Sivistyslautakunta, kokous 25.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 151 Sivistyslautakunnan lausunto valtuustoaloitteeseen, nuorten Nikotiinittomuuden Tukeminen: Toimintamallin kehittäminen yhteistyössä Sata-alueen kanssa

PRIDno-2025-5896

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Keskustan valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Heli Sulkava jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

”Nikotiinituotteiden käyttö on jälleen yleistynyt nuorten keskuudessa, erityisesti sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien myötä. Vapetus ja nikotiinipussien käyttö on yleisempää kuin tupakointi tai nuuskan käyttö, ja monet nuoret käyttävät useita tuotteita samanaikaisesti. Riippuvuus voi kehittyä nopeasti ja on huolestuttavaa, että riippuvuutta havaitaan yhä nuoremmilla, jopa lapsilla.

Riippuvuuden ohella nikotiini lisää ahdistusta, ärtyneisyyttä ja mielialan vaihteluita heikentäen oppitunneilla keskittymistä ja oppimistuloksia. Tutkimukset osoittavat nikotiinin vaikuttavan haitallisesti aivojen kehitykseen, mikä voi johtaa oppimisvaikeuksiin ja heikentyneeseen kognitiiviseen suorituskykyyn.

Monet nuoret haluavat lopettaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön pian aloittamisen jälkeen, mutta harvat hakevat itse apua. Tiedetään, että nuorten lopettaminen ei ala tiedon etsimisellä, ja vain pieni osa päätyy terveydenhuollon tukipalveluiden piiriin. Tukea lopettamiseen ei oikeastaan ole helposti saatavilla. Aikuisilla on vastuu suojella nuoria ja tarjota heille luotettavaa tietoa sekä tukea lopettamiseen.

Tämän aloitteen tarkoitus on korostaa Porin kaupungin vastuuta lasten ja nuorten terveyden edistämisestä ja hyvinvoinnin parantamisesta. Yhteistyö Satakunnan hyvinvointialueen kanssa on keskeistä sekä ennaltaehkäisyssä että nikotiinituotteiden lopettamisen tukemisessa. Hyvinvointialueen tulee tarjota asiantuntemusta sekä aktiivisempaa tukea ja neuvontaa nikotiiniriippuvuuden lopettamiseksi. Tämä yhteistyö vahvistaa kaupungin ja hyvinvointialueen yhteisiä pyrkimyksiä edistää terveyttä ja hyvinvointia ja kantaa vastuuta alueen lapsista ja nuorista.

Nuorten nikotiinituotteiden käyttöön puuttuminen edellyttää päättäväisiä toimia niin Porin kouluilta, oppilaitoksilta sekä Satakunnan Hyvinvointialueen terveydenhuolloltakin.

Nikotiinituotteita käyttävien oppilaiden ja opiskelijoiden nikotiinituotteiden käyttöön puuttumiseen ja erityisesti lopettamisen tueksi pitää kehittää toimintamalli yhteistyössä Satakunnan Hyvinvointialueen kanssa.

Porissa 25.8.2025

Keskustan valtuustoryhmä

Heli Sulkava,

Aila Haikkonen, Juha Kantola, Raija Koskiranta, Marita Salmio ja Niko Viinamäki”

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Tero Grönmark, erityisasiantuntija, tero.gronmark@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt sivistyslautakunnalta lausuntoa valtuustoaloitteeseen Nuorten Nikotiinittomuuden Tukeminen: Toimintamallin kehittäminen yhteistyössä Sata-alueen kanssa. Aloitteessa kuvataan nuorten nikotiinituotteiden käyttämistä ja siitä aiheutuvia haittavaikutuksia, korostetaan Porin kaupungin vastuuta lasten ja nuorten terveyden edistämisestä ja hyvinvoinnin parantamisesta sekä esitetään, että nikotiinituotteita käyttävien oppilaiden ja opiskelijoiden nikotiinituotteiden käyttöön puuttumiseen ja erityisesti lopettamisen tueksi pitää kehittää toimintamalli yhteistyössä Satakunnan Hyvinvointialueen kanssa.

Sivistyslautakunta toteaa aloitteessa esitettyjen, nikotiinituotteisiin liittyvien asioiden olevan haitallisia etenkin lapsille ja nuorille, ja näkee aiheen nostamisen esiin tärkeänä. Erityisen huolestuttavaa on, että monien tuotteiden nikotiinipitoisuudet ovat suuria ja riippuvuus syntyy nopeasti. Puuttumista ja avun saamista rajoittaa se, että nikotiinituotteiden käyttö usein salataan läheisiltä aikuisilta. Lisäksi tiedetään, että myyntiin liittyviä rajoituksia kierretään sekä ikärajojen että nikotiinipitoisuuksien suhteen. Oikean tiedon ja väärän tiedon tarjonta ja sekä lähteet ovat epäsuhtaiset. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nikotiinituotteiden mielikuvamarkkinointi sekä väärän tiedon saavutettavuus ovat vahvassa asemassa. Tässä toimintaympäristössä esimerkiksi osana koulujen terveystiedon opetusta annettavan oikean tiedon merkitys on suuri.

Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tehtävässä on laadittava sekä toimeenpantava suunnitelmat päihteiden käytön (ml. nikotiinituotteet) käytön ennaltaehkäisyyn, käyttöön puuttumiseen ja tiedon jakamiseen. Suunnitelmat sitovat työskentelyn nikotiinittomuuden edistämiseksi opetus- ja kasvatustyöhön tiedollisin sisällöin. Koulujen ja oppilaitosten on tarjottava luotettavaa tietoa nikotiinin haitoista oppilaille ja opiskelijoille.

Tunnistettaessa käyttö ja puututtaessa käyttöön, voidaan oppilas tai opiskelija ohjata tuen piiriin. Ensisijaisesti ohjataan opiskeluhuollon asiakkaaksi yhteistyössä oppilaan/opiskelijan ja huoltajan kanssa. On myös mahdollista ohjata opiskeluhuollon palveluihin (esimerkiksi opiskeluterveydenhuoltoon tai kuraattorin asiakkuuteen). Tuki ja hoito ovat hyvinvointialueen tehtävässä. Tilanteisiin liittyy velvoite yhteistyöstä huoltajan kanssa sekä velvoite tehdä tarvittaessa viranomaisilmoituksia.

Puuttumista ei voida pitää ennaltaehkäisevänä toimena, koska se perustuu tavallisesti havaintoon käytöstä. Puheeksi ottamisen tilanteita on kouluarjessa, koska ilmiö tulee nuorten puheissa ja argumenteissa yleisellä tasolla esille. Näissä tilanteissa henkilöstön on mahdollista vaikuttaa asenteisiin ja vahvistaa terveyttä edistäviä valintoja. Kouluissa ja oppilaitoksissa toteutetaan hyvinvoinnin tapahtumia, teemoja sekä kampanjoita. Näissä oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuus suunnittelusta toteutukseen nähdään vaikuttavana asiana. Keskeistä on viestiä palveluista ja tuesta omassa koulussa ja oppilaitoksessa.

Puheeksi ottamiseen on arjen kohtaamisissa kiinnitetty huomiota, koska lapset ja nuoret tavallisesti haluavat puhua päihteistä ensin yleisellä tasolla ja ottavat asioita esille. Tavallista on, että nuoret ilmaisevat huolensa omasta käytöstään, kaverin tai kaveripiirin päihteiden käytöstä aluksi epäsuorasti. Puheeksi ottamisen koulutukselle ja siihen liittyvän osaamisen vahvistamiselle voidaan nähdä tarvetta.

Kouluterveyskyselyn 2025 tulosten mukaan porilaisten nuorten ”käyttää nykyisin nikotiinituotteita (summaindikaattori)” osuus kaikista vastaajista noudattaa koko maan tilannetta. Vertailussa ero on 1–2 %. Vastaajaryhmittäin porilaisten käytön yleisyys on yläkouluvastaajilla 18 %, lukiolaisilla 20 % ja ammattioppilaitosvastaajilla 43 %. Tuloksissa näkyy nikotiinipussien käytön kasvu (”käyttää nykyisin nikotiinipusseja”), se on kasvanut yläkouluvastaajilla 5 %, lukiolaisilla 9 % ja ammattikoululaisilla 15 %.

Käytön yleisyyttä seurataan kouluterveyskyselyn lisäksi monialaisen ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön työryhmässä (jota Porissa koordinoi strategia- ja hyvinvointiyksikkö), opetus- ja nuorisoyksikköjen toiminnassa sekä Ankkuritoiminnan kanssa säännöllisessä yhteistyössä. Ylipäätään päihteiden osalta voidaan todeta, että niiden käytössä on paljon vaihtelua ja muutoksia. Ja ilmiöihin liittyvä havainnointi on tärkeää. Indikaattorilähteet todentavat havaintoja ja suuntaavat ennaltaehkäisemistä.

Havaittu kehitys korostaa puheeksi ottamisen alttiuden lisäämistä ja sen osaamista sekä viestintää.

Viimeisin Ankkurin tilannekatsaus on saatu Sivistystoimialan tietoon yhteistyöpalaverissa lokakuussa 2025. Sen perusteella voidaan arvioida, että kouluterveyskyselyn indikaattoritieto nikotiinipusseista on paikkansa pitävää ja ilmiötasolla voidaan todeta, että sähkötupakan yleisyys on pienen notkahduksen jälkeen taas nousussa. Tämä ei näy viimeisen kouluterveyskyselyn tietona. Ankkurin havainnoissa nuuskan käyttöä on vähemmän kuin ennen. Kaupankäyntiä koskevat huomiot liittyivät sähkötupakkaan.

Porissa on käynnissä Päihde- ja pelivapaasti kasvaen Satakunnassa -hanke, jonka tavoitteet vastaavat valtuustoaloitteessa esitettyihin tarpeisiin. Hankkeessa pyritään laatimaan alueellinen päihde- ja pelikasvatussuunnitelma varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä kehittämään uusia menetelmiä kasvatuksen tueksi. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on nikotiinituotteiden lopettamisen tuen palveluiden juurruttaminen yhteistyössä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen kanssa.

Hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdetuen ja hoidon porrasmallit ovat juuri täydentyneet ja palveluja on järjestetty paremmiksi. Esimerkiksi alaikäisten päihderiippuvuuden hoitoon on perustettu Lounatuulen perhekeskusalueelle oma yksikkö. Palvelujen konsultaatioon, tukeen ja hoitoon ohjaamiseen liittyvää perehdytystä on meneillään mm. kouluvalmentajille, nuorisotyöntekijöille sekä Ohjaamon henkilöstölle. Perehdytys jatkuu opetushenkilöstön infoilla lukuvuoden edetessä. Alaikäisten päihdeyksiköllä on valmiutta myös jalkautua kouluille. Nikotiiniriippuvuus kuuluu sen toiminnan piiriin.

Sivistystoimiala on tiedottanut tupakkalain muutoksista perusyksikköjään. Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa pitää hallussaan tupakkatuotetta tai tupakan vastiketta. Hallussapitokielto laajeni siis esimerkiksi nikotiinipusseihin ja nikotiinittomiin ”vapeihin”. Lisäksi savuttomien nikotiinituotteiden käyttö kiellettiin 1.8.2025 alkaen esi-, perus- ja toisen asteen oppilaitosten sisä- ja ulkotiloissa sekä päiväkodeissa ja leikkikentillä. Kaikkien tupakan vastikkeiden tuominen kouluihin ja oppilaitoksiin on kielletty. Rehtori tai koulun opettaja saa ottaa tupakan vastikkeen oppilaalta tai opiskelijalta haltuunsa. Sivistystoimiala on pyytänyt Teknistä toimialaa huolehtimaan siitä, että nikotiinituotteiden kiellosta on kouluilla selkeät opasteet, joissa 1.8.2026 alkaen opasteissa täytyy näkyä myös savuttomien nikotiinituotteiden käyttökielto.

Yhteenvetona valtuustoaloitteeseen sivistyslautakunta toteaa, että monimutkaisen ja muuttuvan ilmiön haitat ovat ilmeisiä ja ratkaisuihin tarvitaan moniammatillista yhteistyötä. Sitä tehdään Porin kaupungin ja hyvinvointialueen välillä koko ajan, ja käynnistetty hanketyö jäntevöittää toimintaa entisestään. Toimintaa ja suunnitelmia tulee arvioida ja kehittää jatkuvasti sekä verkostotyötä tehostaa, mutta erillistä mallia nikotiinituotteita käyttävien oppilaiden ja opiskelijoiden nikotiinituotteiden käyttöön puuttumiseen ja erityisesti lopettamisen tueksi ei ole tarpeen luoda, sillä jo käynnistetty hanketyö, oppilaitosten suunnitelmien mukainen toiminta ja hyvinvointialueen palvelut vastaavat tähän tarpeeseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää antaa oheisen lausunnon Nuorten Nikotiinittomuuden Tukemisesta: Toimintamallin kehittäminen yhteistyössä Sata-alueen kanssa edelleen kaupunginhallitukselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Merkitään, että kaupunginhallituksen edustaja Johanna Rantanen poistui kokouksesta tämän asiakohdan käsittelyn aikana kello 17.50.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.