Kaupunginhallitus, kokous 17.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 292 Hankintapäätös asiantuntijapalvelut Pori Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiprosessiin

PRIDno-2024-1359

Valmistelija

  • Liisa Laurila, liisa.laurila@pori.fi
  • Outi Karinharju, hankintapäällikkö, outi.karinharju@pori.fi

Perustelut

Kaupunki suunnittelee hakevansa Pori Energialle vähemmistöosuuden omistajaa ja kumppania, joka sitoutuu yhtiön ja aluetalouden kasvun mahdollistaviin investointeihin. Kaupunginvaltuusto on, hyväksyessään kaupungin omistajapoliittiset linjaukset (16.10.2023 § 131), hyväksynyt Pori Energia Oy:n omistusosuuden osalta seuraavaa: ”Yhtiö pysyy kaupungin vahvassa enemmistöomistuksessa. Vähemmistöosuudesta luopuminen on mahdollista, jos katsotaan, että siten edistetään yhtiön kasvua sekä investointi- ja tuloksentekokykyä.”  Kaupunginvaltuuston on käsitellyt kaupungin talouden tulevaisuusnäkymiä ja kasvusuunnitelmaa 29.1.2024 ja 4.3.2024 pidetyissä valtuustoseminaareissa. Valtuutettujen laaja enemmistö on ilmaissut tukensa strategiselle kasvulle, jonka tarkoituksena on turvata Porin kaupungin kestävä taloudellinen kasvu sekä Pori Energia Oy:n tulevaisuus. Valtuutetut ovat 4.3.2024 ilmoittaneet tukevansa valmistelun käynnistämistä ja kasvusuunnitelman tuomista päätöksentekoon eri vaiheissa.

Hankkeen alussa kaupunginhallitus nimesi asiaan valmistelevan työryhmän. Työryhmä tuo nyt kaupunginhallituksen päätettäväksi asiantuntijan hankintaa koskevan päätöksen. Asiantuntijan tehtävänä on toimia kaupungin neuvonantajana ja myyntiprosessin vetäjänä ja samalla pyrkiä maksimoimaan myytävän kohteen valuaatio. Toimeksianto sisältää myös kauppaan liittyvän juridisen neuvonannon kokonaisuudessaan.

Asiantuntijan hankintaa on valmisteltu keväästä asti seuraavalla aikataululla:

  • Tietopyyntö / kutsu markkinavuoropuheluihin vko 15
  • Markkinavuoropuhelut huhtikuun aikana
  • Kilpailutus toukokuun aikana
  • Hankintapäätös 17.6.
  • Sopimus asiantuntijapalveluista heinäkuussa
  • Toimeksiannon aloitus ja kh/kv käsittelyt, kaupan reunaehtojen määrittely elo-syyskuussa
  • S​uunniteltu toimeksiannon etenemisen aikajana oheismateriaalina.

Asiantuntijapalvelun ensimmäinen osuus on perusteellinen selvitystyö, ns. Vendor’s Due Diligence, joka sisältää mm. neuvonannon myyntikohteen ja keskeisten reunaehtojen määrittämiseksi päätöksentekoprosessia varten. Myytävä osuus, osakassopimuksen keskeiset sisällöt ja muut kaupungin näkökulmasta keskeiset reunaehdot tunnistetaan ja määritellään yhdessä valittavan asiantuntijatahon kanssa ennen varsinaisen myyntiprosessin käynnistävän päätöksen käsittelyä kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa. Kokonaisuus sisältää myytävän omistusosuuden arvonmäärityksen. Toimeksianto sisältää myös osallistumisen tarvittaviin kaupungin toimielinkäsittelyihin asiantuntijaroolissa.

Asiantuntijapalvelun toinen osuus on myymiseen liittyvän prosessin kokonaistoteutus asiantuntijapalveluna sisältää myyjän kokonaisvaltaiset neuvonantopalvelut myyntiprosessin toteuttamiseen sisältäen projektijohdon, taloudellisen ja juridisen neuvonannon. Asiantuntijakumppani vastaa koko myyntiprosessin käytännön toteutuksesta, hanke- ja projektinhallinnasta sekä mm. yhteydenpidosta ja myytävän kohteen esittelystä potentiaalisille ostajille. Palveluntuottaja toimii läpi prosessin kaupungin neuvonantajana. Palvelutuottaja toimii myyntiprosessissa myös kaupungin juridisena neuvonantajana. Palveluntuottaja vastaa asiakirjojen, kuten kauppakirjojen, osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen valmistelusta, niitä koskevista neuvotteluista tarjoajien kanssa sekä allekirjoitus- ja täytäntöönpanotilaisuuksien järjestämisestä. Asiantuntijakumppani työskentelee prosessin ajan tiiviisti kaupunginhallituksen ja kaupungin omien asiantuntijoiden kanssa. Toimeksiannon toteuttaminen edellyttää asiantuntijalta kotimaisen energia-alan yritysjärjestelyiden suunnittelun ja toteutuksen syvällistä osaamista käsittäen taloudellisen neuvonannon, projektijohdon ja juridisen neuvonnan.

Hankinnan kilpailuttaminen

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnan ennakoitu arvo on 100.000 euron kiinteä palkkio lisättynä provisio-osuudella, jonka määrä on sidottu Pori Energian arvonmääritykseen ja selviää prosessin kuluessa. Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus Hilmassa 30.3.2024 sekä lähetettiin 8.5.2024 Hilmaan EU-kynnysarvon ylittävä hankintailmoitus, josta edelleen tarjouspalvelu.fi/pori -portaaliin. Tarjousaika päättyi 30.5.2024 klo 12.00. Hankintamenettelynä neuvottelumenettely, jossa mahdollisuus tehdä vertailu ja valinta alustavien tarjousten perusteella. Osatarjouksia ei hyväksytty. 

Määräaikaan mennessä tarjouksen antoivat:
- ​​​​​​Deloitte Consulting Oy (0555345-6)
- ICECAPITAL Pankkiiriliike Oy (1568135-5)
- KPMG Oy Ab (1805485-9)
- PricewaterhouseCoopers Oy (0486406-8)
- Spring Advisor Oy (2819192-9)
- VALOR Partners (2414724-2)

Soveltuvuus
Kaikki tarjoajat ja tarjoukset täyttivät asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Hankintaan liittyy useita soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimuksia, jotka on selvitetty tarkemmin liitteenä olevassa vertailutaulukossa. .Alustavat tarjoukset todettiin kattaviksi ja riittävän informatiivisiksi. Siten alustavien tarjousten perusteella päädyttiin olla siirtymättä varsinaiseen neuvottelumenettelyyn. Hankintapäätös on näin mahdollista tehdä alustavien tarjousten perusteella.

Kokonaistaloudelliset valintakriteerit, tarjousten arviointi ja vertailu
Vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, max. 100 pistettä, joka koostuu seuraavista:

  • tarjoajan toimenpidesuunnitelma: max 60 pistettä
  • prosenttimääräinen provisio (toteutuneen kaupan, kauppakirjan mukaisesta, yhtiön arvosta): max 40 pistettä.

Palvelun toimittajaksi valitaan suuremmat kokonaispisteet saanut tarjoaja. Vertailutaulukko on liitteenä.

Toimenpidesuunnitelman arvioiminen ja pisteytys:

​​​Osa-alueet ja hankintayksikön arvostamat seikat:

1. Tarjoaja hahmottaa projektikokonaisuuden hyvin
   • Tarjoajan esittämä aikataulu on realistinen ja perusteltu
   • Tarjoajan esitetty vaiheistus on toteuttamiskelpoinen. 
2. Kriittiset vaiheet ja päätöksentekopisteet 
   • Tarjoaja on tunnistanut ja perustellut kriittiset vaiheet hyvin
   • Tarjoajalla on selkeä ja realistinen näkemys projektin vaiheistuksesta. 
3. Tarvittavat henkilöresurssit toimittajalta ja hankintayksiköltä, kytkentä aikatauluun 
   • Tarjoajan esittämä resursointi on järkevä huomioiden sekä toimittajan työn etenemisen suunnitellussa aikataulussa, että hankintayksikön osallistumismahdollisuudet
   • Tarjoajan esittämä resursointi on kytketty aikatauluun realistisesti.
4. Palveluntuottajan nimeämä ja myyntiprosessiin osallistuva / toteuttava asiantuntijatiimi 
   • Tarjoajan asiantuntijatiimissä on monipuolista ja runsasta kokemusta ja projektin onnistumispotentiaalia lisäävää erityisosaamista. 
5. Projektin organisointi, johtaminen (projektinhallintamenetelmä) ja etenemisen raportointi
   • Tarjoajan valitsemat menetelmät ja välineet soveltuvat projektiin. 
   • Tarjoajan esittämä organisointi ja valitut menetelmät varmistavat sujuvan yhteistyön toimittajan ja tilaajan välillä
   • Tarjoajan esittämä organisointi ja valitut menetelmät tarjoavat hankintayksikölle joustavan seurannan projektin etenemiseen. 
6. Projektin osapuolten roolit ja vastuut (nk. vastuunjakotaulukko tai vastaava) 
   • Tarjoajan esittämä vastuunjako vastaa suunniteltuja henkilöresursseja ja niiden kytkentää aikatauluun 
   • Tarjoajan esittämä vastuunjako on selkeä ja realistinen toimittajan ja hankintayksikön välillä.
7. Riskit ja riskienhallinnan menettely 
   • Tarjoaja on hahmottanut projektin riskit kattavasti
   • Tarjoajalla on selkeät menettelyt ja toimintatavat riskien hallintaan ja riskien toteutumisen todennäköisyyksien minimointiin.

Prosenttimääräisen provision arvioiminen ja pisteytys:

Tarjousten provisiopisteet lasketaan siten, että pienin tarjottu provisioprosentti saa 40 vertailupistettä ja muut suhteutetaan siihen. Laskentakaava: pienin tarjottu provisioprosentti / tarjottu provisioprosentti x 40).
 

Tarjousvertailu tulee viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 3 momentin mukaan julkiseksi vasta, kun sopimus on tehty. Tarjoajilla on kuitenkin asianosaisina oikeus saada tieto tarjousvertailusta. Tämän jälkeenkään eivät liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot ole julkisia. Tarjotun palvelun kokonaishinta ei kuitenkaan ole liikesalaisuus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Omistajapoliittisten linjausten ja kaupunginvaltuuston valtuuttamana kaupunginhallitus päättää, edellä mainittujen kokonaistaloudellisten kriteerien perusteella, hankkia tarjouspyynnön mukaiset asiantuntijapalvelut Valor Partnersilta. Hankinta katetaan talousarviossa kaupunginhallituksen käyttöön varatuista määrärahoista. Kaupunginhallitus päättää tarkastaa tämän asian välittömästi kokouksessaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Tiedoksi

Outi Karinharju, Pauliina Mäenpää, Tuomas Hatanpää, Lauri Kilkku, Lauri Inna, Janne Vartia, petri.paajanen@porienergia.fi

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Porin kaupungin kirjaamo
PL 121
28101 PORI

käyntiosoite: Porin yhteinen palvelupiste, Yrjönkatu 6
puhelin (02) 621 1100
faksi (02) 634 9417
sähköposti: kirjaamo@pori.fi

Palvelupiste Porinan aukioliajat: maanantai 10.00-16.00, tiistai-torstai 8.00-16.00, perjantai 8.00-15.00

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Jos kyseessä puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jos kyseessä dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Jos hankintapäätös on annettu tiedoksi postitse kirjeellä. Asianosainen on saanut asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei asianosainen näytä saaneen tiedon myöhemmin.

TAI

Jos hankintapäätös on annettu todisteellisesti tiedoksi. Asianosainen on saanut päätöksestä tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden aukioloajan päättymistä.

Muutoksenhakuaika suorahankinnassa

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

TAI

Jos hankintayksikkö on julkaissut suorahankinnasta jälki-ilmoituksen, mutta ei suorahankintaa koskevaa ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

TAI

Jos hankintayksikkö ei ole julkaissut suorahankinnasta ilmoitusta tai jälki-ilmoitusta. Suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Sopimusmuutosta koskeva ilmoitus

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus(at)oikeus.fi