Tekninen lautakunta, kokous 20.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 157 Oikaisuvaatimus vahingonkorvauspäätökseen

PRIDno-2022-1660

Valmistelija

  • Mika Painilainen, hallintopäällikkö, tekninen toimiala, mika.painilainen@pori.fi

Perustelut

Hallintopäällikön 15.7.2022 tekemästä päätöksestä § 60 on tehty oikaisuvaatimus 3.8.2022. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa Porin kaupungin kirjaamon ja se voidaan tutkia.

Hakijan 3.8.2022 päivätty oikaisuvaatimus:

"Porin kaupunki ilmoitti, että ei ole korvausvastuussa vahingosta, joka on syntynyt Porissa 9.3.2022 klo 14:55 kadun hoitamattomuuden vuoksi. Haluan päätöksen oikaistavaksi niin, että Porin kaupunki kantaa vastuunsa kunnossapidon laiminlyönnistä ja sen myötä korvaa kuntalaiselle aiheutuneen vahingon.

Perusteet oikaisuvaatimukselle:

Lain kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 2 luvun 4 §:n 1 momentti määrää yksiselitteisesti kadun kunnossapidon kuuluvan kunnalle. Porin kaupunki toteaa päätöksessään, että kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (kunnossapitolaki, 669/1978) nojalla kunnan velvollisuutena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kuten korvausvaatimuksessa kerrotun pohjalta sekä sen oheen liitetystä valokuvasta selviää, Pälkkitien hoidossa tätä velvollisuutta ei ole noudatettu, ja katu ei missään tapauksessa ole ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Kunnossapitolain (669/1978) 2 luvun 3 §:n 4 momentin mukaan kadun kunnossapito käsittää toimenpiteet, jotka talvella ovat tarpeellisia kadun pysyttämiseksi liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Tässä tapauksessa näitä laissa mainittuja toimenpiteitä ovat lumen ja jään poistaminen, kadun pinnan pitäminen tasaisena sekä sadevesikaivojen avoinna pitäminen, jotka kaikki olivat Porin kaupungin kunnossapidon osalta Pälkkitiellä todistettavasti laiminlyöty. Porin kaupungin osalta on myös perusteetonta vedota kunnossapidon laiminlyönnissä kaupungin käytettävissä olevien resurssien riittämättömyyteen, sillä Pälkkitie oli höyläämättä viikkojen ajan. Talviaikaan tien höylääminen on tavanomaiseen tienhoitoon kuuluva tehtävä, jonka Porin kaupungin kunnossapito on Pälkkitien osalta laiminlyönyt. Kaupunki ei näin ollen voi katsoa olevansa vapautettu kunnossapitolain (669/1978) määräämän kunnossapidon vastuusta vetoamalla riittämättömiin resursseihin. Porin kaupunki ei ole myöskään julkisesti ilmoittanut kuntalaisille, että 3. luokan pihakatuja käydään höyläämässä pääasiassa soittojen perusteella. Korvausvaatimuksesta käy myös selvästi ilmi, että auton kuljettaja on noudattanut tieliikennelaissa (729/2018) mainittuja tienkäyttäjän yleisiä velvollisuuksia ja toiminut olosuhteiden edellyttämällä tavalla erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta vahingon välttämiseksi noudattaen. Auton nopeus oli max 5 km/h, eikä vaihtoehtoa toiselle (paremmalle) ajoreitille ollut, sillä katu oli kokonaisuudessaan huonossa kunnossa. On myös asiatonta Porin kaupungin osalta välttää vastuutaan ja kajota yksilön vapauteen vetoamalla siihen, että autoilijan olisi tullut välttää kokonaan autolla ajamista. Kunnossapitolain (669/1978) mukaan katujen tulee olla liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, minkä tulee mahdollistaa ajoneuvolla kulkeminen ajotiellä.

Porin kaupunki on syyllistynyt kunnan tehtävien laiminlyöntiin, missä on selvä syy-yhteys kuntalaiselle aiheutuneeseen vahinkoon. Vahingonkorvausvastuu perustuu näin ollentuottamukseen, ja oikeusperusteena korvausvelvoitteelle on vahingonkorvauslain (412/1974) 2 luvun 1 §:n 1 momentin säännös.

Vahingonkorvauslain (412/1974) perusteella esinevahinkona on korvattava esineen korjauskustannukset, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa ilmoitettuja auton vaurioitumisesta johtuvia korjauskustannuksia."

 

Porin kaupungin vastaus hakijan oikaisuvaatimukseen:

Tienpitäjän korvausvastuu määräytyy vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n perusteella, jonka mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Oleellista ja keskeistä tässä nimenomaisessa korvausasissa on se, että juridisesti kyse on tuottamusvastuusta. Vahingonkorvauslain tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä kadun huono kunto ei vielä aiheuta korvausvastuuta tienpitäjälle. Lisäedellytyksenä on, että tienhoito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti tai jotain tavanomaiseen tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on kokonaan tai osittain jätetty tekemättä.

Käytännössä tienpitäjä on voinut vapautua vastuusta osoittamalla toimineensa niin huolellisesti kuin mahdollista tai osoittamalla, että vahinko on johtunut tienpitäjän omasta toiminnasta riippumattomasta syystä. Oikeuskäytännössä tuottamuskynnys on asetettu sitä matalammaksi, mitä yksinkertaisemmin keinoin ja alhaisemmin kustannuksin vahinko olisi ollut vältettävissä ja vastaavaksi sitä korkeammaksi, mitä vaatimmin keinoin ja korkeimmin kustannuksin vahinko olisi vältettävissä. Tämän vuoksi on tilanteita joissa korvausvastuuta ei synny lainkaan, koska vahingon torjuminen on ollut tienpitäjälle mahdotonta tai erittäin hankalaa tai erittäin kallista.

Tienpitäjälle kunnossapitolaissa säädetystä kunnossapitovelvoitteesta huolimatta on hyväksyttävää, että katujen kunnossa voi esiintyä joitakin tilapäisiä puutteita. Tuottamusperiaatteesta johtuen tienpitäjällä on oltava kohtuullinen aika korjata puutteet ja saattaa katu liikenteen tarpeiden edellyttämään tyydyttävään kuntoon. Jos tienpitäjä toimii kohtuullisessa ajassa, korvausvastuuta ei synny. Tämä periaate on todettu myös oikeuskäytännössä.

Vahingonkorvausoikeuden piirissä on myös yleisesti omaksuttu periaate, jonka mukaan vahingonkorvausta voidaan alentaa tai se voidaan kokonaan evätä vahingonkärsineen oman myötävaikutuksen perusteella.

Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettavaksi sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. 

Porin kaupungilla on kunnossapidettäviä katuja ja teitä yhteensä n. 550 km, kevytväyliä n. 310 km ja kaupungin hoidossa olevia yksityisteitä n. 100 km. Käytännössä on täysin mahdotonta, että kaupungilla olisi reaaliaikainen tieto koko hoidettavan, eli n. 1000 km:n katu- ja liikenneverkoston kunnosta. Jotta tienpitäjä voi nopeasti reagoida tiestön kunnossapito- ja korjaustarpeisiin, edellyttää se myös kaupungin omien työntekijöiden lisäksi kaupunkilaisten, tienkäyttäjien ja tontinomistajien aktiivista ilmoittamista havaitsemistaan puutteista tienpitäjälle.

Selvityksen mukaan kaupungin koko raskas kalusto oli vahinkohetkellä käytössä. Talvelle pyritään hoitamaan ensin yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet sekä 1. ja 2. luokan kadut, joita ovat pääkadut ja kokoojakadut. Tämän jälkeen siirrytään 3. kunnossapitoluokkaan. Pälkkitie kuuluu 3. kunnossapitoluokkaan. Hankalista keleistä ja kaupungin käytettävissä olevista resursseista johtuen 3. luokan pihakatuja käytiin alussa höyläämässä pääasiassa soittojen perusteella ja kyseinen katu höylättiinkin välittömästi seuraavana päivänä siitä, kun kaupunki sai tiedon kadun huonosta kunnosta. Sitä ennen kaupunki ei ollut tietoinen Pälkkitielle syntyneistä kuopista.

Kulunut talvi on ollut poikkeuksellisen hankala tienpitäjille, niin Porissa kuin muuallakin Suomessa. Missään kaupungissa tai kunnassa katuja/teitä ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Tämä on täysin mahdotonta. Talvihoidon toimenpiteiden suoritusajasta aiheutuu käytännössä aina tilanne, jossa osa katuverkosta on aurattu ja/tai hiekoitettu ja osa vielä odottaa aurausta ja/tai hiekoitusta. Tällaisissa tilanteissa kelistä aiheutuvien onnettomuusriskien pienentämiseksi ei ole muuta keinoa kuin noudattaa erityistä varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tarpeen vaatiessa ja mahdollisuuksien mukaan autoilijoiden tulee jopa valita toinen ajoreitti taikka välttää kokonaan autolla ajamista.

Hakija on korvaushakemuksesen liitteessä kertonut, "että jäisten kuoppien syvyys on ollut koko ajan tiedossamme, koska kuopat ovat postilaatikomme vieressä ja käymme tässä säännöllisesti. "Tässä kyseisessä tapauksessa hakija siis tiesi kadun huonosta kunnosta, joten lähtiessään ajamaan autolla hakija on ottanut tietoisen riskin eli vahinko on aiheutunut hänen omasta tietoisesta riskinotostaan.

Edellä mainitun perusteella Porin kaupunki katsoo edelleen, ettei vahinko ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta, eikä kaupungille tienpitäjänä synny voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvastuuta vahingosta. Tällainen vahingonkorvausvelvollisuutta koskeva erimielisyys ei ratkea hallinnollisessa muutoksenhakuprosessissa. Vahingonkärsijä voi saattaa asian yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Oikaisuvaatimus ei anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Markku Koppelomäki, Toimialajohtaja, markku.koppelomaki@pori.fi

Tekninen lautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen ja toteaa, ettei kaupungin kannanotto vahingonkorvausasiaan merkitse asian sitovaa ratkaisua. Vahingonkärsijä voi niin halutessaan saattaa asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Hakija

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:
•    se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
•    kunnan jäsen.

Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

 Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle. 

Postiosoite:              PL 32, 20101 Turku
Käyntiosoite:            Sairashuoneenkatu 2-4
Sähköpostiosoite:    turku.hao@oikeus.fi
Faksinumero:           029 56 42414
Puhelinnumero:        029 56 42400

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Porin kaupungin kirjaamosta. 

Postiosoite:              PL 121, 28101 Pori
Käyntiosoite:            Palvelupiste Porina, Yrjönkatu 13
Sähköpostiosoite:    kirjaamo@pori.fi
Faksinumero:          (02) 634 9417
Puhelinnumero:       (02) 623 4470
Vaihde                     (02) 621 1100

Palvelupisteen aukioloajat
maanantai               10 - 16
tiistai-torstai              8 - 16
perjantai                   8 - 15


Pöytäkirja on viety nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon toimielimen päättämän aikataulun mukaisesti.

Asianosaiselle lähetettyyn pöytäkirjaotteeseen muutoksenhakuohjeineen on merkitty lähettämispäivä sekä pöytäkirjan nähtävilläolopäivä.