Valmistelija
Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi
Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi
Perustelut
Porin vasemmistoliiton valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Jani-Petteri Pajukoski jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:
"VALTUUSTO ALOITE
RUOSNIEMEN PYÖRÄTIET KUNTOON
Ruosniemen koululaiset ovat saamassa uuden terveen koulun niin on myös perusteltua saattaa alueen pyörätiet myös asianmukaiseen kuntoon.
Ruosniementie koko osuudelta tarvitsee uuden pinnoitteen. Pyörätie on kuoppainen sekä halkeilee ja heinä kasvaa läpi asfaltin monin kohdin. Pyörätie tulee pääväyläksi alueen koululaisille ja on vaarallinen pienille pyörille ja yleistyneille sähköpotkulaudoille ja pyörille. Moni pyöräilijä on jo siirtynyt pyöräilemään katuosuudelle.
Sama koskee ruosniemen tieltä lähtevää pohjoisväylän osuutta sekä puolet keisariviitantien pyörätietä.
Myös jääräntien pyörätie on huonossa kunnossa ja toejoen lasten koulutie uuteen kouluun.
Valtuutetun suomin oikeuksin
Jani-Petteri Pajukoski
Porissa 14.11.2022
Milka Tommila
Virtanen Rami
Mika Aho
Antero Kivelä
Markku Tanttinen
Jaakko Jäntti
Raisa Ranta"
Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen. Kaikkiaan Porissa on pyöräteitä tällä hetkellä noin 350 km. Vuonna 2019 tehtiin katuverkon kuntokartoitus, jossa tutkittiin myös jalankulku- ja pyöräteiden kunto sekä tehtiin korjausvelkalaskelma. Tutkimuksessa todettiin, että 28 % (noin 80 km) jalankulku- ja pyöräteistä kuuluu kuntoluokkaan huono tai erittäin huono. Jalankulku- ja pyöräteitä on perusparannettu vuodesta 2018 lähtien. Pohjois-Porin alueelta on kunnostettu esimerkiksi osuudet Toejoenpuistikon ja Pappilanpuistikon jalankulku- ja pyöräteistä. Perusparannuksessa väylän rakennekerrokset uusitaan kokonaan vastaamaan nykyisin käytettäviä suunnitteluohjeita. Pelkällä uudelleenpäällystyksellä voidaan perusparannusta siirtää muutamalla vuodella eteenpäin, mutta toisaalta erittäin huonokuntoisia osuuksia ei kannata uudelleenpäällystää, koska väylän kantavuus ei ole riittävä ja päällyste vaurioituu nopeasti uudelleen. Jalankulku- ja pyöräteiden perusparannuksista on laadittu pitkän tähtäimen suunnitelma vuosille 2020-2030.
Ruosniementie on pituudeltaan noin 4,2 km ja sen yhteydessä on koko matkalla jalankulku- ja pyörätie. Ruosniementiellä huonokuntoisia ja erittäin huonokuntoisia osuuksia on väleillä Kansakoulunkatu-Vanhakatu (290 m), Lepakkotie-Kotkantie (250 m), Kirjosiivenkuja-Aukeentie (230 m) sekä Koillisväylä-Liitostie (285 m). Kiireisimmäksi näistä on luokiteltu väli Lepakkotie-Kotkantie, jonka perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2024 ja rakentaminen vuodelle 2026. Muilta osin Ruosniementien jalankulku- ja pyörätie kuuluu pääosin kuntoluokkaan hyvä tai tyydyttävä.
Pohjoisväylä välillä Ruosniementie-Keisarinviitantie on noin 400 m pitkä. Ruosniementien ja Apollontien välinen osuus kuuluu kuntoluokkaan huono ja erittäin huono. Pitkän tähtäimen suunnitelmassa perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2028 ja rakentaminen vuodelle 2030, mitä voidaan yrittää aikaistaa investointisuunnitelman laatimisen yhteydessä.
Keisarinviitantie on pituudeltaan noin 890 metriä ja sen jalankulku- ja pyörätie kuuluu pääosin kuntoluokkaan erittäin huono. Siitä on uudelleenpäällystetty Pappilanpuistikon suunnasta noin 420 metriä vuonna 2021. Päällysteen kuntoa tarkkaillaan. Loppuosuuden perusparannuksen suunnittelu on alustavasti ohjelmoitu vuodelle 2025 ja rakentaminen vuodelle 2027.
Jääräntie on pituudeltaan noin 700 m. Yli puolet jalankulku- ja pyörätiestä (Pappilanpuistikon ja Tammihäräntien välinen osuus) kuuluu kuntoluokkaan erittäin huono ja loput kuntoluokkaan tyydyttävä tai huono. Investointisuunnitelmassa Pappilanpuistikon ja Tammihäräntien välisen osuuden perusparannuksen suunnittelu on ohjelmoitu vuodelle 2024 ja rakentaminen vuodelle 2025. Perusparannuksen suunnittelun yhteydessä on pohdittava myös pysäköinnin järjestäminen. Lisäksi on syytä harkita jalankulku- ja pyörätien perusparantamista sen koko pituudelta.
Muut kuin huonoksi tai erittäin huonoksi luokitellut osuudet voidaan määrärahojen puitteissa ottaa uudelleenpäällystysohjelmaan kausille 2023-25, mikäli niiden kantavuus on riittävä. Kantavuustutkimukset tehdään keväällä 2023. Laskennallisesti kevyen liikenteen väylien uudelleenpäällystys maksaa tämän hetkisen arvion mukaan noin 5,7 €/m2. Päällysteen hintoihin vaikuttavat kuitenkin monet epävarmuustekijät. Kaikkien esitettyjen osuuksien uudelleenpäällystys maksaisi tämänhetkisen tiedon mukaan hieman yli 100 000 €.
Porin kaupunki haluaa edistää ja kannustaa koululaisia liikkumaan kouluun jalan ja pyörällä. Pohjois-Porin monitoimitalon ympäristön infran suunnittelussa on panostettu erityisesti turvallisiin jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin. Pohjoisväylän, Pappilanpuistikon ja Koillistuulentien rakentamisen yhteydessä rakentuu 3 km uutta, korkeatasoista jalankulku- ja pyörätietä sekä kaksi kevyen liikenteen alikulkua, joten koululaisille tulee olemaan turvalliset kävely- ja pyöräilyreitit niin etelästä, idästä, pohjoisesta kuin lännestäkin. Myös monitoimitalon pihasuunnittelussa on panostettu erityisesti pyöräpysäköinnin järjestämiseen sekä turvallisiin kulkuyhteyksiin jalan ja pyörällä.
Ehdotus
Esittelijä
Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää antaa aloitteeseen yllä mainitun vastauksen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.