Kaupunginvaltuusto, kokous 20.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 103 Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI Poriin, valtuustoaloite, Jarno Joensuu

PRIDno-2022-1129

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valtuutettu Jarno Joensuu jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"LIIKENNEVALOETUUSJÄRJESTELMÄ HALI PORIIN 

Hälytysajo on yksi merkittävimmistä riskeistä eri viranomaisten toiminnassa. Kaupunkialueella hälytysajon ajaminen edellyttää päivittäin liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ns. punaisia päin ajamista, joka tulee tapahtua erityistä varovaisuutta noudattaen.  Tuo ns. punaisia päin ajaminen aiheuttaa vaaratilanteita liikenteelle sekä hälytysajon merkittävää hidastumista nopeuden alentumisesta johtuen.  

Porissa on pelastustoimella haasteita toimintavalmiusajoissa Sampolan ja Pohjois-Porin alueilla. Tähän vaikuttavat hidastavasti mm. pelastustoimen pääsääntöisiin ajoreitteihin viime vuosina tehtyinä muutoksina useiden liikenneympyröiden ja liikennevalo-ohjattujen risteysten lisäämiset. Muutoksista johtuvat raskaiden ajoneuvojen jatkuvat nopeuden hidastukset heikentävät toimintavalmiusaikatavoitteisiin pääsemistä. 

Samojen ongelmien kanssa ovat pyörineet Suomessa jo pitkään myös useat muut kaupungit. Oulussa käynnistyi jo yli 10 vuotta sitten idea siitä, että liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa sekä avun saantia nopeuttaa kattavalla ja automaattisesti toimivalla järjestelmällä, joka antaisi hälytysajoneuvoille etuisuuksia valo-ohjatuissa risteyksissä. Oulun kaupungin, Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen, urakoitsijoiden ja laitetoimittajien yhteistyön pohjalta syntyi 2010-luvun alussa  liikennevaloetuusjärjestelmä HALI. Tällä hetkellä Suomessa noin viidennes liikennevaloista sekä hälytysajoneuvoista on HALI:n piirissä. Palvelu kattaa jo yli 500 liikennevaloristeystä ja yli 400 hälytysajoneuvoa. 

HALI on täysin automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä. Hälytysajoneuvot lähettävät satelliittipaikannukseen perustuen sijaintitietoaan mobiilidataverkon välityksellä keskusjärjestelmälle, josta HALI-palvelinohjelmisto päättelee kulloisenkin liikennevalojen ohjaustarpeen ja lähettää tarvittavia ohjauskäskyjä liikennevalokojeille. 

HALI mahdollistaa hälytysajoista entistä turvallisempia ja nopeampia. Risteysten ajoneuvojonot saadaan purettua ennen hälytysajoneuvon saapumista ja hälytysajoneuvolle pystytään tarjoamaan välittömästi vihreä valo risteyksissä, joten onnettomuuden sattumisen todennäköisyys vähenee merkittävästi, koska ns. punaisia päin ajamista ei tapahdu.  

HALI tehostaa lisäksi kiireellisten hälytystehtävien vasteaikoja, joiden pienenemiset parantavat suoraan viranomaisten toimintavalmiutta. Viranomaiset saapuvat nopeammin tapahtumapaikalle, joka vähentää suoraan onnettomuuksista aiheutuvia vahinkoja.   

Porin kaupungin hallintosäännön 130§ mukaan esitän seuraavaa: 

1. Porin kaupunki käynnistää yhteistyössä hälytysajoa ajavien eri viranomaisten kanssa selvityksen Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI:n käyttöönotosta kaikissa kaupungin alueella olevissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä. 
2. Tavoitteena tulee olla, että Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI on Porin kaupungissa ja alueella toimivilla viranomaisilla 100 % käytössä vuoden 2023 aikana. 

Porissa  
28.2.2022 

Jarno Joensuu (sd) 
kaupunginvaltuutettu"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus pyytää aloitteesta ”Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI Poriin, valtuustoaloite, Jarno Joensuu” teknisen lautakunnan lausunnon 31.5.2022 mennessä.

Valtuutettu Jarno Joensuu esittää valtuustoaloitteessaan seuraavaa:

  1. Porin kaupunki käynnistää yhteistyössä hälytysajoa ajavien eri viranomaisten kanssa selvityksen Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI:n käyttöönotosta kaikissa kaupungin alueella olevissa liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä
  2. Tavoitteena tulee olla, että Liikennevaloetuusjärjestelmä HALI on Porin kaupungissa ja alueella toimivilla viranomaisilla 100 % käytössä vuoden 2023 aikana.

Infrajohtaminen on tutkinut aloitteen ja käynyt alustavan neuvottelun asiasta Fintraffic Tien, Satakunnan pelastuslaitoksen, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Rauman kaupungin kanssa. Neuvottelussa sovittiin, että ensimmäisessä vaiheessa laaditaan tänä vuonna esiselvitys, jossa kartoitetaan järjestelmän osapuolet Satakunnan pelastuslaitoksen alueella, tarvittavat toimenpiteet järjestelmän käyttöönottamiseksi sekä laaditaan karkea arvio eri osapuolille aiheutuvista kustannuksista.

Tällä hetkellä noin kolmannes Suomen liikennevaloista sekä yli 400 hälytysajoneuvoa ovat HALI-järjestelmässä mukana.    

Porin kaupungin huoltosopimuksen alueella on yhteensä 33 liikennevalot, joista 25 on Porin kaupungin omistuksessa, viidet yhteiset Fintraffic Tien kanssa, yhdet Fintraffic Tien omistuksessa ja kaksi risteystä Ulvilan kaupungin ja Fintraffic Tien yhteisomistuksessa. Fintraffic Tie on lupautunut olemaan hankkeessa mukana, jolloin kaikki huoltosopimuksen alueen liikennevalot saadaan HALI-järjestelmään mukaan.

Tekninen toimiala suhtautuu järjestelmän käyttöönottoon myönteisesti. Järjestelmä parantaa sekä liikenneturvallisuutta että nopeuttaa hälytysajoneuvoliikennettä. Porin kaupunki uudistaa liikennevalojensa ohjaus- ja keskusjärjestelmän vuoden 2022 aikana. Tällä uudistuksella valmistellaan osaltaan HALI-järjestelmän käyttöönottoa. Lisäksi vuonna 2023 uusitaan kahden valoliittymän ohjauskoje nykyaikaiseksi. Näiden toimenpiteiden lisäksi HALI-järjestelmän käyttöönotto edellyttää muun muassa välityspalvelimen konfikurointia, pyyntöalueen suunnittelua, liikennevalokojeiden ohjelmointia sekä järjestelmän testaamista. Järjestelmään liittymisestä tehdään sopimus Fintrafficin kanssa. Infrajohtaminen esittää, että kahden ohjauskojeen vaihtoon ja HALI-järjestelmän käyttöönottoon varataan teknisen toimialan 2023 investointibudjettiin yhteensä 70 000 €:n määräraha. Järjestelmän ylläpitokustannukset ovat alustavan arvion mukaan noin 1 500 €/vuosi, mikä tulee huomioida infran kunnossapidon käyttöbudjetissa.

Hali-järjestelmä on kadunpitäjän puolesta sen jälkeen käyttöönotettavissa Porin kaupungin alueella. Tarvittaessa HALI-järjestelmän käyttöönotto voidaan siirtää myös vuodelle 2024, mikäli järjestelmän muut osapuolet eivät ole valmiita liittymään järjestelmään vielä vuonna 2023. Järjestelmään liittyvät osapuolet päättävät kukin järjestelmään liittymisestään, huolehtivat tarvittavista toimenpiteistä sekä niihin liittyvistä hankinnoista.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että se antaa aloitteeseen yllä mainitun vastauksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

Valtuutettu Jarno Joensuu jätti kaupunginvaltuuston kokouksessa 28.2.2022 § 41 valtuustoaloitteen koskien liikennevalojärjestämä HALI Poriin. Kaupunginvaltuusto lähetti asian kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 7.3.2022 § 128 pyytää aloitteesta teknisen lautakunnan ja Satakunnan Pelastuslaitoksen lausunnot.

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 13.6.2022 § 415.

Asian esittely ja aikaisempi käsittely (teknisen lautakunnan lausunto 31.5.2022 § 96) ovat historiatiedoissa. Satakunnan Pelastuslaitoksen lausunto on liitteenä.

Ehdotus

Kaupunginhallituksen päätösehdotus:

Kaupunginvaltuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetut lausunnot tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.