltuuksien ja talousarviossa myönnetyn määrärahan puitteissa. Monivuotisiin hankkeisiin on sidottu avustuksia 12 324 euroa vuodelle 2024. Uusia hankeavustuksia avataan yhdistysten haettavaksi 160 000 eurolla. Hankkeiden maksatuksessa noudatetaan avustusten yleistä maksatusaikataulua. Raportoinnin sisältö ja ajankohta kirjataan avustuspäätökseen. Hankkeen keskeytyessä yhdistyksellä on velvollisuus maksaa saamansa hankeavustus takaisin siltä osin, kun hanke jää toteutumatta.

Avustusperiaatteissa todetut kriteerit:

  • Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.
  • Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta.
  • Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä.
  • Erityisenä painopisteenä ovat työllisyyttä tukevat hankkeet määrällisen volyymin mukaisesti sekä uudentyyppistä toimintaa kokeilevat hankkeet
  • Etusijalle asetetaan omarahoitusosuuksiin myönnettävät avustukset, joissa kaupungin avustusosuus on pienin
  • Edellytyksenä on, että hankkeelle on laadittu hankesuunnitelma ja realistinen talousarvio ja yhdistys on suunnitellut menettelyt niiden toteutumisen seurantaan

 

Vuoden 2024 hankeavustusten myöntämisessä painotetaan erityisesti työllisyyden edistämisen toteutumista.

Avustusta voidaan myöntää hankkeeseen, joka toteuttaa työllisyyspalveluiden näkökulmasta merkittävää työllistymistä edistävää toimintaa. Tällaista toimintaa voi olla esimerkiksi erityisen kohderyhmän työllistymiseen tai opintojen suorittamiseen tähtäävä neuvonta ja ohjaus, mahdollisuuksien luominen työkokeiluihin, palkkatuettujen työmahdollisuuksien järjestäminen, opinnollistaminen, työelämävalmiuksien parantaminen ja hankkeessa toteutettaviin toimenpiteisiin osallistuvien henkilöiden ohjaaminen eteenpäin avoimille työmarkkinoille. Toiminnan tulee tukea ja täydentää kaupungin ja TE-palveluiden järjestämiä palveluita oleellisella tavalla. Hankeavustuksella ei voida toteuttaa sosiaalista kuntoutusta tai kuntouttavaa työtoimintaa, joiden järjestämisvastuu on hyvinvointialueella. Hankkeen kohderyhmänä tulee olla porilaiset työttömät henkilöt huomioiden erityisryhmät kuten pitkäaikaistyöttömät, nuoret ja maahanmuuttajat. 

Avustusta voi käyttää esimerkiksi hankkeessa työskentelevien ohjaajien palkkakustannuksiin, toimitilakustannuksiin ja muihin hankkeen toteuttamisesta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin. Avustusta voi käyttää yhdistyksen omarahoitusosuutena hankkeessa, jonka päärahoittajana on joku muu kuin Porin kaupunki. Avustusta ei voi käyttää palkkatuella työllistetyn henkilön palkkakustannuksiin, paitsi mikäli henkilö työllistetään hankkeeseen ohjaustehtävään. 

Avustusta voi myös kohdistaa yhdistyksen Porissa toteuttaman ja porilaista elinkeinoelämää hyödyntävän TKI-hankkeen omarahoitusosuuden kattamiseen. 

Hankehakemusten arvioinnissa otetaan huomioon hankkeen kohderyhmän palvelutarve, toiminnan volyymi, hakijan kokemus vastaavasta toiminnasta, hakijan käytössä olevat ohjausresurssit, kaupungilta haettavan rahoituksen osuus, hankkeen yhteensopivuus kaupungin strategisten tavoitteiden kanssa, hankkeen vaikutukset työmarkkinatuen kuntaosuuden kehitykseen sekä hankesuunnitelman uskottavuus. Hankehakemuksessa on esitettävä hankkeen tavoitteet sekä suunnitelma tavoitteiden toteuttamiseksi ja tulosten arvioimiseksi. Hankesuunnitelman tulee sisältää kuvaus aiotuista toimenpiteistä kohderyhmän tavoittamiseksi ja asiakashankinnan tekemiseksi, asiakaskohtaisten tavoitteiden määrittelemiseksi ja jatkosuunnitelmien tekemiseksi sekä tukitoimenpiteistä asiakaskohtaisten tavoitteiden saavuttamiseksi jakson aikana. 

 

Avustuksen saaja on velvollinen:

  • raportoimaan avustuksen käytöstä ja hankkeen tuloksista viipymättä hankkeen päätyttyä 
  • hanketta toteutettaessa tuomaan esiin kaupungin osallistumisen rahoitukseen 

Hankeavustusta voi hakea määrärahojen puitteissa, mutta kuitenkin riittävän aikaisin, jotta hakemus ehtii tarvittaessa elinvoima- ja ympäristölautakunnan työjärjestyksen puitteissa arvioitavaksi ja päätettäväksi ennen hankkeen toteuttamisen alkamisajankohtaa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä edellä mainitut täydentävät kriteerit sekä avustuksen saajaa koskevat velvollisuudet.  

Päätös

Lautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä muutetun päätösehdotuksen:

Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.

Hankeavustusta voi hakea

  • kehittämishankkeiden omarahoitusosuuteen
  • työllistämis-, esiselvitys-, kokeilu- tai tiedonkeruuhankkeen rahoitukseen.

Yhdistys voi hakea kaupungilta 1–3 vuotta kestävän kehittämishankkeen omarahoitusosuutta tai kuntaosuutta, kun hankkeen päärahoitus tulee joltain muulta rahoittajalta. Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta. Kaupungin avustuksella voidaan kattaa omarahoitusosuus, joka on korkeintaan 30 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupunki voi olla päärahoittajana korkeintaan vuoden kestävässä esiselvityshankkeessa, työllistämishankkeessa, kokeiluhankkeessa tai tiedonkeruuhankkeessa silloin, kun hankkeelle ei ole saatavissa muuta rahoitusta. Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä. Avustus voi olla korkeintaan 90 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hankeavustuksia myönnetään määrärahojen puitteissa haun avauduttua talousarviopäätöksen jälkeen. Hankehakemukset käsitellään elinvoima- ja ympäristötoimialalla, joka tarvittaessa pyytää lausunnot hyvinvointiryhmältä, muilta toimialoilta tai toimielimiltä. Elinvoima- ja ympäristölautakunta tekee kehittämishankkeen omarahoitusosuuden rahoittamisesta päätöksen koko hankeajalle ja avustuksesta tehdään varaus tulevien vuosien talousarvioon. Päätös tulevien vuosien avustussummalle on ehdollinen ja edellyttää kaupunginvaltuuston myöntämää määrärahaa hankeavustukselle. Päärahoittajan tekemän rahoituspäätöksen jälkeen maksetaan 1. maksatuskauden omarahoitusosuus ja seuraavat omavastuuosuudet maksetaan etukäteen maksatuskausittain. Raportointi tapahtuu päärahoittajan raportointivelvoitteen mukaisesti. Kaikissa alle vuoden ja yhdelle budjettivuodelle kohdistuvissa hankeavustuksissa elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtaja voi tehdä päätöksen hankintavaltuuksien ja talousarviossa myönnettyjen määrärahojen puitteissa. Monivuotisiin hankkeisiin on sidottu avustuksia 12 324 euroa vuodelle 2024. Uusia hankeavustuksia avataan yhdistysten haettavaksi 160 000 eurolla. Hankkeiden maksatuksessa noudatetaan avustusten yleistä maksatusaikataulua. Raportoinnin sisältö ja ajankohta kirjataan avustuspäätökseen. Hankkeen keskeytyessä yhdistyksellä on velvollisuus maksaa saamansa hankeavustus takaisin siltä osin, kun hanke jää toteutumatta.

Avustusperiaatteissa todetut kriteerit:

  • Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.
  • Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta.
  • Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä.
  • Erityisenä painopisteenä ovat työllisyyttä tukevat hankkeet määrällisen volyymin mukaisesti sekä uudentyyppistä toimintaa kokeilevat hankkeet
  • Etusijalle asetetaan omarahoitusosuuksiin myönnettävät avustukset, joissa kaupungin avustusosuus on pienin
  • Edellytyksenä on, että hankkeelle on laadittu hankesuunnitelma ja realistinen talousarvio ja yhdistys on suunnitellut menettelyt niiden toteutumisen seurantaan

Vuoden 2024 hankeavustusten myöntämisessä painotetaan erityisesti työllisyyden edistämisen toteutumista.

Avustusta voidaan myöntää hankkeeseen, joka toteuttaa työllisyyspalveluiden näkökulmasta merkittävää työllistymistä edistävää toimintaa. Tällaista toimintaa voi olla esimerkiksi erityisen kohderyhmän työllistymiseen tai opintojen suorittamiseen tähtäävä neuvonta ja ohjaus, mahdollisuuksien luominen työkokeiluihin, palkkatuettujen työmahdollisuuksien järjestäminen, opinnollistaminen, työelämävalmiuksien parantaminen ja hankkeessa toteutettaviin toimenpiteisiin osallistuvien henkilöiden ohjaaminen eteenpäin avoimille työmarkkinoille. Toiminnan tulee tukea ja täydentää kaupungin ja TE-palveluiden järjestämiä palveluita oleellisella tavalla. Hankeavustuksella ei voida toteuttaa sosiaalista kuntoutusta tai kuntouttavaa työtoimintaa, joiden järjestämisvastuu on hyvinvointialueella. Hankkeen kohderyhmänä tulee olla porilaiset työttömät henkilöt huomioiden erityisryhmät kuten pitkäaikaistyöttömät, nuoret ja maahanmuuttajat. 

Avustusta voi käyttää esimerkiksi hankkeessa työskentelevien ohjaajien palkkakustannuksiin, toimitilakustannuksiin ja muihin hankkeen toteuttamisesta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin. Avustusta voi käyttää yhdistyksen omarahoitusosuutena hankkeessa, jonka päärahoittajana on joku muu kuin Porin kaupunki. Avustusta ei voi käyttää palkkatuella työllistetyn henkilön palkkakustannuksiin, paitsi mikäli henkilö työllistetään hankkeeseen ohjaustehtävään. 

Avustusta voi myös kohdistaa yhdistyksen Porissa toteuttaman ja porilaista elinkeinoelämää hyödyntävän TKI-hankkeen omarahoitusosuuden kattamiseen. 

Hankehakemusten arvioinnissa otetaan huomioon hankkeen kohderyhmän palvelutarve, toiminnan volyymi, hakijan kokemus vastaavasta toiminnasta, hakijan käytössä olevat ohjausresurssit, kaupungilta haettavan rahoituksen osuus, hankkeen yhteensopivuus kaupungin strategisten tavoitteiden kanssa, hankkeen vaikutukset työmarkkinatuen kuntaosuuden kehitykseen sekä hankesuunnitelman uskottavuus. Hankehakemuksessa on esitettävä hankkeen tavoitteet sekä suunnitelma tavoitteiden toteuttamiseksi ja tulosten arvioimiseksi. Hankesuunnitelman tulee sisältää kuvaus aiotuista toimenpiteistä kohderyhmän tavoittamiseksi ja asiakashankinnan tekemiseksi, asiakaskohtaisten tavoitteiden määrittelemiseksi ja jatkosuunnitelmien tekemiseksi sekä tukitoimenpiteistä asiakaskohtaisten tavoitteiden saavuttamiseksi jakson aikana. 

 

Avustuksen saaja on velvollinen:

  • raportoimaan avustuksen käytöstä ja hankkeen tuloksista viipymättä hankkeen päätyttyä 
  • hanketta toteutettaessa tuomaan esiin kaupungin osallistumisen rahoitukseen 

Hankeavustusta voi hakea määrärahojen puitteissa, mutta kuitenkin riittävän aikaisin, jotta hakemus ehtii tarvittaessa elinvoima- ja ympäristölautakunnan työjärjestyksen puitteissa arvioitavaksi ja päätettäväksi ennen hankkeen toteuttamisen alkamisajankohtaa. 

Kokouskäsittely

Esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen:

Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.

Hankeavustusta voi hakea

  • kehittämishankkeiden omarahoitusosuuteen
  • työllistämis-, esiselvitys-, kokeilu- tai tiedonkeruuhankkeen rahoitukseen.

Yhdistys voi hakea kaupungilta 1–3 vuotta kestävän kehittämishankkeen omarahoitusosuutta tai kuntaosuutta, kun hankkeen päärahoitus tulee joltain muulta rahoittajalta. Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta. Kaupungin avustuksella voidaan kattaa omarahoitusosuus, joka on korkeintaan 30 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Kaupunki voi olla päärahoittajana korkeintaan vuoden kestävässä esiselvityshankkeessa, työllistämishankkeessa, kokeiluhankkeessa tai tiedonkeruuhankkeessa silloin, kun hankkeelle ei ole saatavissa muuta rahoitusta. Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä. Avustus voi olla korkeintaan 90 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hankeavustuksia myönnetään määrärahojen puitteissa haun avauduttua talousarviopäätöksen jälkeen. Hankehakemukset käsitellään elinvoima- ja ympäristötoimialalla, joka tarvittaessa pyytää lausunnot hyvinvointiryhmältä, muilta toimialoilta tai toimielimiltä. Elinvoima- ja ympäristölautakunta tekee kehittämishankkeen omarahoitusosuuden rahoittamisesta päätöksen koko hankeajalle ja avustuksesta tehdään varaus tulevien vuosien talousarvioon. Päätös tulevien vuosien avustussummalle on ehdollinen ja edellyttää kaupunginvaltuuston myöntämää määrärahaa hankeavustukselle. Päärahoittajan tekemän rahoituspäätöksen jälkeen maksetaan 1. maksatuskauden omarahoitusosuus ja seuraavat omavastuuosuudet maksetaan etukäteen maksatuskausittain. Raportointi tapahtuu päärahoittajan raportointivelvoitteen mukaisesti. Kaikissa alle vuoden ja yhdelle budjettivuodelle kohdistuvissa hankeavustuksissa elinvoima- ja ympäristötoimialan toimialajohtaja voi tehdä päätöksen hankintavaltuuksien ja talousarviossa myönnettyjen määrärahojen puitteissa. Monivuotisiin hankkeisiin on sidottu avustuksia 12 324 euroa vuodelle 2024. Uusia hankeavustuksia avataan yhdistysten haettavaksi 160 000 eurolla. Hankkeiden maksatuksessa noudatetaan avustusten yleistä maksatusaikataulua. Raportoinnin sisältö ja ajankohta kirjataan avustuspäätökseen. Hankkeen keskeytyessä yhdistyksellä on velvollisuus maksaa saamansa hankeavustus takaisin siltä osin, kun hanke jää toteutumatta.

Avustusperiaatteissa todetut kriteerit:

  • Hankeavustuksilla voidaan mahdollistaa sellaisia yhdistysten toteuttamia kehittämishankkeita, jotka tukevat kaupungin omaa toimintaa.
  • Edellytyksenä myöntämiselle on, että hanke edesauttaa kaupungin strategian ja ohjelmien toteutusta.
  • Edellytyksenä on, että hanke edesauttaa kaupungin omien palveluiden kehittämistä tai täydentää niitä. Hankkeessa voidaan kokeilla uudenlaista toimintaa tai kerätä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kaupungin palveluiden kehittämisessä.
  • Erityisenä painopisteenä ovat työllisyyttä tukevat hankkeet määrällisen volyymin mukaisesti sekä uudentyyppistä toimintaa kokeilevat hankkeet
  • Etusijalle asetetaan omarahoitusosuuksiin myönnettävät avustukset, joissa kaupungin avustusosuus on pienin
  • Edellytyksenä on, että hankkeelle on laadittu hankesuunnitelma ja realistinen talousarvio ja yhdistys on suunnitellut menettelyt niiden toteutumisen seurantaan

Vuoden 2024 hankeavustusten myöntämisessä painotetaan erityisesti työllisyyden edistämisen toteutumista.

Avustusta voidaan myöntää hankkeeseen, joka toteuttaa työllisyyspalveluiden näkökulmasta merkittävää työllistymistä edistävää toimintaa. Tällaista toimintaa voi olla esimerkiksi erityisen kohderyhmän työllistymiseen tai opintojen suorittamiseen tähtäävä neuvonta ja ohjaus, mahdollisuuksien luominen työkokeiluihin, palkkatuettujen työmahdollisuuksien järjestäminen, opinnollistaminen, työelämävalmiuksien parantaminen ja hankkeessa toteutettaviin toimenpiteisiin osallistuvien henkilöiden ohjaaminen eteenpäin avoimille työmarkkinoille. Toiminnan tulee tukea ja täydentää kaupungin ja TE-palveluiden järjestämiä palveluita oleellisella tavalla. Hankeavustuksella ei voida toteuttaa sosiaalista kuntoutusta tai kuntouttavaa työtoimintaa, joiden järjestämisvastuu on hyvinvointialueella. Hankkeen kohderyhmänä tulee olla porilaiset työttömät henkilöt huomioiden erityisryhmät kuten pitkäaikaistyöttömät, nuoret ja maahanmuuttajat. 

Avustusta voi käyttää esimerkiksi hankkeessa työskentelevien ohjaajien palkkakustannuksiin, toimitilakustannuksiin ja muihin hankkeen toteuttamisesta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin. Avustusta voi käyttää yhdistyksen omarahoitusosuutena hankkeessa, jonka päärahoittajana on joku muu kuin Porin kaupunki. Avustusta ei voi käyttää palkkatuella työllistetyn henkilön palkkakustannuksiin, paitsi mikäli henkilö työllistetään hankkeeseen ohjaustehtävään. 

Avustusta voi myös kohdistaa yhdistyksen Porissa toteuttaman ja porilaista elinkeinoelämää hyödyntävän TKI-hankkeen omarahoitusosuuden kattamiseen. 

Hankehakemusten arvioinnissa otetaan huomioon hankkeen kohderyhmän palvelutarve, toiminnan volyymi, hakijan kokemus vastaavasta toiminnasta, hakijan käytössä olevat ohjausresurssit, kaupungilta haettavan rahoituksen osuus, hankkeen yhteensopivuus kaupungin strategisten tavoitteiden kanssa, hankkeen vaikutukset työmarkkinatuen kuntaosuuden kehitykseen sekä hankesuunnitelman uskottavuus. Hankehakemuksessa on esitettävä hankkeen tavoitteet sekä suunnitelma tavoitteiden toteuttamiseksi ja tulosten arvioimiseksi. Hankesuunnitelman tulee sisältää kuvaus aiotuista toimenpiteistä kohderyhmän tavoittamiseksi ja asiakashankinnan tekemiseksi, asiakaskohtaisten tavoitteiden määrittelemiseksi ja jatkosuunnitelmien tekemiseksi sekä tukitoimenpiteistä asiakaskohtaisten tavoitteiden saavuttamiseksi jakson aikana. 

 

Avustuksen saaja on velvollinen:

  • raportoimaan avustuksen käytöstä ja hankkeen tuloksista viipymättä hankkeen päätyttyä 
  • hanketta toteutettaessa tuomaan esiin kaupungin osallistumisen rahoitukseen 

Hankeavustusta voi hakea ympäri vuoden määrärahojen puitteissa, mutta kuitenkin riittävän aikaisin, jotta hakemus ehtii tarvittaessa elinvoima- ja ympäristölautakunnan työjärjestyksen puitteissa arvioitavaksi ja päätettäväksi ennen hankkeen toteuttamisen alkamisajankohtaa. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.