Elinvoima- ja ympäristölautakunta, kokous 14.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 217 Elinvoima- ja ympäristölautakunnan lausunto: Karjaranta 21. kaupunginosan korttelin 60, Verstaskadun ja yleisen pysäköintialueen asemakaavan muutos 609 1752

PRIDno-2020-5457

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tea Bogdanoff, tea.bogdanoff@pori.fi

Perustelut

Porin kaupungin Karjarannan 21. kaupunginosassa on käynnissä asemakaavamuutoksen laatiminen Siklatilat Oy:n 10.6.2020 päivätyn hakemuksen johdosta. Asemakaava koskee Karjarannan 21. kaupunginosan korttelia 60, Verstaskadun katualuetta ja yleistä pysäköintialuetta. Suunnittelualueen rajaus, kaavatyön sisältö ja tavoiteaikataulu selviävät tarkemmin osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Kaavan laadinnasta vastaa A-Insinöörit Civil Oy:stä. Kaavatyön vireilletulosta on kuulutettu kaavanlaatijan toimesta 23.6.2021. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja kaavaluonnos olivat samanaikaisesti nähtävillä 24.6.2021 – 23.7.2021 ensisijaisesti kaupunkisuunnittelun internetsivuilla www.pori.fi/kaupunkisuunnittelu sekä kaupunkisuunnittelussa ja palvelupiste Porinassa kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla (Porinan käyntiosoite Yrjönkatu 13).

Kaavanlaatija on vastannut myös lausuntojen pyytämisestä viranomaisilta valmisteluvaiheessa. Menettelystä on sovittu kaupunkisuunnittelupäällikön kanssa. Kaavan pohjakartta MK 1:1000 on Porin kaupungin mittaustoimen laatima. Pohjakartta on JHS 185 2.5.2014 mukainen.

Kaava-alueen pinta-ala on n. 0,8 ha. Suunnittelualue sijaitsee Karjarannan kaupunginosassa Karjarannantien ja Jokiniityntien risteyksen tuntumassa ja rajautuu Porin Karjarannan vuoden 2018 asuntomessualueeseen. Alue on n. 1,5 km:n etäisyydellä Porin kaupungin keskustasta. Alue on tasaista, entistä teollisuusaluetta. Suunnittelualueella on palvelutalo ja pysäköintialuetta, jonka pohjoisosassa on kierrätyspiste.

Asemakaavamuutoksen luonnoksesta saatiin lausunnot Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Satakunnan Museolta, Porin Elinvoima- ja ympäristötoimialalta, Porin Vedeltä ja Pori Energialta. Lausunnoissa kiinnitettiin huomiota tulvapenkereen korkeuteen, pysäköintipaikkojentarpeen ja autopaikkojen kokonaismäärään, rakennusten mittakaavaan sekä varjostukseen. Mielipiteitä luonnoksesta saatiin kaksi. Ennakkolausunnot ja mielipiteet ovat kokonaisuudessaan nähtävissä kaavan asiakirjoissa Porin kaupungin asianhallintajärjestelmässä, sekä julkisena koosteena erillisessä palauteraportissa (selostuksen liite 6), joka sisältää vastineet saatuihin palautteisiin.

Kaavaehdotusta laadittaessa tutkittiin vaihtoehtoisia ratkaisuja pysäköinnin järjestämiseksi, jotka on esitetty kaavaselostuksessa. Tarkastelujen perusteella päätettiin osoittaa korttelin 60 pysäköintiä varten autopaikkojen korttelialuetta (LPA).

Asemakaavan muutoksella muodostuu yksi korttelialue, josta osa osoitetaan asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi (AL-88), jolle saa rakentaa palveluasuntoja ja toimintaa tukevia palvelutiloja, ja osa autopaikkojen korttelialueeksi (LPA), jolle saa sijoittaa korttelin 60 autopaikkoja. LPA-korttelialue vähentää katualuetta ja yleistä pysäköintialuetta. Jäljelle jää yleistä pysäköintialuetta (LP-1), jolle saa sijoittaa myös korttelin 59 autopaikkoja. Korttelin 60 ja yleisen pysäköintialueen väliin jää Verstaskadun katualuetta. Suurin sallittu kerrosluku vaihtelee kahdesta viiteen (II-V) kerrosta. Kortteliin 60 osoitetaan rakennusoikeutta yhteensä 5450 kerrosalaneliömetriä (k-m²). Yleiselle pysäköintialueelle (LP-1) osoitetaan rakennusoikeutta 40 k-m², korttelin 59 autokatosta varten.

Asemakaavamuutoksella siirretään korttelissa 60 hoivakodin tontilta 2 rakennusoikeutta käytettäväksi vielä rakentamattomalle tontille 3. Korttelin kokonaisrakennusoikeus pysyy ennallaan.

Tekninen toimiala valmistelee asemakaavan muutokseen liittyvät sopimukset.

Tämän asemakaavan alueella tonttijako laaditaan sitovana ja se sisältyy osittain asemakaavaan.

Asiakirjoihin sisältyy asemakaavakartta, –selostus ja tonttijako.

Luettelo asianosaisista on nähtävissä asiakirjoissa.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hatanpää, talous- ja hallintojohtaja, tuomas.hatanpaa@pori.fi

Kaupunginhallitus päättää asettaa Karjarannan 21. kaupunginosan korttelia 60, Verstaskadun katualuetta ja yleistä pysäköintialuetta koskevan asemakaavan muutoksen 609 1752, päivätty 3.10.2022 sekä tonttijaon 8506 nähtäväksi vähintään 30 päivän ajaksi ja pyytää siitä lausunnot tekniseltä lautakunnalta, elinvoima- ja ympäristölautakunnalta, Satakunnan Museolta, Satakunnan pelastuslaitokselta, Pori Energia Sähköverkot Oy:ltä, Pori Energia Oy Energiapalvelulta, Porin Vedeltä, DNA Oy:ltä, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta (Lännen Painepuu Oy) ja Varsinais-Suomen ELY- keskukselta, minkä jälkeen asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Kaavamuutoksen anojalta Siklatilat Oy:ltä peritään kaavan käsittelykuluja 2200 euroa, josta luonnosvaiheessa on laskutettu 1100 euroa, ja loput laskutetaan, kun kaavamuutos on hyväksytty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Heli Välimaa, ympäristösuunnittelija, heli.valimaa@pori.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus päätti 31.10.2022 asettaa Karjarannan 21. kaupunginosan korttelia 60, Verstaskadun katualuetta ja yleistä pysäköintialuetta koskevan asemakaavan muutoksen 609 1752, päivätty 3.10.2022 sekä tonttijaon 8506 nähtäväksi vähintään 30 päivän ajaksi ja pyytää siitä lausunnot tekniseltä lautakunnalta, elinvoima- ja ympäristölautakunnalta, Satakunnan Museolta, Satakunnan pelastuslaitokselta, Pori Energia Sähköverkot Oy:ltä, Pori Energia Oy Energiapalvelulta, Porin Vedeltä, DNA Oy:ltä, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta (Lännen Painepuu Oy) ja Varsinais-Suomen ELY- keskukselta, minkä jälkeen asia tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jouko Hautamäki, vs. toimialajohtaja, elinvoima- ja ympäristötoimiala, jouko.hautamaki@pori.fi

Elinvoima- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavan lausunnon:

Toimialan luonnosvaiheen palautteessa kiinnitettiin huomiota muun muassa pysäköintijärjestelyihin ja hulevesien käsittelyyn sekä havainnekuviin kaavamuutosalueelta. Lautakunta ottaa kantaa seuraaviin asioihin:

Kaavaluonnoksessa tontin autopaikkavaatimus oli 1ap/90 kerrosalaneliömetriä ja palveluasuntojen osalta 1ap/200 kerrosalaneliömetriä. Kaavaehdotuksessa korttelialueen pysäköintipaikkanormi on muutettu vastaamaan Karjarannan alueella muutoin asemakaavoissa käytettyä normia 1 ap/120 k-m2 asumista ja 1 ap/200 k-m2 palveluasumista. Autopaikkamitoituksen riittävyys muun kuin palveluasumisen osalta saattaa osoittautua haasteelliseksi, vaikka alue on hyvin saavutettavissa kävellen ja pyörällä, ja vaikka tämä osaltaan voi vähentää asukkaiden henkilöautoriippuvuutta.

Mitoitus 1ap/120 kerrosalaneliömetriä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa vain noin puolella asunnoista on käytössään autopaikka. Seurauksena voi olla hallitsematonta kadunvarsipysäköintiä. Asemakaavaehdotus käytännössä vähentää alueen autopaikkojen kokonaismäärää sekä siirtää voimassa olevan asemakaavan autopaikkavelvoitteita tonteilta jo käytössä olevalle pysäköintialueelle tarkastelematta alueen autopaikkojen kokonaistarvetta. Korttelin 60 autopaikat on osoitettu korttelissa kaupungin omistamalta LPA-alueelta. Tämä tarkoittaa karkeasti arvioiden koko LPA-alueen varaamista korttelin 60 käyttöön. Kyseiseltä alueelta saattaa olla mahdotonta osoittaa niin montaa autopaikkaa mitä korttelin 60 rakennushankkeet täysimittaisina toteutuessaan tarvitsevat.

Kaavamääräyksiin tulee myös lisätä voimassa olevassa asemakaavassa edellytetyt viherratkaisut pysäköintiin tarkoitetuille korttelialueille eli maisemointi puu- ja pensasistutuksilla pienempiin osiin.

Asemakaavassa osoitetaan rakennusoikeutta yleiselle alueelle 20 k-m2 asuntoalueen yhteispalveluja sekä 40 k-m2 korttelin 59 autokatosta varten. Yleinen alue on kaupungin omistuksessa. MRA 47 §:n mukaan yleiselle alueelle ei saa rakentaa rakennusta, joka ei sovellu alueen tarkoitukseen. Tässä tapauksessa yleisen alueen käyttötarkoitus on yleinen pysäköinti. On tarpeen vielä selvittää, onko osoitettu rakentaminen MRA 47 §:n mukaista, yleistä aluetta palvelevaa rakentamista.

Kaava-aineistosta puuttuvat havainnekuvat, joilla esimerkiksi uuden kerrostalon varjostusvaikutus palvelutalon suhteen olisi selkeästi esitetty. Havainnekuvat ovat tärkeitä siitä huolimatta, että myös voimassa oleva asemakaava mahdollistaa suurimmillaan viisikerroksista rakentamista. Kaavaselostuksen mukaan ”rakentaminen tulee varjostamaan palvelutalon päädyssä olevia parvekkeita, mutta parvekkeet on jo muutenkin rakennettu varjoisiksi syvennyksiin”. Varjostukseen ja auringonvalon peittymiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota palvelutalon suhteen. Palvelutalon asukkaiden kyky liikkua saattaa rajoittua oman huoneiston parvekkeelle ja hoivakodin sisäpiha-alueelle. Varjoisten syvennysten lisäksi hoivakodin alueelle tulee taata myös luonnollista auringonvaloa. 

Kaavaselostuksessa todetaan, että kaavamuutosalueella virkistykseen liittyviä palveluita on saatavilla esimerkiksi Kokemäenjoen varsilla ja Hevosluodossa. Jälkimmäisen osalta on hyvä tarkentaa, että Hevosluoto virkistysalueena on helposti saavutettavissa ainoastaan osan vuodesta, sillä Raumanjuovan ylittävä kävelysilta asennetaan paikalleen vuosittain vain kesän ajaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaupunkisuunnittelu

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei kuntalain 136 §:n perusteella saa tehdä oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta.