Tekninen lautakunta, kokous 6.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Hankintaoikaisuvaatimus, toimialajohtajan päätös § 37, 19.12.2023, Porin Etelärannan vuokravenelaiturien hankinta PRIDno-2023-3895

PRIDno-2023-3895

Valmistelija

  • Sanna Välimäki, investointipäällikkö, sanna.valimaki@pori.fi
  • Outi Karinharju, hankintapäällikkö, outi.karinharju@pori.fi

Perustelut

Oikaisuvaatimus koskien 19.12.2023 tehtyä hankintapäätöstä PRIDno-2023-3895 Porin Etelärannan vuokravenelaiturien hankinta

Porin kaupungin kirjaamoon on saapunut Katera Steel Oy:n 4.1.2024 päivätty hankintaoikaisuvaatimus teknisen toimialan toimialajohtajan viranhaltijapäätökseen § 37/ 19.12.2023 Etelärannan vuokravenelaiturien hankintaa koskevassa asiassa.

Katera Steel Oy vaatii, että hankintayksikkö kumoaa hankintapäätöksen kokonaisuudessaan.

Katera Steel Oy ilmoittaa, että se on 4.1.2024 saattanut asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi. Vaatimukset perusteineen vastaavat Porin kaupungille toimitetun oikaisuvaatimuksen sisältöä.

Hankinnan taustaa

Hankintapäätös koski Jokikeskuksessa Porin Etelärannassa olevien kolmen vuokravenelaiturin uusimista osana Jokikeskus-hanketta. Tavoitteena oli asentaa uudet laiturit paikoilleen keväällä 2024 veneilykauden alkaessa. Hankinta toteutettiin ST-urakkana hankintasuunnitelman mukaisesti. Laiturit tuli toimittaa tilaajalle veteen nostettuna tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyllä tavalla.

Hankintaa valmisteltiin Porin kaupungin teknisen toimialan infrayksikössä ja valmisteluun osallistui lisäksi ulkopuolisena asiantuntijana rakennuttajakonsultti.

Hankinta oli kansallisen kynnysarvon ylittävä. Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä ja tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu.fi/Pori –portaalin kautta Hilmassa 7.11.2023. Tarjousaika päättyi 7.12.2023 klo 12.00. Tarjouskilpailun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Osatarjouksia ei sallittu.

Määräaikaan mennessä tarjouksen antoivat: Katera Steel Oy ja Reittitiimi Oy.

Kelpoisuusvertailun perusteella todettiin, että Reittitiimi Oy:n tarjous täytti kelpoisuusvaatimukset. Katera Steel Oy:n tarjous hylättiin tarjouspyyntöä vastaamattomana seuraavin perustein: Tarjoajalla ei ollut tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa edellytettyä Rakentamisen Laatu RALA ry:n arviointilautakunnan vahvistamaa toimialapätevyyttä ja soveltuvaa sertifikaattia vaatimusryhmästä 25.1: Vesiväylien, satamien ja patojen pääurakointi (sisältäen suunnittelun) eikä riittäviä soveltuvia referenssikohteita, joilla sertifikaatin vaatimukset täyttyisivät.

Katera Steel Oy:n perustelut oikaisuvaatimukselle:

Katera Steel Oy:n näkemyksen mukaan hankintayksikkö on (i) arvioinut virheellisesti Katera Steel Oy:n esittämien referenssikohteiden soveltuvuutta sekä (ii) virheellisesti hankintapäätöksen perusteluissa esittänyt, ettei Katera Steel Oy:llä olisi vaadittua ISO9001 sertifikaattia. Lisäksi (iii) kilpailutuksen voittaneen Reittitiimi Oy:n alihankkijana toimii Botnia-Korro Oy, jolla ei ole RALA-sertifikaattia. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan ”Tilaaja edellyttää aliurakoitsijoiden laadunottokyvyn varmistamiseksi seuraavaa: a) Omassa työnjohdossaan toimivalla aliurakoitsijalla tulee olla työhön soveltuva RALA-sertifikaatti.” (Urakkaohjelma, kohta 11.1.5)

Oikaisuvaatimuksessa on myös tuotu esille, että referenssivaatimus on hankinnan kohde huomioiden suhteellisuusperiaatteen vastainen.      

Reittitiimi Oy:n kuuleminen ja lausunto:

Hankintapalvelut on kuullut hankintapäätöksessä toimittajaksi valittua Reittitiimi Oy:tä.

Reittitiimi Oy on vastineessaan lausunut seuraavaa

(i)               Yksikään Katera Oy:n esittämästä referenssikohteesta ei täytä tarjouspyynnössä edellytettyä noin 0,2M€:n kustannusrajaa (=RALAn hyväksymän pääurakan arvo). Eikä niistä selviä, onko kyseessä pääurakka, vai pelkkä laiturin / kelluvan rakenteen toimitus.

(ii)              Kateran väite on virheellinen. Yhdestäkään referenssikohteesta ei selviä, että se täyttäisi pääurakoitsijana toteutetuille referensseille asetetut vaatimukset tai ylittäisi em. kustannusrajan.

(iii)            Botnia-Korrolla ja Kateralla ei kummallakaan ole RALA-sertifikaattia. Urakkaohjelmassa oleva vaatimus, jota ei ole mainittu hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä ei voi olla kilpailusta poissulkemisen peruste. (Urakkaohjelmassa ja muissa asiakirjoissa on lukuisia muitakin määräyksiä, jotka pannaan täytäntöön urakan aikana.) Tarjouspyynnön mukaan ”Teräsrakenteet valmistavalla konepajalla tulee olla voimassa oleva, hitsattujen teräskokoonpanojen CE-merkintään oikeuttava sertifikaatti Rakenteelliset hitsatut kokoonpanot ja tuotejärjestelmät SFS-EN 1090 toteutusluokassa EXC1, EXC2 ja EXC3.” Näin ollen urakkaohjelmassa oleva vaatimus RALA-sertifikaatista tai sen mahdollisesta korvaavasta menettelystä on tilaajan ja valitun urakoitsijan neuvoteltava urakan aikana.

Reittitiimi Oy pitää tarjouspyynnössä esitettyjä laatuvaatimuksia asiallisina ja perusteltuina.   

Hankintapalvelujen vastine:

Hankintayksikön tulee aina ennen tarjouksen valintaa tarkistaa, että tarjous on tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Lisäksi tulee tarkistaa, ettei tarjoajaa rasita mikään poissulkemisperuste ja että tarjoaja täyttää kaikki hankintayksikön asettamat muut soveltuvuus-/kelpoisuusvaatimukset. Jatkoon ja tarjousten vertailuun valitaan vain sellaiset tarjoajat, jotka täyttävät asetetut ehdot ja vaatimukset.

Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa siihen, mitä tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut.

(i)               Tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa edellytettiin, että ”tarjoavan yrityksen tulee esittää referenssit vähintään 3 vastaavantyyppisestä laituritoimituksesta viimeisen 5 vuoden aikana tämän urakan tarjouspyynnön julkaisupäivästä laskettuna. Referensseihin tulee luetteloida ainoastaan vaatimukset täyttävät kohteet. Referensseistä tulee ilmetä kohteittain seuraavat asiat: 1. Urakan kohde (kuvaus kohteesta) 2. Tilaaja (sekä yhdyshenkilö, yhteystiedot), 3. Sopimuksen arvo (€), 4. Sopimuksen aika ja kesto (pvm / kk) ja 5. Kohteen kuvaus ja laajuus (sopimukseen kuuluvien töiden pääsisältö, laajuus, toimintaympäristö).” Katera Steel Oy esitti tässä kohtaa selvityksen, jossa oli kolme referenssikohdetta. Yhden kohteen arvoa ei ollut esitetty ja kaksi muuta kohdetta olivat arvoltaan 169 389 € ja noin 100 000 €. Selvityksessä oli muilta osin esitetty kaikki tarvittavat tiedot. Esitetyt referenssit on tulkittu riittäviksi tarjouspyynnön kyseisessä soveltuvuusvaatimuskohdassa.

(ii)              Tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa edellytettiin, että ”tarjoajalla tulee olla Rakentamisen Laatu RALA ry:n arviointilautakunnan vahvistama toimialapätevyys ja soveltuva sertifikaatti vähintään seuraavista vaatimusryhmistä: 25.1: Vesiväylien, satamien ja patojen pääurakointi (sisältäen suunnittelun). Urakoitsijan tulee esittää käyttämänsä laadunhallinnan menettelyt esim. RALA-pätevyys tai muuten osoittaa pystyvänsä kelluvien laitureiden toimittamiseen. Tai muu vastaava näyttö ulkopuolisesti todennetusta sertifioidusta laadunhallinnasta. Em. RALA ry:n arviointilautakunnan vahvistaman soveltuvan sertifikaatin puuttuessa voi Tarjoaja täyttää vaatimuksen esittämällä selvityksen soveltuvista referenssikohteista, joilla vaaditun sertifikaatin vaatimukset täyttyisivät. (väh. 3 kpl n. 0,2M€). Mikäli Tarjoaja esittää näytöksi tähän hankkeeseen soveltuvia referenssikohteita, tulee selvityksen sisältää referenssikohteen kuvauksen lisäksi tiedot kohteen arvosta, toimitusajasta ja toimituksen vastaanottajasta yhteystietoineen. Referenssikohteiksi hyväksytään sellaiset urakat, joilla vaadittu toimialapätevyys ja kelluvien laitureiden sertifikaatti olisi mahdollista saada.” RALAn toimialapätevyyteen RAL-nimikkeistön mukaisesti ”Pääurakointia harjoittavan yrityksen palveluksessa tulee olla teknisesti koulutettua henkilökuntaa ja yrityksen omassa palveluksessa oltava urakassa vaadittu vastaava työnjohtaja. Kunkin referenssin tulee olla vähintään n. 0,2 M€ (alv 0%). Yrityksen tulee osoittaa, että sillä on suunnittelunohjaukseen resurssi.” Katera Steel Oy:n esittämä liitedokumentti ”selvitys soveltuvista referenssikohteista_Katera Steel Oy” sisälsi tiedot: Year, Customer, Product ja Destination. Selvitys ei sisältänyt referenssikohteiden kuvausta, tietoa kohteen arvosta eikä toimituksen vastaanottajan yhteystietoja.18.12.2023 Katera Steel lähetti jälkikäteen tiedot kolmesta referenssistä, joissa oli tarjouspyynnössä pyydetyt tiedot suomeksi sekä urakoitsijan rooli. Yhdessä näistä jälkikäteen toimitetuista referenssikohteista Katera Steel Oy on toiminut aliurakoitsijana. Tämä jälkikäteenkään toimitettu aineisto ei siten olisi täyttänyt RALA-pätevyyden vaatimuksia.

Laadunhallinnan sertifikaattia on pyydetty tarjouspyynnön toisessa soveltuvuusvaatimuskohdassa: ”Tarjoajalla on rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä RALA-sertifikaatti tai muu vastaava näyttö ulkopuolisesti todennetusta laadunhallinnasta, esimerkiksi SFS-EN ISO 9001 laatusertifikaatti.” Katera Steel on tässä kohdassa esittänyt ”ISO 9001 Laadunhallinta” sertifikaatin ja se täyttää kyseisen kohdan soveltuvuusvaatimuksen.

Hankintayksikön tulkinnan mukaan soveltuvuusvaatimus koskien RALA:n toimialapätevyyttä 25.1: Vesiväylien, satamien ja patojen pääurakointi (sisältäen suunnittelun) ei täyty. ”ISO 9001 Laadunhallinta”-sertifikaatti sen sijaan on hyväksytty tarjouspyynnön eri kohdassa, mutta sillä ei ole vaikutusta RALA 25.1 -sertifikaatin -vaatimuksien osoittamiseen.   

(iii)            Tarjouspyynnössä tarjoajia ei pyydetty esittämään aliurakoitsijoita eikä edellytetty, että aliurakoitsijoilla tulisi olla soveltuva RALA-pätevyys.   

Urakkaohjelmassa kohdassa 11.1.5 kuitenkin todetaan:

”Tilaaja edellyttää aliurakoitsijoiden laaduntuottokyvyn varmistamiseksi seuraavaa:

a)     Omassa työnjohdossaan toimivalla aliurakoitsijoilla tulee olla työhön soveltuva RALA-sertifikaatti

b)     Pienurakoitsijalta, joka toimii päätoteuttajan tai jonkin aliurakoitsijan työjohdon alaisena, ei edellytetä omaa RALA-sertifikaattia, vaan tämän on kytkeydyttävä työtään johtavan pää- tai aliurakoitsijan toiminta- tai laadunhallintajärjestelmään. Urakoitsijan tulee esittää sitoumus laadunvarmistuksen suorittamisesta alihankkijan töissä. Toisen työnjohdon alaiseksi katsotaan pienurakoitsija, jonka osalta töiden seurannasta, laadunvarmistuksesta ja raportoinnista vastaa hänen työtään johtava pää- tai aliurakoitsija. Näin siinäkin tapauksessa, että pienurakoitsijalla on itsenäinen päätösvalta töiden käynnistämisestä.”

Urakkaohjelma on hankintayksikön tulkinnan mukaan hankinta-asiakirja, jossa esitettyjä vaatimuksia on urakassa noudatettava. Tarjouspyyntö on tämän kohdan osalta puutteellinen ja epäjohdonmukainen.

Etelärantaan sijoittuva Jokikeskus on laadukkaasti toteutettu kokonaisuus, johon Porin kaupunki on tähän mennessä investoinut kaikkiaan yli 10 M€. Alue on osa kansallista kaupunkipuistoa ja valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Uudet laiturit ovat osa tätä maisemallisesti merkittävää kokonaisuutta. Näistä syistä tarjouskilpailulla tavoiteltiin urakoitsijaa, jolla on kokemusta pääurakoitsijana toimimisesta ja valmiudet suunnitella ja toimittaa sekä kestävyydeltään että ulkonäöltään korkeatasoiset laiturit vaativaan kohteeseen. Soveltuvuusvaatimukset oli kuitenkin esitetty tarjouspyynnössä epätarkasti ja puutteellisesti.

Liitteet

Oikaisuvaatimus, Katera Steel Oy 4.1.2024

Muistio Katera Oy:n oikaisuvaatimuksen sisällöstä, Reittitiimi Oy 8.1.2024

Toimialajohtajan päätös § 37, 19.12.2023

Lisätietojen antaja Infrajohtamisen toimintayksikön esimies Sanna Välimäki (sanna.valimaki@pori.fi), puh. 044 701 4180

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Oikaisuvaatimuksen johdosta ja yllä mainittuihin tietoihin perustuen hankintayksikkö kumoaa hankintapäätöksen, keskeyttää hankinnan, korjaa tarjouspyynnössä ilmenneet epätarkkuudet ja käynnistää urakan kilpailutuksen uudestaan korjatuilla hankinta-asiakirjoilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Hankintapalvelut, tarjoajat, Markkinaoikeus 

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
puhelin (02) 621 1100
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Palvelupiste Porinan aukioliajat: maanantai 10.00-16.00, tiistai-torstai 8.00-16.00, perjantai 8.00-15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi