Valmistelija
Eija Riihimäki, liikenneinsinööri, eija.riihimaki@pori.fi
Perustelut
Kuninkaantien avaaminen yksityisautoilijoille Keskusaukion kohdalta
Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu on 11.10.2021 pidetyssä valtuuston kokouksessa tehnyt aloitteen Kuninkaantien avaamisesta yleiselle liikenteelle Keskusaukion kohdalla. Aloitteessa todetaan seuraavaa:
Kuninkaantie Keskusaukion kohdalta on ollut vuosia kiinni yksityiseltä liikenteeltä. Syynä tähän sulkemiseen on ollut julkinen liikenne ja Keskusaukion pysäkeillä tapahtuva matkatavaroiden purkaminen.
Matkakeskuksen rakentaminen ja julkisen liikenteen päätoiminen siirtäminen Satakunnankadulle ovat vieneet sulkemisen syyn pois. Keskusaukion pysäkeillä tapahtuva liikenne on arkisinkin hyvin kevyttä ja viikonloppuisin liikennettä on sitäkin vähemmän. Kuninkaantien aukaisemisesta yksityiselle liikenteelle on hyötyä etenkin iltapäivän ja illalla tapahtuvaan liikenteeseen sekä estää hetkittäisten ruuhkien muodostumisen.
Edellä mainituin perustein me allekirjoittaneet esitämme, että Kuninkaantie Keskusaukion kohdalta avataan yksityiselle liikenteelle kokonaisuudessaan.
Porin Perussuomalaisten valtuustoryhmä jätti vastaavan valtuustoaloitteen kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.1.2020. Tuolloin aloitteessa todettiin seuraavaa:
Linja-autoaseman editse Isolinnankadulta Keskusaukiolle ja Kuninkaantien kautta ltsenäisyydenkadulle kulkevan liikenteen tulisi olla avointa myös henkilöautoliikenteelle. Tämänhetkisen tilanteen (liikennejärjestelyjen) mukaan siinä saa ajaa vain bussit ja taksit. Linja-autoaseman käyttö bussiliikenteen terminaalina sekä lähtö- ja päätepysäkkinä on päättynyt matkakeskuksen valmistuttua. Ei ole enää mitään perusteita sille, etteikö edellä mainittujen reittien liikennettä avattaisi henkilöautoliikenteen ja muun liikenteen käytettäväksi.
Porin Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että liikenne Keskusaukion editse molempiin suuntiin avataan myös henkilöautoliikenteen ja muun mahdollisen liikenteen käytettäväksi, jotta liikennejärjestelyt saataisiin paremmin toimiviksi Keskusaukiolla. Taksi ja bussiliikenteen yksinoikeus Keskusaukiolta pitää poistaa.
Kaupunkisuunnittelun, infrayksikön sekä joukkoliikenneviranomaisen yhteisesti valmistelemassa lausunnossa todettiin tuolloin, että
Keskusaukion, vanhan linja-autoaseman edessä olevan katualueen avaamista yleiselle liikenteelle on esitetty jo matkakeskuksen avaamisen jälkeen v. 2017. Tällöin asiaa tutkittiin mm. maastokatselmuksin, ja sitä käsiteltiin poliisin, ammattiautoilijoiden, Porin Autokouluyhdistyksen sekä ajotutkintoja vastaanottavan Ajovarman edustajien kanssa Porin liikennefoorumin kokouksissa 9.2.2017 ja 23.3.2017. Liikennefoorumi totesi seuraavaa:
- Keskusaukion kaista menee helposti tukkoon linja-autoaseman kohdalla silloin, kun tulopysäkille pysähtyy kaukoliikenteen bussi. Jos ajo linja-autoaseman editse sallitaan kaikelle liikenteelle, tulisi kaistaa jollain lailla leventää. Muussa tapauksessa liikenne tukkeutuu.
- Lisääntyvä liikenne saattaa aiheuttaa vaaratilanteita Keskusaukion liikenneympyrän suojatiellä, kun näkyvyys pysäkille pysähtyneen bussin takaa on heikko.
- Mahdollisesti voisi harkita kaistan avaamista liikenneympyrästä Itsenäisyydenkadun suuntaan meneville. Toisaalta silloin heikentyisi kevyenliikenteen turvallisuus suojateillä.
- Huomattava on myös, että rahtiasema säilyy toistaiseksi vanhalla linja-autoasemalla.
Liikennefoorumin kanta oli, että pidetään järjestely toistaiseksi nykyisellään.
Tilanne ei ole vuodesta 2017 merkittävästi muuttunut. Matkahuolto toimii edelleen vanhalla linja-autoasemalla, joten suuri osa kaukoliikenteen linja-autoista ajaa edelleen Keskusaukion kautta.
Syksyllä 2018 Keskusaukion – Rautatienpuistokadun – Itsenäisyydenkadun – Isolinnankadun alueesta laadittiin konsulttitoimeksiantona liikenteellinen toimivuustarkastelu, jonka pohjaksi alueella suoritettiin liikennelaskentaa. Liikennelaskennan perusteella keskimääräiseksi arkivuorokausiliikenteeksi arvioitiin Keskusaukiolla vanhan linja-autoaseman edessä 300 ajon./vrk, koostuen linja-auto- ja taksiliikenteestä. Toimivuustarkastelussa yhtenä vaihtoehtona tutkittiin Keskusaukion avaamista yleiselle liikenteelle vanhan linja-autoaseman editse. Liikennemääräsimuloinnissa arvioitiin liikennemääräksi yht. 3300 ajon./vrk, eli vuorokausiliikennemäärä kasvaisi lähes 10-kertaiseksi. Liikenteellisen toimivuuden arvioitiin säilyvän hyvänä, mutta raportissa todettiin, että Keskusaukion vanhan linja-autoaseman edustan kadunylityksiin (valo-ohjaamattomat suojatiet) olisi kiinnitettävä erityistä huomiota liikennemäärien merkittävän kasvun myötä.
Keskusaukion ja vanhan linja-autoaseman alue liittyy olennaisesti Porin keskustan johdonmukaiseen kehittämiseen, sitä ohjanneeseen Promenadi-Pori 2000 -ohjelmaan sekä käynnissä olevaan kaupunkikehittämisen kohdealueeseen Pasaasiin. Aluetta kehitetään kaupunkirakenteen keskeisenä, julkisena ja laadukkaana oleskeluun kannustavana vehreänä kaupunkitilana. Alueen erilaisia liikenneratkaisuja on tutkittu laajasti, kuitenkin siten, että kestävän kehityksen ja viihtyisän kaupunkitilan mahdollistavat kevyt- ja joukkoliikenteen ratkaisut ovat ensisijaisia. Pasaasin kehittämistyön puitteissa on toteutettu useita harjoitustöitä ja järjestetty vuorovaikutusmenettelyjä, joihin päätöksentekijätkin ovat osallistuneet, sekä keväällä 2020 käynnistetty yleissuunnittelu arkkitehtitoimisto Harris ja Kjisikin toimiessa konsulttina. Samalla on käynnissä mittava keskustan kehittämisohjelman laadintatyö, jonka yhteydessä on myös tätä aihetta arvioitu laaja-alaisesti. Palautteiden ja alustavien suunnitelmien perusteella entisen linja-autoaseman edustan säilyttäminen liikenteellisesti nykytilassaan ja kehittäminen osaksi keskusaukiota edistää parhaiten hyvän, viihtyisän ja tehokkaan kaupunkirakenteen syntymistä.
Joukkoliikenneviranomaisen näkökulmasta Keskusaukion liikennejärjestelyt tulee säilyttää ennallaan kunnes Matkahuolto Oy siirtyy pois vanhalta linja-autoasemalta ja linja-autot lopettavat edestakaisen ajon matkakeskuksen ja Matkahuollon toimipisteen välillä, sekä kunnes aluetta koskevat pitkän aikavälin suunnitelmat (Tie- ja katuverkkosuunnitelma, Pasaasin yleissuunnitelma) saadaan valmiiksi. Joukkoliikenteen matkustajien kannalta on tärkeää, että Keskusaukiolla on viihtyisä ja turvallinen ympäristö pysäkillä linja-autoa odottaville ja pysäkiltä päämääriinsä jatkaville kävelijöille. Linja-autoihin nouseminen ja niistä poistuminen tulee olla helppoa ja sujuvaa.
Kaupunkisuunnittelun, infrayksikön ja joukkoliikenneviranomaisen yhteinen kanta on, että Keskusaukion aluetta tulee kehittää kestävien liikennemuotojen, toisin sanoen kävelyn, pyöräilyn sekä joukkoliikenteen ehdoilla. Kaupunkisuunnittelu, infrayksikkö ja joukkoliikenneviranomainen eivät puoltaneet Keskusaukion avaamista yleiselle liikenteelle.
Tekninen lautakunta toimitti edellä esitetyn selvityksen lausuntonaan kaupunginhallitukselle 29.4.2020, ja Porin kaupunginvaltuusto merkitsi 26.6.2020 pidetyssä kokouksessaan teknisen lautakunnan antaman lausunnon vastauksena valtuustoaloitteeseen.
Teknisen toimialan infrayksikkö toteaa 11.10.2021 jätettyyn valtuustoaloitteeseen lausuntonaan seuraavaa:
Bussi- ja taksiliikenteen määrä ei ole vuonna 2018 tehtyjen liikennelaskentojen jälkeen merkittävästi muuttunut. Edelleen vuonna 2021 Keskusaukion kautta, vanhan linja-autoaseman editse kulkee suurin osa kaukoliikenteen pohjoisen suunnasta tulevista linja-autovuoroista sekä myös iso osa paikallisliikenteen reittiliikenteestä. Liikenteellisesti tilanne ei siis Keskusaukiolla ole vuodessa juurikaan muuttunut, eikä Keskusaukion yleiselle liikenteelle avaamiselle ole edelleenkään perusteita.
Infrayksikkö ei puolla Keskusaukion avaamista yleiselle liikenteelle.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi äänin 9-2.
Kokouskäsittely
Keskustelun kuluessa Mikko Pakkasela ehdotti Raija Koskirannan kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
Christa Lahto ehdotti Jari Haapaniemen kannattamana, että Kuninkaantie avattaisiin yleiselle liikenteelle valtuustoaloitteen mukaisesti.
Keskustelun jälkeen puheenjohtaja totesi, että oli tehty kaksi päätösehdotuksesta poikkeavaa ehdotusta, joten on äänestettävä.
Puheenjohtaja teki seuraavanlaisen äänestysehdotuksen, joka hyväksyttiin. Ensin äänestetään Mikko Pakkaselan ehdottamasta palautusehdotuksesta vastaan asian käsittelyn jatkaminen. Mikäli asian käsittelyä jatketaan, äänestetään tämän jälkeen Christa Lahton ehdotuksesta pohjaehdotusta vastaan. Eli ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista painavat JAA -näppäintä ja ne, jotka kannattavat Mikko Pakkaselan palautusehdotusta painavat EI -näppäintä.
Suoritetussa äänestyksessä asian käsittelyn jatkamista kannattivat Jari Haapaniemi ja Christa Lahto. Mikko Pakkaselan palautusehdotusta kannattivat Mikko Pakkasela, Raija Koskiranta, Johanna Rantanen, Mikael Ropo, Minna Haavisto, Markku Tanttinen, Juha Vettenranta, Helvi Walli ja Antti Lehtonen. Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi äänin 9-2.