Kaupunginhallitus, kokous 31.3.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 136 Vuoden 2024 tilinpäätös

PRIDno-2025-577

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Martti Kujanpää, controller, talous- ja hallintoyksikkö, martti.kujanpaa@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Sivistyslautakunnan talous toteutui ennustettua positiivisemmin. Vuoden 2024 sivistyslautakunnan talousarvioon saatiin sekä opetuksen että varhaiskasvatuksen toiminnallisten ja lainsäädännöllisten muutosten edellyttämät määrärahat, mikä osaltaan loi pohjaa onnistuneelle talousvuodelle. Kaupungin haasteellisen taloustilanteen vuoksi toimialoille annettiin heti vuoden alussa kehotuksia säästäväiseen ja taloudelliseen toimintatapaan sekä henkilöstörekrytointien sekä palvelujen ja tarvikehankintojen tarkkaan harkintaan. Kustannuskehitys olikin vuonna 2024 maltillista. Toimintakulut kasvoivat 1,7 prosenttia. Toimintatuottoja kertyi myös 5 prosenttia talousarviota enemmän, vaikkakin niiden kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna 2,7 prosenttia.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot toteutuivat talousarviota paremmin. Tuottoja kertyi kaikkiaan 0,5 miljoonaa euroa talousarviota enemmän (toteumaprosentti oli 105). Myyntituotot toteutuivat 0,9 miljoonaa euroa talousarviota paremmin.  Valtiovarainministeriö tarkisti vuoden 2024 aikana esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten määrää. Lisäksi lastensuojelulain perusteella sijoitettujen lasten koulunkäynnin kotikuntakorvausten määrä kasvoi.  Hyvinvointialueelta laskutettavia erityislasten aamu- ja iltapäivätoiminnan tuottoja kertyi talousarviota enemmän, samoin kuin Winnovalta laskutettavia musiikin alan ammatillisen toisen asteen koulutuksen tuottoja. Maksutuottojen osalta varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja kertyi maksujen alentamisesta huolimatta hieman talousarviota enemmän. Sivistävän koulutuksen lukukausi- ja kurssimaksuja kertyi 0,1 miljoonaa euroa arvioitua enemmän. Tähän vaikutti osaltaan kansalaisopiston lukukausi- ja kurssimaksujen korotukset syyslukukauden alusta lukien. Iltapäivätoiminnan tuottojen kasvuun vaikutti iltapäivätoiminnan maksujen korotus vuoden 2024 alusta lukien. Tukia ja avustuksia kertyi sen sijaan huomattavasti talousarviota vähemmän, 0,7 miljoonaa euroa. Merkittävin syy oli se, että sivistystoimen hankerahoitus on pienentynyt valtion säästötoimenpiteiden vuoksi. Muita tuottoja muun muassa erilaisia vuokratuottoja kertyi 0,2 miljoonaa talousarviota enemmän.

Toimintakulut kasvoivat 1,7 %, ja ne alittivat talousarviomäärärahan 2,3 miljoonaa euroa, toteumaprosentti 98,1. Henkilöstökulut kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 1,7 prosenttia. Henkilötyövuosien kokonaismäärä oli lähes sama kuin vuonna 2023. Varhaiskasvatuksessa hoidossa olevien lasten määrä laski edelliseen vuoteen nähden, mikä vaikutti henkilöstökulujen kehitykseen positiivisesti. Varhaiskasvatuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota palveluohjaukseen sekä toiminnan vaatimaan henkilöstötarpeeseen. Lapsiryhmien avustajatarpeita tarkasteltiin uudelleen. Lapsikohtaisten avustajien käytöstä siirryttiin enemmän ryhmäkohtaisten avustajien käyttöön. Myös sijaisuuksiin otettiin vähemmän ulkopuolisia kuin aiemmin. Henkilökuntaa sen sijaan siirrettiin yksiköiden välillä. Opetusyksikössä oppilasmäärien väheneminen vaikutti jaettavaan oppilaskohtaiseen tuntikehykseen. Sairauspoissaoloja oli molemmissa yksiköissä vähemmän, joten sijaiskulut laskivat edelliseen vuoteen verrattuna. Terveysperusteiset sairauspoissaolot vähenivät 5,3 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna. Vähentynyt hankerahoitus vaikutti osaltaan henkilöstökulujen kehitykseen erityisesti opetusyksikössä.. Vuodelle 2024 laadittu henkilöstösuunnitelman pohjalta tehty henkilöstöbudjetti oli riittävä. Henkilöstökulut toteutuivat edellä mainituista syistä johtuen talousarviota paremmin (toteumaprosentti 98,8).  

Palvelujen ostot toteutuivat kokonaisuutena lähes talousarvion mukaisesti (toteumaprosentti 99,1 ). Merkittävin ylitys oli kotikuntakorvauksissa. Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausten tarkistus vuoden aikana lisäsi menoja. Vastaavasti määrärahasäästöjä tuli useiden palvelujen osalta. Sairauspoissaolojen määrän vähentyminen vaikutti työterveyshuollon menoihin. Aleneva lasten määrä näkyi erityisesti päiväkotien ateriapalveluissa, joista jäi määrärahaa käyttämättä.  

Tarvikehankintoja tehtiin edellisvuotta 4 prosenttia vähemmän, toteumaprosentti 94,3. Suuria peruskorjaus- tai uudisrakennuskohteita ei ollut vuonna 2024. Pieniä alle 10000 euron hankintoja, jotka toteutettiin käyttötalouden määrärahoilla, oli huomattavasti vähemmän kuin edellisenä vuotena. Hankinnoissa tehtiin myös taloustilanteen edellyttämää tarveharkintaa ja toimittiin säästäväisesti.

Avustukset alittivat talousarvion määrärahan (toteumaprosentti 84,9). Kotihoidon tuen ja kotihoidon tuen kuntalisän kustannukset laskivat edelliseen vuoteen verrattuna 11,6 prosenttia. Tähän vaikutti tukien piirissä olevien lasten määrän väheneminen sekä myös se, että varhaiskasvatuksen osallistumisaste on kasvanut. Myös yksityisen hoidon tuen määrät laskivat jonkin verran edelliseen vuoteen verrattuna, 6,4 prosenttia. 

Muut toimintakulut alittivat talousarvion (toteumaprosentti 54,2). Muissa toimintakuluissa on vuosittaista vaihtelua johtuen muun muassa hanketoiminnasta, erilaisista vuokrauskuluista sekä luottotappiokirjausten määrästä.

Toimintakate toteutui talousarviota paremmin (toteumaprosentti 97,6). Talousarvion toimintakate oli - 118.197.357 euroa ja toteutunut toimintakate oli – 115.349.257 euroa. Määrärahaa jäi käyttämättä 2.848.009 euroa. Toimintakate kasvoi 2,1 prosenttia vuodesta 2023.

Irtaimen investointimäärärahalla hankittiin 4. ja 7. luokkalaisten chromebookit sekä lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tietokoneet. Määrärahaa käytettiin Pasaasin vuokrapäiväkodin ensikertaiseen varustamiseen ja lukion tilojen kalusteiden uusimiseen. Lisäksi tehtiin opetusyksikön uus- ja korvaushankintoja. Investointeihin oli varattu 1.265.000 euroa. Määrärahasta käytettiin 896.846 euroa (toteumaprosentti 70,9). Määrärahaa jäi käyttämättä 368.154 euroa. Osa irtaimen investointimäärärahoilla suunnitelluiksi toteutettavat hankinnat hoidettiin käyttötalouden rahoilla. Määrärahasiirtoja investointipuolelta kyseisiin hankintoihin ei ollut tarvetta tehdä, koska käyttötalous toteutui odotettua paremmin.

Sivistyslautakunnan alaisten palveluprosessien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta on kooste esityslistan liitteenä. Taloudellisten laskelmien lisäksi liitteenä ovat laskutus- ja perintäohjeiden mukaisesti koonti luottotappiokirjauksista ajalta 1.10.2022-30.9.2023 sekä selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Esa Kohtamäki, toimialajohtaja, sivistystoimiala, esa.kohtamaki@pori.fi

Sivistyslautakunta päättää merkitä vuoden 2024 tilinpäätöksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Kokouskäsittely

Merkitään, että sivistyslautakunta kuuli controller Martti Kujanpään alustuksen asiasta.

Valmistelija

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi
Anne Peltomaa, johdon assistentti, anne.peltomaa@pori.fi

Perustelut

Porin Veden talous toteutui tilikaudella 1.1.-31.12.2024 talousarvion mukaista tilikauden ylijäämätavoitetta paremmin. Erityisesti jätevesimaksutulot kehittyivät positiivisesti johtuen erillisjätevesiasiakkaiden: teollisuuden ja lähikuntien sekä eräiden suurasiakkaiden jätevesierien aiempaa laajemmasta käsittelystä keskuspuhdistamolla.

Liikevaihto oli 21,7 M€, kulut 12,7 M€, kaupungille maksettu peruspääoman korko 2,7 M€ ja poistot 4,6 M€. Tilikauden ylijäämä oli 2,1 M€

Talousveden laatu oli edelleen hyvä ja koko vesihuollon palvelutaso korkea. Etäluettavien vesimittareiden hankinta ja asennus asiakkaille jatkui kuluneena toimintavuotena. Vuoden lopussa näitä mittareita oli toiminnassa 4 684 kappaletta, joka on noin 22 % kaikista vesimittareista.

Ympäristöasioiden korkealaatuinen hoito on liikelaitokselle jo toimialankin vuoksi tärkeää. Luotsinmäen keskuspuhdistamo toimii erittäin hyvin. Myös Reposaaren ja Lavian pienpuhdistamot toimivat hyvin.

Valmiussuunnittelu ja kriisitilanteisiin varautuminen on keskeistä vesihuollon ylläpidon ja vakauden varmistamiseksi kaikissa olosuhteissa. Talousveden laatua ja toimitusvarmuutta koskeva Water Safety Plan -toimenpideohjelma päivittettiin kokonaisuudessaan yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa. Kyberturvallisuutta koskevien NIS2- ja CER-direktiivien vaatimuksiin vastaamiseksi vesihuoltolaitoksella toteutettiin yhteistyössä seitsemän muun suomalaisen vesihuoltolaitoksen kanssa Vesky-nimistä kyberturvallisuushanketta. Liikelaitoksen johtokunta hyväksyi 19.11.2024 neljä kyberturvallisuuteen kohdistavaa liikelaitoksen toimintapolitiikkaa, jotka astuivat voimaan 1.1.2025.

Myyty vesimäärä kasvoi 0,5 %. Laskutettu jätevesimäärä kasvoi 1,4 %. Verkostoon pumpattu vesimäärä kasvoi 4,8 % ja puhdistettu jätevesimäärä kasvoi 5,4 %. Vuotovesimäärä vesijohtoverkossa kasvoi ollen 13,3 %. Viemäriverkoston vuotovesimäärä kasvoi myös ja oli 36,9 %.

Runkovesijohdon vuotoja sattui 17 kappaletta, joka on pienin lukema vuosikymmeniin. Se on osoitus suhteellisen leudoista sääolosuhteista ja onnistuneista vesijohtoverkoston saneeraustoimista. Viemäriverkoston ja pumppaamoiden osalta tilanne oli haastavampi. Erityisesti Noormarkun alueen jätevesiviemäriverkoston saneeraukseen on panostettava jatkossa voimakkaasti. Noormarkun Nylundin jätevesipumpaamon teho ei ollut huippuvirtaamatilanteessa aivan riittävä.   

Porin Veden taksat olivat ennallaan jo kymmenettä vuotta peräkkäin. Liikelaitoksen johtokunta päätti budjettikäsittelyn 2025 yhteydessä korottaa vesihuollon taksoja 7,9 % 1.1.2025 alkaen. Korotuksen jälkeenkin taksat ovatkin selvästi suomalaisten vesihuoltolaitosten taksojen keskitasoa edullisemmat.

Toteutuneet investoinnit olivat hieman alle 5,0 M€. Laajennus- ja uudisrakennusinvestoinneista suurin oli vesihuoltoverkostojen rakentaminen neljälle kadulle uuden Pohjois-Porin monitoimitalon läheisyyteen. Saneerausten osuus kaikista investoinneista oli noin 86 %. Huomattavimpia saneerausinvestointeja olivat Pihlavan pääviemärin saneeraus sukkasujutusmenetelmällä ja Lukkarinsannan toisen alavesisäiliön täydellinen kunnostus. Vihreää siirtymää edistettiin muuttamalla Harjakankaan tekopohjavesilaitoksen lämmitysjärjestelmä kevyeen polttoöljyyn perustuvasta lämmityksestä lämmön talteenottoon tekopohjavedestä pohjautuvaan lämmitysmuotoon. 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Ismo Lindfors, johtaja, ismo.lindfors@pori.fi

Johtokunta hyväksyy ja allekirjoittaa Porin Vesi, liikelaitoksen tilinpäätöksen 2024 ja esittää, että tilikauden ylijäämä 2.067.497,91 €  siirretään liikelaitoksen taseeseen edellisten tilikausien yli-/alijäämätilille eikä varauksia tehdä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jonna Vainio, jonna.vainio@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Vuosi 2024 oli elinvoima- ja ympäristötoimialan elinkaaressa neljäs kokonainen talousarviovuosi. Elinvoima- ja ympäristötoimiala kokoaa kaupungin keskeiset elinvoimaisuutta palvelevat toiminnot yhteen. Kyseessä onkin moninainen toimiala, joka koostuu pitkälti viranomaistoiminnasta.

Elinvoima- ja ympäristötoimialan henkilöstöön kuului vuoden 2024 joulukuussa 123 vakituista, 26 määräaikaista ja 57 työllistettyä. Toimipisteitä oli Valtakatu 11:ssa sijaitsevien kiinteistöjen lisäksi ainakin Hallituskatu 12:ssa, Yrjönkatu 6:ssa ja Veturitallinkatu 7:ssä. Lisäksi ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen eläinlääkärien vastaanottotilat sijaitsivat Maantiekatu 31:ssä, Ulvilassa, Harjavallassa ja Eurajoella. 1.1.2024 alkaen ICT-yksikkö siirtyi konsernipalveluihin ja samalla omistajaohjaus siirtyi konsernipalveluista toimialalle. Lisäksi vuoden 2024 alussa toimialan alaisilta työpajoilta siirrettiin osa henkilöstöstä (7,6 htv) ja toimintavastuusta sivistystoimialan nuorisoyksikköön. Sivistystoimiala vastasi vuonna 2024 pääosin nuorten työpajan toiminnasta ja elinvoima- ja ympäristötoimialan työllisyyspalveluille jäi ns. aikuisten paja- ja työllistämistoiminta.

Vuoden 2024 ajan Porissa toimi viimeistä vuotta Porin seudun työllisyyden kuntakokeilu, joka yhdisti valtion ja kunnan työllisyyspalvelut. Kuntakokeilulla oli järjestämisvastuu keskimäärin noin 5800 porilaisen työnhakijan työvoimapalveluista kuukausittain. Kaikkiaan kuntakokeilussa työskenteli noin 65 henkilöä, joista suurin osa oli (noin 40 htv) siirretty TE-toimistosta. Lisäksi kuntakokeilun ja TYP-toimintamallin henkilöstöön kuului 11 hyvinvointialueen työntekijää. Kuntakokeilun henkilöstössä oli kaupungin viranhaltijoina 14 määräaikaista ja kuntakokeilun päällikkönä toimi kaupungin työllisyyspäällikkö. Kuntakokeilussa kertynyt kokemus ja asiantuntemus olivat merkittävässä roolissa, kun valmisteltiin siirtymää pysyvään kuntataustaisen työvoimaviranomaisen tehtävään. 1.1.2025 alkaen Porin toimii vastuukuntana 11 kunnan muodostamalla Satakunnan työllisyysalueella.

Porin työttömyysluvut nousivat ja avoimien työpaikkojen määrä väheni edellisiin vuosiin verrattuna. Vuoden 2024 työttömyysprosentin keskiarvo oli 12,6 %, kun edellisenä vuonna se oli 11,6 %. Koko maassa työttömyys nousi suhteellisesti vielä enemmän. Työmarkkinoiden haastava tilanne näkyi myös lisääntyneissä lomautuksissa. Avoimia työpaikkoja oli Porissa joulukuussa 2024 alle 400 kpl ja se on yli puolet vähemmän kuin joulukuussa 2023. Työttömyys on korkeinta rakennus- ja palvelualoilla. 

Vuonna 2023 aktivointiasteen keskiarvo oli 29,2 % ja vuonna 2024 26,6 %. Ennen hyvinvointialueuudistusta aktivointiaste oli hieman yli 30 % ja uudistuksen myötä vähentynyt kuntouttavan työtoiminnan asiakasmäärä vaikuttaakin aktivointiasteeseen. Aktivointiasteeseen lasketaan kaikki työllistymistä edistävät palvelut ja aktivoimalla työnhakijoita kunnat ovat voineet vaikuttaa kunnan työmarkkinatuen maksuosuuteen eli ns. sakkomaksuihin. Aktivointiasteen laskuun on vaikuttanut vuonna 2024 myös palkkatukilainsäädännön muutos. Käytännössä syyskuun jälkeen ei ole tehty palkkatukipäätöksiä, eikä ole pystytty tarjoamaan työjaksoja pitkäaikaistyöttömille tai nuorille samalla tavalla kuin Porin kaupungilla on perinteisesti tehty. Palkkatuella työllistäminen ei ole kunnalle lakisääteisesti enää edes mahdollista ja tuen myöntäminen muille toimijoillekin on taloudellisesti kannattamatonta.

Kaupunki pystyi tarjoamaan noin 300 porilaiselle työnhakijalle työllistymismahdollisuuksia kaupungin eri yksiköissä valtiolta haettavan palkkatuen ja kaupungin oman työllistämismäärärahan turvin vuonna 2024. Näistä noin 100 henkilöä oli ns. velvoitetyöllistettyjä, joiden työllistäminen kuudeksi kuukaudeksi on kunnille pakollista. Eniten työllistettyjä oli omilla työpajoilla sekä teknisellä toimialalla.

Markkinoinnin merkittävimpinä toimenpiteinä voidaan pitää matkailun valtakunnallista markkinointikampanjaa Tuplaporilaista, jossa yhdistettiin Yyteri ja Porin muut matkailukohteet yhteen. Kampanja toteutettiin monikanavaisena kampanjana Sanoma Media Finland Oy:n kanavissa, joissa tavoittavuus oli 7 500 000 bruttokontaktia. Kansainvälisissä markkinointikampanjoissa keskityttiin erityisesti luontomatkailuun. Visit Porin verkkosivujen retkeilyreittiosioissa vierailtiin 43 000 kertaa.

Yyteri oli esillä kesän 2024 tapahtumissa kun kokeilussa oli onnistunut Mini-Yyteri -toteutus niin Pori Jazz-festivaaleilla ja Porispere-festivaaleilla. Kesä-elokuussa 2024 Yyterissä mitattiin noin 188 000 käyntiä. Yyterin vierailukeskuksen ympäristössä mitattiin viikoilla 42 ja 43 yhteensä 35 000 bruttokontaktia, kun ensi kertaa kokeiltiin ohjelmallisia syyslomaviikkoja yhdessä alueen yrittäjien kanssa. Koko vuoden aikana Yyterin rannalla käytiin laskuriporttien mukaan 267 000 kertaa, joka on vuoteen 2023 verrattuna 7,5 % enemmän.  Yyterin vierailukeskus avattiin heinäkuun alussa ja siellä mitattiin vuoden loppuun mennessä 72 000 käyntiä.

Asukasmarkkinoinnin merkittävimpänä toimenpiteenä voidaan pitää Dingo-elokuvayhteistyötä, jonka osalta toteutettiin vuoden 2024 aikana useampia toteutuksia: yhteistyö Bauer Median kanssa Dingo-tarinoiden osalta Radio Porissa, Dingo-yhteislauluilta Porin kauppatorilla, Dingo-karaokekontti Porispere-festivaaleilla sekä Dingo-elokuvan maailmanensi-ilta Porin Promenadikeskuksessa. Näiden lisäksi Pori näkyy vahvasti Levoton Tuhkimo -elokuvassa niin maisemien kuin murteen osalta. Loppiaiseen 7.1.2025 mennessä elokuvan oli nähnyt jo yli 116 000 katsojaa.

Kaavoituksessa 1.1.2024 - 9.1.2025 valmistuneita asemakaavoja ja asemakaavan muutoksia oli yhteensä 9 kpl (2023 yhteensä 8 kpl); 609 1726 Isomäki 32., Tiiliruukki 33., Liikastenmäki 27., 609 1768 Karjaranta 21., 609 1768 Karjaranta 21., 609 1766 Herralahti 14., 609 1765 Kirrinsanta 66., 609 1718 Peittoo., 609 1759 Finpyy 81., 6091758 Mäntyluoto 65., 609 1776 Vähärauma 25. ja 609 1772 Päärnäinen 6. Talousarvion toiminnallisissa tavoitteissa kaavoitusyksiköllä on kaksi mittaroitavaa kohdetta, joista Kirrinsannan T/kem-asemakaavamuutos on valmistunut keväällä 2024 ja alueesta on jo yli puolet varattu. Kaavoitusyksikön omana tavoitteena on saada valmistumaan 10 asemakaavaa vuodessa. Yleiskaavoista tällä hetkellä on vireillä Ahlaisten Lammin tuulivoimapuiston osayleiskaava, Tahkoluoto-Paakarit osayleiskaava sekä Yyterinniemen osayleiskaava. Tavoitteena on saada nämä valmiiksi kahden vuoden sisällä. Tahkoluoto-Paakarit –osayleiskaavan tavoitteet ovat muuttuneet vuoden 2024 aikana ja samalla suunnittelualue on laajentunut. Muutoksista johtuen tavoiteaikataulu osayleiskaavan valmistumiselle on siirtynyt vuodenvaihteeseen 2025-2026.

Toimialalla tehtiin kaksi talousarviomuutosta vuoden 2024 aikana. Työllisyyden hoidon vuoden 2024 talousarviossa oli varattu tukea koululaisten ja opiskelijoiden kesätyöllistämiseen,​ josta osa osoitettiin suunnitelmien mukaan toimialoille. Kirjanpidollisista syistä osa tuesta osoitettiin toimialoille määrärahasiirtona (talous- ja hallintojohtaja 4.11.2024 § 267), yhteensä 306 250,78 euroa. Lisäksi talous- ja hallintojohtajan viranhaltijapäätöksellä (4.11.2024 § 261) siirrettiin 26 000 euron määräraha Yyterin kehittämisen määrärahoista talous- ja hallintoyksikön asiakaspalvelut -toimintayksikköön, josta käsin Yyterin vierailukeskuksen asiakaspalvelu sovittiin hoidettavan.

Talouden positiivinen suunta perustui muun muassa arvioitua suurempiin toimintatuottoihin muun muassa joukkoliikenteessä ja tuissa ja avustuksissa sekä budjetoitua pienempiin palvelujen ostoihin ja myönnettyihin työllisyyden avustuksiin. Toimialan tilinpäätös päätyi positiiviseen tulokseen sitovan toimintakatteen alittuessa 1,6 M€.

 

Talousarviopoikkeamat

Toimialan toimintatuotot ylittyivät 0,98 M€ käyttösuunnitelmaan nähden. Maksutuotot jäivät 0,09 M€ arvioidusta. Tähän suurimpana syynä on se, että rakennusvalvonnan lupamaksutuotoissa ei päästy tavoitteeseen, vaan siitä jäätiin noin 0,1 M€. Riskinä yksikössä nähtiin vuonna 2024 rakentamisen laskusuhdanteen jatkuminen ja jopa vielä laskeminen. Vuodenvaihteessa lainsäädäntöön tuli myös merkittäviä muutoksia.

Toimintatuottojen kasvun yksi merkittävin tekijä on joukkoliikenne. Lippujen myyntituotot kasvoivat, koska matkoja tehtiin enemmän kuin osattiin talousarvion valmisteluvaiheessa odottaa. Joukkoliikenteen lipputuotot nousivat 3,7 % vuoden 2023 tilinpäätöksen luvusta tehtyjen matkojen määrän kasvaessa 10 %. Joukkoliikenteessä tehtiin 150 000 matkaa enemmän kuin vuonna 2023. Vuorotarjontaa parannettiin ympärivuotisilla reiteillä, mikä näkyi suoritteen kasvuna noin 50 000 linjakilometrillä vuodessa. Osa lipputulojen kasvusta johtuu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tilaaman seudullisen joukkoliikenteen järjestämistavan muutoksesta. Uudet sopimuskaudet on kilpailutettu hankintasopimuksina, joissa ostokustannuksiin osallistuvat tahot kantavat lipputuloriskin. Vuonna 2023 seudullisesta joukkoliikenteestä saatiin lipputuloja 18 000 euroa, vuonna 2024 uusien sopimuskausien myötä jo 100 000 euroa. Kokonaisuudessaan matkustajien maksamat lipputulot ylittivät joukkoliikenteen käyttösuunnitelman arvion noin 0,2 M€.

Myös avustusten lisääntymisessä näkyy merkittävää kasvua (0,8 M€). Kelan koulumatkatukea saatiin joukkoliikenteen kustannuspaikalle ensimmäistä kertaa kokonaiselta kalenterivuodelta. Opiskelijat saavat itselleen maksuttomat matkat Kelan suorakorvausjärjestelmän kautta, mikä todennäköisesti lisäsi matkustusta ja lippujen hankintaa. Vuonna 2024 Kelan koulumatkatukea maksettiin kaupungille 0,2 M€ enemmän kuin mitä talousarvion valmisteluhetkellä oli arvioitu.

Lisäksi kasvuna avustustuotoissa näkyy myös hankkeisiin kohdistuneita tuottoja, joista suurimpina lisäyksinä ovat muun muassa kaupunkikehityksen asumisneuvontahanke sekä kasvupalvelut-yksikön Merituulikeskus-hanke. Kyseisiä hankkeita ei oltu otettu huomioon vuoden 2024 talousarvion valmistelussa, yhteensä 0,16 M€. Myös ympäristö- ja terveysvalvontayksikön avustustuotot ovat toteutuneet 0,07 M€ suurempina budjetoituun nähden, sillä toisen, määräaikaisen valvontaeläinlääkärin palkkakustannuksiin saatiin avustus aluehallintovirastolta.

Avustustuotoissa näkyy merkittävänä lisäyksenä se, että valtio korvasi kunnille vuonna 2024 aikana syntyneitä TE-uudistuksen valmistelukustannuksia. Työllisyyspalveluiden kustannuspaikalle näistä kirjattiin 0,5 M€, mutta kustannuksia valmistelusta on syntynyt elinvoima- ja ympäristötoimialan lisäksi myös mm. konsernipalveluihin sekä tekniselle toimialalle. Valmistelukustannuksia eri toimialoille kertyi henkilötyövuosina laskettuna yhteensä 10,46 htv, joka laskennallisella arvolla 55 000 € / htv, oli yhteensä 575 300 €. Valmistelukustannukset jakautuivat seuraavasti: Talous- ja hallintoyksikkö 99 550 € (1,81 htv), elinvoima- ja ympäristötoimiala 173 250 € (3,15 htv), ICT-yksikkö 198 000 € (3,6 htv), HR-yksikkö 68 750 € (1,25 htv), sivistystoimiala 11 000 € (0,2 htv), tekninen toimiala 13 750 € (0,25 htv) ja strategia- ja hyvinvointiyksikkö 11 000 € (0,2 htv). Valmistelukuluja kertyi lisäksi erilaisista työvälineistä, ohjelmistoista ja niihin liittyvistä lisensseistä, liittymistä, etäpisteiden verkkojen rakentamisesta, muutto ja vuokrakuluista, HR-integroinneista ja henkilöstökonversioista, konsultaatiopalveluista, hankerahoituksesta ja osallistumismaksuista erilaisiin seminaareihin. Kaiken kaikkiaan näihin on käytetty yhteensä 200 060 €. Valmistelukustannuksiin laskettavia kuluja kertyy lisää vuonna 2025, järjestelmissä ilmenneistä ennakoimattomista lisämäärittelyistä, jotka liittyvät valtion ja työllisyysalueen järjestelmien yhteensovittamiseen.

Toimialan toimintamenot jäivät 0,7 M€ talousarviota pienemmiksi. Henkilöstökulut alittuivat noin 0,2 M€. Järjestelyerien palkankorotukset kohdentuivat merkittävästi toimialalle ja nostivat henkilöstökustannuksia ennakoitua enemmän. Vastaavasti kuitenkin viivästyneet ja toteuttamatta jääneet rekrytoinnit mahdollistivat henkilöstösuunnitelmaan perustuvassa talousarviossa pysymisen. Työllistämispalkkoihin varattua määrärahaa jäi käyttämättä noin 0,16 M€ sivukuluineen.

Kaavoitusyksikössä Yyterinniemen osayleiskaavan ja Meri-Porin asemakaavahankkeiden edistäminen vuoden 2024 aikana edellytti useiden laajojen selvitysten laatimista ja tilaamista konsulttitoimistoista. Kaavahankkeiden edistäminen tämän vuoden aikana on ollut tärkeää, koska osa aiemmin laadituista selvityksistä uhkaa vanhentua, ellei kaavahankkeita saada kohtuullisessa ajassa edistymään seuraavaan vaiheeseen. Lisäksi Tahkoluodon osayleiskaavan edellyttämät geotekniset selvitykset on tarkoitus toteuttaa loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Tästä toimenpiteestä oli ennakolta keskusteltu kaupunginhallituksen kanssa ja hankintapäätös tehtiin elinvoima- ja ympäristölautakunnassa 16.10.2024 (§ 115). Vuodelle 2024 näistä Tahkoluodon selvityksistä tuli lisäkustannusta noin 0,1 M€.

Porin yhteistoiminta-alueen ympäristöterveysjaosto päätti vuonna 2024 alueen pieneläinpäivystyksen hankinnasta. Elokuun lopussa päättyneen sopimuksen jälkeen tehtiin uusi hankintasopimus kilpailutuksen voittaneen Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:n kanssa. Uudella sopimuskaudella palvelun hinta on 556 800 euroa vuodessa, kun se aikaisemmin oli 200 000 euroa vuodessa. Uusi sopimus on ollut voimassa syyskuun 2024 alusta alkaen ja se kestää vuoden 2026 loppuun saakka. Uuden sopimuksen myötä menolisäys loppuvuoteen oli 119 000 €.

Kesäkuussa järjestetty SuomiAreena-tapahtuma aiheutti myös vuonna 2024 paineita kustannuspaikkansa määrärahan ylitykseen, sillä kohonneet tuotantokustannukset sekä ajankohdan muutoksesta johtuvat markkinointiponnistelut lisäsivät ylitystarvetta. Ylitys oli 0,04 M€.

Näistäkin yksittäisistä menolisäyksistä huolimatta toimialan palvelujen ostot jäivät 0,27 M euroa pienemmiksi talousarvioon verrattuna. Kasvupalveluiden palveluiden ostoista jäi 0,1 M€ käyttämättä, samoin ympäristösuunnitteluyksikön hankemenot jäivät 0,1 M€ arvioitua pienemmiksi. Joukkoliikenteen palvelujen ostoihin varatuista määrärahoista jäi käyttämättä 0,3 M€ lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmien kustannusvarauksia ja liikenteen ostokustannusvarauksia.

Toimialan avustuksiin varatuista määrärahoista jäi käyttämättä 0,18 M€. Työllisyyspalveluiden kesätyöpaikkatuesta jäi käyttämättä 0,1 M€. Työllisyydenhoidon Pori-lisää maksettiin järjestötoimijoille ja hyvinvointialueelle, jotta ne voivat tarjota palkkatuella työllistetyille korkeampaa työaikaa kuin mihin valtion tuki olisi riittänyt. Tämä on ollut kannattavaa, koska yli 80-prosenttinen työaika on nostanut pois kunnan maksuosuuslistalta. Määräraha oli 0,35 M€ ja siitä jäi käyttämättä n. 33 000 €. Pori-lisän käyttö loppuvuoden 2024 aikana vähentyi jonkin verran, koska 2.9.2024 jälkeen ei myönnetty enää uusia lisiä. Palkkatukilainsäädäntö muuttui tuolloin ja käytännössä muutti tukityöllistämisen kuntiin sekä kuntalisän maksamisen järjestösektorille kannattamattomaksi kunnalle. Samoin kasvupalveluiden hankeavustuksista jäi 25 000 € jakamatta, yksi hankeavustus keskeytettiin kesken v. 2024 ja yhden hankeavustuksen päätösehdotus hylättiin.

Aineet, tarvikkeet ja tavarat-tiliryhmässä jäi käyttämättä 0,06 M€, kun työllisyyspalveluiden työpajojen kalusto- ja rakennusmateriaalihankintoja ei tehty loppuvuodesta enää täysimääräisesti.

Toimintakate toteutui talousarviota paremmin (toteuma 91,28 %). Talousarvion toimintakate oli -19 051 023 euroa ja toteutunut toimintakate oli -17 390 654 euroa. Määrärahaa jäi käyttämättä 1 660 369 euroa.

 

Investointimäärärahojen käyttö

Joukkoliikenteen pysäkkitolppien aikataulunäyttöinvestointi eteni suunnitellusti vuonna 2024. Axentia Technologies toimitti Kauppatorille kaksi 31,2-tuumaista pystynäyttöä, joissa esitetään seuraavien Kauppatorilta lähtevien vuorojen linjatunnukset, määränpäät, lähtölaiturit ja paikannukseen perustuvat lähtöaikaennusteet. Satasairaalan, kaupunginsairaalan ja keskustan tärkeimmille pysäkeille toimitettiin seitsemän 13-tuumaista vaakanäyttöä, joilla esitetään pysäkin seuraavan viiden vuoron linjatunnus, määränpää ja paikannukseen perustuva lähtöaikaennuste.

Työpajojen investointimäärärahat käytettiin täysimääräisesti ajoneuvon hankintaan sekä Porin karhureitin reittirakenteiden ja ulkokäymälöiden uusimiseen.

Kirjurinluodon investointimäärärahasta toteutettiin vuonna 2024 Kirjurinluoto-Kalafornia alueen yleissuunnitelma. Konsulttina toimi Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik. Kokonaisuuden hankintahinta oli 46 000 euroa. Tavoitteena oli parantaa alueen yleisilmettä, toimivuutta ja kehittää kansallisen kaupunkipuiston arvoja. Suunnitelman tavoitteena oli myös koko alueen maankäytön tehostaminen ja kehittäminen vapaa-ajantoimintojen ja matkailun näkökulmasta sekä vesistön ja suistoalueen parempi hyödyntäminen huomioiden.

Yyterin kehittämiseen oli varattu yhteensä 0,35 M€ Yyterin elinkeinoelämää tukeviin investointeihin. Yyterin aukion yleissuunnitelmaa toteutettiin muun muassa uudella jäte- ja varastointialueella, pysäköintialueen viher- ja rajaussuunnitelmalla, jätteiden käsittelyn suunnitelmalla sekä sähkölatauspisteellä varustetulla pyöräparkilla. Entisen Meriravintolan tontilla toimi kesällä 2024 konttiravintoloita. Konttialuetta parannettiin toiminnallisesti muun muassa köysiaidoilla ja uusilla kalusteilla sekä jätehuollon tehostamisella. Herrainpäivien vesi- ja viemäriliittymäprojekti eteni myös suunnitellusti. Uuden vierailukeskuksen sisätiloihin toteutettiin erilaisia informatiivisia ja visuaalisesti näyttäviä sisältöjä, joiden avulla alueen luontoa ja retkeilymahdollisuuksia tehdään näkyväksi.

Toimialan investointeihin oli varattu yhteensä 0,48 M€. Määrärahasta käytettiin 0,44 M€. Määrärahaa jäi käyttämättä 0,04 M€.

Elinvoima- ja ympäristölautakunnan alaisten toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta on kooste esityslistan liitteenä. Lisäksi liitteenä ovat laskutus- ja perintäohjeiden mukaisesti koonti luottotappiokirjauksista ajalta 1.10.2022-30.9.2023 sekä selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä.

Ehdotus

Esittelijä

Lauri Kilkku, toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, lauri.kilkku@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää merkitä vuoden 2024 tilinpäätöksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Kati Kallionpää, kati.kallionpaa@pori.fi

Perustelut

Porin Palveluliikelaitos toimii kuntalain mukaisena Porin kaupungin liikelaitoksena ja sen tilinpäätös liitetään osaksi kaupungin tilinpäätösdokumenttia sellaisenaan. Johtokunta käsittelee tilinpäätöksen kokouksessaan ja allekirjoittaa sen yhdessä liikelaitoksen johtajan kanssa.

Porin Palveluliikelaitoksen talousarvio vuodelle 2024 laadittiin kaupunginhallituksen kehyksen mukaiseen vuosikatteeseen. Talousarviossa varauduttiin tiedossa oleviin muutoksiin toiminnassa sekä niiden edellyttämiin sopetustarpeisiin. Palveluliikelaitoksen vuoden 2024 vuosikatetavoite ylitettiin 1 433 214 eurolla. Merkittävimmät talouteen vaikuttaneet toiminnalliset muutokset olivat puhtauspalveluiden optimointiprosessin pilotointi sekä ateriapalveluiden yleinen kehittäminen. Aterian ja puhtauden toimintojen kehittämisellä sekä onnistuiteilla sopeutustoimenpiteillä kyettiin tuottamaan laadukkaita palveluita kohtuullisin kustannuksin. 

Toimintatuotot toteutuivat kokonaisuudessaan 0,37 % eli 67 735 € suurempina. Muutos suunniteltuun johtui pääasisssa puhtauden tuottojen suuremmasta toteutumisesta, budjetoimattomista eristä sekä kohdemuutoksista.  

Toimintamenot toteutuivat  vuonna 2024 kokonaisuudessaan 1 375 288 € eli 7,92 % pienempinä. Suurin säästö muodostui henkilöstömenojen -tiliryhmässä, yhteensä 965 300 €. Henkiöstömenojen osalta muutosta suunniteltuu selittää tasausmaksun (ent. KuEl -elämenoperusteinen maksu) pienempi toteutuminen sekä jaksotettujen lomapalkkavelkojen muutos. Aineiden tarvikkeiden ja tavaroiden osalta merkittävimmät muutokset suunniteltuun nähden johtuivat pääasiassa toiminnan kehittämisestä sekä toiminnallisista muutoksista. 

Valtuustoon nähden sitovat erät vuoden 2024 talousarviossa olivat korvaus peruspääomasta sekä nettoinvestoinnit. Palveluliikelaitos on tulouttanut Porin kaupungille peruspääoman korkoa talousarvion mukaisesti 441 180 €. Investointihin varattiin talousarviossa 390 000 €. Investointien toteutuma oli yhteensä 389 993 €. Määräraha käytettiin talousarvion mukaisesti keittiö- ja puhtaanapitolaitteiston hankintaan. Merkittävimmät hankinnat kohdistuivat robotiikka- sekä kuljetuskalustohankintoihin. 

Porin kaupungin laskutus- ja perintäohjeen mukaisesti yli vuoden vanhat saatavat tulee kirjata alas kirjanpitolain säännöksiä noudattaen. Alaskirjaukset tuodaan tilinpäätöksen yhteydessä koontina tiedoksi asianomaisesta saatavasta vastaavalle toimielimelle. Luottotappioksi kirjattujen saatavien perintää jatketaan kunnes ne on maksettu, vanhentuneet tai muuten on käynyt ilmeiseksi, että perintää ei kannata jatkaa. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Jani Sundell, johtaja, jani.sundell@pori.fi

Johtokunta hyväksyy ja allekirjoittaa Porin Palveluliikelaitoksen vuoden 2024 tilinpäätöksen ja esittää, että tilikauden ylijäämä 1 612 998,90 € siirretään liikelaitoksen taseeseen edellisten tilikausien yli- ja alijäämätilille. 

Päätös

Johtokunta hyväksyi ja allekirjoitti Porin Palveluliikelaitoksen vuoden 2024 tilinpäätöksen ja esittää, että tilikauden ylijäämä 1 612 998,90 € siirretään liikelaitoksen taseeseen edellisten tilikausien yli- ja alijäämätilille. 

Valmistelija

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään erityisesti valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumista. Tilinpäätösaineisto tulee käsitellä lautakunnissa.

Tarkastustoimi toimii tarkastuslautakunnan alaisuudessa avustaen tarkastuslautakuntaa sille määrättyjen tehtävien suorittamisessa. Tarkastustoimi huolehtii kaupunginhallituksen alaisesta sisäisestä tarkastuksesta ja tilintarkastajan avustamisesta erikseen sovittavassa laajuudessa. Tarkastustoimelle kuuluvat tehtävät tulivat sovitussa laajuudessa suoritetuksi.

Toimialan käyttötalous toteutui talousarviota paremmin ja tarkastustoimi pysyi talousarviossa tilivuonna 2024.

Tarkastustoimen tilinpäätös on tehtävän kokonaiskustannusten osalta 121.779 euroa ylijäämäinen, eli kustannukset jäivät 21,24 prosenttia arvioidun alle. Suuri osa ylijäämästä selittyy henkilöstökuluista ja palveluiden ostoista, jotka toteutuivat alle budjetoidun. Vuoden 2024 aikana oli täyttämättä yksi tarkastajan virka, jolloin siihen varatut määrärahat jäivät käyttämättä.

Tarkastustoimen tilinpäätöstiedot vuodelta 2024 ovat esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Niko Poskiparta, tarkastusjohtaja, niko.poskiparta@pori.fi

Tarkastuslautakunta päättää merkitä vuoden 2024 tarkastustoimen tilinpäätöksen tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Erja Haavisto, talouspäällikkö, talousyksikkö, erja.haavisto@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on kuntalain edellyttämä asiakirja, jossa virallisten laskelmien lisäksi selvitetään valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen sekä sisäistä valvontaa ja riskien hallintaa edesauttavat toimintatavat.

Toiminnallinen toteutuminen

Vuosi 2024 oli olosuhteiltaan poikkeava sekä kevään että syksyn osalta. Keväällä talvi jatkui keskimääräistä pidempään ja talvikunnossapitoon, muun muassa liukkaudentorjuntaan, liittyviä töitä tehtiin pitkään. Kevät oli päällysteiden osalta kuluttava ja paikkauksia tehtiin poikkeuksellisen paljon. Toisaalta talvikelien jatkuminen mahdollisti pitkän luonnonjää- ja hiihtokauden. Pitkään jatkuneen talvikauden vuoksi myös hiekoitushiekan poistaminen venyi juhannuksen alle.

Kesäkautena asfaltointitöitä kohdistettiin aikaisempia vuosia enemmän keskustan katuverkolle. Uutena toimintana Kirjurin uimarannan uimavalvonta käynnistettiin kesällä.

Syksy alkoi lämpimänä ja niittyjen hoito jatkui poikkeuksellisesti syyskuulle. Lämpimän loppuvuoden vuoksi myös talvikunnossapito painottui enemmän liukkauden torjuntaan ja sorateiden kunnossapitoon.

Vaikka alkuvuosi oli kylmä ja talvikausi kesti keskimääräistä pidempään, poikkesi Porin vuoden 2024 keskilämpötila lämpimän syksyn ansiosta pitkän ajan keskimääräisestä keskiarvosta 1,0 astetta, kun vuoden 2023 poikkeama oli 0,1 astetta.

Valokuitutyömaat näkyivät vahvasti katukuvassa ja niiden aiheuttamat haitat keskusteluttivat sekä asukkaita että käyttäjiä. Sijoituslupaprosessi on päivitettävänä, jotta vastaavia ongelmia olisi vähemmän vuonna 2025.  

Toimitilojen osalta merkittävimmät muutokset tapahtuivat Leijonan käyttöönoton myötä, mikä toi kaupungin käytössä oleviin tilaneliöihin noin 2 000 neliön lisäyksen. Toisaalta merkittävimmät neliövähennykset tulivat Ruosniemen koulun ja päiväkodin puruista sekä vielä keskeneräisen Liinaharjan entisen vanhainkodin purusta. Kaiken kaikkiaan kaupungilla on käytössä toimitiloja 320 000 neliötä, joista ulkoa vuokrattuja 90 000 (konserniyhtiöt 71 000 neliötä, yksityiset 18 500 neliötä).

Teknisellä toimialalla vakituisen henkilöstön henkilötyövuodet vähenivät vuoteen 2023 verrattuna 8,7 henkilötyövuotta. Vähenemiseen vaikuttivat erityisesti Keräämön perustaminen ja toimistosihteerien ja asiakaspalveluhenkilöstön siirtyminen konsernipalveluihin.

Pysäköintivirhemaksuja kirjoitettiin vuoden 2024 aikana 18 495 kappaletta, mikä on 2 510 kappaletta vuoden takaista enemmän.

Yksityistieavustushakemuksia hyväksyttiin noin 150 kappaletta.

Keskeiset vuonna 2024 valmistuneet toimintaa ohjaavat asiakirjat olivat liikuntaolosuhdeselvitys, metsäohjelma, tilahankkeiden suunnitteluohje, kiinteistöohjelma ja rakennusomaisuuden realisoinnin projektisuunnitelma.

Talouden toteutuminen

Taloudellinen toteutuma on aina seurausta toiminnasta ja siinä tapahtuneista muutoksista. Teknisen toimialan talous on erityisen riippuvainen sääolosuhteista, joiden ennustaminen vuositasolla on erittäin haastavaa. Toimialan on varauduttava hyvin erilaisiin vaihtoehtoisiin olosuhdetekijöihin. Harvoin peräkkäiset vuodet ovat samanlaisia keskenään. Operatiivisen ja taloudellisen varautumisen avulla toimiala pyrkii ylläpitämään tarvittavan valmiuden kaupungin toimintakyvyn säilyttämiseen ulkoisista tekijöistä huolimatta, mikä voi tarkoittaa esimerkiksi tulvavalmiuden nostamista tiettyinä ajankohtina.

Vuoden 2024 osalta olosuhteet olivat teknisen toimialan talouden näkökulmasta suotuisat. Kustannukset, joihin oli varauduttu, eivät kaikilta osin realisoituneet. Käyttötalous toteutui muutettua talousarviota huomattavasti paremmin, mutta alkuperäistä talousarviota heikommin. Investoinnit toteutuivat pitkälti muutetun talousarvion mukaisena.

Toimialan määrärahoihin tehtiin vuoden aikana useita määrärahamuutoksia, joilla pyrittiin varmistamaan määrärahan riittävyys ja oikea kohdentuminen investointien ja käyttötalouden sekä kustannuspaikkojen välillä.

-       Määrärahasiirto 500 000 euroa investointiosasta Itä-Porin päiväkodin uudisrakennukselta käyttötalouteen Liinaharjan vanhainkodin purkuun (tela 30.4.2024 § 84). 

-        Määrärahasiirto kaupunginhallituksen elinkeinoelämää tukevista investoinneista teknisen toimialan tilainvestointeihin rannikkokalastajien lajittelutilan peruskorjaukseen 130 000 euroa (KH 13.5.2024 § 227).  

-        Toimintatuottojen tuotto-odotuksen pudotus 710 000 euroa vuokratuottojen alenemisen ja jäähallin sähkösopimuksen uudistamisen vuoksi. Toimintakulujen määrärahan lisäys 1 600 000 euroa kohonneisiin toimitilavuokriin ja kaukolämpöön (KV 10.6.2024 § 59).  

-        Määrärahalisäys aiempien vuosien toimitusaikojen viivästymisistä johtuneisiin ajoneuvohankintoihin 1 136 332 euroa (KV 26.8.2024 § 72) 

-        Määrärahasiirto 120 277,05 euroa opiskelijoiden kesätyöllistämiseen (viranhaltijapäätös, talous- ja hallintojohtaja 4.11.2024 §267)

-        Määrärahasiirto 250 000 euroa investointiosan katujen perusparannuksesta käyttötalouteen katujen kunnossapitoon (viranhaltijapäätös, talous- ja hallintojohtaja 4.11.2024 §268) 

-        Määrärahasiirto 80 074 euroa investointiosan maa-alueiden parannusinvestoinneista käyttötalouteen rakennusten purkuun (viranhaltijapäätös, talous- ja hallintojohtaja 5.11.2024 §269) 

-        Määrärahasiirto 36 000 euroa johtokarttapalveluihin liittyviä tuottoja infrajohtamisesta konsernipalvelujen asiakaspalvelut toiminnolle (viranhaltijapäätös, talous- ja hallintojohtaja 25.11.2024 §270).

Toimintatuottojen toteutuma oli 24,1 miljoonaa euroa. Toimintatuotot toteutuivat kokonaisuutena noin 0,4 miljoonaa euroa muutettua talousarviota suurempina. Toimintatuottojen suurimmat erät olivat rakennusten, liikehuoneistojen ja asuntojen vuokrat, 11,5 miljoonaa, joista hyvinvointialueelle vuokrattujen tilojen osuus oli 10,1 miljoonaa euroa. Maa- ja vesialueiden vuokrat tuottivat 8,2 miljoonaa euroa sekä pysäköintimaksut ja pysäköintivirhemaksut 1,8 miljoonaa euroa yhteensä. Metsän myynnistä tuottoja kertyi 0,7 miljoonaa euroa.

Toimialan kokonaisvuokratuotot toteutuivat noin 0,1 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina. Tilojen vuokratuottojen pudotus ei toteutunut ennakoidusti. Kiertokatu 16-18 asuntojen siirto YH-asunnot Oy:lle toteutui aiemmista suunnitelmista poiketen vasta tammikuun alusta 2025. Myöskään hyvinvointialue ei luopunut Teljäntorin tiloista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Valokuitutyömaiden lisääntyminen näkyi katutyölupien tuottojen noin 0,1 miljoonan euron talousarviota suurempana tuottona. Metsämyyntituottojen toteutuma ylitti arvioidun noin 0,1 miljoonaa euroa. Suurimmat metsämyyntikohteet olivat taajamametsien osalta Huhtala ja Porin metsä ja talousmetsien osalta Joutsijärven Tammen tila, Saunakoski ja Peittoonkorpi.

Investointikohteita toteutettiin omajohtoisesti suunnitellusti. Valmistus omaan käyttöön erä (VOK) toteutui talousarvion mukaisena.

Toimintakulujen toteutuma oli -53,2 miljoonaa euroa. Toimintakulut alittivat muutetun käyttösuunnitelman 1,1 miljoonaa euroa.

Toimintakulujen suurimmat erät olivat henkilöstökulut, -16,7 miljoonaa euroa, toimitilojen vuokrakulut ja kiinteistöverot -14,8 miljoonaa euroa, lämmitys ja sähkö -8,7 miljoonaa euroa ja katujen, viheralueiden, toimitilojen ja koneiden ulkoa hankitut kunnossapitopalvelut, -3,3 miljoonaa euroa. Rakennusten purkukuluja kertyi noin 0,9 miljoonaa euroa. Suurimmat purkutyömaat olivat Liinaharjan vastaanottokeskus, Ruosniemen koulu ja Ruosniemen entinen päiväkoti.

Henkilöstökulut toteutuivat 0,6 miljoonaa euroa talousarviota pienempinä. Henkilöstösuunnitelman mukaisista henkilötyövuosista (325) toteutui 312,1 henkilötyövuotta. Tiukan taloustilanteen vuoksi osaa rekrytoinneista viivästettiin tarkoituksella ja osa henkilöstösuunnitelman mukaisista rekrytoinneista viivästyi muista syistä tai jäi kokonaan toteuttamatta.

Palvelujen osalta kulut ylittyivät 0,4 miljoonaa euroa, suurimpina tekijöinä olivat kunnossapitopalvelut ja asiantuntijapalvelut liittyen muun muassa hulevesiohjelmaan, liikenneturvallisuussuunnitelmaan, uimavesien terveellisyyteen ja laitteiden määräaikaistarkastuksiin. Kunnossapitopalvelujen kustannuksia pystyttiin hillitsemään muun muassa töiden priorisoinnilla ja lisäämällä oman työn osuutta, mikä näkyi esimerkiksi hiekan poistoon käytetyn ajan pidentymisenä.

Aineet, tarvikkeet ja tavarat alittuivat 0,5 miljoonaa euroa huolimatta vuoteen 2024 tehdyistä hinnankorotuksista kaukolämpöön. Vuosi 2024 oli Porissa aiemmin todetusti vuotta 2023 lämpimämpi. Loka- ja joulukuun lämpötilapoikkeama pitkän aikavälin keskiarvoon oli 1,8 astetta, kun vuonna 2023 vastaavasti kyseisten kuukausien lämpötilapoikkeama oli -2,8 astetta. Erot lämpötiloissa heijastuvat suoraan kiinteistöjen lämmitystarpeeseen ja kaukolämpö- ja lämmityskustannuksiin.

Muut toimintakulut alittivat talousarvion 0,4 miljoonaa euroa. Merkittävimmät alitukset tulivat ulkoisissa vuokrakuluissa. Keskeisimpänä tekijänä Pasaasin päiväkoti, jonka käyttöönotto toteutui alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin. Lisäksi joidenkin kohteiden osalta varauduttiin toteutunutta isompaan vuokrakustannukseen.

Toimintakate toteutui 1,5 miljoonaa euroa talousarviota paremmin.

Tiloihin ja infrastruktuuriin kohdistuvia investointeja toteutettiin yhteensä 35,4 miljoonalla eurolla (noin 350 kappaletta), josta tilainvestointeja oli 23,3 miljoonaa euroa (noin 150 kappaletta) ja infrainvestointeja 12,1 miljoonaa euroa (noin 200 kappaletta). Maa-alueita ostettiin 0,5 miljoonalla eurolla ja myytiin 0,1 miljoonalla eurolla. Ajoneuvoihin ja muuhun kalustoon kohdistuvia investointeja toimialalla toteutettiin yhteensä 2,8 miljoonalla eurolla. Rahoitusosuuksia ja muita avustuksia hankkeisiin saatiin noin 1,3 miljoonaa euroa, joista suurimmat olivat taidemuseon peruskorjauksen saama noin 0,6 miljoonaa euroa ja tulvasuojelun hulevesiprojekti MUSTBE noin 0,4 miljoonaa euroa

Suurimmat toteutetut tilainvestoinnit olivat uudisrakennukset Pohjois-Porin monitoimitalo (3,9 miljoonaa euroa), Itä-Porin uusi päiväkoti (3,1 miljoonaa euroa), Ahlaisten monitoimitalo (2,6 miljoonaa euroa) ja Yyterin inforakennus (1,8 miljoonaa euroa). Korjausinvestoinneista suurimmat olivat Taidemuseon peruskorjaus (3,1 miljoonaa euroa), Reposaaren koulukortteli (2,8 miljoonaa euroa) ja Pasaasin päiväkodin perustukset (1,1 miljoonaa euroa).

Infrastruktuuriin kohdistuvista investoinneista suurimmat olivat katujen perusparantaminen (2,7 miljoonaa euroa, josta uudelleenpäällystykset noin 1,5 miljoonaa euroa ja urheilukeskuksen alueen kunnostaminen 0,6 miljoonaa euroa), Jokikeskus (1,9 miljoonaa euroa), katuvalojen saneeraukset (1,3 miljoonaa euroa), siltojen perusparannukset (0,9 miljoonaa euroa) ja Tuulikylän kadut (0,8 miljoonaa euroa).

Maanhankintaa tehtiin erityisesti Pinomäessä Honkaluodon teollisuusalueen laajentumisen mahdollistamiseen.

Laskutus- ja perintäohjeen mukaisesti luottotappioiksi kirjatut saatavat aikaväliltä 1.10.2022-30.9.2023 tuodaan tilinpäätöksen yhteydessä tiedoksi asianomaisesta saatavasta vastaavalle toimielimelle. Koonnista selviää luottotappioksi kirjattujen laskujen määrä sekä alaskirjattu pääoma laskulajeittain.  Koonti on tilinpäätösaineiston liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, toimialajohtaja, tekninen toimiala, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää merkitä vuoden 2024 tilinpäätöksen tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Erno Vaurio, taloussuunnittelupäällikkö, erno.vaurio@pori.fi

Perustelut

Kuntalain 113 §:n mukaan kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari. Talous- ja hallintoyksikkö on koonnut kuntalain mukaisen vuoden 2024 tilinpäätösasiakirjan, joka on esityslistan liitteenä.

Kaupungin toteutunut tulos oli -8,5 miljoonaa euroa eli 9,2 miljoonaa euroa talousarviota parempi. Tulos heikentyi edeltävästä tilikaudesta 20,8 miljoonalla eurolla. Valtionosuudet putosivat 10,7 miljoonalla eurolla johtuen muun muassa sote-siirtolaskelmien jälkikäteistarkastuksesta ja verotulot vähenivät 4,3 miljoonalla eurolla, koska edelliselle tilikaudelle tilitettiin vielä hyvinvointialueuudistusta edeltävän ajan perusteella määräytyviä veroja. Toimintakatteen kasvu oli 4,9 %.

Valtuusto päätti seuraavista talousarviomuutoksista vuoden 2024 aikana:

  • Verotulo- ja valtionosuusarvioiden korotus yhteensä 1,0 miljoonaa euroa,
  • rahoitustulojen korotus suurempiin osinkotuottoihin perustuen 1,4 miljoonaa euroa,
  • teknisen toimialan tuloarvion vähennys 0,7 miljoonaa euroa,
  • teknisen toimialan menomäärärahan lisäys 1,6 miljoonaa euroa,
  • teknisen toimialan investointimäärärahan lisäys ajoneuvoihin 1,1 miljoonaa euroa. 

Toimialojen sitovat erät toteutuivat selvästi muutettua talousarviota parempina. Muutettu talousarvio alittui konsernipalveluissa 2,9 miljoonaa, sivistyslautakunnan alaisessa toiminnassa 2,8 miljoonaa, vapaa-ajan lautakunnan alaisessa toiminnassa 0,3 miljoonaa, elinvoima- ja ympäristötoimialalla 1,7 miljoonaa ja teknisellä toimialalla 1,5 miljoonaa euroa. Toimialoille kohdistamattomat erät ylittivät talousarvion 2,3 miljoonalla eurolla johtuen budjetoitua suuremmista työmarkkinatuen kuntaosuuksista ja lomapalkkavelan kasvusta. Porin Palveluliikelaitoksen ylijäämä oli 1,1 miljoonaa euroa eli 0,7 miljoonaa talousarviota parempi. Porin Veden ylijäämä oli 2,1 miljoonaa euroa eli 0,3 miljoonaa euroa talousarviota parempi.

Taseeseen kertynyt ylijäämä on tilikauden 2024 jälkeen yhteensä 39,0 miljoonaa euroa.

Investointimenot olivat 48,6 miljoonaa euroa ja rahoitusosuudet niihin 1,3 miljoonaa euroa (omarahoitusosuus 47,3 miljoonaa euroa). Infrastruktuuri-investointeihin käytettiin 11,8 miljoonaa euroa ja tilainvestointeihin 22,6 miljoonaa euroa. Muut irtaimen omaisuuden investoinnit olivat 4,9 miljoonaa euroa ja liikelaitokset investoivat 5,4 miljoonaa euroa.

Luovutustuloja omaisuuden myynnistä kirjattiin yhteensä 9,4 miljoonaa euroa. Puitesopimuksen mukaisesta osakkeiden myynnistä Pori Energia Oy:lle kirjattiin 6,8 miljoonan euron ja maaomaisuuden myynnistä 0,7 miljoonan euron luovutusvoitot.

Koko kaupunkikonsernin tulos päätyi 5,5 miljoonaan euroon, ollen 13,5 miljoonaa euroa edeltävää tilikautta heikompi. Konsernin lainakanta laski 12,8 miljoonalla eurolla 536,1 miljoonaan euroon. Lainakannasta 71 % on peruspalvelujen tuottamiseen ja 29 % liiketoimintaan kohdistuvaa velkaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Lauri Inna, kaupunginjohtaja, lauri.inna@pori.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy ja allekirjoittaa tilinpäätöksen 2024 ja lähettää sen tarkastuslautakunnalle ja tilintarkastajalle tarkastusta varten.

Kaupunginhallitus esittää tilikauden -8 520 670,28 euron tuloksen käsittelystä seuraavaa:

  1. Tuloutetaan Porin Veden poistoeroja suunnitelman mukaan 33 333,24 euroa.
  2. Tuloutetaan perintörahaston käyttö 934,00 euroa.
  3. Siirretään tilikauden alijäämä 8 486 403,04 euroa oman pääoman yli-/alijäämätilille. 

Kaupunginhallitus antaa talous- ja hallintojohtajalle valtuuden tehdä tilinpäätökseen teknisiä korjauksia allekirjoituksen jälkeen, mikäli tilintarkastuksen yhteydessä niihin tulee tarvetta.

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto, tarkastustoimi, BDO Oy / Minna Ainasvuori