Kaupunginhallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Lausunto YVA-tarveharkinnasta: Uusi tieyhteys välille valtatie 2 – valtatie 8, Pori

PRIDno-2023-4544

Valmistelija

  • Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
  • Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi
  • Pauliina Mäenpää, johtava juristi, pauliina.maenpaa@pori.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue on pyytänyt Varsinais-Suomen ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueelta kannanottoa siitä, tuleeko tiehankkeeseen "Uusi tieyhteys välille valtatie 2 – valtatie 8, Pori" soveltaa ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä yksittäistapauksessa (YVA-laki 3 § 2 mom.).

Porin ja Ulvilan kaupungeille sekä Satakuntaliitolle on varattu mahdollisuus 19.1.2024 mennessä lausua liitteenä olevasta hankesuunnitelmasta ja esittää näkemyksensä YVA-lain mukaisesta vaikutusten arvioinnin tarpeesta.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan lausunto

Elinvoima- ja ympäristötoimialan eri yksiköt ovat antaneet asiassa seuraavan lausunnon:

Toimiala katsoo, ettei YVA-lain mukainen arviointimenettely ole tarpeen, kunhan hankkeen meluvaikutukset arvioidaan huolellisesti erikseen ja rakentamisvaiheessa tehdään tarvittavat melusuojaukset. Lisäksi erityistä huomiota tulee kiinnittää hankealueella oleviin happamiin sulfaattimaihin ja niiden ympäristövaikutuksiin rakentamisen aikana. Lattomeren peltoaukeat ovat myös tärkeitä lintualueita erityisesti hanhien ja joutsenten kevätmuuton aikana, mikä on hankkeen valmistelutyössä huomioitava laadukkain linnustoselvityksin. Varsinainen työn toteutus on suoritettava aikoina, jolloin häiriöt linnustolle ovat vähäisimmät.

YVA-lain (2017/252) liitteen 1 hankeluetteloon eivät kuulu kaksikaistaiset tiet, joten niihin ei automaattisesti tarvitse soveltaa YVA-menettelyä. Arviointimenettelyä sovelletaan kuitenkin yksittäistapauksessa sellaiseenkin hankkeeseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Happamien sulfaattimaiden esiintymistodennäköisyys suunnittelualueella on suuri tai kohtalainen. On todennäköistä, että maan kaivaminen tulee vapauttamaan happamia rikkiyhdisteitä ja vieressä kulkeva Lattomerenoja eli Suntinoja kuljettaa ne Kokemäenjokeen.

Suntinojan valuma-alue sijaitsee Kokemäenjoen päävesistössä. Jo rakennusaikana tulee väistämättä vesistön samentumaa irtaimen maa-aineksen vuoksi. Normaalissakin liikennekäytössä on mahdollista, että vesistöön pääsee öljypohjaisia aineita ja tien suolaukseen käytettyä suolaa. Lisäksi tulee huomioida mahdolliset liikenneonnettomuudet, joista voi aiheutua vaarallisten aineiden päästöjä. Suntinojasta on selvitetty, että vuollejokisimpukkaa siellä ei esiinny, mutta kaikki muu lajistollinen selvitys puuttuu, kuten kasvillisuusselvitys ja vesieliöselvitys.

Suunnittelualue sijaitsee maakunnallisesti tärkeällä MAALI-alueella. Alue on merkittävä levähdysalue 12 lintulajille, joista IUCN:n maailmanlaajuisen uhanalaisuusluokituksen mukaan suokukko on äärimmäisen uhanalainen (CR), taigametsähanhi ja naurulokki ovat vaarantuneita (VU) sekä laulujoutsen on EU:n direktiivilaji. Myös suokukko on EU:n lintudirektiivilaji. Direktiivi kieltää heikentämästä tai tuhoamasta lajien levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Vaikka tieyhteyden rakentaminen tapahtuisikin muutto- ja pesintäajan ulkopuolella, tulee vilkkaasti liikennöity tie vaikuttamaan lintujen levähtämiseen muuttomatkalla. Asia on hankkeen valmistelutyössä huomioitava laadukkain linnustoselvityksin. Varsinainen työn toteutus on myös suoritettava aikoina, jolloin häiriöt linnustolle ovat vähäisimmät.

Kaivettua maa-ainesta tullaan kuljettamaan alueelta pois. Koska Pinomäen alueella on havaittu haitallisiksi vieraslajeiksi määriteltyjä komealupiinia ja jättipalsamia, tulisi selvittää hankealueen vieraslajitilanne ennen kaivamista. Haitallisiksi vieraslajeiksi luokiteltuja lajeja ei saa levittää, joten vieraslajia sisältävä maa-aines tulee käsitellä sen vaatimalla tavalla ja estää vieraslajien siementen leviäminen vesistöön.

Edellä mainittujen seikkojen perusteella YVA olisi hankealueella tarpeellinen. Mikäli yhteysviranomainen ei näe tarpeelliseksi soveltaa hankkeeseen YVA-lain mukaista arviointimenettelyä yksittäistapauksessa (YVA-laki 3 § 2 mom.), on edellä mainitut asiat huomioitava muuten hankkeen yleissuunnittelun jatkuessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle seuraavan lausunnon:

Porin kaupunki katsoo, että YVA-lain mukainen arviointimenettely ei tässä yksittäistapauksessa ole tarpeen, mutta edellä esitetyt, elinvoima- ja ympäristötoimialan antamasta lausunnosta ilmenevät seikat tulee ottaa huomioon hankkeen valmistelussa.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Varsinais-Suomen ELY-keskus

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.