Tekninen lautakunta, kokous 6.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Porin keskusta-alueen nopeusrajoituksien alentaminen

PRIDno-2023-3598

Valmistelija

  • Eija Riihimäki, Liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi

Perustelut

Taustaa:

Valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia 2022-2026 nostaa esiin kaupunkinopeuksien merkityksen liikenneturvallisuuteen. Kymmenissä tutkimuksissa on pystytty osoittamaan, että ajonopeus vaikuttaa suoraan onnettomuuksien määrään sekä loukkaantumisriskiin.

Liikenneturva kannustaa kuntia ottamaan 30 km/h nopeusrajoituksia käyttöön erityisesti sellaisilla alueilla, joilla kuljetaan runsaasti jalan ja pyöräillen. Alemmat ajonopeudet tuovat jalankulkijoille ja pyöräilijöille selkeää helpotusta katujen ja ajoväylien ylitykseen. Nopeusrajoitus vaikuttaa myös siihen, koetaanko liikenne turvalliseksi. Ajonopeuksien rauhoittaminen on siis tehokas turvallisuustoimi.

Porin liikenneturvallisuustilanne on kehittynyt viiden viime vuoden (2018-2022) aikana selkeästi parempaan suuntaan. Vuoteen 2018 verrattuna kokonaisonnettomuusmäärä puolittui vuoteen 2022 mennessä. Edelleen kuitenkin valtakunnalliseen tasoon sekä vertailukaupunkeihin (Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu, Vaasa) nähden Porissa tapahtuu suhteessa huomattavasti enemmän liikenneonnettomuuksia. Eniten onnettomuuksia on viime vuosina tapahtunut Paanakedonkadun – Hallituskadun liikenneympyrässä, Hallituskadun – Antinkadun liittymässä sekä Valtakadun – Yrjönkadun liittymässä.

Liikenneonnettomuuksista koituu yhteiskunnalle merkittäviä taloudellisia menetyksiä muun muassa palkka- ja sosiaalikulujen menetyksen, sosiaali- ja terveydenhuollon menojen sekä liikenneympäristölle aiheutuneiden vahinkojen ja muiden vastaavien suorien kulujen muodossa. Porin alueella tapahtuneet liikenneonnettomuudet maksoivat vuonna 2022 yhteensä noin 26,9 miljoonaa euroa, josta Porin kaupungille kohdistuvien kustannusten osuus oli noin 5,3 miljoonaa euroa.

Porin kaupunginvaltuuston 5.5.2010 hyväksymän Porin liikenneturvallisuussuunnitelman mukaan Porin pitkäaikainen liikenneturvallisuusvisio on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Porin kaupunginhallituksen 26.6.2023 hyväksymässä Keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa on puolestaan linjauksena, että keskustaan saavutaan sujuvasti, mutta keskustassa liikutaan hitaasti.

Suunnitelma:

Infrajohtaminen on laatinut suunnitelman nopeusrajoituksen alentamisesta Porin keskustan alueella. Pääasiassa suunnitelma sisältää nopeusrajoituksen alentamista 40 km/h:stä 30 km/h:iin. Lisäksi suunnitelmassa on esitetty Paanakedonkadulla nopeusrajoituksen alentamista 40 km/h:iin (nykyisin 50 km/h). Suunnitelman myötä muodostetaan yhtenäinen 30 km/h nopeusrajoitusalue Puuvillan ympäristön ja keskustan alueelle lukuun ottamatta keskustan läpiajoväyliksi tarkoitettuja Itsenäisyydenkatua ja Vähälinnankatua. Suunnitelma on tämän päätöksen liitteenä.

30 km/h nopeusrajoitusalueen toteuttaminen noudattaa sekä Porin liikenneturvallisuussuunnitelmassa että Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelmassa tehtyjä linjauksia. Lisäksi nopeusrajoitusmuutos vastaa myös Itätullin kaupunginosayhdistyksen aloitteeseen nopeusrajoituksen alentamisesta Itätullin kaupunginosassa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan suunnitelman.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti äänestyksen jälkeen hyväksyä päätösehdotuksen ääni 9-4.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja Mikael Ropo ehdotti Mikko Pakkaselan kannattamana, että nopeusrajoitukset pidettäisiin ennallaan.

Keskustelun kuluessa Raija Koskiranta ehdotti Minna Haaviston kannattamana, että asia palautetaan.

Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty kaksi päätösehdotuksesta/pohjaehdotuksesta poikkeavaa ehdotusta, joten on äänestettävä.

Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ensin äänestetään Raija Koskirannan ehdottamasta palautusehdotuksesta vastaan asian käsittelyn jatkaminen.  Mikäli asian käsittelyä jatketaan, äänestetään tämän jälkeen puheenjohtaja Mikael Ropon ehdotuksesta pohjaehdotusta vastaan.  Eli ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista painavat  JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattavat Raija Koskirannan palautusehdotusta painavat EI -näppäintä.

Suoritetussa äänestyksessä asian käsittelyn jatkamista kannattivat Saana Hannula, Markku Tanttinen, Jarno Joensuu, Anne Jakonen, Mikael Ropo, Sami Viitasaari, Christa Lahto, Jari Haapaniemi, Viliina Välimäki, Mikko Pakkasela. Palautusehdotusta kannattivat Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Antti Lehtonen. Asia käsittelyä jatkettiin äänin 10 - 3.

Tämän jälkeen äänestettiin puheenjohtaja Mikael Ropon muutosehdotuksesta pohjaehdotusta vastaan. Pohjaehdotusta kannattavat painavat JAA-näppäintä ja Mikael Ropon muutosehdotusta kannattavat painavat EI-näppäintä.

Suoritetussa äänestyksessä pohjaehdotusta kannattivat Jarno Joensuu, Saana Hannula, Christa Lahto, Sami Viitasaari, Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Anne Jakonen, Markku Tanttinen, Jari Haapaniemi. Puheenjohtaja Mikael Ropon muutosehdotusta kannattivat Viliina Välimäki, Mikael Ropo, Antti Lehtonen, Mikko Pakkasela. Tekninen lautakunta päätti äänin 9-4 hyväksyä pohjaehdotuksen. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Saana Hannula, Markku Tanttinen, Jarno Joensuu, Anne Jakonen, Mikael Ropo, Sami Viitasaari, Christa Lahto, Jari Haapaniemi, Viliina Välimäki, Mikko Pakkasela

  • Ei 3 kpl 23%

    Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Antti Lehtonen

  • Kyllä 9 kpl 69%

    Jarno Joensuu, Saana Hannula, Christa Lahto, Sami Viitasaari, Minna Haavisto, Raija Koskiranta, Anne Jakonen, Markku Tanttinen, Jari Haapaniemi

  • Ei 4 kpl 31%

    Viliina Välimäki, Mikael Ropo, Antti Lehtonen, Mikko Pakkasela

Tiedoksi

Liikenneinsinööri sekä erillinen täytäntöönpano-ohje

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Porin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Kirjaamon yhteystiedot:
Postiosoite:                PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:              Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
Sähköpostiosoite:      kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:            (02) 634 9417
Puhelinnumero:         (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai                 10 - 16
tiistai-torstai                8 - 16
perjantai                     8 - 15


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:
•    päätös, johon haetaan oikaisua
•    miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
•    millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. 

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta.

Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen oikaisuvaatimusohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.