Tekninen lautakunta, kokous 20.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 163 Porin kauppatorin yleissuunnittelu

PRIDno-2021-4045

Valmistelija

  • Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
  • Pirjetta Sipiläinen-Salo, pirjetta.sipilainen-salo@pori.fi
  • Sanna Välimäki, infrajohtaminen toimintayksikön esimies, sanna.valimaki@pori.fi

Perustelut

Porin kauppatorin yleissuunnittelun ohjausryhmä on pyytänyt kauppatorin yleissuunnitelmasta lausunnot elinvoima- ja ympäristölautakunnalta, tekniseltä lautakunnalta, sivistyslautakunnalta, nuorisovaltuustolta, vammaisneuvostolta, vanhusneuvostolta, Porin kaupunkikeskusta ry:ltä, Porin Yrittäjät ry:ltä, Porin polkupyöräilijät ry:ltä, Porin taksiautoilijat ry:ltä, Torikauppiasyhdistykseltä, uuden toripaviljongin toimijoilta sekä kauppatorin läpiajavilta liikennöitsijöiltä.

Lausuntomenettelyn lisäksi yleissuunnitelma ja esittelyaineisto avattiin kaupunkilaisten kommentoitavaksi. Yleissuunnitelmasta on laadittu asemapiirros ja selostus sekä tarinakartta, video ja virtuaalimalli. Yleissuunnitelman esittelyaineisto on kokonaisuudessaan tutustuttavissa kauppatorin suunnittelun verkkosivuilla www.pori.fi/kauppatorinsuunnittelu.

 

Teknisen lautakunnan lausunto Kauppatorin yleissuunnitelmaan

Infrajohtamisen toimintayksikkö on osallistunut suunnitelman laatimiseen ja sen myötä perehtynyt hyvin suunnitteluperusteisiin.

Infrajohtaminen pitää suunnitelmaa ennakkoluulottomana ja innovatiivisena. Hienona pidetään, että suunnitelmassa on huomioitu torin monikäyttöisyys ja houkuttelevuus eri vuodenaikoina. Infrajohtamisen mielestä kauppatorin yleissuunnitelma voidaan hyväksyä esitetyn mukaisena.

Alla on esitetty muutamia huomioita erityisesti jatkosuunnittelun näkökulmasta.

Autoliikenne ja pysäköinti

Eteläkauppatorin esitetty liikennejärjestely on onnistunut ja sujuvoittaa asiointia.

Pohjoiskauppatorin puolelle esitetyt katujärjestelyt näyttävät yleissuunnitelmassa osoitetussa muodossaan ahtailta. Liikenteen toimivuus tulee tarkastella seuraavassa suunnitteluvaiheessa ajouramalleilla ja mahdollisesti toimivuustarkasteluin. Erityistä huomiota tulee kiinnittää bussiliikenteen toimivuuteen.

Pysäköintipaikkojen kokonaismäärä vähenee suunnitelmaselostuksesta poiketen noin 10 autopaikalla. Alueen ympäristössä on kuitenkin melko hyvin autopaikkoja, joiden maksullisuutta voidaan jatkossa tarkastella torilla asioinnin helpottamiseksi. Infrajohtaminen näkee hyvänä, että liikkumisesteisten pysäköintipaikkojen määrä torin vieressä kasvaa nykytilanteeseen nähden.

Huoltoliikenne ja kunnossapito

Kävelykadun ja kauppatorin huolto- ja jakeluliikenteen, kunnossapitoajoneuvojen sekä luonnollisesti pelastusajoneuvojen kulku tulee varmistaa tarkemmassa toteutussuunnitteluvaiheessa.

Kauppatorin kunnossapidon tarpeet tulee huomioida toteutussuunnitelmassa.

Liikenneturvallisuus

Suunnitelmassa ei ole esitetty toimenpiteitä nykyisellään turvattomaksi koetun Pohjoiskauppatorin ja Yrjönkadun risteysalueelle. Jatkosuunnittelussa tulee tutkia, millä tavoin etenkin suojatieturvallisuutta olisi mahdollista parantaa.

Pohjoiskauppatorin puolella esitetty pitkittäispysäköinti vähentää peruutustarvetta ja parantaa siten liikenneturvallisuutta vilkkaasti liikennöidyllä katuosuudella.

Yleisesti voidaan todeta, että jatkosuunnittelussa tulee huomioida toritoimintojen ja liikennealueiden erottelu siten, että oleskelu torialueella on turvallista. Aiemmin laadittu kauppatorin turvallisuussuunnitelma toimii pohjana suunnittelulle.

Pyöräily ja pyöräpysäköinti

Pyöräpysäköintiin on kiinnitetty kiitettävästi huomiota. Seuraavassa suunnitteluvaiheessa tulee tutkia, voidaanko osa pyöräpaikoista toteuttaa mahdollisesti katoksellisena, jolloin pyöräkatos tulee nähdä myös tärkeänä kaupunkikuvallisena elementtinä. Pyörätelineiden sijoittelussa tulee kuitenkin ottaa huomioon, että Eteläkauppatorin pysäköintialueelta on turvallinen, selkeä ja riittävän väljä yhteys kävelykadulle ja Kauppahalliin.

Kävelyn ja pyöräilyn erottelua omille kaistoilleen Yrjönkadun reunassa pidetään hyvänä. Pohjoiskauppatorin-Yrjönkadun risteyksessä sijaitsevan suojatien tulee ohjata jalankulkijat ja pyöräilijät selkeästi omille väylilleen, samoin kulkureittien selkeyteen tulee kiinnittää huomiota myös kävelykadulta tultaessa.

Yleissuunnitelma ei ota kantaa pyöräilyyn Kauppatorilla. Suositeltavien pyöräilyreittien osoittaminen lienee tarpeen seuraavassa suunnitteluvaiheessa.

Jalankulku

Suunnitelma selkeyttää jalankulkureittejä ja korostaa alueen roolia ensisijaisesti kävelyalueena ja kävelykadun jatkeena. Levennetyt jalkakäytävät, joita korostetaan kiveyksellä, antavat selkeästi tilaa kävelylle ja oleskelulle.  Pohjois-Eteläsuunnassa kulkeva pelastustie ja sen jatkeena olevat suojatiet parantavat Kauppatorin saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta ja kytkevät torin nykyistä vahvemmin kivijalkaliikkeisiin.

Esteettömyys

Jatkosuunnittelussa Kauppatorin esteettömyydessä tulee tavoitella vähintään esteettömyyden perustasoa. Erityistä huomiota tulee kiinnittää pintamateriaaleihin sekä kulkemista ohjaaviin elementteihin. Esteettömyyden kannalta tulisi välttää tasoeroja.

Taksiliikenne

Taksiaseman sijoittuminen toripaviljongin länsipuolelle mahdollistaa shared space-tyyppisen suojatieratkaisun Yrjönkadun ja Nortamonkadun kulmaan. Taksiaseman uuden sijainnin osalta tulee kuitenkin huomioida erityisesti taksiyrittäjien ja Porin Linjojen näkemyksiä ennen suunnittelun viemistä eteenpäin.

Joukkoliikenne

Suunnitelmassa ei ole mielestämme riittävästi huomioitu joukkoliikenteen tilatarpeita. Olennaista on varmistaa linja-autojen laiturialueen ja Pohjoiskauppatorin sekä Pohjoiskauppatorin ja Yrjönkadun risteysten riittävät tilavaraukset, jotta bussiliikenne saadaan toimimaan sujuvasti laiturialueella ja sieltä pois.

Kunnallistekniikka

Seuraavassa suunnitteluvaiheessa tulee kiinnittää erityistä huomiota vesihuoltoon ja markkinasähkön saatavuuteen. Suunnittelussa tulee kuulla etenkin torikauppiaiden ja tapahtumajärjestäjien tarpeita. Sähkösuunnittelussa on hyvä varautua -ainakin tarvittavin putkituksin- sähköautojen latauspisteen tai pisteiden toteuttamiseen Eteläkauppatorille. Valaistuksen suunnittelun lähtökohtana tulee olla, että valoa on riittävästi ja toisaalta tulee hyödyntää nykytekniikkaa, joka mahdollistaa muunneltavuuden ja erilaisten tunnelmien luomisen valaistuksella. Energiakulutukseen tulee myös kiinnittää huomiota.

Yleissuunnitelmassa esitettyjen, oleskelualueelle sijoitettujen vesisumu-aiheiden jatkosuunnittelussa tulee huomioida myös talviaikainen käytettävyys.

Satakielilava

Infrajohtaminen näkee, että Satakielilavan uudistamista on lähdetty ideoimaan rohkeasti ja lavan monikäyttöisyyteen on kiinnitetty huomiota eri näkökulmista.

Kalusteet ja varusteet

Yleissuunnitelmassa on ideatasolla hyvin tuotu esille, millaista yleisilmettä kauppatorille tavoitellaan. Jatkosuunnittelussa tarkennetaan kaluste- ja varustevalinnat esimerkiksi materiaalien osalta. Kaikkien kalusteiden hoidettavuuteen ja ilkivallankestävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Penkkejä tulee sijoittaa myös toripaviljongin lähtölaitureiden puolelle.

Laiturialueen puolella olevan pollaririvin tarpeellisuus tulee varmistaa seuraavassa suunnitteluvaiheessa.

Jatkovaiheista yleisesti

Seuraava suunnitteluvaihe eli toteutussuunnittelu tulee tehdä kokonaisuutena. Rakentaminen tulee vaiheistaa järkeviin, tehokkaasti toteutettavissa oleviin kokonaisuuksiin niin, että rakentamisvaiheesta aiheutuva haitta muodostuu mahdollisimman pieneksi. Tärkeää on kiinnittää huomiota yksityiskohtiin ja eri sidosryhmien tarpeisiin sekä korkeatasoisiin ja kestäviin materiaalivalintoihin.

Toteutussuunnittelua ohjaavassa työryhmässä tulee olla mukana myös infran kunnossapidon edustaja.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa kauppatorin yleissuunnitelmasta edellä mainitun lausunnon.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kauppatorin yleissuunnittelun ohjausryhmä, Rakennusvalvontayksikön päällikkö

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.