Perustelut
Joukkoliikenteen linjoille 7 ja 7V esitetään palvelutarjonnan tarkistamista toteutuneen matkustuksen perusteella.
Linja 7 liikennöi reitillä Kauppatori–Vähärauma–Tiedepuisto–Ulasoori–Paaarnoori–Preiviiki–Makholma molempiin suuntiin. Linjan 7V reitti jatkuu Makholmasta Viasvedelle, Oosinselän kääntöpaikalle. Perusopetuksen koulupäivinä ajetaan linjaa 7P välillä Makholma–Preiviiki–Paarnoori–Kyläsaaren koulu–Meri-Porin yhtenäiskoulu.
Kouluvuoden aikana (suunnilleen 10.8.–31.5) Makholmasta, Preiviikistä ja Paarnoorista keskustaan tarjotaan 13 yhdensuuntaista vuoroa perusopetuksen arkipäivinä ja viisi yhdensuuntaista vuoroa muina arkipäivinä. Koulujen kesäloman aikaisina arkipäivinä on ajettu yhteensä kuusi yhdensuuntaista vuoroa. Yksittäiset vuorot sisältävät linja-auton vaihdon.
Kouluvuoden aikana liikenne Makholman ja keskustan välillä ajetaan pääosin linjana 7. Kesällä kaikki vuorot Keskustan ja Makholman välillä ajetaan linjana 7V, jotta Viasvedelle on voitu tarjota joukkoliikennettä linjojen 27 ja 27W kesätauon aikana.
Liiteaineistoon on koottu rahastuslaitedataan perustuvia nousijamäärätarkasteluja niin talvi- kuin kesäliikenteestä. Datan tarkkuus koko Porin ja Ulvilan joukkoliikenteen osalta on yli 95 prosenttia. Datan oikeellisuutta linjojen 7 ja 7V kohdalla on varmistettu tekemällä tarkastusmatkoja ja haastattelemalla linja-autonkuljettajia.
Perusopetuksen koulupäivinä linjojen 7, 7P ja 7V kaikilla vuoroilla matkustaa tyypillisesti noin 150–160 matkustajaa päivässä, eli keskimäärin yli 10 matkustajaa yhtä vuoroa kohden. Iltapäivällä linjan 7 Makholma–Kauppatori-vuorot palvelevat Tiedepuisto–keskusta-paluuliikennettä, mikä osaltaan tuo matkustajamääriin päiväkohtaista vaihtelua ja ajoittain suurempia matkustajakuormia.
Kesällä 2022 (13.6.2022–7.8.2022) linjalla 7V vuorokohtainen keskimääräinen matkustajamäärä oli 3,9 matkustajaa. Kesällä arviolta noin kolmasosa matkustajista tulee Viasvesi–Paarnoori-alueelta ja suurin osa kulkee Tiedepuisto–Vähärauma–keskusta-välillä. Viasvesi–Kauppatori-suuntaisilla vuoroilla nousijoita ennen Ulasooria oli keskimäärin 1,2–1,5 matkustajaa. Kauppatori–Viasvesi-suuntaisilla vuoroilla keskustasta kyytiin nousevien matkustajien poistumispysäkkejä ei voida selvittää rahastuslaitedatasta, mutta kertyneiden kokemusten perusteella Viasvesi–Paarnoori-alueen matkustuskäyttäytyminen ei eroa olennaisesti kulkusuuntien mukaan.
Toteutunut kustannus yhden matkustajan kuljettamisesta linjalla 7V viime kesänä oli noin 15 euroa (koko Porin ja Ulvilan linjasto keskimäärin noin 7,20 euroa). Viasveden ja Makholman pään ajaminen on kuitenkin kallein osuus linjasta 7V, sillä Tiedepuisto–Vähärauma–keskusta-välin matkustajia palvelevat myös muut linjat (esimerkiksi 3, 3W, 10U, 35, 43). Ilman Länsi-Porin vahvan kysynnän alueen läpi ajamista linjan 7V kannattavuus olisi selvästi heikompi, linjan 60 kesäliikennöinnin kaltainen.
Tarkastuskäyntien havaintojen ja kuljettajien kokemusten perusteella kouluaikojen ulkopuolella Makholmasta, Preiviikistä ja Paarnoorista joukkoliikenteen käyttäjät ovat lähes pelkästään peruskouluikäisiä koululaisia, joista muutamia käy koulua myös oman koulupiirinsä ulkopuolella keskustakouluissa. Muita asiakkaita kuin koululaisia kulkee erityisen vähän Preiviikistä ja Paarnoorista (esimerkiksi väestöpohjaan ja Viasveden matkustajamääriin suhteutettuna). Säännöllisesti ja ympärivuotisesti kulkevia työmatkustajia 8–16-rytmillä ei ole Makholmasta, Preiviikistä eikä Paarnoorista. Tiedepuiston ja Ulasoorin pysäkeiltä nousijoita Preiviikin ja Makholman suuntaan on ympäri vuoden vähän, vaikka reitti kulkee Tiedepuiston sekä Ulasoorin kautta ja aikataulu soveltuu kohtuullisesti Tiedepuistossa tai Ulasoorissa ammattikoulua käymiseen. Makholmassa, Preiviikissä ja Paarnoorissa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattaminen henkilöautoilun kustannuksella on haastavaa rajallisen väestö- ja työpaikkamäärän takia.
Muutos vain koulupäivinä ajettavaksi joukkoliikenteeksi tarkoittaa, että vuoroja ajetaan entistä johdonmukaisemmin perusopetuslain mukaiset kuljetustarpeet edellä ja yhteistyötä avoimen joukkoliikenteen ja koulujen rehtorien ja koululaisten erilliskuljetusten suunnittelun välillä syvennetään. Avoimena joukkoliikenteenä ajettavilla vuoroilla on oltava lähtökohtaisesti vähintään neljä matkustajaa. Jos vuorolla on keskimäärin vähemmän kuin neljä matkustajaa, peruskoululaisten kuljetustarpeet voidaan hoitaa kustannustehokkaasti erilliskuljetuksina esimerkiksi takseilla, jotka eivät ole avointa joukkoliikennettä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää, että linjat 7 ja 7V muutetaan ajettaviksi vain Porin perusopetuksen koulupäivinä 5.6.2023 alkaen ja jatkossa linjojen 7 ja 7V aikataulut määritetään ensisijaisesti perusopetuslain mukaisten lakisääteisten kuljetustarpeiden pohjalta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.