Tekninen lautakunta, kokous 20.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 159 Sähkölatauspisteet taksiautoille, valtuustoaloite, varavaltuutettu Sami Viitasaari

PRIDno-2022-2841

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Varavaltuutettu Sami Viitasaari jätti valtuuston kokouksessa seuraavan valtuustoaloitteen:

"Valtuustoaloite Sähkölatauspisteet taksiautoille

Porin kaupunki kilpailutti koululaisten taksikyyditykset vuosille 2022-2024. Yhtenä vaatimuksena oli, että osa autoista on oltava ladattavia hybridi autoja. Moni taksiautoilija vaihtoi autojaan ladattaviin hybrideihin, jotta pystyi osallistumaan mukaan kilpailutukseen.

Kaupungin asettaman vaatimuksen takana on varmasti ympäristöystävällisempi tapa hoitaa kyydityksiä. Ikävä kyllä tällä vaatimuksella pelkästään ei vielä päästä siihen tavoitteeseen mitä tarkoituksena oli. Ladattavien hybridien akkukapasiteetti on rajallinen ja monen autoilijan kohdalla, kotona ladattu sähkö onkin jo käytetty siinä vaiheessa, kun päästään laskennallisille taksitolpille, joista koulukyydit lasketaan lähtevän. Jos vielä siinä vaiheessa sähköapua on käytössä niin sitä ei kyllä enää riitä toisen kyydin kohdalla eikä varsinkaan myöhemmin päivällä tapahtuviin paluukyyteihin. Nyt koulukyydit ajetaan käytännössä polttomoottorien avulla.

Olisikin kohtuullista ja järkevää, että kaupunki järjestäisi latausmahdollisuudet viidelle laskennalliselle taksitolpalle (Rautatieasema, Itä-Pori, Länsi-Pori, Meri-Pori ja Puuvilla). Näin autoilijat ehtisivät ladata autojaan kyytien välissä ja päästäisiin siihen tavoitteeseen, joka alun perin kilpailutuksen vaatimuksella on ollut.

Pori on sitoutunut olemaan hiilineutraali kaupunki vuonna 2030.

Uudessa Pori 2030 strategiassa mainitaan, että ”hiilikädenjäljellä tarkoitamme vähäpäästöisen toiminnan mahdollistamista ja päästöjen vähentämistä tuotteiden, prosessien ja palvelujen uudistamisen avulla”.

Mahdollistamalla latausasemat taksitolpille, voimmekin seuraavissa kilpailutuksissa vaatia mukaan myös täyssähköautoja. Lisäksi lataus mahdollisuus kannustaisi muita taksiautoilijoita lisäämään ladattavien autojen käyttöä Porissa normaalissakin taksiliikenteessä. Tolppien lataus mahdollisuus tulisikin sallia kaikille taksiautoille, mutta rajoittaa käyttöä koulukyytejä ajaville autoille sille aikavälille, kun koululaisten kyydityksiä suoritetaan.

Mikäli aidosti haluamme päästä asettamiimme tavoitteisiin, tarvitaan myös konkreettisia tekoja, joiden avulla ne saavutetaan.

Sami Viitasaari (sd.)"

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää valtuustoaloitteen kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuuston päätösten toimeenpanon yhteydessä käsiteltäväksi.

Valmistelija

  • Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi

Perustelut

Sami Viitasaari on tehnyt valtuustoaloitteen sähköautojen latauspisteiden järjestämisestä taksiautoille. Aloitteessa esitetään, että kaupunki järjestäisi latausmahdollisuudet viidelle taksitolpalle (Rautatieasema, Itä-Pori, Länsi-Pori, Meri-Pori ja Puuvilla).  

Tekninen toimiala on tutustunut aloitteeseen ja neuvotellut asiasta Porin Taksiautoilijat ry:n kanssa sekä käsitellyt asiaa Porin liikennefoorumissa.

Tekninen lautakunta on tehnyt päätökset sähköautojen latauspisteiden sähkön hinnoittelusta (Tela 24.11.2020 § 228) ja periaatteista latauspisteiden sijoittamisessa katuverkolle (Tela 15.6.2021 § 176).

Tekninen toimiala suhtautuu julkisten latauspisteiden sijoittamiseen katuverkolle tai muille yleisille alueille myönteisesti. Katuverkolle ja yleisille pysäköintialueille julkisten latauspiteiden järjestäminen ei ole kuitenkaan lakisääteinen tehtävä ja latauspisteverkosto syntyy pääasiassa markkinaehtoisesti. Sähköisen liikenteen edistämiseksi julkisten latauspisteiden järjestäminen Porin kaupungin toimesta voi joissain tapauksissa olla perusteltua ja sen tarve arvioidaan tapauskohtaisesti aina, kun rakennetaan uutta tai saneerataan vanhaa. Kaupungin asettama latauspiste tulee kuitenkin olla aina täysin julkisessa käytössä, eikä sen käyttöä voida rajata tietylle käyttäjäryhmälle.

Lähtökohtaisesti paras ratkaisu olisi, että taksiautojen lataus tapahtuu muualla kuin taksitolpalla. Porissa on tällä hetkellä yhteensä 93 kpl julkisessa käytössä olevaa sähköautojen latauspistettä. Valtakunnallinen latausverkosto on nähtävissä osoitteessa https://latauskartta.fi. Taksiautoilijat voivat käyttää taksiasemien läheisyydessä olevia julkisia sähköautojen latauspisteitä.

Matkakeskuksessa on jo suunnitteluvaiheessa varauduttu sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseen. Reilun 100 metrin päässä rautatieaseman taksiasemasta Portinaukion pysäköintialueella on tällä hetkellä julkisessa käytössä 22 kW:n keskinopea latausasema kahdelle autolle Type 2 -latauspistokkeilla. Lisäksi putkituksella on varauduttu toisen latausaseman toteuttamiseen 30 minuutin vinoparkkiin Asema-aukiolle.        

Puuvillan taksiasema sijaitsee yksityisellä tontilla. Kauppakeskus Puuvillan pysäköintilaitoksen P2-tasolla on kauppakeskuksen nettisivujen mukaan tällä hetkellä kahdeksan kappaletta 22 kW latauslaitteita, jotka on varustettu Type 2 -latauspistokkeilla.

Taksiasemille, pelkästään taksien käyttöön tarkoitettuja taksiasemia kaupunki ei toteuta. Mikäli tällaisia halutaan, tulee ne lähtökohtaisesti toteuttaa esimerkiksi taksiyhtiön toimesta teknisen lautakunnan päättämien periaatteiden mukaisesti, jolloin lataussähkön tulot ohjautuvat luonnollisesti latauspisteen omistajalle. Sähköautojen latauspisteiden sijoittaminen on luvanvaraista ja luvan myöntämisessä noudatetaan seuraavia periaatteita (Tela 15.6.2021 § 176):

• Latauspiste pitää sijoittaa niin, että lataus on mahdollista eri suunnista (latauspisteitä ei suositella sijoitettavaksi kadunvarsipaikoille).

• Pysäköinti latauspisteen yhteydessä on osoitettu liikennemerkein vain latauksessa oleville sähköautoille kadunpitäjän hyväksymällä tavalla 

• Latauspisteen pitää ulkonäöllisesti sopia kaupunkikuvaan

• Latauspiste ei saa haitata kadun kunnossapitoa tai aiheuttaa vaaraa tai haittaa autoliikenteelle, jalankululle tai pyöräilylle

• Liikennemerkkijärjestelyt ja sähkötyöt tulevat laitteen omistajan maksettavaksi (ml. jos sähkökeskus edellyttää tehon lisäystä).

• Laitteen omistaja tekee tarvittavat sopimukset sähköyhtiön ja operaattorin kanssa

• Laitteen omistaja huolehtii laitteen ja sen lähiympäristön kunnossapidosta

• Laitteen omistaja huolehtii laitteen poistamisesta, kun sen käyttö lopetetaan

• Pysäköintiruudun kunnossapidosta sovitaan tapauskohtaisesti 

• Latauspisteen sijoittamiselle haetaan sijoituslupa Teknisen toimialan palvelupäälliköltä. Sijoituslupa on maksuton ja pysäköintiruudusta ei peritä vuokraa.

• Latauspisteen paikka tulee katselmoida infrajohtamisen edustajan kanssa

• Ennen rakentamistöiden aloittamista on haettava katutyölupa Teknisen toimialan palvelupäälliköltä. Katutyöluvasta peritään hinta Teknisen toimialan hinnoitteluperiaatteiden mukaisesti. Latauspisteelle tulee suorittaa sijaintikatselmus.

•  Päätöksen liikennejärjestelyistä tekee liikenneinsinööri  

Mikäli latauspiste toteutetaan taksiaseman yhteyteen, on taksiyrittäjien lisäksi hyvä sopia toimintaperiaatteista tolpalla: onko latauksessa oleva auto asiakkaiden käytössä, onko latauksessa oleva auto jonossa ensimmäisenä vai viimeisenä jne. Latausaseman sijoittelussa on myös huomioitava, että lataus on eri automalleissa eri puolella autoa ja siitä syystä latauspisteitä ei suositella sijoitettavaksi kadun varteen. Muita huomioitavia asioita ovat muun muassa lähimmän sähkökeskuksen sijainti, sen mahdollinen vahvistamistarve sekä sähkön mittarointi. Lisäksi on huomioitava, että jos esimerkiksi Satakunnan Aluetaksi Oy asentaa latauspisteen taksitolpalle, sitä saattavat käyttää muutkin kuin Satakunnan Aluetaksin taksit. Porin taksiautoilijat ry puoltaa sitä näkemystä, että sähköautojen latauspisteet tulisi sijoittaa muualla kuin taksiasemalle.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että se antaa aloitteeseen yllä esitetyn vastauksen.       

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

 Erja Haavisto poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo. 18:02.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.