Valmistelija
Merika Lanne, merika.lanne@pori.fi
Perustelut
Porin perussuomalaisten valtuustoryhmä, ensimmäinen allekirjoittaja Arto Nurmi jätti valtuuston kokouksessa 11.10.2021 § 220 valtuustoaloitteen, joka koskee joukkoliikenneuudistuksen onnistumisen seurantaa. Valtuustoaloite on luettavissa historiatiedoista.
Kaupunginhallitus päätti pyytää kokouksesssaan 18.10.2021 § 733 aloitteesta joukkoliikennejaoston ja sivistyslautakunnan lausunnon 31.12.2021 mennessä.
Ehdotus
Esittelijä
Lauri Kilkku, vs. kaupunginjohtaja, lauri.kilkku@pori.fi
Joukkoliikennejaosto päättää antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Joukkoliikenneuudistuksen tarve
Kaupungin sidosyksikkö Porin Linjat Oy toimi vuosina 2016-2021 paikallisliikenteessä käyttöoikeussopimuksella, jonka mukaisesti matkustajien lipputulot kuuluivat liikenteenharjoittajalle ja kaupunki maksoi liikennöinti-indeksiin sidottua sopimuskorvausta liikenteenharjoittajalle aikataulujen ja reittien toteuttamisesta. Maaseutumaisia reittejä oli kilpailutettu käyttöoikeussopimuksina yksityisille liikenteenharjoittajille, joiden osuus koko liikenteestä oli noin 10 %.
Koska matkustukseen ja lipputuloihin liittyy suuria epävarmuuksia, käyttöoikeussopimuksen luonteeseen kuuluva lipputuloriskin hallinta oli vaikeaa Porin Linjat Oy:lle. Matkojen määrä kääntyi lievään laskuun jo syksyllä 2019, mutta varsinainen romahdus tapahtui keväällä 2020, kun matkojen määrä väheni aiempaan verrattuna lähes 80% Covid-19 -tautitilanteen johdosta annettujen etätyösuositusten ja koulujen etäopetuksen takia.
Joukkoliikenneuudistus oli tarpeellinen monesta syystä. Lainsäädännössä oli tapahtunut muutoksia, jotka vaikuttivat liikennepalvelujen järjestämiseen, sidosyksikön liiketoimintaan ja kaupunkikonsernin keinoihin varmistaa sidosyksikön liiketaloudellinen toimintakyky. Lainsäädännön muutoksia ovat olleet mm.
- EU:n palvelusopimusasetuksen toimeenpanon siirtymäaika päättyi 2019, vaikutti mm. lipputuotteiden ja niiden hintojen määrittelyyn, sopimuskorvauksen määrittelyyn sekä erilliskirjanpitovelvoitteeseen, johon sidosyksikköhankinnassa on tiukemmat vaatimukset kuin kilpailutetussa liikenteessä
- liikennepalvelulaki 2018 alkaen korvasi joukkoliikennelain, erityisesti uusia vaateita lippu- ja maksujärjestelmille
- hankintalaki sidosyksikköjen ulosmyynnistä 5 % liikevaihdosta tai enintään 500 000 €/v
- kilpailulaki 30d (2020): konsernille myytävät tilausajot ja lippu- ja maksujärjestelmäpalvelut on eriytettävä sidosyksikön kirjanpidossa
- EU: käyttövoimadirektiivi: elokuusta 2021 alkaen liikennepalvelujen hankinnat puhtaalla käyttövoimalla, Porille omat velvoitteet kaikissa liikennepalveluhankinnoissa
Lainsäädännön muutosten ja taloudellisen tilanteen arvioimiseksi kaupunginhallitus teetti 9.9.2019 § 467 asiantuntijaselvityksen Porin Linjat Oy:n toiminnallisista ja taloudellisista vaihtoehdoista. Selvityksen suositusten pohjalta kaupunginhallitus päätti 12.10.2020 § 543, että joukkoliikenteessä siirrytään käyttöoikeussopimuksesta hankintasopimukseen, jotta lipputuloriski siirtyy sidosyksiköltä kaupungin hallinnoitavaksi, sekä kehotti joukkoliikenneviranomaista teettämään linjaston autokiertojen tehostamiseen ja kustannustehokkuuden kasvamiseen tähtäävän selvityksen hankintasopimuksen mukaista liikennöintiä varten.
Lainsäädännön muutosten toimeenpanon varmistamiseksi joukkoliikenneuudistuksessa tehtiin uusia sopimuksia, jotta Porin Linjat Oy:n myymien palvelujen kustannusrakenteesta saatiin läpinäkyvä ja kirjanpidossa eriytettävä. Liikennöinnin lisäksi Porin Linjat Oy tuottaa avoimen joukkoliikenteen tukipalvelut eli lippu- ja maksujärjestelmän, myyntikanavien hallinnan sekä reitti-, aikataulu- ja lipputuoteneuvontapalvelut, joista on tehty oma sopimus kahdeksi vuodeksi. Avoimen joukkoliikenteen hankintasopimuksen sisällä toteutettiin kustannustenjakosopimus Ulvilan ja Porin kaupunkien yhteisistä reiteistä 80 ja 90, sekä kaupunkien perusopetuksesta ja varhaiskasvatuksesta vastaavat lautakunnat uusivat sopimuksensa Porin Linjat Oy:n lipputuotepalveluista ryhmien ja perusopetuslain mukaisten matkojen hallinnoimiseksi ja työn korvaamiseksi.
Joukkoliikenneuudistuksen toteutus
Uusi avoimen joukkoliikenteen hankintasopimus toteutettiin Porin seudun joukkoliikennejaoston päättämien (4.5.2021 § 35) reittien, aikataulujen ja liikennöintiaikojen mukaisesti. Reittien ja aikataulujen suunnittelun pohjana käytettiin Porin Linjat Oy:n rahastuslaitteiden tuottamaa tietoa lipputuotteiden leimauksista eri pysäkeillä, vuoroilla ja reiteillä. Hankintasopimuksen suunnitteluvaiheessa erilaisten joukkoliikenteen reittien ja aikataulujen tarjonnan vaihtoehtoja ja kustannuslaskentaa tuotiin joukkoliikennejaoston päätöksentekoon ja aineistot olivat suunnitteluvaiheessa avoimesti verkossa tutustuttavissa.
Hankintasopimuksen kesto on 7.6.2021 alkaen 8 + 2 vuotta sidosyksikkö Porin Linjat Oy:n kanssa. Viranomainen ei kilpailuta paikallisliikenteen reittejä, mutta sidosyksikön kanssa tehty sopimus mahdollistaa liikennepalvelun tuottamisen alihankintana, mikäli Porin Linjat Oy kokee tarvetta tuotannon järjestelyille. Sopimuskorvaus Porin Linjat Oy:lle perustuu liikennöinti-indeksiin sidottuihin autopäivä-, linjatunti- ja linjakilometriyksikköhintoihin.
Keskeisiä parannuksia uudistuksessa
- autojen käyttö tehostui (ennen 67 autoa, nyt 34 autoa ja vara-autot), mikä on merkittävä lähtökohta kaluston uudistamiseen ja uusiin käyttövoimaratkaisuihin
- vuorotarjonta yhtenäistyi (ma-pe) harvaan asutuilla alueilla
- koulukuljetukset toteutetaan edelleen avoimena joukkoliikenteenä kyliltä kouluille
- arkisin vuorotiheys kasvoi ruuhka-aikoina tiheästi asutuilla alueilla (60 min > 30 min)
- kaupungin strateginen painopiste Yyteri huomioitiin lisäämällä sinne vuorotarjontaa arkisin ja viikonloppuisin sekä nopeuttamalla matka-aikaa, mikä lisää joukkoliikenteen houkuttelevuutta myös Uusiniitty-Kyläsaari-Pihlava-Kaanaa -reitin varrella asuville (reitit 34, 34M ja 34R)
- urheilukeskuksen saavutettavuus parani, kun vuoroväliä tihennettiin 60 minuutista 20-30 minuuttiin Citylinjan reittimuutoksella
- lipputuotteiden määrä väheni, asiakashinnoista tuli edullisempia aikuisille ja yläkouluikäisille kausilippumatkustajille, tasahintainen kertalippu korvasi kilometripohjaisen hinnoittelun
Keskeisiä heikennyksiä uudistuksessa
- Porin ja Ulvilan kaupungit käyttävät lähes yhtä paljon määrärahoja joukkoliikenteen hankintoihin kuin aiemminkin, mutta liikennöinnin kustannusten kasvun takia määrärahalla saa vähemmän joukkoliikenteen tarjontaa
- avoimen joukkoliikenteen tarjonta päättyi reitillä Harjunpäästä Isojoenrannan kautta Porin keskustaan ja tien 2652 varren asukkailta Reikon kylässä
- avoimen joukkoliikenteen yhteydet Ulvilan Vanhakylästä Friitalaan päättyivät, markkinaehtoinen joukkoliikenne toimii yhteysvälillä koulupäivinä
- perjantai- ja lauantai-iltojen myöhäisvuoroja ei tarjota, koska joukkoliikennejaosto päätti asettaa työmatka- ja asiointiliikenteen vapaa-ajan liikkumisen edelle
- satunnaiset asiointiliikennevuorot harvaan asutuilta alueilta lauantaisin päättyivät
- Ahlaisten säännöllinen viikonloppuliikenne päättyi
Alkaneen valtuustokauden aikana ratkaistavia asioita
- nykyisen sopimuksen puitteissa linjakilometrien määrää voi muuttaa suuntaan tai toiseen 10 % vuodessa tai 20 % koko sopimuskauden aikana eli tarjonnan painopisteen muutokset ovat mahdollisia, mutta liikennettä lisäävien muutosten rahoittaminen tarkoittaa palvelun vähentämistä jollain alueella, jotta voi parantaa toisella, ellei hankintoihin käytettäviä määrärahoja lisätä kaupunginvaltuuston päätöksellä
- liikennepalvelulain mukaisen lippu- ja maksujärjestelmän hankinta pitkällä sopimuskaudella
- seudulliset joukkoliikenneyhteydet Porin saavutettavuuden varmistamiseksi yhteishankinnoilla Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja yhteysvälin kuntien kanssa (nykyisin Rauma- , Kankaanpää- , Merikarvia-yhteydet)
Matkojen määrän muutokset
Joukkoliikenneuudistuksen vaikutuksia matkustukseen ja matkustajiin on vaikea arvioida, koska muutos ajoittui ajanjaksolle, jolloin Covid-19 –tautiepidemia vähensi matkustusta merkittävästi. Tehtyjen matkojen määrät ovat olleet keväästä 2020 alkaen noin 40 % pienemmät kuin aiempina vuosina.
Kesäkuusta 2021 alkaen matkojen määrä on noudattanut hyvin tarkkaan vuoden 2020 matkojen määrää. Uudistuksella ei näin ollen vaikuttaisi olleen kokonaismatkustukseen heikentävää vaikutusta.
Matkustuksen tilastointi ei ole yhtenevä vuosien 2020 ja 2021 välillä, koska kauppatorin läpi ajettavien heilurien kuljettajia on ohjeistettu, että kertaalleen maksaneita matkustajia ei uudelleen pyydetä rahastuslaitteille kirjaamaan matkan jatkumista, vaan matkustajat saavat odottaa istuen matkan jatkumista. Heilurimaisesti ajetaan linjoja Pormestarinluodosta Sampolaan ja Leppäkorvesta Tuulikylän kautta Kalaholmaan. Aiemmin esimerkiksi Puuvillasta kauppatorin läpi Koivulaan (linjat 12+6 tai 2+4) matkustanut henkilö olisi vuonna 2020 näkynyt rahastuslaitteilla kahtena eri matkana, nykyisen kuljettajaohjeistuksen mukaisesti vain yhtenä, jolloin matkustajamäärä on aiempaan verrattuna aliarvio.
Matkojen määrä kasvoi merkittävästi koulujen syysloman jälkeen, kun sää viileni. Liitteenä oleva kuvio matkustuksesta eri reiteillä kuvaa koulujen vaikutusta matkustukseen ylipäätään, ja myös minkä reittien varrella talvikaudella on enemmän kysyntää kuin kesällä.
Linjastosuunnitelman toteuttanut Ramboll Oy jatkoi syksyllä työtä linjaston toteutuksen toimivuustarkastelulla, jossa käytiin keskusteluja Porin Linjat Oy:n kanssa ja toteutettiin muutamia muutoksia aikatauluvarmuuden parantamiseksi. Lisäksi Ramboll Oy teki otannan rahastuslaitteiden datasta ja tarkasteli liikenteen kustannustehokkuutta, vuorojen kuormitusta ja matkamääriä kuvaavia tunnuslukuja (liitteenä).
Asiakaspalvelukyselyn tulokset ja muut palautekanavat
Palautetta joukkoliikenteen matkustajilta kerätään jatkuvasti monikanavaisesti. Porin Linjat Oy raportoi kuukausittain saadut ja vastatut palautteet, joita tulee sähköpostitse, puhelimitse, verkkosivujen palautelomakkeella ja Kyyti likel -sovelluksen kautta, sekä kuljettajien havainnot ja ehdotukset. Liikenteen suunnittelua koskeva palaute välitetään viranomaiselle vastattavaksi. Palautetta saapuu muutamia päivittäin, ajallista vaihtelua on paljon. Asiakas- ja kuljettajapalautteita on myös käsitelty yhteistyössä viranomaisen ja Porin Linjat Oy:n kanssa, ja niiden perusteella aikatauluja ja reittejä on hiottu toimivammiksi ennen talvikelien alkua.
Aloitteessa esitetyistä toimenpiteistä on toteutettu asiakaspalvelukysely, jonka tulokset on julkaistu yhteenvetona kaupungin verkkosivuilla 10.12.2021 ja tarkemmin avoimena tulossivuna verkkosivulla https://bit.ly/3ftrZoU, jotta kiinnostuneet voivat tutkia eri reiteistä annettu palautetta tarkemmin. Vastauksissa korostui tyytymättömyys keskustasta asuinalueille lähtevien myöhäisvuorojen vähenemiseen illoista ja viikonlopuista.
Myöhäisvuorot
Myöhäisvuorojen karsiminen on Covid-19 -tautitilanteen takia ollut järkevä säästötoimi. Mikäli epidemian hallinta paranee ja yleisötapahtumien järjestäminen sekä vapaa-ajan viettäminen myöhään keskustassa on taas mahdollista, keskusteluun joukkoliikenteen myöhäisvuorojen tarjoamisesta ja rahoituksesta on valmistauduttava. Liitteenä on esimerkki perjantai- ja lauantai-iltojen myöhäisvuorojen reiteistä ja aikatauluista, sekä karkea hankintasopimuksen mukaisin yksikköhinnoin toteutettu kustannuslaskelma. Nykyisillä määrärahoilla myöhäisvuoroja ei voida hankkia, ellei muuta vuorotarjontaa samanaikaisesti vähennetä.
Myöhäisvuorojen tarkastelu on tehty vain Porin alueelta Porin kaupungin maksamasta liikenteestä. Liikennöinti Porista muihin kuntiin vaatii jatkoneuvotteluja muiden kuntien kanssa. Esitetty vuorotarjonta on suunniteltu tavanomaista viikonloppuliikennettä silmällä pitäen. Isojen yleisötapahtumien aikaiset myöhäisvuorot (esim. jazzien aikaan) vaatii enemmän tarjontaa ruuhkautumisen takia.
Tehtyjen karkeiden laskelmien mukaan suunnitelluilla myöhäisvuorojen liikenteen linjoilla (linjat 2, 3, 4, 6H, 9, 12, 35, 66) arvioidut vuotuiset liikennöintikustannukset ovat noin 50 000–250 000 € liikennöintimallista riippuen. Lipputuloja ei ole huomioitu laskelmassa. Mahdollinen päätös myöhäisvuorojen käynnistämisestä uudelleen vaatii laajaa liikennöinnin jatkosuunnittelua, jotta palvelu lisää aidosti matkustusta ja on kustannustehokasta toteuttaa.
Meri-Porin avoin joukkoliikenne
Meri-Porin linjaston uudelleen järjestelyillä vuosikustannuksia vähennettiin noin viidennes talven 2020-2021 reitteihin ja aikatauluihin verrattuna. Vuorotarjonta väheni mm. yhtenäiskoulua varten suunniteltujen tilausajon luonteisten linjojen 33 ja 33S poistamisen takia ja linjan 31 Mäntyluoto lopettamisen takia. Ilman merkittävää määrärahojen lisäystä tai lipputulojen kasvua aiempaan palaaminen on mahdotonta. Uudistuksen jälkeen ympärivuotinen kustannus Meri-Porin liikenteestä on noin 1,8 M€, mikä on 28 % koko paikallisliikenteen linjaston sopimuskorvauksesta 6,6 M€. Nykyiset reitit ja aikataulut löytyvät esityslistan liitteistä.
Ennen uudistusta toteutunutta matkustusta tutkittiin selvittämällä jokaisen linjan pysäkkikohtaiset nousut. Johtopäätöksenä todettiin, että Tiedepuiston ja keskustan välinen liikkuminen oli merkittävä liikkumisvirta Mäntyluodon ja Reposaaren linjoilla 31, 40, 40M. Kustannustehokkuuden näkökulmasta Tiedepuiston ja keskustan välille on edullisempaa tarjota lisävuoroja omana reittinään, kuin kierrättää vuorot Meri-Porin kautta.
Perusopetuslain mukaiset koulukuljetukset Meri-Porin yhtenäiskoulun oppilaille ovat reittien ja aikataulujen suunnittelun lähtökohtana koulupiirin alueella. Koulukuljetukset hoidetaan yhdellä autolla Reposaaresta ja Mäntyluodosta (linja 43), toisella autolla Yyteristä (linja 34), ja kolmannella Kyläsaaren ja Preiviikiin suunnalta (linjat 34, 35 ja 7P).
Yhtenäiskoulun opetuksen alkamis- ja päättymisajat määrittävät, milloin bussien on oltava koululla. Koska reittejä ajetaan keskustasta koulun kautta päätepysäkeille Yyteriin ja Reposaareen, sekä vaihtoyhteyksillä Preiviikin suuntaan, pitkät etäisyydet aiheuttavat haastetta aikataulujen yhteensovittamiseen yhtenäiskoulun opetusaikojen kanssa. Arkisin Tiedepuistoon tarjotaan yhteyksiä noin 60 minuutin välein linjoilla 35, 40M ja 43. Harvan vuorovälin takia odotusaikoja syntyy väistämättä kaikkialla Porissa.
Yhtenäiskoulusta riippumattomina aikoina Reposaaresta ja Mäntyluodosta ajetaan linjan 40M reittiä pitkin keskustaan, jolloin matka-aika on lyhyempi kuin linjalla 43 Pihlavan kautta. Pihlava-Kyläsaari-Uusiniitty -reitin alueella matkustajille on kaksi reittivaihtoehtoa kohti keskustaa, joko Yyteristä saapuvalla 34-vuorolla Karjarannan kautta tai 35-vuorolla Pietniemen ja Tiedepuiston kautta Maantiekatua pitkin. Linjan 34 vuoroilla matka-aika on nopeampi kuin linjan 35 vuoroilla, mikä todennäköisesti näkyy myös tehtyjen matkojen määrässä.
Arki-iltaisin vuorotarjonta toteutetaan nopeina 34- ja 40M -vuoroina. Myöhäisvuoroja on vähennetty koko kaupungin alueella, mutta Meri-Porissa tarjotaan edelleen laajempaa liikennöintiaikaa kuin muualla. Viimeiset vuorot lähtevät matkakeskuksesta klo 21:15 Mäntyluotoon ja Reposaareen, Uusiniitty-Kyläsaari-Pihlava-Kaanaa-Yyteri -reitille klo 22:30. Paluuvuorot keskustaan lähtevät klo 22:25 (40M) ja 23:25 (34).
Viikonloppuisin Meri-Poriin ajetaan linjan 34 reittiä Yyteriin, josta vuorotunnein vuorot jatkavat tunnuksella 34M Mäntyluotoon ja 34R Reposaareen. Tarjonta mahdollistaa Meri-Porin sisäisen liikenteen ja asiointiyhteydet Pihlavan palveluihin. Enimmäismatka-aika Reposaaresta keskustaan on Karjarannan sujuvasta liikenteestä huolimatta 1h 10 min. Viimeinen vuoro matkakeskuksesta lähtee klo 21:10 34R-vuorona Reposaareen ja palaa puolilta öin matkakeskukseen.
Arki-iltaisin olisi mahdollista ajaa 34M ja 34R -vuoroja korvaten 34 ja 40M -vuorot, mikäli Meri-Porin sisäisen liikenteen parantaminen nähdään nopeita keskustayhteyksiä tärkeämmäksi. 34M ja 34R -vuorot aiheuttaisivat matka-ajan pidentymistä keskustaan matkustaville Kaanaan, Mäntyluodon ja Reposaaren asukkaille, Pihlava-Kyläsaari-Uusiniitty -reitin varrella asuville matka-aika säilyisi samana verrattuna 34-vuoroihin. Kustannuksissa ei olisi merkittävää eroa.
Lisätietoja joukkoliikenteen järjestämistavan muutoksista löytyy päätöksenteosta diaarinumeroilla
- PRIDno-2019-4653 järjestämistapa, Spring Advisor Oy
- PRIDno-2020-5402 reitit ja aikataulut, Ramboll Oy
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kokouskäsittely
Krista Virtanen-Olejniczak poistui asiakohdan käsittelyn aikana klo 15:58 ja saapui klo 16:03.
Arto Nurmi poistui kokouksesta asiakohdan käsittelyn aikana klo 16:24.