Kaupunginvaltuusto, kokous 23.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Pori-Helsinki-reittilentoliikenteen aiheuttamat päästöt kompensoitava täysimääräisesti, valtuustoaloite, useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Laura Pullinen

PRIDno-2022-5132

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja valtuutettu Laura Pullinen jättivät valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"VALTUUSTOALOITE: Pori–Helsinki-reittilentoliikenteen aiheuttamat päästöt kompensoitava täysimääräisesti

Pori on sitoutunut tavoitteeseen olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja sekä HINKU-ohjelman tavoitteisiin. Lentäminen on näiden tavoitteiden saavuttamisen kannalta kaikkein haitallisin liikennemuoto.

Näin ollen kaupungin on kannettava vastuunsa Pori–Helsinki-reittilentoliikenteen päästöjen kompensoinnista täysimääräisesti. Kompensoinnin mahdollisuudet ovat monipuoliset, kuten panostaminen uusiutuvaan energiaan, metsitysprojektien rahoittaminen ja päästöoikeuksien poisostaminen.

Kompensaatiokeinojen tulee olla sellaisia, jotka aidosti vähentävät CO2-päästöjä. Keinojen tulee myös olla aidosti uusia toimenpiteitä, joita ei voi luokitella jo muutenkin kaupungissa tapahtuvaksi hiilineutraalisuuteen pyrkiväksi ilmastotyöksi.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen suomin oikeuksin esitämme, että Porin kaupunki ryhtyy seuraaviin toimenpiteisiin kaupungin tukeman lentoliikenteen ilmastopäästöjen kompensoinniksi:

  • Porin kaupunki selvittää ja tekee näkyväksi Pori-Helsinki-reittilentoliikenteen vuosittaiset päästöt
  • Porin kaupunki selvittää toimivimmat tavat lentoliikenteen aiheuttamien päästöjen kompensoinniksi
  • Päästökompensointi huomioidaan kaupungin talousarviossa ja -suunnitelmassa vuosille 2023 ja 2024

 

Porissa 19.9.2022

Laura Pullinen, Porin vihreä valtuustoryhmä

Raisa Ranta, Vasemmistoliiton Porin valtuustoryhmä

Antero Kivelä

Mika Aho

Emmastiina Hesso

Milka Tommila

Jani-Petteri Pajukoski

Timo Aro

Hanna Sinisalmi

Sanna Grönmark

Reetta Vähätalo-Amhdak

Kaarina Ranne

Mika Tuhkanen

Jaakko Jäntti"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

Seppo Salonen, yksikön päällikkö, suunnittelu- ja kehittämisyksikkö, seppo.salonen@pori.fi

Perustelut

Useat valtuutetut,​ ensimmäisenä allekirjoittajana valtuutettu Laura Pullinen ovat jättäneet kaupunginvaltuuston 19.9.2022 kokouksessa valtuustoaloitteen Pori–Helsinki-​reittilentoliikenteen aiheuttamien päästöjen kompensoimiseksi täysimääräisesti. Kaupunginhallitus on päättänyt pyytää 26.9.2022 kokouksessaan aloitteesta pyytää aloitteesta elinvoima-​ja ympäristölautakunnan lausunnon 31.12.2022 mennessä.

Asian esittely ja aiempi käsittely ovat luettavissa historiatiedoista.

Ehdotus

Esittelijä

Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen seuraavanlaisen lausunnon kaupunginhallitukselle:

Hinku-verkosto on vuonna 2008 perustettu ilmastonmuutoksen hillinnän edelläkävijöiden verkosto, joka kokoaa yhteen kunnianhimoisiin päästövähennyksiin sitoutuneet kunnat, ilmastoystävällisiä tuotteita ja palveluita tarjoavat yritykset sekä energia- ja ilmastoalan asiantuntijat. Porin kaupunki liittyi verkostoon vuonna 2016 ja sitoutui samalla Hinku -tavoitteisiin, joiden mukaan vuoteen 2030 mennessä kaupungin päästöjä vähennetään vähintään 80% lähtövuoden 2007 tasosta. Kaupunginvaltuusto 11.4.2022 hyväksymässä Pori 2030-strategiassa kaupunki on lisännyt kunnianhimon astetta asettamalla tavoitteeksi hiilineutraalin Porin vuonna 2030. Pori on edennyt tavoitteiden saavuttamisessa hyvin, sillä tällä hetkellä päästövähenemä on yli 50 % vuoteen 2007 verrattuna. Lisää työtä kuitenkin tarvitaan.

Suomen ympäristökeskus koordinoi kansallista Hinku-verkostoa ja suorittaa vuosittain laskelmat kunnille päästöjen kehittymisestä. Hinku-laskentasääntöjen mukaan kunnan päästöihin ei lasketa

  • päästökauppaan kuuluvien teollisuuslaitosten polttoaineiden käyttöä
  • teollisuuden sähkönkulutusta
  • teollisuuden jätteiden käsittelyn päästöjä
  • kuorma-, paketti- ja linja-autojen läpiajoliikennettä.
  • lentoliikenteen, ulkomaan laivaliikenteen, jäänmurtajien ja teollisuusprosessien päästöjä
  • maankäyttö, maankäytön muutos ja metsätalous (LULUCF) -sektoria

Alueella tuotetusta tuulivoimasta lasketaan kunnalle päästöhyvityksiä vuosittaisen sähkön päästökertoimen mukaisesti. Vuonna 2021 hyvitys oli Porin osalta 25 400 CO²/kg. Vaikka lentoliikenne aiheuttaa päästöjä, sitä ei lasketa kaupungin Hinku-päästöiksi. Lentokenttien käyttäjät kun tulevat paljon myös muualta kuin Porin kaupungista, jossa kenttä sijaitsee. Lentoliikenteen päästöt näkyvät vain kansallisella tasolla. Lentoliikenteen päästöt eivät siis estä Porin Hinku- ja kaupunkistrategiatavoitteisiin pääsyä.

Valtuustoaloitteessa on esitetty että Porin kaupunki selvittää ja tekee näkyväksi Pori-Helsinki-reittilentoliikenteen vuosittaiset päästöt. Päästöt voidaan laskea ICAO Carbon Emissions Calculator -laskentaohjelmalla. Mikäli edestakaisia lentoja on arkipäivinä kolme, on lentosuoritteita vuodessa maksimissaan 1600. ICAO -laskurin mukaan yhdensuuntaisen Pori-Helsinki -lennon polttoaineen kulutus on 354,8 kg. Kerosiinin hiilidioksidipäästöjen ominaispäästökerroin on 3,150 kg CO²/kg. Päästöjä syntyy näin ollen yhdellä matkalla 1117,62 kg CO²-e. Koko vuoden aikana Porin reittilentoliikenteen päästöt ovat edellisen perusteella 1788 t CO²-e. Vertailuna voidaan mainita, että Porin öljylämmitteisten kiinteistöjen päästöt ovat 29 000 tCO2-e eli lentopäästöjen osuus on n. 6 % öljylämmitteisten kiinteistöjen osuuteen verrattuna. Kaikkiaan Porin hiilidioksidipäästöt vuonna 2021 olivat 335 500 t CO²-e

Suomen ympäristökeskus on selvittänyt Sitran toimeksiannosta lentomatkustamisen päästöjä ja keinoja päästöjen vähentämiseksi. Selvitykseen on koottu yhteen tietoa lentoalan ilmastovaikutuksista ja niihin liittyvistä tekijöistä. Selvityksen perusteella lentoalan tekninen kehitys ja nykyiset kompensaatiomekanismit eivät ole riittäviä keinoja päästöjen vähentämiseksi. Päästöjä on vähennetty kehittämällä moottori- ja alusteknologiaa sekä lennonohjausta. Muutoksia tarvitaan kuitenkin myös kansainväliseen ja kansalliseen tukipolitiikkaan sekä verotukseen. Vähäpäästöisiä vaihtoehtoisia polttoaineita pitäisi saada käyttöön nykyistä ripeämmin, luoda riittävän tiukat kriteerit päästökompensaatioille ja vähentää lentämisen tarvetta kehittämällä työn, vuorovaikutuksen ja vapaa-ajan toimintatapoja.

Lentoalan hiilineutraalius on teoriassa mahdollista toteuttaa erilaisin päästövähennyshankkein ja ostamalla päästöoikeuksia eli kompensaatioita muilta sektoreilta. Kompensaatioiden käytössä hyödynnetään muiden sektoreiden päästövähennyksiä. On kuitenkin epäselvää, kuinka luotettavia ja riittäviä kompensaatiot ovat ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Esimerkiksi kompensaatiot puita istuttamalla ovat aidosti kompensoivia vain silloin kun puita istutetaan alueille, jossa istutustoimintaa ei muuten tapahtuisi, joten normaalia talousmetsien istutustoimintaa ei voida laskea kompensaatioksi. Metsien puuistutuksien kompensoinnin lähtökohta on, että yksi puukuutio sitoo yhden tonnin hiilidioksidia. Viimeisimmän valtakunnan metsien inventoinnin mukaan metsien kasvu Satakunnassa on keskimäärin 6,2 m3/ha. Tämän perusteella uutta metsitettävää maapohjaa tarvittaisiiin lähes 200 ha, mikäli lentoliikenteen päästöt haluttaisiin kompensoida. Tämä olisi vaikea toteuttaa, koska esimerkiksi vanhoja, käytöstä poistettuja ja metsittämiseen sopivia turvesoita ei Porin kaupungin alueelta mainittavasti löydy.

Varteenotettavana vaihtoehtona lentoliikenteen päästöjen vähennysvaihtoehdoksi on noussut sähkölentokoneiden käyttö. Ruotsalainen Heart Aerospace -yhtiö aikoo viuonna 2028 tuoda markkinoille 30-paikkaisen hybridilentokoneen, joka toimii osin sähköllä, osin uusiutuvalla kerosiinilla. Koneesta on merkittävien lentoyhtiöiden toimesta jo tehty tilauksia, optioita ja aiesopimuksia koskien satoja koneita. Pelkällä sähköllä toimintamatka on 200 km, joten päästövähennys esimerkiksi Helsinki-Pori - välillä olisi merkittävä, lisäksi kustannussäästöt olisivat todennäköisesti myös merkittävät.  Esimerkikisi Norja on ottanut tavoitteeksi että kaikki sisäiset lyhyen matkan lennot toteutettaisiin sähkölentokoneilla viimeistään 2040-luvulla. Pohjoismaissa eri tahot kehittävät yhteistyössä paikallisiin tarpeisiin soveltuvia sähköisen lentoliikenteen ratkaisuja, tähän liittyen Suomesta sekä Finnair että Finavia ovat mukana pohjoismaisessa NEA-verkostossa. Edellä mainitusta ilmenee, että sähkölentokoneet eivät ole aivan lähitulevaisuuden ratkaisu, mutta 2030-luvulla Porin kannalta täysin realistinen mahdollisuus Pori - Helsinki -liikenteessä.

Lautakunnan näkemyksen mukaan lentoliikenteen päästöjä kompensoidaan parhaiten ilman erillisiä kompensaatioprojekteja kaupungin pitkäjänteisellä ilmastotyöllä, jonka avulla kaupungin päästöt minimoidaan Hinku-tavoitteiden mukaisesti, tai jopa Porin kaupunkistrategian mukaisesti nollataan. Porin kaupunki on muun muassa rakentamassa vahvasti ilmastokytkeistä kiertotalouden tiekerttaa Circwaste-hankkeen avulla, minkä lisäksi kaupunki on ilmoittautunut (KH 13.6.2022/§ 427) mukaan ympäristö- ja työ- ja elinkeinoministeriön johtamaan vähähiilisten kiertotalousopimusten (green deal) valmistelutyöhön.  Edellä mainittu toiminta tulee antaman hyvän pohjan Porin kaupungin tehostuvalle ilmastotyölle, jonka tavoitteena on tehdä Porista hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Lentoliikenteen osalta tulee kompensaatioiden sijaan jatkossa keskittyä siihen, että tarvittavat tulevat liikenneratkaisut tulevat perustumaan uusimpaan ja nykyistä vähäpäästöisempään sähkölentokone- ja polttoainetekniikkaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Johanna Jokelainen, hallintopäällikkö, johanna.jokelainen@pori.fi

Perustelut

Useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja Laura Pullinen jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 19.9.2022 § 143 Pori-Helsinki-reittilentoliikenteen aiheuttamat päästöt kompensoitava täysimääräisesti -valtuustoaloitteen. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 26.9.2022 § 554 pyytää aloitteesta elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunnon.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto 14.12.2022 § 229) ovat historiatiedoissa.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, vt. rahoitusjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan välittömästi kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Perustelut

Useat valtuutetut, ensimmäinen allekirjoittaja Laura Pullinen jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 19.9.2022 § 143 Pori-Helsinki-reittilentoliikenteen aiheuttamat päästöt kompensoitava täysimääräisesti -valtuustoaloitteen. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 26.9.2022 § 554 pyytää aloitteesta elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunnon.

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 16.1.2023 § 24.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto 14.12.2022 § 229) ovat historiatiedoissa.

Ehdotus

Kaupunginhallituksen päätösehdotus:

Kaupunginvaltuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.