Perustelut
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Ruosniemen Linja-auto Oy:n välinen sopimus KÄYTTÖ-697951 päättyy 31.5.2023 (kouluvuoden mukaisesti). Sopimuksessa on käyttämättä yksi optiovuosi ja sopimusta voidaan jatkaa 31.5.2024 saakka. Ruosniemen Linja-auto Oy on ilmoittanut halukkuutensa käyttää option. Sopimus sisältää Merikarvia-Pori-yhteysvälin työmatka- ja opiskeluliikenteen. Sopimuksen kustannuksista vastaavat ELY-keskus sekä Porin kaupunki ja Merikarvian kunta.
Ensimmäisen optiovuoden käytöstä päätti Elinvoima- ja ympäristölautakunta kokouksessaan 24.11.2021 §234, PRIDno-2021–5217, koska liikenteen hankinnoista vastuullista uutta kauden 2021–2025 joukkoliikennejaostoa ei oltu vielä valittu.
Sopimuksen kustannukset jakautuvat seuraavasti:
- ELY-keskus 50 %
- Merikarvia 25 %
- Pori 25 %
Varsinais-Suomen ELY-keskus pyytää sopimuksen kustannuksiin osallistuvia kuntia ottamaan kantaa sopimuksen jatkamiseen ja kustannusten jakoon ostokustannusten jakosopimuksessa sovituin osuuksin 21.11.2022 mennessä.
Porin kaupunki rahoittaa käyttöoikeussopimuksen mukaista liikennöintiä noin 11 000 € (alv. 0 %) osuudella vuosittain. Käyttöoikeussopimuksella varmistetaan työmatka- ja opiskeluliikenne Merikarvian ja Porin välillä sekä tarjotaan seudullisia asiointiyhteyksiä. Markkinaehtoista joukkoliikennettä kulkee yhteysvälillä yksi vuoropari keskipäivällä, mikä toimii asiointiin muttei opiskelijoiden tai työmatkalaisten tarpeisiin. Käyttöoikeussopimuksen jatkaminen optiolla varmistaa, että yhteysvälillä säilytetään matkustajalle toimivat työmatka- ja opiskeluyhteydet.
Epävarmassa kilpailu- ja taloustilanteessa option mukainen sopimuskorvaus on hyväksyttävissä ja sen ennakoitavuus auttaa talousarviovalmistelua vuosille 2023–2024.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää hyväksyä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailuttaman käyttösopimuksen KÄYTTÖ-697951 toisen optiovuoden käyttöönoton ajalle 1.6.2023-31.5.2024 (kouluvuoden mukaan) ja sitoutua 25 % osuuteen liikenteen hankintakustannuksista. Kustannukset katetaan joukkoliikenteen kustannuspaikalta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.