Perustelut
Taustaa:
Valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia 2022-2026 nostaa esiin kaupunkinopeuksien merkityksen liikenneturvallisuuteen. Kymmenissä tutkimuksissa on pystytty osoittamaan, että ajonopeus vaikuttaa suoraan onnettomuuksien määrään sekä loukkaantumisriskiin.
Liikenneturva kannustaa kuntia ottamaan 30 km/h nopeusrajoituksia käyttöön erityisesti sellaisilla alueilla, joilla kuljetaan runsaasti jalan ja pyöräillen. Alemmat ajonopeudet tuovat jalankulkijoille ja pyöräilijöille selkeää helpotusta katujen ja ajoväylien ylitykseen. Nopeusrajoitus vaikuttaa myös siihen, koetaanko liikenne turvalliseksi. Ajonopeuksien rauhoittaminen on siis tehokas turvallisuustoimi.
Porin liikenneturvallisuustilanne on kehittynyt viiden viime vuoden (2018-2022) aikana selkeästi parempaan suuntaan. Vuoteen 2018 verrattuna kokonaisonnettomuusmäärä puolittui vuoteen 2022 mennessä. Edelleen kuitenkin valtakunnalliseen tasoon sekä vertailukaupunkeihin (Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu, Vaasa) nähden Porissa tapahtuu suhteessa huomattavasti enemmän liikenneonnettomuuksia. Eniten onnettomuuksia on viime vuosina tapahtunut Paanakedonkadun – Hallituskadun liikenneympyrässä, Hallituskadun – Antinkadun liittymässä sekä Valtakadun – Yrjönkadun liittymässä.
Liikenneonnettomuuksista koituu yhteiskunnalle merkittäviä taloudellisia menetyksiä muun muassa palkka- ja sosiaalikulujen menetyksen, sosiaali- ja terveydenhuollon menojen sekä liikenneympäristölle aiheutuneiden vahinkojen ja muiden vastaavien suorien kulujen muodossa. Porin alueella tapahtuneet liikenneonnettomuudet maksoivat vuonna 2022 yhteensä noin 26,9 miljoonaa euroa, josta Porin kaupungille kohdistuvien kustannusten osuus oli noin 5,3 miljoonaa euroa.
Porin kaupunginvaltuuston 5.5.2010 hyväksymän Porin liikenneturvallisuussuunnitelman mukaan Porin pitkäaikainen liikenneturvallisuusvisio on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Porin kaupunginhallituksen 26.6.2023 hyväksymässä Keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa on puolestaan linjauksena, että keskustaan saavutaan sujuvasti, mutta keskustassa liikutaan hitaasti.
Suunnitelma:
Infrajohtaminen on laatinut suunnitelman nopeusrajoituksen alentamisesta Porin keskustan alueella. Pääasiassa suunnitelma sisältää nopeusrajoituksen alentamista 40 km/h:stä 30 km/h:iin. Lisäksi suunnitelmassa on esitetty Paanakedonkadulla nopeusrajoituksen alentamista 40 km/h:iin (nykyisin 50 km/h). Suunnitelman myötä muodostetaan yhtenäinen 30 km/h nopeusrajoitusalue Puuvillan ympäristön ja keskustan alueelle lukuun ottamatta keskustan läpiajoväyliksi tarkoitettuja Itsenäisyydenkatua ja Vähälinnankatua. Suunnitelma on tämän päätöksen liitteenä.
30 km/h nopeusrajoitusalueen toteuttaminen noudattaa sekä Porin liikenneturvallisuussuunnitelmassa että Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa tehtyjä linjauksia. Lisäksi nopeusrajoitusmuutos vastaa myös Itätullin kaupunginosayhdistyksen aloitteeseen nopeusrajoituksen alentamisesta Itätullin kaupunginosassa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan suunnitelman.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti äänestyksen jälkeen hyväksyä päätösehdotuksen ääni 9-4.
Kokouskäsittely
Puheenjohtaja Mikael Ropo ehdotti Mikko Pakkaselan kannattamana, että nopeusrajoitukset pidettäisiin ennallaan.
Keskustelun kuluessa Raija Koskiranta ehdotti Minna Haaviston kannattamana, että asia palautetaan.
Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty kaksi päätösehdotuksesta/pohjaehdotuksesta poikkeavaa ehdotusta, joten on äänestettävä.
Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ensin äänestetään Raija Koskirannan ehdottamasta palautusehdotuksesta vastaan asian käsittelyn jatkaminen. Mikäli asian käsittelyä jatketaan, äänestetään tämän jälkeen puheenjohtaja Mikael Ropon ehdotuksesta pohjaehdotusta vastaan. Eli ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista painavat JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattavat Raija Koskirannan palautusehdotusta painavat EI -näppäintä.
Suoritetussa äänestyksessä asian käsittelyn jatkamista kannattivat Saana Hannula, Markku Tanttinen, Jarno Joensuu, Anne Jakonen, Mikael Ropo, Sami Viitasaari, Christa Lahto, Jari Haapaniemi, Viliina Välimäki, Mikko Pakkasela. Palautusehdotusta kannattivat Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Antti Lehtonen. Asia käsittelyä jatkettiin äänin 10 - 3.
Tämän jälkeen äänestettiin puheenjohtaja Mikael Ropon muutosehdotuksesta pohjaehdotusta vastaan. Pohjaehdotusta kannattavat painavat JAA-näppäintä ja Mikael Ropon muutosehdotusta kannattavat painavat EI-näppäintä.
Suoritetussa äänestyksessä pohjaehdotusta kannattivat Jarno Joensuu, Saana Hannula, Christa Lahto, Sami Viitasaari, Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Anne Jakonen, Markku Tanttinen, Jari Haapaniemi. Puheenjohtaja Mikael Ropon muutosehdotusta kannattivat Viliina Välimäki, Mikael Ropo, Antti Lehtonen, Mikko Pakkasela. Tekninen lautakunta päätti äänin 9-4 hyväksyä pohjaehdotuksen.