Valmistelija
Seppo Salonen, yksikön päällikkö, ympäristösuunnitteluyksikkö, seppo.salonen@pori.fi
Perustelut
Joukkoliikennejaosto on kokouksessaan 4.5.2021 § 35 hyväksynyt Ramboll Oy:n toteutusta varten viimeistelemät 7.6.2021 alkavan liikenteen reitit ja aikataulut, ja lähettänyt ne Porin Linjat Oy:lle toteutussuunnittelua ja kustannuslaskentaa varten.
Porin Linjat Oy on toimittanut 12.5.2021 aikataulukaaviot ja kustannuslaskentansa yksikköhinnat autopäivällä, linjatunnille ja linjakilometrille. Näiden perusteella Porin Linjat Oy on laskenut liikennöinnin vuotuisen kustannusarvion. Koska sopimuskorvaukseen vaikuttaa sekä toteutuvat ajosuoritteet että kustannusindeksivaihtelut, hankintasopimuksen arvo 6 636 020,55 € on vain arvio vuoden toteutumasta.
Porin Linjat Oy:n autopäiväyksikkökustannus on 130 €, mikä on samansuuruinen kuin mitä Ramboll Oy:n kustannuslaskennassa käytti. Autopäiviin sisältyvät linja-autokaluston pääomakustannukset ja liikenteenharjoittajalle epäsuoraan liikennöinnistä aiheutuvat kustannukset (esim. rahastuslaitteet, leasing-maksut, vakuutukset sekä muut kiinteäluontoiset kulut mm. hallinosta ja varikkotoiminnoista). Spring Advisor Oy:n vertailun mukaan keskisuurten kaupunkien kilpailutetuissa kohteissa autopäivien yksikköhinnat ovat vaihdelleet 112-189 euron välillä keskiarvon ollessa 139 €.
Porin Linjat Oy:n linjatuntiyksikkökustannus 37,50 € on hieman korkeampi kuin Ramboll Oy:n toteutuneisiin kilpailutuksiin perustuva ja kustannuslaskennassaan käyttämä 36,00 €/h. Linjatunnit sisältävät aikataulun mukaisia vuoroja sekä mahdollisia siirtoajoja, kuljettajien palkat sosiaalimenoineen sekä liikenteenhoidon edellyttämien esimiesten ja muiden tukihenkilöiden palkat. Spring Advisor Oy:n vertailun mukaan keskisuurten kaupunkien kilpailutetuissa kohteissa linjatuntien yksikköhinnat ovat vaihdelleet 25-35 euron välillä keskiarvon ollessa 28,80 €.
Porin Linjat Oy:n linjakilometriyksikkökustannus on 0,62 € isolla kalustolla ja 0,42 € midibussilla. Linjakilometrit ovat aikataulun mukaisten vuorojen kilometrit lisättynä aikataulukaavioissa esitetyillä siirtoajoilla. Kustannustekijänä linjakilometreihin katsotaan sisältyvän poltto- ja voiteluaine- sekä rengaskustannukset, korjaus- ja huoltopalkat sosiaalimenoineen sekä korjaus- ja huoltotarvikkeet. Spring Advisor Oy:n vertailun mukaan keskisuurten kaupunkien kilpailutetuissa kohteissa linjakilometrien yksikköhinnat ovat vaihdelleet 0,55-0,91 euron välillä keskiarvon ollessa 0,66 €.
Hankintasopimuksen arvo ei ylitä vuodeksi 2021 joukkoliikenne -kustannuspaikalle myönnettyjä määrärahoja, mikäli valtiolta saadaan talousarviossa huomioitu avustus n. 800 000 €. Ramboll Oy:n kustannusarvioon verrattuna ja joukkoliikennejaoston päättämään kustannuskattoon 6,4 M€ nähden ylitys aiheuttaa haasteita seuraavien vuosien taloussuunnittelulle. Sopimuksessa on mahdollisuus 10% vuotuiseen liikenteen karsintaan tai lisäykseen vuosittain, kokonaisuudessaan 20% muutokseen koko sopimuskauden (8+2 vuotta) aikana.
Hankintasopimuksen kesto on kahdeksan vuotta ajalla 7.6.2021-3.6.2029, ellei sopimusta sopimusehdoissa esitetyllä tavalla irtisanota päättyväksi aikaisemmin. Sopimuskautta voidaan yhdessä sopien jatkaa enintään kahdella (2) vuodella (optio) ajaksi 4.6.2029-1.6.2031. Joukkoliikennejaoston on päätettävä optiovuosien käytöstä 30.11.2028 mennessä.
Hankintasopimus on sidoksissa joukkoliikennejaoston 4.5.2021 § 34 päättämään sopimukseen lippu- ja maksujärjestelmästä, myyntikanavista ja neuvonta- ja tiedotuspalveluista Porin tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen hankkimassa avoimessa joukkoliikenteessä 7.6.2021 alkaen. Sopimuksessa on viittauksia hankintasopimukseen ja toisinpäin, eikä hankintasopimus ole kaikilta osin toimiva ilman erillistä lippuihin ja lipputuloihin liittyvää sopimusta. Koska § 34 päätetty sopimus on tehty kaksivuotiseksi ajalle 7.6.2021-4.6.2023 + kahden vuoden optio, on hankintasopimuksen sisältöä tarkistettava vähintään lipputulojen ja maksumenettelyjen osalta samanaikaisesti syksyllä 2022, kun jaosto päättää, otetaanko optio käyttöön sellaisenaan, vai toteutetaanko lippu- ja maksujärjestelmää, myyntikanavia ja neuvonta- ja tiedotuspalveluja toisin kuin kaksivuotisessa sopimuksessa on sovittu.
Tilaaja antaa liikenteenharjoittajalle liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) mukaisen yksinoikeuden harjoittaa julkista henkilöliikennettä sopimuksen tarkoittamalla reitillä sillä rajoituksella, että tilaaja voi kieltää vain sellaisen kilpailevan toiminnan, joka aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa yksinoikeudella suojatulle liikenteelle.
Hankintasopimus perustuu Porin kaupunginhallituksen päätökseen 12.10.2020 § 543, jonka mukaan avoin joukkoliikenne hankitaan kaupungin sidosyksiköltä kyseisen päätöksen mukaisesti. Porin Linjat Oy:n asemasta Porin kaupungin sidosyksikkönä on linjattu Porin kaupunginvaltuuston 22.3.2021 § 49 hyväksymässä Porin kaupungin omistajapoliittisessa linjauksessa.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää hyväksyä avoimen joukkoliikenteen hankintasopimuksen sidosyksikkö Porin Linjat Oy:n kanssa ajalle 7.6.2021 - 3.6.2029 ja jatkuvaksi erillisellä päätöksellä enintään kahdella (2) vuodella (optio) ajaksi 4.6.2029–1.6.2031. Joukkoliikennejaosto valtuuttaa toimialajohtaja Lauri Kilkun tekemään teknisiä muutoksia sopimukseen ja allekirjoittamaan sopimuksen.
Joukkoliikennejaosto päättää myöntää liikenteenharjoittajalle liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) mukaisen yksinoikeuden harjoittaa julkista henkilöliikennettä sopimuksen tarkoittamalla reitillä sillä rajoituksella, että joukkoliikennejaosto voi kieltää vain sellaisen kilpailevan toiminnan, joka aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa yksinoikeudella suojatulle liikenteelle.
Hankintasopimuksen sisältöjä, ensisijaisesti maksumenettelyjä, arvioidaan uudelleen syksyllä 2022 samanaikaisesti, kun tehdään päätös joukkoliikennejaoston 4.5.2021 § 34 hyväksymään lippu- ja maksujärjestelmäsopimukseen liittyvästä option mahdollisesta käyttöönotosta .
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.